girly1988

Pseudotvillinger eller bare generelt at have to bø

14 indlæg i dette emne

Vidste ikke lige hvor jeg skulle skrive det her...men håber på nogle gode råd eller erfaringer så jeg kan komme lidt videre herhjemme :-)

Der er knap 14 mdr imellem vores to dejlige drenge. Tobias som er den store går dog ikke endnu da han er bagud grundet han er født med klumpfødder. Han bliver 15 mdr her på søndag.

Niklas den lille er 6 uger og egentlig en nem nok baby omend han er ret urolig og har nogle skrige ture om aftenen. Derfor har vi skiftet mme og været til zoneterapi og kiropraktor. Dette har da også hjulpet omend det godt kan blive bedre.

Nå men hvordan gør i andre når i er alene med 2 som skriger og er ulykkelige og vil have jer på samme tid ?

Jeg synes egentlig hele min dag går med at den ene græder eller de græder begge to. Græder de ikke skal de have mad...ble skift...et bad etc...så glæden forsvinder helt pt fordi jeg til sidst ender med at græde sammen med dem oftest om aftenen hvor det Self er værst.

Manden sover om dagen og tager på job om aftenen og kommer først hjem næste formiddag så han kan kun hjælpe til ved spisetid og et par timer frem cirka.

Så mødre skriv jeres erfaringer og råd...og gerne Hvordan jeres rytmer er med to små på en gang ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kan du bruge noget fra en hvor der er mere mellem børnene ??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan du bruge noget fra en hvor der er mere mellem børnene ??

Ja alt kan bruges :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En typisk hverdag hos os. Vi er Ida på snart 3,5 år og eigil på snart 6mdr. Mor på barsel og far som er kok.

Eigil vågner mellem 7 og 8. Ida vækker vi klokken halv 8. Så spiser vi morgenmad sammen alle 4 og Ida bliver afleveret i børnehave klokken 8.30 cirka af far. Vi bor 1 kilometer væk.

Mens han er afsted leger Eigil og jeg på gulvet. Når han er tilbage så fodre han inden han kommer ind til os.

Eigil spiser ved 9 tiden igen og bliver lagt ud og sove omkring 9.30. Han sover så ofte 2,5 time.

Manden kører som regel på arbejde klokken 11.

Klokken 12 cirka vågner Eigil igen. Han får noget at spise. Og vi leger indtil klokken 14.30 hvor han er træt igen. Han bliver gjort klar til at komme ud i barnevognen og vi går samtidigt ned efter Ida i børnehaven.

Alt efter hvor hurtig vi går hjemad(Ida går selv) så er vi hjemme igen 15.30.

Når vi kommer hjem er der hygge/lege tid med begge børn det vil sige jeg fx spiller vendespil med Ida imens Eigil ligger på legetæppe i nærheden af os.

Klokken 17 starter jeg på maden alt efter hvad vi skal have selvfølgelig. Skal vi have kartofler bliver de skrællet imens eigil sover om formiddagen.

Ida har en alder hvor hun gerne vil hjælpe med aftensmaden så det får hun lov til.

Eigil ligger på gulvet mens jeg laver mad og bliver han alt for sur, så rører Ida enten i sovsen det øjeblik det lige tager at gøre ham glad igen eller ligger sig ned til ham. Hjælper det ikke så kommer han i noget så upædagogisk som hans bumbo stol.

Så skal vi spise, da eigil nu er så gammel han kan spise med koger jeg ting til ham han kan gnave i mens vi spiser.

Når vi er færdige med at spise, så ryger eigil igen på gulvet mens jeg tager af bordet.

Mine børn kommer kun i bad hver anden dag. Der fylder jeg vores store badekar som jeg også kan være i. Sætter mig i badekaret med ungerne. Eigil kommer op på puslepuden med håndklæde omkring sig mens jeg vasker Idas hår.

Når det er vasket så bliver eigil tørret og får nattøj på, derefter bliver han lagt på gulvet imens Ida bliver tørret og får nattøj på.

I dage hvor de ikke kommer i bad er der lege/hygge indtil klokken 19. Klokken 19 er det i nattøjet, hvor jeg starter med Eigil og så oda bagefter.

Klokken 19.20 cirka er eigil træt, ham bliver ammet og kommer i seng. Imens jeg putter ham ser Ida ramasjang og kommer indtil mig på værelset hvis der er noget.

Klokken 19.40 cirka sover Eigil.

Så finder vi en bog som Ida og jeg skal læse, vi læser historie og hygger indtil klokken 20 hvor Ida bliver puttet.

Og hun sover stort set med det samme og så er der mor-tid resten af aftenen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det bliver lige et lidt hurtigt svar fra mig, men jeg har jo også pseudotvillinger med 17 måneder i mellem.

Min løsning er min vikle. Lillebror får nærhed og kan følge med, samtidig med at jeg har hænderne fri til at tage mig af storesøster, lave mad, gøre rent osv.

Når jeg har dem begge alene er jeg specielt glad for hoftebinding, da jeg så kan tage storesøster op i den anden side af hvor lillebror sidder

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Flere med gode råd og erfaringer ? :-)

Vikle...bæresele og lignende er ikke noget jeg har prøvet fordi folk fraråder mig det pga man Ska passe på sin ryg...og mine drenge er ikke helt små vægt mæssigt ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjah, jeg praktiserer en vis grad af bestikkelse - iPad, dvd, kiks og klemmesmoothies sidder ret løst, når jeg er alene med smølferne :rolleyes

Jeg er en af dem, der trøster den store først, hvis de græder samtidig. Det går ofte hurtigst, og hvis han er glad igen, så holder det bedre end baby, der måske begynder igen i samme øjeblik, jeg lægger hende for at tage mig af den store :rolleyes

Ofte kan jeg i øvrigt lege en del med junior, imens Sigrid ligger ved siden af (skiftevis mave og ryg) og får lidt løbende snak og nus.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht vikle / bæresele så handler det om at vælge en læsning som er ergonomisk for jer begge :-) en vikle kan sagtens bindes så den ikke belaster din ryg, hvis du vælger en ordentlig vikle - og det samme med bæresele.

Mine er jo ikke så tæt på hinanden i alder, men strategien er at lære dem at gøre så meget selv som muligt, og ellers så kan man gøre meget med een hånd, og som sagt ellers vikle.

Emil er jo ikke helt lille heller, selvom han vist ikke er helt ligeså stor som dine drenge, mener jeg :chin:

Men vi har købt en vikle, fordi han helst vil have en af os i nærheden, når han sover, og det er bare ikke super holdbart i fht. husarbejde og den slags. Som bonus er det noget nemmere at komme rundt med en vikle, når man er ude, end det er at komme rundt med en barnevogn :)

Som JustMe siger, så handler det om at få bundet den rigtigt. Min mand fik i starten bundet den forkert, og brokkede sig over, at han fik ondt i nakken af den. Efter han har lært at binde den rigtigt, så har han dog ikke brokket sig over det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror da lige jeg vil tage et kig på vikler og se om der er noget der kunne friste mig...:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Flere med gode råd og erfaringer ? :-)

Vikle...bæresele og lignende er ikke noget jeg har prøvet fordi folk fraråder mig det pga man Ska passe på sin ryg...og mine drenge er ikke helt små vægt mæssigt ;-)

Jeg har selv dårlig ryg, og skal passe på med hvordan jeg bærer. Men en god vikle, der støtter godt, er 1000 gange bedre end fx at bære dem i armene eller på hoften, uden støtte.. Jeg er viklefan.:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puhaa jeg husker det...

Der er 15mdr mellem de største to af mine. Den lille var high need og jeg kunne ikke lægge hende fra mig for så skreg hun og den ældste havde altid krudt i røven. Det er hårdt.

Min redning var også en vikle :-)

Men ellers vil jeg virkelig virkelig påpege vigtigheden af at DU får en pause, for det lyder som om du er kvæstet, og det var jeg også og jeg overhørte mine egne signaler og knækkede helt til sidst. Hvis der er nogen der kan hjælpe dig lidt engang imellem så bed om hjælp. Vi er ikke skabt til at gøre det hele alene.

Er den store i vs eller dp? Eller har du begge hjemme?

Prøv om det kan lade sig gøre at synkronisere deres lure eller i hvert fald en om dagen så du kan få fred. Jeg kan ikke påpege det nok. Søvn er alt, hvile er alt, for det er hårdt arbejde at haave sådan to.

Og så er det okay at droppe opvask, tøjvask, rengøring en dag eller to eller tre :-) prioritering ;-)

Stille stunder med fingermaling og modellervoks brugte jeg meget. Vi fik indrettet et værelse til legeværelse hvor vi gik ind og jeg sad på gulvet og satte den ene igang og aktiverede den anden. Vær pragmatisk. Gør det der virker. Lige nu. Det du magter lige nu og laad resten ligge. Og hvis dine børn er i bad hver dag og det er en stress faktor, så nøjes med et bad om ugen. Det er rigeligt. Hårvask er måske heller ikke nødvendigt? Hciss det er en kamp? Alle mine tre store har været fire før det var nødvendigt at vaske deres hår med shampoo. Vælg praktiske løsninger fremfor idealet om det perfekte moderskab. Det findes kun i vores hoveder. Ingen er overmenneskelige perfekte selvom vi tror andre er. Det er de ikke. Drop den dårlige samvittighed nogle dage må bare erklæres film dage.

Kom ud sid i sandkassen eller i græsset, gyng hvis der er en i nærheden. Frisk luft, søvn og pragmatik. Det er mit råd :-)

Jeg lover dig det bliver bedre med tiden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt med jeres gode erfaringer og råd suger til mig :-) tror dog nok jeg ender med ikke at få købt en bæresele eller vikle for har ikke rigtig overskud til at sætte mig ordentligt ind i det...

Nå men ellers vil jeg lige pippe at Niklas nu er 8 uger og hans skrige ture er blevet bedre om aftenen og han kan nu puttes mellem 21 og 22...frem for det midnats show vi havde for nogle uger siden.

Pt. Går jeg i seng med den store om aftenen mellem 19 og 20...og manden har den lille som så pt puttes før han kører på arbejde ;-) helt perfekt!

Lig pt sover Niklas hele natten og får enten mad ved 7 eller 8 tiden...hvilket os er helt fint for så kan jeg nå lidt morgen hygge med den store plus give ham mad og tøj på inden Niklas vågner...så egentlig en ganske fornuftig rytme pt. Når manden har fri hjælpes vi ad om aftenen og kan nu os få en smule voksentid igen.

De bliver kun badet et par gange om ugen drengene for ser ingen grund til at gøre det hver dag med mindre jeg synes de trænger fx. Ved ble uheld eller når den store har spist makrel i dagplejen eller lignende...og det fungerer fint indtil videre :-) når vejret bliver varmere skal de nok i bad enten hver dag eller hver anden dag...men satser på den store snart kan få et hurtigt skyl under bruseren med mig de dage hvor tiden er knap...:-)

Er der nogen af jer som har brugt søskende sæde på barnevogn ? Hvor stor var den store da i brugte det ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg havde søskendesæde og den brugte vi fra start, altså da den store var 15mdr.

Det lyder som en fornuftig rytme i har fået og godt at høøre i hjælpes ad :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay tror os vi vil prøve med søskende sæde når jeg skal til og fra dagplejen på dage hvor det er tørvejr :-)

Vi har også en søskende vogn men den er med lift og klapvognsdel...så når Niklas vokser ud af liften går der lidt tid før vi kan bruge den med klapvognsdel til dem begge...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER