Madglad2015

Hjerte formet livmoder- erfaringer?

24 indlæg i dette emne

Jeg fik netop lavet en HSG i går, og her viste de mig, at min livmoder var y-formet/hjerteformet. Vi har forsøgt i 8 måneder.

Andre der har erfaringer med, hvad der kan gøres for at opnå graviditet og holde på barnet? Min læge får først svaret fredag, så jeg går og er meget bekymret for mine muligheder

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har en hjerteformet livmoder. Min skillevæg er ret langstrakt, så umiddelbart er min livmoder næsten delt i to. For mig betyder det, at jeg kun kan blive gravid i højre side, fordi den højre del af livmoderen er størst.

Jeg blev gravid efter ca 3 mdr, men fødte 36+2, fordi der ikke var mere plads. Han lå i øvrigt med hovedet opad og endte med at komme til verden ved aks.

Jeg fik at vide efter operationen, at der var forhøjet risiko for spontane aborter, men det har jeg heldigvis ikke oplevet (endnu :unsure).

Det er meget individuelt, hvad det har af betydning for den enkelte. Ca 5% af ganske kvinder har det, men de fleste ved det ikke engang, fordi det ikke umiddelbart har betydning for dem.

Spørg endelig, hvis det er andet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min veninde fandt ud af hun havde det, efter de havde prøvet i et år og kom i udredning for ufrivillig barnløshed. Det vare den eneste mulige forklaring de kunne finde på at hun havde oplevet 3 bio'er. Men de valgte ikke at gå i gang med behandling og hun blev gravid med en blivende graviditet ca 3 mdr efter. De har lige fået nr 2, og der har de vist prøvet i under et halvt år, så det gik noget stærkere. Der er selvfølgelig forskellige grader af det, men tror umiddelbart ikke du skal lade dig slå helt ud :)

Grunden til, at der er øget risiko for abort er bl.a at der ikke altid er særlig god blodforsyning til skillevæggen i livmoderen, så hvis ægget sætter sig fast der, får det måske ikke nok næring. Det var i hvert fald tilfældet for min veninde. Jeg tror desværre ikke der er så meget at gøre for at få spiren til at blive siddende, hvis den har sat sig et dårligt sted.

Håber det snart lykkes for jer - som sagt tror jeg bestemt ikke det er umuligt for jer at blive gravide af den grund :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak gør jeres kommentarer

Det er positivt at høre. Min livmoder er nok nærmere et Y, og jeg synes ikke, at den ene side var større end den anden.

Jeg kan kun krydse fingre for, at ægget sætter sig et holdt sted.

Fru Mor:hvad er aks? Og hvordan var din graviditet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak gør jeres kommentarer

Det er positivt at høre. Min livmoder er nok nærmere et Y, og jeg synes ikke, at den ene side var større end den anden.

Jeg kan kun krydse fingre for, at ægget sætter sig et holdt sted.

Fru Mor:hvad er aks? Og hvordan var din graviditet?

Akut kejsersnit :)

Jeg havde en rigtig god graviditet. Mange vil nok betegne den som nem ;) Jeg havde en lille smule bøvl med mit bækken, men ellers ingenting. Ingen kvalme, opkast eller andet. Vi fandt ud af, at han lå med hovedet opad omkring uge 30, tror jeg :chin: Det fyldte så rigtig meget de sidste uger frem til fødslen. Men alt i alt en rigtig god graviditet, og jeg glæder mig helt vildt til næste gang :D

Ved du, hvor langstrakt din skillevæg er?

Jeg fik at vide af et utal af gynækologer efter fødslen, at for rigtig mange kvinder har det slet ikke betydning, og hvis skillevæggen er forholdsvis kort, burde det intet betyde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

JwZ14qA.png

Hvis din livmoder er som den første illustration, burde det ikke være problematisk, som jeg har forstået det. Min er nok mere som den sidste illustration bare med en skæv skillevæg.

Og så er der da bare noget enormt smukt ved at have sin baby liggende i en HJERTEFORMET livmoder :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså min er nok mest som den til højre, men mere et skarpt Y.

Jeg har lige fået henvisning til fertilitetsklinik i dag. Det har godt nok slået mig ud, min egen læge vidste ikke, om der kunne være et barn i min livmoder. Kan slet ikke forholde mig til, at jeg måske ikke får lov at opleve at være gravid, men skal selvfølgelig være positiv

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså min er nok mest som den til højre, men mere et skarpt Y.

Jeg har lige fået henvisning til fertilitetsklinik i dag. Det har godt nok slået mig ud, min egen læge vidste ikke, om der kunne være et barn i min livmoder. Kan slet ikke forholde mig til, at jeg måske ikke får lov at opleve at være gravid, men skal selvfølgelig være positiv

Men hvis man tænker, den er formet sådan, at du ikke kan være gravid, kan man operere :) Du skal nok få lov at blive gravid :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fru.mor tak for dine opmuntrende ord. Vi fortsætter selvfølgelig også med at prøve selv, indtil vi får mere at vide på en fertilitetsklinik. Men blev noget slået ud af, at det ikke kunne klares via en gynækolog.

Det var først efter fødslen, at de fandt ud af, hvordan din livmoder var?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min onkels kone har/havde en hjerteformet livmoder. Deres første barn kom til verden 3,5 måned før tid. De ved ikke om det skyldtes formen på livmoderen eller noget andet (det er 9 år siden). Efterfølgende fik hun ved operation fjernet skillevæggen, og hendes anden graviditet gennemførte hun bagefter uden problemer og gik til normal termin. Jeg ved dog ikke om de havde svært ved at blive gravide.

Jeg håber det bedste for dig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fru.mor tak for dine opmuntrende ord. Vi fortsætter selvfølgelig også med at prøve selv, indtil vi får mere at vide på en fertilitetsklinik. Men blev noget slået ud af, at det ikke kunne klares via en gynækolog.

Det var først efter fødslen, at de fandt ud af, hvordan din livmoder var?

Selv tak. Kan godt forstå, det har slået dig ud, men det er jo slet ikke sikkert, det har nogen betydning :)

Ja, de kunne se det, da de havde åbnet mig til kejsersnittet. Der var ingen, der havde set det til scanningerne. Efterfølgende er jeg blevet scannet nogle gange, fordi min livmoder ikke trak sig ordentligt sammen, og der kunne de også tydeligt se det. Når de stak scanneren op, kom de op i det ene kammer, og blev derfor lidt forvirrede over at de kun kunne se "et halvt underliv". Den ene gynækolog blev meget stille, da hun manglede en æggestok :LOL

Jeg har vist nævnt det, men jeg fik at vide, at jeg nok aldrig kan bære en graviditet i 40 fulde uger, men man mener altså alligevel ikke, det giver mening at operere mig. Det kan dog give mening for andre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har netop fået at vide af en fertilitetslæge, at han mener, at jeg skal opereres (jeg sendte et billede til en fertilitetsklinik). Men hvordan kommer man så hurtigt videre til en operation? Skal man den "slagne" vej med først en henvisning, ventetid i København i 4-6 måneder inden 1. forsamtale, 1-2 måneder senere: samtale inden operation og så igen efter 1-2 måneder operation?

Jeg går ikke ud fra, at det hjælper at gå via det private, da de siger, at der først skal styr på, om jeg skal gennem en operation...

 

Synes at ønskebarnet har lidt lange udsigter pt.... men jeg drømmer stadig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har netop fået at vide af en fertilitetslæge, at han mener, at jeg skal opereres (jeg sendte et billede til en fertilitetsklinik). Men hvordan kommer man så hurtigt videre til en operation? Skal man den "slagne" vej med først en henvisning, ventetid i København i 4-6 måneder inden 1. forsamtale, 1-2 måneder senere: samtale inden operation og så igen efter 1-2 måneder operation?

Jeg går ikke ud fra, at det hjælper at gå via det private, da de siger, at der først skal styr på, om jeg skal gennem en operation...

Synes at ønskebarnet har lidt lange udsigter pt.... men jeg drømmer stadig!

Jeg ved ikke præcis, hvordan det foregår. Men i sommers mente min læge, at jeg havde en cyste, så jeg skulle til gynækolog. Alle i københavnsområdet havde ca tre mdrs ventetid, så jeg ringede til min sundhedssikring, som stillede mig videre til et privathospital, hvor jeg så var fem dage senere. Det private er bare hurtigere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke præcis, hvordan det foregår. Men i sommers mente min læge, at jeg havde en cyste, så jeg skulle til gynækolog. Alle i københavnsområdet havde ca tre mdrs ventetid, så jeg ringede til min sundhedssikring, som stillede mig videre til et privathospital, hvor jeg så var fem dage senere. Det private er bare hurtigere :)

Fru.Mor: så har jeg fået indkaldelse til gynækologisk afd. på Hvidovre og allerede her i marts, det er jo bare super. Krydser virkelig fingre for, at det kan lykkes...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fru.Mor: så har jeg fået indkaldelse til gynækologisk afd. på Hvidovre og allerede her i marts, det er jo bare super. Krydser virkelig fingre for, at det kan lykkes...

Dejligt med så hurtig tid. Jeg krydser fingre for dig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Det vilde er sket - jeg har efter en forsinket mens testet - og der er 2 streger! SÅ VILDT :kuller

 

Lige siden har jeg haft en del ubehag i maven - især i den højre side. Det har dog hjulpet, når jeg har lagt en varmepude på. Men jeg har vågnet alle nætter siden med smerter i maven (1 uge). Noget du eller andre herinde har oplevet? For det er jeg selvfølgelig bekymret over; om der er noget galt, eller den er placeret udenfor livmoderen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, hvor fantastisk med to streger :loveshower

Så har din livmoder måske slet ingen betydning alligevel :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det vilde er sket - jeg har efter en forsinket mens testet - og der er 2 streger! SÅ VILDT :kuller

Lige siden har jeg haft en del ubehag i maven - især i den højre side. Det har dog hjulpet, når jeg har lagt en varmepude på. Men jeg har vågnet alle nætter siden med smerter i maven (1 uge). Noget du eller andre herinde har oplevet? For det er jeg selvfølgelig bekymret over; om der er noget galt, eller den er placeret udenfor livmoderen...

Stort tillykke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fru.mor:mon du oplevede noget til blødning under din graviditet? De sagde på Hvidovre, at jeg godt kunne bløde mere end andre grundet livmoderens form. Og jeg har godt nok blødt noget i de sidste to dage. Jeg har dog ikke rigtig haft nogle smerter, som de sagde også ville være der, hvis der var noget galt. Jeg er bare så bekymret

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fru.mor:mon du oplevede noget til blødning under din graviditet? De sagde på Hvidovre, at jeg godt kunne bløde mere end andre grundet livmoderens form. Og jeg har godt nok blødt noget i de sidste to dage. Jeg har dog ikke rigtig haft nogle smerter, som de sagde også ville være der, hvis der var noget galt. Jeg er bare så bekymret

Jep, jeg pletblødte i vistnok 10 dage. Jeg var til scanning 6+1, dagen efter begyndte jeg at bløde, og det fortsatte så ti dage frem. Jeg endte med at købe endnu en scanning, som heldigvis viste, at alt var godt. Jeg oplevede ingen smerter eller andre tegn på SA.

Jeg blødte på intet tidspunkt meget, mest bare sådan noget brunt noget.

Hvor langt er du henne nu?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fru.Mor: jeg var 9+0 i torsdags, men der aborterede jeg desværre spontant :-(. Jeg har ingen smerter haft på noget tidspunkt. Vi var på ferie, så jeg måtte en tur på skadestuen. Har i dag været forbi lægen i DK og skal på sygehuset i morgen, så de kan tjekke om alt er væk. Jeg er helt følelsesløs. 

Jeg er bare så bange for, at dette var vores chance (da vi ventede et helt år på det, inden det lykkedes), men som min mand siger, så har vi selvfølgelig bevist, at det kan lykkes.

Var du ikke meget bekymret, da du blødte i flere dage? jeg ved da i hvert fald, at hvis jeg bliver gravid igen, så vil en blødning gøre mig meget bekymret, når jeg ved, hvordan det kan gå :-(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fru.Mor: jeg var 9+0 i torsdags, men der aborterede jeg desværre spontant :-(. Jeg har ingen smerter haft på noget tidspunkt. Vi var på ferie, så jeg måtte en tur på skadestuen. Har i dag været forbi lægen i DK og skal på sygehuset i morgen, så de kan tjekke om alt er væk. Jeg er helt følelsesløs.

Jeg er bare så bange for, at dette var vores chance (da vi ventede et helt år på det, inden det lykkedes), men som min mand siger, så har vi selvfølgelig bevist, at det kan lykkes.

Var du ikke meget bekymret, da du blødte i flere dage? jeg ved da i hvert fald, at hvis jeg bliver gravid igen, så vil en blødning gøre mig meget bekymret, når jeg ved, hvordan det kan gå :-(

Åh, hvor er jeg ked af at høre det! :( :kram

Stakkels dig!

Jeg tror på, I sagtens kan igen! Nu har i bevist, at det virker, og det er en god ting at holde fast i i det her. :kiss

Jo, jeg var bekymret! Men dengang vidste jeg jo ikke, at jeg havde en hjerteformet livmoder, så jeg tror, jeg vil være mere bekymret, hvis det sker næste gang. Da ved jeg jo, at der er større risiko for spontane aborter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak :-). Det er rart med noget støtte i denne tid, hvor det er lidt svært at se det lyse. Og tålmodigheden med at det skal lykkes at blive gravid igen, er ikke så lang. Men ja vi forsøger at holde fast i, at det kan lykkes.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER