Minlillekrudtmås

Valg af dagpleje

24 indlæg i dette emne

Jeg ville vælge den 1.

Umiddelbart tænker jeg, at for ham er trygheden det vigtigste. Og det at hun kommer ud, og de måske mest bare "er dem selv", tænker jeg kan give ham rigtig meget! Trygge børn, udvikler sig og lærer :)

Min egen erfaring: Camille gik i dagpleje, hvor hun var den yngste. Hun udviklede sig LANGSOMT motorisk.. Til gengæld, blev hun hurtigt god til sprog!! Det betød så også, at da Camille var omkring 18-19 mdr, stoppede de store, og hun blev den store.. Nøj hvor hun kedede sig!!!

Heldigvis kom der en dreng, der var på hendes alder.. Ellers var hun simpelthen død af kedsomhed tror jeg ;)

De vigtigste ting for mig, da vi valgte, denne gang, var at jeg følte mig tryg, at hun virkede til at ville børnene, at de kom ud og at Leah var med jævnaldrende! Både så der er chancen for at der er få udskiftninger i starten, men også fordi de udvikler sig og lærer af hinanden :)

Hvor meget praktisk erfaring har nr 2? Umiddelbart er det udelukkende den erfaring der kan gøre udslaget.. Men umiddelbart tænker jeg at nr 1 ville være mit favorit sted.

Meeeeen jeg er altså heller ikke så pernippen med rengøring selv ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad føler du selv, hvis du mærker efter? (Jeg tror nemlig at jeg har en ide om, hvem du hælder mest til - uden at være helt sikker. Men jeg synes at jeg kan fornemme det ud fra det du skriver....)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS hvor er det ærgerligt at du ikke kan komme til Helle i Faster.... Eller Mette i Astrup - de er simpelthen de mest fantastiske dp'ere...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad føler du selv, hvis du mærker efter? (Jeg tror nemlig at jeg har en ide om, hvem du hælder mest til - uden at være helt sikker. Men jeg synes at jeg kan fornemme det ud fra det du skriver....)

:ditto

Jeg ville altså ikke kunne have mit barn et snusket sted :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS hvor er det ærgerligt at du ikke kan komme til Helle i Faster.... Eller Mette i Astrup - de er simpelthen de mest fantastiske dp'ere...

Vi har faktisk hørt, super super meget godt om lige præcis de 2. Men vi har faktisk vægtet ret højt, at det blev en dagpleje der var tilknyttet Borris børnehave, da de har en helt fantastisk og unik måde at vænne børnene til børnehaven inden de skal skifte (Frederik skal nemlig i den børnehave) Og lige præcis ved skift er adoptivbørn ofte mest sensitive.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad føler du selv, hvis du mærker efter? (Jeg tror nemlig at jeg har en ide om, hvem du hælder mest til - uden at være helt sikker. Men jeg synes at jeg kan fornemme det ud fra det du skriver....)

Jeg hælder nok mest til nr 2. Jeg kan godt lide at mit barn, med den baggrund han nu engang har, er i veluddannede hænder. Jeg er bare bange for han kommer til at kede sig. Vores datter var stort set hele hendes dagplejekarriere den ældste, og hun blev slet ikke udfordret og kedede sig bravt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto

Jeg ville altså ikke kunne have mit barn et snusket sted :blush

Det er så rent faktisk det sted jeg tror at hun gerne ville ha ham hen, haha... ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville vælge den 1.

Umiddelbart tænker jeg, at for ham er trygheden det vigtigste. Og det at hun kommer ud, og de måske mest bare "er dem selv", tænker jeg kan give ham rigtig meget! Trygge børn, udvikler sig og lærer :)

Min egen erfaring: Camille gik i dagpleje, hvor hun var den yngste. Hun udviklede sig LANGSOMT motorisk.. Til gengæld, blev hun hurtigt god til sprog!! Det betød så også, at da Camille var omkring 18-19 mdr, stoppede de store, og hun blev den store.. Nøj hvor hun kedede sig!!!

Heldigvis kom der en dreng, der var på hendes alder.. Ellers var hun simpelthen død af kedsomhed tror jeg ;)

De vigtigste ting for mig, da vi valgte, denne gang, var at jeg følte mig tryg, at hun virkede til at ville børnene, at de kom ud og at Leah var med jævnaldrende! Både så der er chancen for at der er få udskiftninger i starten, men også fordi de udvikler sig og lærer af hinanden :)

Hvor meget praktisk erfaring har nr 2? Umiddelbart er det udelukkende den erfaring der kan gøre udslaget.. Men umiddelbart tænker jeg at nr 1 ville være mit favorit sted.

Meeeeen jeg er altså heller ikke så pernippen med rengøring selv ;)

Rengøring kan jeg nok til en vis grad se gennem fingre med, bare mit barn har det godt og bliver stimuleret. Derudover tror jeg faktisk også at Frederik vil have godt at den ro, det bare er at være hjemme. Han skal dog "kun" gå i dagpleje i ca 10 mdr inden det hedder børnehave, så han skal også have vænnet sig til andre børn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er så rent faktisk det sted jeg tror at hun gerne ville ha ham hen, haha... ;)

Haha - jeg er SÅ meget i vildrede. Hvis de da bare ikke havde givet os et valg :) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hælder nok mest til nr 2. Jeg kan godt lide at mit barn, med den baggrund han nu engang har, er i veluddannede hænder. Jeg er bare bange for han kommer til at kede sig. Vores datter var stort set hele hendes dagplejekarriere den ældste, og hun blev slet ikke udfordret og kedede sig bravt.

Det kan jeg godt forstå - jeg ville ha det på samme måde - det er helt klart en fordel at de er ved en dp, der er tilknyttet den børnehave de skal gå i. Det som jeg ville synes var vigtigt at fokusere på, for der går jo alligevel ikke så lang tid før din store dreng skal starte i bhv, det er, om de gør noget ud af at besøge bhv? Det gjorde Helle meget i ( vores datter var hos hende og det skal vores lille søn heldigvis også) - og det har været altafgørende for Elin, fordi hun er særligt sensitiv og har rigtig svært ved nye mennesker og overgange.

Har du på fornemmelsen at dp nr 1 ikke er så erfaren/ klædt på ifht jeres søn?

Undskyld jeg har quotet det forkerte - håber at det giver mening alligevel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha - jeg er SÅ meget i vildrede. Hvis de da bare ikke havde givet os et valg :) :)

Ja det er da også pisse træls haha - for du vil nok altid stå lidt med den "valgte vi nu rigtigt?" Medmindre at det bare ER det rigtige valg, for så tænker man jo ikke så ...

Jeg synes at du skal opfodre dem til at slå sig sammen! Haha

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan jeg godt forstå - jeg ville ha det på samme måde - det er helt klart en fordel at de er ved en dp, der er tilknyttet den børnehave de skal gå i. Det som jeg ville synes var vigtigt at fokusere på, for der går jo alligevel ikke så lang tid før din store dreng skal starte i bhv, det er, om de gør noget ud af at besøge bhv? Det gjorde Helle meget i ( vores datter var hos hende og det skal vores lille søn heldigvis også) - og det har været altafgørende for Elin, fordi hun er særligt sensitiv og har rigtig svært ved nye mennesker og overgange.

Har du på fornemmelsen at dp nr 1 ikke er så erfaren/ klædt på ifht jeres søn?

Undskyld jeg har quotet det forkerte - håber at det giver mening alligevel

Det gir fint mening Tina :)

Vores skønne børnehaveleder havde hørt en fugl synge om, at der i en børnehave i Tarm blev holdt et kursus om adoptivbørn, og den dagplejemor vi nu engang vælger vil komme på det kursus. Derudover vil de 2 pædagoger, som Frederiksandsynligvis skal have om et år, også komme på kursus. Det er GULD VÆRD <3

Så begge dagplejemødre vil til en grænse, blive klædt på, hvad angår det at have et adoptivbarn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville vælge nr.2. Nu har vi selv Silke Elia, der er særlig sensitiv, og vi valgte en dagplejer, der havde stor erfaring med både for tidligt fødte og sensitive børn. Jeg ville ikke vælge nr. 2 pga hun er uddannet pædagog, men pga hendes erfaring/viden. Derudover synes jeg det er et stort plus, at der er få børn i starten, når han skal køres ind. Selvom han snart skal i børnehave, så betyder en stille indkøring at der er mere tid til at klæde ham på og give ham strategier til at mestre "institutions"-verdenen. Det har vi selv mærket har været virkelig godt givet ud. Selvom er det godt med jævnaldrende, men det mener jeg faktisk ikke er altafgørende. Jeg har selv set, hvor meget Silke Elia blomstrede ved at få lov til at være den store de sidste måneder i dagplejen.

 

Har du været ude og besøge begge dagplejere? For kemi er ofte altafgørende ift samarbejde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Umiddelbart tænker jeg nr 2.

Mest fordi, det der tæller ned, er alderen på de andre børn og der siger min erfaring, at dp-børn lige pludselig flytter og så kommer der en ny, som måske er ældre fordi han/hun kommer andetsteds fra. Det oplevede vi i Vs dp, der i øvrigt var meget ramt af flyttende børn (fordi forældrene flyttede, ikke fordi dp ikke var skøn ;)). Desuden har dp-mor jo også brug for nogen at snakke med, så hvis de små ikke snakker, så gør hun det måske "endnu mere".

Vores dp var også uddannet pædagog og det var jeg glad for, og jeg håber selv at blive dp og tror på at min uddannelse som psykolog er en bonus. Omvendt kender jeg også fantastiske uuddannede dp'ere så jeg ville ikke vægte det vildt tungt for mig. Men at din har erfaring med præmature, tænker jeg er et stort plus.

Snusket, hmm, altså det kommer nok an på HVOR snusket. Børn er jo snottede/har jord under neglene/piller ved snegle osv og er bare ikke altid HELT rene, og der ville det faktisk nok afskrække mig mere, hvis der var MEGA rent ved dp. Omvendt, hvis der er så snusket at du bed mærke i det, så er der jo nok noget om det. Hvis du kan mærke, at du har lyst til at skifte hans/dit tøj når I kommer hjem, eller at du ikke har lyst til at få et glas vand/en kop kaffe, så ville det vægte hos mig.

Tror du nr 2 vil være god til at komme ud? Fordi så ser Frederik jo jævnaldrende/ældre der. Men ellers har han jo også en storesøster, ikke? Jeg tænker, at han nok skal blive stimuleret fint. Og man lærer jo også af at omgås de små, min V har i hvert fald af flere forskellige fået ros for at være rigtig god og omsorgsfuld overfor babyer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ud fra din beskrivelse tror jeg at jeg ville vælge nr 1 (medmindre snusket dækker over skidt i den grad BBM beskriver)

Jeg ville vægte de jævnaldrende højst, simpelthen fordi vi oplevede at vores datter lidt kedede sig i en periode hvor de andre børn i hendes DP ikke rigtig kunne følge med motorisk. Og med næsten et års forskel, ja så vil der unægteligt blive stor forskel på hvad de kan.

Men nu er min datter på ingen måde sensitiv, så jeg har måske lidt svært ved at vurdere hvor meget erfaring betyder i den sammenhæng

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville nok vælge nr. 1. Jeg tænker at 4 børn er nok, jeg ville ikke tænke atcde har et stort behov for, at komme ud. Det at der er store udendørs arealer og at de er meget ude ville klart vægte højt hos mig og det at der er snusket, med mindre det er meget slemt, er for mig et sundhedstegn. Det betyder at hun prioritere børnene frem for at fise rundt og gøre rent. Min datter er 14 mdr og hun SVINER. Jeg støvsuger hver dag og alligevel pointere min svigermor at vi burde gøre mere rent. Kan kun forestille mig hvor meget 4 børn sviner.

Hun har meget erfaring, det vægter for mig højere end det at være pædagog. I min bog er det lige meget. Det siger intet om hendes måde at være sammen med børnene på.

Måske er jeg ikke den rigtige at spørge, for vores datter er hjemmepasset og skal være det til minimum børnehavealderen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Umiddelbart tænker jeg nr 2.

Mest fordi, det der tæller ned, er alderen på de andre børn og der siger min erfaring, at dp-børn lige pludselig flytter og så kommer der en ny, som måske er ældre fordi han/hun kommer andetsteds fra. Det oplevede vi i Vs dp, der i øvrigt var meget ramt af flyttende børn (fordi forældrene flyttede, ikke fordi dp ikke var skøn ;)). Desuden har dp-mor jo også brug for nogen at snakke med, så hvis de små ikke snakker, så gør hun det måske "endnu mere".

Vores dp var også uddannet pædagog og det var jeg glad for, og jeg håber selv at blive dp og tror på at min uddannelse som psykolog er en bonus. Omvendt kender jeg også fantastiske uuddannede dp'ere så jeg ville ikke vægte det vildt tungt for mig. Men at din har erfaring med præmature, tænker jeg er et stort plus.

Snusket, hmm, altså det kommer nok an på HVOR snusket. Børn er jo snottede/har jord under neglene/piller ved snegle osv og er bare ikke altid HELT rene, og der ville det faktisk nok afskrække mig mere, hvis der var MEGA rent ved dp. Omvendt, hvis der er så snusket at du bed mærke i det, så er der jo nok noget om det. Hvis du kan mærke, at du har lyst til at skifte hans/dit tøj når I kommer hjem, eller at du ikke har lyst til at få et glas vand/en kop kaffe, så ville det vægte hos mig.

Tror du nr 2 vil være god til at komme ud? Fordi så ser Frederik jo jævnaldrende/ældre der. Men ellers har han jo også en storesøster, ikke? Jeg tænker, at han nok skal blive stimuleret fint. Og man lærer jo også af at omgås de små, min V har i hvert fald af flere forskellige fået ros for at være rigtig god og omsorgsfuld overfor babyer :)

Frederik ER faktisk et barn, som elsker at komme ud og blive beskidt. Jeg lidt snavs generer mig heller ikke, så længe jeg ved han er glad og bliver stimuleret. Åhh jeg synes den er svær, for jeg kan virkelig også godt lide tanken om ham hos en uddannet fagperson.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ud fra din beskrivelse tror jeg at jeg ville vælge nr 1 (medmindre snusket dækker over skidt i den grad BBM beskriver)

Jeg ville vægte de jævnaldrende højst, simpelthen fordi vi oplevede at vores datter lidt kedede sig i en periode hvor de andre børn i hendes DP ikke rigtig kunne følge med motorisk. Og med næsten et års forskel, ja så vil der unægteligt blive stor forskel på hvad de kan.

Men nu er min datter på ingen måde sensitiv, så jeg har måske lidt svært ved at vurdere hvor meget erfaring betyder i den sammenhæng

Vores store datter kedede sig i høj grad også, da næstældste barn var 10 mdr yngre end hende. Hun havde (og har) dog mere krudt i måsen end lillebror har, så jeg ved ikke hvordan han vil reagere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror umiddelbart jeg ville vælge nummer 1.

Erfaring med en bred række børn er guld værd, og jeg mener at dp-livet er anderledes end andet arbejde med børn. Selvom den anden er pædagog tænker jeg at det i sig selv ikke behøver være en faktor.

Modsat, så var det en tryghed for mig at Arons nummer 2 dp var pædagog, da han skulle skifte grundet totalt elendigt match med nummer 1 - Aron skreg fra han blev afleveret til jeg hentede ham og hun formåede slet ikke at møde ham, men så ham som irriterende.

Men jeg kan se hvor meget det betyder for både Aron og Maja at være sammen med jævnaldrende. Jeg så hvor stor betydning det havde for Aron at han gik sammen med Jakob på samme alder hos hans 2 sidste dp-mødre.

Men jeg er enig med BBM omkring det der snusket. Hvis det er sådan ulækkert, så er alt andet ligegyldigt.

Lige nu hælder vi faktisk også til nr 1 - men vi har nu også skiftet mening ca 20 gange idag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Med de ting du skriver og jeg ellers har læst og set om Frederik på IG så lyder nr 1 da også som helt fantastisk til ham :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med de ting du skriver og jeg ellers har læst og set om Frederik på IG så lyder nr 1 da også som helt fantastisk til ham :)

Tak skal du have - hvem er det nu du er på IG? :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak skal du have - hvem er det nu du er på IG? :chin:

Camolette :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER