Susanne

Amning hvor længe

12 indlæg i dette emne

Jeg har brug for lidt indspark og statistik. Ved ikke helt om tråden ligger rigtigt her, da mange tidligere ammemødre måske ikke kommer her mere, men ved ikke hvor jeg ellers skulle lægge den :chin:

 

Min mor bliver 60 til maj og mine søstre og jeg har aftalt, at vi bruger familieopsparingen på at give hende en udlandstur sammen med sine 4 piger ^_^ I den forbindelse er det jo så mig, der er lidt i vejen for planlægningen, for jeg vil jo ikke ødelægge evt. amning!

 

Sofie er nu 3 mdr og jeg ammere Anna kun ca. hertil, så jeg har absolut ingen erfaring med amning længere end 3 mdr. Jeg elsker at amme og vil gerne blive ved så længe Sofie vil og jeg kan.

 

Men det er jo ikke til at vide hvor længe jeg kan! <_< Det er tidligst aktuelt i juni, hvor Sofie er 7-8 mdr. så der er fuldamning jo ikke længere et issue, men måske jeg stadig ammer til putning/nat/morgen og hvis jeg så tager væk 2 nætter, så 'slår jeg det jo ihjel' og det vi jeg ikke!

 

Så... for lige at få lidt statistik på

1) Hvor længe ammede i og i hvilket omfang

2) Da I stoppede med at amme, blev det så erstattet af flaske og hvordan gik det? Eller stoppede amningen, da mælk ikke længere var nødvendig?

 

:help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg trækker nok op ;)

(Om amning med William)

Fuldamning til 5,5 måned

Maden begynder først at reducere antallet af amninger da W er 7-8 måneder.

Ammer kun til lur, til nat og om natten fra 13-24 måneder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fuldammede de første 5 måneder (afprøvede grød fra 4,5 måned, men det kunne ikke gøre det ud for et måltid).

Det blev helt naturligt til færre og færre amninger efterhånden som der kom flere og flere måltider med grød/mos.

Til sidst (8 mdr.) ammede jeg kun morgen og aften, men han kunne godt klare sig uden, så her begyndte jeg at være væk om aftenen (ude med veninder fx). Og det stoppede produktionen mere eller mindre af, og han mistede interessen.

Kort sagt løb det ud i sandet ved 8 mdr. Det var vemodigt, men kom helt naturligt, så det var fint :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg stoppede med at amme til putning da vigga var 9 mdr. Der gad hun ikke mine tomme bryster mere. Det var på det tidspunkt den eneste amning der var tilbage men kunne så heller ikke undværes før det.

Efter det gik vi direkte over til er glas sødmælk. Hun gad ikke flasken og blev enig med SP om at vi ikke skulle til at starte på erstatning på det her tidspunkt. Hun kunne på dette tidspunkt også selv drikke af glas helt uden hjælp så det gav sig selv :) så hun fik tilbudt et glas mælk på sengekanten. Da hun var omkring 18 mdr (tror jeg??) skiftede vi mælken ud med at glas vand og det får hun stadigvæk tilbudt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fuldammede til han var 7-8 måneder. Begyndte med mad så småt fra 5,5 måned, men det gjorde det ikke ud for noget måltid før deromkring. 

Ammede så eftermiddag/aften/nat i et godt stykke tid, og så gik det ligeså stille over til kun aften/nat (altså til putning og hvis han vågnede om natten). Det blev dog ved indtil han var 16 måneder, og der var vi nødt til at holde fordi jeg skulle ud at rejse med arbejdet 5 nætter, og jeg ville gerne være sikker på han og farmand klarede sig alene. Jeg tror jeg tog en 4-5 nætter i kælderen, og så var det slut. Vi havde ellers prøvet at komme af med natamningerne før, men der skulle siges helt stop før det lykkedes. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Startede på fast føde da hun var 5.5 måneder og Da hun var 8 måneder ammede jeg 3-4 gange i døgnet..

Stoppede med at amme da hun var 10 måneder hvor hun sagde stop- hun fik en aftenflaske en månedstid og ellers bare vand og en smule mælk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Freja blev a fuldammet til lidt over 5 måneder, hvis vi begyndte på grød

Amningen stoppede helt ved ca 8 måneder, da min produktion simpelthen forsvandt nærmest fra den ene dag til den anden, men der var hun allerede begyndt at sige fra en gang i mellem, så det var helt fint

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fuldammede min første søn til han var næsten 5 måneder. Ved 8 måneder var vi ned på 2 amninger, og aftenamningen blev vi ved med indtil en uge før hans første fødselsdag.

Med søn nr. 2 (næsten 8 måneder nu) begyndte vi med mad, da han var 6 måneder, men først efter en måned begyndte han også at synke maden, så efter en måned med mad er vi lige nu ned på 3-4 amninger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aksel blev fuldammet til omkring 5 måneder, så vidt jeg husker. Jeg stoppede helt med at amme, da han var 1 år og 1 uge. Amningen blev langsomt trappet ned, men jeg husker faktisk ikke hvordan det foregik. Den sidste måned ammede jeg kun godnat

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ammede junior, indtil han var 8,5 måned - det var svært at holde gang i ved siden af arbejdet, og jeg ville gerne i gang med behandlingen for at få næste barn (jeg halvgamle krage havde jo ikke alverdens tid dér ;) ).

Jeg forventer at amme Sigrid til omkring et år, hvis hun vil. Så min søstertur har jeg i mit hoved planlagt til midt-november :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for input, pige :lovebk

 

Det lyder som om, at det for mange af Jer er sket naturligt omkring 8-10 mdr. Jeg har tænkt og mærket en del og har det umiddelbart også helt okay med at stoppe der, selvom det måske kunne have fortsat en måneds tid endnu. 

Jeg skal først starte på arbejde når Sofie er 11 mdr. så det bør ikke være en detalje. 

 

Jeg har snakket med mine søstre og vi er blevet enige om at planlægge efter midt i september. Der er Sofie knap 11 mdr. og jeg tror ikke på jeg ammer til den tid. Det ville være vildt og gør jeg er det okay med mig at det evt. stopper der. 

 

Tak for erfaringer! :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du har det ok med at være væk hjemmefra et par dage, er det ikke ensbetydende med at amning behøver at stoppe. Det vil sandsynligvis kræve at du malker ud et par gange mens du er afsted, (både for at holde produktionen oppe og for at undgå en brystbetændelse). Og så vil amningen nok intensiveres i dagene efter du er kommet hjem - både for at øge produktionen til "normalt" niveau og for optankning på tryghed. Amning er MEGET andet end mad, især jo ældre barnet er.

Og behovet kommer også helt an på barnet.

Jeg ammer stadig min søn på 15mdr, rigtig mage gange i døgnet på trods af at jeg har arbejdet siden han var 7mdr. Han har aldrig rigtig været interesseret i "rigtig" mad, og har fundet meget trykhed og ro ved brystet. Så længe amning stadig er mit bedste redskab til en glad og tryg dreng, tror jeg at jeg bliver ved.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER