Barbamama

Kvindernes internationale kampdag

7 indlæg i dette emne

Ja overskrift og emnebeskrivelse siger vist det hele :)

Hvad er jeres forhold til kvindernes kampdag? "Fejrer" i den? Synes I at den er nødvendig? Gavnlig? Burde der gøres mere for kvindernes rettigheder eller burde kvindernes kampdag afskaffes?

Jeg har lidt svært ved at vi "fejrer" kvindernes kampdag i Danmark, men det er nok også fordi jeg aldrig nogensinde selv har følt mig diskrimineret, marginaliseret eller på anden måde forfordelt pga. mit køn. Og jeg synes ærlig talt at det er noget fis, at der pludselig skal være hele tre nyheder på mit tekst-tv hvor ordet "kusse" er med i overskriften. Jeg kan ikke se, hvordan det skulle gøre os mere ligestillede... Jeg har forresten også et problem med at det hedder KVINDERNES kampdag. For det er da virkelig noget, der kan få os til at fremstå som nogen, der er undertrykt, synes jeg... Mænd har ikke brug for en kampdag, de har fin status i samfundet... Og sådan tænker jeg, at det også burde være med kvinder. Hvis vi endelig skulle have noget, så ville jeg foretrække en "ligestillingsdag", "minoritetsdag", "frisindetheds og åbenhedsdag" eller noget andet kækt, for det er da fint nok at have en dag, der skal minde os om, at vi er lige meget værd alle sammen.

Men at det lige skal hedde kvindernes kampdag, synes jeg er pudsigt. Vi har da heller ikke en "husk lige at sorte mennesker altså er lige så gode som hvide mennesker"-dag eller en "handicappede er også mennesker"-dag, og hvis vi fik en, så ville folk da stejle over, at det blev penslet ud, fordi det virker lidt nedladende, ville de ikke?

Jeg kan dog gå med til at vi har en kvindernes internationale kampdag, for jeg mener stadig at der er kvinder, der har får dårlige rettigheder og kår. Men så var det da smartere at bruge dagen på at gøre noget konstruktivt ved det, istedet for at tage billeder af vores underliv. :rolleyes

Hvad siger I? :) Kvindernes internationale kampdag: Hot or not? :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Helt sikkert HOT. Jeg er jo gammel og er vokset op i en tid med meget forskelsbehandling og det er der stadigvæk.

At kalde det Kusse alle steder er dog meget rødstrømpe agtigt.

Jeg synes dagen er vigtigt. Der er stadig 17% lavere løn til kvinderne.

I dag bruger man ordet ligeret istedet. Mænd og kvinder skal have samme rettigheder og muligheder og det synes jeg ikke helt de har. Men jo, vi har som kvinder langt flere rettigheder end vi har haft.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det handler jo om, at det idag for mange år siden var nogle møder, eller hvad det var, som endte ud i at vi/kvinder fik stemmeret i dk.

Jeg gør ikke noget særligt ud af dagen, men synes jo egentlig at det er en vigtig da, fordi at den har haft så stor betydning for os kvinder. Vi har fået stemmeret, vi er kommet ind på arbejdsmarkedet, vi har tildels fået ligeløn osv osv. Det er sket fordi nogle kvinder (i gamle dage kaldet sufferietter) som har kæmpet vores sag, og dem er jeg evigt taknemmelig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt sikkert HOT. Jeg er jo gammel og er vokset op i en tid med meget forskelsbehandling og det er der stadigvæk.

At kalde det Kusse alle steder er dog meget rødstrømpe agtigt.

Jeg synes dagen er vigtigt. Der er stadig 17% lavere løn til kvinderne.

I dag bruger man ordet ligeret istedet. Mænd og kvinder skal have samme rettigheder og muligheder og det synes jeg ikke helt de har. Men jo, vi har som kvinder langt flere rettigheder end vi har haft.

Arh, dejligt at der straks er en, der er uenig med mig :loveshower

Måske kan du forklare mig det der med de 17% lavere løn, for det undrer mig, og som studerende er jeg ikke helt inde i lønnen, når man kommer ud i "det virkelige liv". Har vi 17% lavere løn fordi vi har jobs med lavere løn, eller er der tale om at en mand og en kvindde med præcis samme job i gennemsnit har en lønforskel på 17%?

For lavere løn er (sgu) ikke iorden, men jeg har en idé om at det også handler om at kvinder ikke i samme grad har lyst til at være i de samme - højtlønnede - stillinger som mænd (lederstillinger...)... Men der tager jeg måske fejl? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Arh, dejligt at der straks er en, der er uenig med mig :loveshower

Måske kan du forklare mig det der med de 17% lavere løn, for det undrer mig, og som studerende er jeg ikke helt inde i lønnen, når man kommer ud i "det virkelige liv". Har vi 17% lavere løn fordi vi har jobs med lavere løn, eller er der tale om at en mand og en kvindde med præcis samme job i gennemsnit har en lønforskel på 17%?

For lavere løn er (sgu) ikke iorden, men jeg har en idé om at det også handler om at kvinder ikke i samme grad har lyst til at være i de samme - højtlønnede - stillinger som mænd (lederstillinger...)... Men der tager jeg måske fejl? :)

Jeg hørte på tv forleden at der var den forskel på mænd og kvinder i samme job. Kan desværre ikke vise det lige nu

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER