FruOvervejelse

Hjælp til søvn

37 indlæg i dette emne

Nu opretter jeg altså en tråd om emnet, og jeg håber på rigtig mange input :)

A er 8 mdr. Han sover (stadig) dårligt om natten, og jeg er simpelthen nødt til at gøre noget og få nogle inputs udefra.

Det ser sådan her ud pt:

Ca kl 6 vågner han og bliver taget op af far. Her får han tilbudt en flaske, som han spiser 50-100 ml af. Han hygger med far.

7.30 får han en portion grød, som han pt ikke spiser så meget af. Tidligere spiste han rigtig meget.

Kl 8 overtager jeg og far kører på arbejde. Vi leger og hygger.

Ca 9.30 lægges han til lur. Han sover i snit to timer.

Kl 12 får han frokost - rugbrød, kød, grøntsager, osv.

14.30 lægges han til anden lur. Her sover han 1,5-2 timer.

Ca 17.15 får han aftensmad, som oftest består af et glas færdiglavet mad.

18.30 spiser vi aftensmad, hvor han sidder med ved bordet og snacker lidt af vores mad.

Vi leger og hygger og prøver at geare ned inden sengetid.

19.15 gør vi klar til putning; tandbørstning, tør ble, nattøj på. Altid samme rutine.

19.30 får han en flaske MME eller vælling. Den spiser han svingende af.

Herefter sover han. Han falder i søvn alene og ret nemt faktisk.

Nu er der to scenarier.

1: han sover uden en lyd til efter ca kl 2, hvor han får en flaske og sover videre.

2: hav pylrer/græder et par gange i løbet af aftenen. Han får en flaske ved midnatstid og vågner herefter en gang i timen.

Far har lige haft to nætter, som var super gode - henholdsvis 1 og 2 opvågninger. Jeg var tilbage på pinden i nat, hvor han igen vågnede en gang i timen, ligesom nætterne op til weekenden.

Når han vågner, pylrer han. Hvis man ikke går ind til ham, bliver han meget ked af det. Ofte skal han bare have sutten, og så sover han vider. Nogle gange skal han nusses lidt, inden han finder ro.

Sengen er hævet i hovedenden. Jeg har ikke indtryk af, han har ondt.

Måske vågner han bare, fordi han taber sutten. Men hvad pokker gør man ved det?

Jeg har hørt, at babyer, som den første tid blev vækket hvert tredje time til mad, ofte har problemer med at sove senere. Derudover har han jo også haft væske i ørerne, som vækkede ham. Han har fået dræn nu.

Jeg er temmelig desperat, så please kom med en masse inputs!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Bruger han sut med ring? For så kan du trække hjørnet af en stofble igennem så bliver den lidt tungere og falder ikke så nemt ud plus han kan nuldre i stofbleen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anden tanke:

Har du prøver at pusle ham hvis han vågner der kl.12?

Mine sover dårligt med en våd/fugtig ble.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bruger han sut med ring? For så kan du trække hjørnet af en stofble igennem så bliver den lidt tungere og falder ikke så nemt ud plus han kan nuldre i stofbleen.

Det har jeg faktisk netop gjort i dag :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anden tanke:

Har du prøver at pusle ham hvis han vågner der kl.12?

Mine sover dårligt med en våd/fugtig ble.

Nej, for så synes jeg, han vågner mere op <_< Jeg tænker også, at hvis det generer ham, ville det vel gøre det hver dag?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har jeg faktisk netop gjort i dag :super

Det har vi også gjort med både Simon og Tobias. Og nu har Tobias så bare ca 10 sutter i sengen så nu grænser han bare rundt til han finder en.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Well, nogen foreslår at lægge godt med sutter i sengen, så det er lettere for baby selv at finde en. Det virker ikke her, men andre har haft succes :)

Hvordan sover han, hvis han ligger i sengen hos dig?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har vi også gjort med både Simon og Tobias. Og nu har Tobias så bare ca 10 sutter i sengen så nu grænser han bare rundt til han finder en.

Jeg håber, der gør en forskel her

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, for så synes jeg, han vågner mere op <_< Jeg tænker også, at hvis det generer ham, ville det vel gøre det hver dag?

Jeg tænker at hvis han er halvvågen kan det måske være svært at falde tilbage i den dybe søvn,hvis der er noget der generer. Jeg har et løst underlag og så pusler Jeg bare direkte i tremmesengen hvis det bare er tis.

Ikke så ergonomisk korrekt,men det kan gøres.

Dette gøres inden de får flasken at sove videre på. Så har mine bare faldet i søvn igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan han selv putte sutten i munden? For så

Kunne du lægge en ordentlig stak i sengen hos ham, så det er let at finde en ny.

Hvad med en sovepose? Måske det kunne hjælpe på noget uro. Vi købte en til Aksel fra Ikea og det gav markant bedre søvn

Hmm, det var hvad jeg sådan lige kunne komme i tanke om. Man glemmer det hele så hurtigt igen, smart nok :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Well, nogen foreslår at lægge godt med sutter i sengen, så det er lettere for baby selv at finde en. Det virker ikke her, men andre har haft succes :)

Hvordan sover han, hvis han ligger i sengen hos dig?

Jeg tror ikke, han er i stand til at finde dem og putte dem i munden. I dagtimerne leger han mest med at sutte på kanterne, når han får fingrene i den.

Vi har faktisk aldrig rigtig prøvet, at han ligger hos mig en hel nat :chin: Men måske var det bedre, da han sov i sin babynest i dobbeltsengen :chin:

Vi har talt om, at næste mulighed er at jeg skal forsøge at sove helt tæt med ham for at se, om det gør en forskel. Men det synes jeg egentlig bare slet ikke, er en holdbar løsning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan han selv putte sutten i munden? For så

Kunne du lægge en ordentlig stak i sengen hos ham, så det er let at finde en ny.

Hvad med en sovepose? Måske det kunne hjælpe på noget uro. Vi købte en til Aksel fra Ikea og det gav markant bedre søvn

Hmm, det var hvad jeg sådan lige kunne komme i tanke om. Man glemmer det hele så hurtigt igen, smart nok :)

Nej, det kan han desværre ikke rigtigt :(

Han har sovet i sådan en tyngdepose, men det var absolut ikke et hit. Jeg tror faktisk, han har brug for at kunne bevæge sig ordentligt. Han er i hvert fald blevet gal, når han har været svøbt.

Men fedt at høre, du har glemt det :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker at hvis han er halvvågen kan det måske være svært at falde tilbage i den dybe søvn,hvis der er noget der generer. Jeg har et løst underlag og så pusler Jeg bare direkte i tremmesengen hvis det bare er tis.

Ikke så ergonomisk korrekt,men det kan gøres.

Dette gøres inden de får flasken at sove videre på. Så har mine bare faldet i søvn igen.

Hmm, kunne være, jeg skulle prøve det. Selvom det slet ikke er mit indtryk, at han er generet af det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvom jeg skyder alle jeres inputs ned, sætter jeg stor pris på dem ;) Kom endelig med flere! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, det kan han desværre ikke rigtigt :(

Han har sovet i sådan en tyngdepose, men det var absolut ikke et hit. Jeg tror faktisk, han har brug for at kunne bevæge sig ordentligt. Han er i hvert fald blevet gal, når han har været svøbt.

Men fedt at høre, du har glemt det :D

Nå, øv øv. Håber der kommer nogle svar, som kan virke for jer, så I snart kan få noget bedre søvn.

Og ja, det hele virker meget rosenrødt lige nu. Det skal nok ramme mig meget hårdt efter fødslen :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå, øv øv. Håber der kommer nogle svar, som kan virke for jer, så I snart kan få noget bedre søvn.

Og ja, det hele virker meget rosenrødt lige nu. Det skal nok ramme mig meget hårdt efter fødslen :lol

Tak :kiss

Haha, sådan skal det jo være ;) Jeg håber også, jeg snart glemmer den dumme søvn og i stedet bare glæder mig over min søn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan er lyset og temperatur på hans værelse? Albert skal have det helt mørkt og koldt ellers vågne han op 1000 gange (Nu er det jo kun 3-4 gange :p)..

Hvad med noget eftermiddagsmad efter luren? En portion Grød/halv bolle/frugt? Og så give aftensmaden lidt senere? Min A har brug for begge dele :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan er lyset og temperatur på hans værelse? Albert skal have det helt mørkt og koldt ellers vågne han op 1000 gange (Nu er det jo kun 3-4 gange :p)..

Hvad med noget eftermiddagsmad efter luren? En portion Grød/halv bolle/frugt? Og så give aftensmaden lidt senere? Min A har brug for begge dele :chin:

Ja, se det skifter lidt. Faren glemmer ofte at slukke natlampen. Min erfaring er klart, at han sover bedre, når det er køligt. Lige pt har vi bøvl med radiatorerne, så der er lidt varmt. Må lige få skruet ned på fyret.

Han får eftermiddagsmad, har bare glemt at skrive det :rolleyes Han får frugt, smoothie, brød eller lignende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nøh, baby i sengen er ikke nogen superholdbar løsning - jeg tænker bare, at det kunne sige noget om, hvorvidt det er et tryghedstrip, han har gang i.

Alle kneb gælder i øvrigt, når det kommer til søvn :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nøh, baby i sengen er ikke nogen superholdbar løsning - jeg tænker bare, at det kunne sige noget om, hvorvidt det er et tryghedstrip, han har gang i.

Alle kneb gælder i øvrigt, når det kommer til søvn :p

Du har helt ret, og som sagt har jeg også overvejet det. Nu ser jeg lige, om han ikke på magisk vis ændrer søvnadfærd :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stofble på sut er ikke et hit! Hoooold nu op for en sur baby vi har haft i dag :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stofble på sut er ikke et hit! Hoooold nu op for en sur baby vi har haft i dag :rolleyes

Haha, well så har I prøvet det :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har han et nussedyr/nusseklud? B har helt fra starten haft sådan en, og nu er han begyndt at sove med den op af hovedet, så når han i søvne smider sutten, så ryger den ikke ud fordi nussedyret ligger lige foran munden (han drejer hovedet til siden), og så ryger sutten ind igen, og dét tror jeg måske har gjort udslaget til de længere stræk om natten. Nu sover han gerne 5,5 time i første stræk hvor det tidligere var max 3 timer..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er han ikke omkring en alder, hvor han burde kunne undvære at spise om natten? :chin:

Måske vågner han fordi han er vant til at spise. Har I prøvet at give ham vand i flasken i stedet for? Så mister han måske interessen.

Og du er velkommen til at skyde forslaget ned :D ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha, well så har I prøvet det :rolleyes

Jep, og det gør vi så ikke igen :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER