Månebarn

Baby melder ikke sult og spiser ikke nok.

10 indlæg i dette emne

Hej alle kloge mennesker. Håber virkelig der er nogen her der har nogle gode råd eller kender en behandler der ved noget om babyer der ikke virker sultne.

V er 4 mdr gammel nu, og super flot med udviklingsmæssigt. Han er nysgerrig, og efter mange frustrationer går det rigtig godt med hans søvn.

Vores problem er maden. Han har aldrig (!) rigtig meldt sult, aldrig skreget efter mad. Vi har kæmpet med at få nok mad i ham hele hans liv. Nogle gange er der dage hvor han spiser uden protester, og nemt tømmer en flaske med 200 ml. Andre gange tager han flasken, drikker 50-90 ml, og så ligger han bare og tygger i den. Man kan oftest lokke en del mere i ham. Nogle gange bliver han virkelig ked af det når man tilbyder flasken.

Det er en gigantisk belastning at man på den måde skal lokke maden i ham, og at det tit bliver en dårlig oplevelse. Og alt i mig skriger at det ikke er meningen at det skal være sådan.

Alle de gængse råd er prøvet. Han melder ikke sult, heller ikke efter 6 timer eller længere. Pointen er at han ikke spiser nok hvis ikke jeg lokker maden i ham.

Jeg ringer til min sp imorgen, og overvejer også en tur til læge, men frygter bare at blive spist af med at han jo udvikler sig fint.

Så er der nogen af jer der har oplevet det samme med jeres børn? Jeg har endnu ikke mødt nogen, så føler mig meget alene med problemet :-( og er der nogen der kender til behandlere der ved noget om baby og sult? Jeg er så desperat efter et godt spisemønster at jeg er villig til at prøve næsten hvad som helst. Er bosat på Vestsjælland.

På forhånd tak for hjælpen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tager han på, som han skal?

 

Det var også min første indskydelse.. J har fulgt sin egen kurve altid, selvom han knap får sin "korrekte" mængde. Jeg stoppede simpelthen med at tælle ml, fordi det blev jeg skør af, og måltiderne blev noget rod, fordi han ikke spiste "nok" jo..

 

Men, og det var jo ikke det der var dit spørgsmål.. Fra d j var en 3,5-4 måneder ændrede hans interesse i flasken sig. Han er simpelhen optaget af alt mulig andet, så for ham er det vigtigt der ikke sker noget. Fjernsyn slukkes, måske rulles der for. Han spiser ofte bedst når han halv-sover. Det er vildt irriterende, for mange lure starter med flasken i munden faktisk, men jeg har accpteret at sådan er det pt, for det er selvfølgelig vigtigst at han får noget at spise, så må vi lære ham at falde i søvn på en anden måde, på et andet tidspunkt :)

 

Edit: efter grødopstart er det som om det er lidt lettere at lokke mad i ham igen - han tager hvertfald større mængder af gangen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tager han på, som han skal?

Sidste gang han blev vejet havde han kun taget cirka halvdelen af det han burde på.

Vi har haft fodret ham i et mørkt rum før, det gjorde ikke den store forskel. Det er det der driver mig sådan til vanvid, jeg har endnu ikke fundet noget der virker, nogle gange spiser han fint, andre gange ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var også min første indskydelse.. J har fulgt sin egen kurve altid, selvom han knap får sin "korrekte" mængde. Jeg stoppede simpelthen med at tælle ml, fordi det blev jeg skør af, og måltiderne blev noget rod, fordi han ikke spiste "nok" jo..

Men, og det var jo ikke det der var dit spørgsmål.. Fra d j var en 3,5-4 måneder ændrede hans interesse i flasken sig. Han er simpelhen optaget af alt mulig andet, så for ham er det vigtigt der ikke sker noget. Fjernsyn slukkes, måske rulles der for. Han spiser ofte bedst når han halv-sover. Det er vildt irriterende, for mange lure starter med flasken i munden faktisk, men jeg har accpteret at sådan er det pt, for det er selvfølgelig vigtigst at han får noget at spise, så må vi lære ham at falde i søvn på en anden måde, på et andet tidspunkt :)

Edit: efter grødopstart er det som om det er lidt lettere at lokke mad i ham igen - han tager hvertfald større mængder af gangen..

Her drikker han kun 2/3 af sit beregnede behov i øjeblikket. Det er nogle gode råd du kommer med, de er desværre Allerede prøvet uden effekt :-/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min A har aldrig spist den anbefalede mængde, og han er mildt sagt en stor dreng ;) Vi har også kunnet trække den mange timer om dagen, uden han meldte sult. Feks var det absolut ikke noget problem at faste i seks timer ifm fuld narkose.

Vi stoppede simpelthen med at kæmpe, fordi det bare blev alt for negativt omkring madsituationen. Så længe han tager på, ville jeg ikke gide slås. Ikke alle babyer tager lige meget på, og det er ok. Hellere have en glad dreng i trivsel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du overvejet at kontakte en rådgiver fra Foreningen Forældre og Fødsel? Måske kan de komme med gode råd? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min A har aldrig spist den anbefalede mængde, og han er mildt sagt en stor dreng ;) Vi har også kunnet trække den mange timer om dagen, uden han meldte sult. Feks var det absolut ikke noget problem at faste i seks timer ifm fuld narkose.

Vi stoppede simpelthen med at kæmpe, fordi det bare blev alt for negativt omkring madsituationen. Så længe han tager på, ville jeg ikke gide slås. Ikke alle babyer tager lige meget på, og det er ok. Hellere have en glad dreng i trivsel :)

Enig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min A har aldrig spist den anbefalede mængde, og han er mildt sagt en stor dreng ;) Vi har også kunnet trække den mange timer om dagen, uden han meldte sult. Feks var det absolut ikke noget problem at faste i seks timer ifm fuld narkose.

Vi stoppede simpelthen med at kæmpe, fordi det bare blev alt for negativt omkring madsituationen. Så længe han tager på, ville jeg ikke gide slås. Ikke alle babyer tager lige meget på, og det er ok. Hellere have en glad dreng i trivsel :)

 

Det er nok det der skal til for at få ro omkring situationen - At man accepterer at han måske bare ikke tager lige så meget på som kurven siger at han "skal".

 

Det er bare svært at acceptere, man føler sig jo som en dårlig mor fordi ungen ikke bare sluger sin mad som de fleste andre babyer man kender :)

 

 

Har snakket med SP idag, og vi blev enige om at han skal tilbydes flaske hver 3. time (da han ikke selv melder sig), og så skal jeg stoppe så snart han skubber flasken væk første gang. Og derudover sætte alle sejl ind på at få introduceret skemad. Vi har prøvet med gulerodsmos, most avocado og sveskemos til dessert idag. Det gik ok, han så ikke ovenud begejstret ud, men det er jo også nye konsistenser og smage, så det tager noget tid. Sveskerne røg lettest ned ;)

 

 

Min unge spiser bestemt heller ikke det hun skal, og måltiderne er et absolut helvede, så jeg kan GODT forstå hvor hårdt det er!!!

Hun melder sig, og pt tager hun umiddelbart også på. Så den del af problemstillingen kender jeg ikke, men det der med det negative omkring mad - åh jo!

Min søn er en stædig rad! Han havde opstartsproblemer som satte sig i mig som en frygt for at han ikke fik nok. Hele hans liv - og stadig nu 2,9 år gammel - kan han gå totalt i baglås. Hvis han føler sig på nogen måder presset, så spiser han ikke. Hvis han føler sig overvældet, så spiser han ikke. Han spiser stort set aldrig når vi er ude af huset men kan andre gange æde os ud af huset herhjemme. Når han nægter at spise - han er ikke den som så er meeeega sulten bagefter, næh - det virker til at han har fået nok til det måltid selvom det bestod af 3 pastaskruer eller 20 ml da han fik flaske.

Vi har måtte lære - og det er stadig svært for mig - at han skal nok overleve selvom han stort set intet spiser i flere dage. Hvis han har en dag han ikke rigtig spiser, forsøger jeg at tilbyde det han rigtig gerne vil have (ex kanel-gifler), men i sidste ende kan jeg ikke presse ham til at spise.

Jeg ved hvor svært det er - det er mit liv pt - men prøv at undgå at blive frustreret i situationen og accepter når han ikke spiser så meget. Det er fint at forsøge at lokke det i ham du kan, så længe du føler du er ordentlig overfor ham, men når det hele går i hårdknude, så prøv at slappe af, og tro på at det nok skal gå.

Og god ide at snakke med lægen! Hvis vægten ikke udvikler sig som den skal, så bliver du næppe totalt affejet :kram

 

 

Åh hvor er det rart at høre at jeg ikke er alene! Selvom jeg ikke ønsker for nogen at skulle kæmpe sådan med deres barn og mad ;) Og du har jo helt ret. Det er sindssygt svært at acceptere fordi man jo er bange for at det lille pus sulter sig selv. Men det er nok mig der skal arbejdes på, og ikke ham ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har også problemer med vores datter og har ikke noget godt råd. På puh sagde børnelægen dog, at man ikke skal regne med 1/6 af deres kropsvægt men 100-120 ml pr kg de vejer... Det er en noget anden mængde...

Held og lykke med det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER