mille1981

Slut med middagslur - hvornår?

11 indlæg i dette emne

Noah er oftest rigtig svær at putte til middag i weekenden, og det er oftest en lang kamp. Jeg overvejer, om det er fordi han snart er stor mon til at droppe den i weekenden? Der er jo ikke ligeså meget knald på, som der er i vuggestuen. Og han sover ofte også lidt længere, især søndag morgen.

Normalt kan vi først putte ham kl 14, ellers er han simpelthen ikke træt nok. Så sover han 1-2 timer inden han står op igen. Og skal så puttes 19.15... Det hænger jo ikke helt sammen hvis han vågner kl 16 synes jeg...

Hvornår droppede jeres barn middagsluren helt? Og har I tips til at gøre overgang fra 1 til 0 lur nemmere?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Noah er oftest rigtig svær at putte til middag i weekenden, og det er oftest en lang kamp. Jeg overvejer, om det er fordi han snart er stor mon til at droppe den i weekenden? Der er jo ikke ligeså meget knald på, som der er i vuggestuen. Og han sover ofte også lidt længere, især søndag morgen.

Normalt kan vi først putte ham kl 14, ellers er han simpelthen ikke træt nok. Så sover han 1-2 timer inden han står op igen. Og skal så puttes 19.15... Det hænger jo ikke helt sammen hvis han vågner kl 16 synes jeg...

Hvornår droppede jeres barn middagsluren helt? Og har I tips til at gøre overgang fra 1 til 0 lur nemmere?

Det er meget tidligt at putte 19.15 synes jeg vist han får middagslur så sent. Vigga er det sidste års tid først puttet kl 20 for at være træt nok.

Vi er nu stoppet med lur i weekenden og så kan hun puttes kl 19. De putter hende stadig til lur i dagplejen og derfor putter vi først kl 20 i hverdagene. Hun sover dog lige for tiden ikke før kl 22. Hun kalder ikke, hun ligger der bare så det er heldigvis ikke noget problem - men hun er rart klar til at stoppe luren der også tror jeg snart

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er meget tidligt at putte 19.15 synes jeg vist han får middagslur så sent. Vigga er det sidste års tid først puttet kl 20 for at være træt nok.

Vi er nu stoppet med lur i weekenden og så kan hun puttes kl 19. De putter hende stadig til lur i dagplejen og derfor putter vi først kl 20 i hverdagene. Hun sover dog lige for tiden ikke før kl 22. Hun kalder ikke, hun ligger der bare så det er heldigvis ikke noget problem - men hun er rart klar til at stoppe luren der også tror jeg snart

Om søndagen bliver vi bare nødt til at putte tidligt, da han skal op kl 6 mandag morgen. Hvis vi putter senere er han ikke til at få op om morgenen.

Vi har prøvet at trække sengetid til kl 20 i hverdagen, men så hang han slet ikke sammen om morgenen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Theodor har her henover julen droppet middagsluren - han bliver tre år i næste måned.

Det er bare kommet helt naturligt og af sig selv. Men vi har i en lang periode lade ham sove lur, hvor han først blev puttet ved kl. 13-14 stykker og så sov én til halvanden time. Det var ikke noget problem stadig at få ham i seng 19.30.

Theodor startede i børnehave i denne måned, og har endnu ikke sovet lur der. Aftalen er, at personalet ser an. Men behovet har ikke været der, og han hænger fint sammen om aftenen også.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Medmindre vi skal noget specielt om aftenen hvor det betyder noget at R er ekstra oplagt, så ser vi det an i weekenderne (og også juleferien). F.eks. juleaften og sådanne dage kæmpede vi lidt ekstra for at få ham til at sove middagslur, og så fik han også en god skraber, men ellers ser vi om han virker træt, og hvis ikke så bliver han oppe. Han kan sagtens klare flere dage i træk uden at sove til middag, og er også begyndt at ikke falde i søvn i vuggestuen nogle gange, selv om han der ligger fint i sin vugge i en times tid fordi det "skal" man jo ;) 

 

R er 2 år og 2 måneder. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aron styrer lidt selv om han får lur i weekender. Vi er holdt op med at tilbyde lur, fordi han gider ikke, og hvis han ikke vil, jamen så sover han ikke. Tilgengæld så kan han godt finde på selv at gå ind og sove.

I børnehaven tilbydes han lur hver dag og plejer også at sove, men ikke altid.

I juleferien (altså Fra d 19 december og 4 uger frem) sov han lur af en time i alt 3 gange, og det har faktisk ikke været et problem.

Så jeg ville ikke gode kæmpe for at få Noah til at sove, hvis ellers han er til at være i hus med om aftenen.

Her til aften har han været i fint humør, selvom han ikke har sovet til middag. Han har dog hvilet en times tid foran fjernsynet i eftermiddag, men i gen søvn.

Tror dog aldrig det kommer til at ske at han vælger luren til ;) Kun ved et uheld i sofaen eller noget i den dur... ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Theodor har her henover julen droppet middagsluren - han bliver tre år i næste måned.

Det er bare kommet helt naturligt og af sig selv. Men vi har i en lang periode lade ham sove lur, hvor han først blev puttet ved kl. 13-14 stykker og så sov én til halvanden time. Det var ikke noget problem stadig at få ham i seng 19.30.

Theodor startede i børnehave i denne måned, og har endnu ikke sovet lur der. Aftalen er, at personalet ser an. Men behovet har ikke været der, og han hænger fint sammen om aftenen også.

Hmm... Theo er lige et halvt år ældre end Noah. Men mønsteret kunne tyde på det samme.

Det lyder til at det ikke er helt unormalt ikke at sove til middag hver dag når de nærmer sig 2,5...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Medmindre vi skal noget specielt om aftenen hvor det betyder noget at R er ekstra oplagt, så ser vi det an i weekenderne (og også juleferien). F.eks. juleaften og sådanne dage kæmpede vi lidt ekstra for at få ham til at sove middagslur, og så fik han også en god skraber, men ellers ser vi om han virker træt, og hvis ikke så bliver han oppe. Han kan sagtens klare flere dage i træk uden at sove til middag, og er også begyndt at ikke falde i søvn i vuggestuen nogle gange, selv om han der ligger fint i sin vugge i en times tid fordi det "skal" man jo ;)

R er 2 år og 2 måneder.

Vildt R ikke sover i vuggestuen! Det gør Noah dog. Selvom de siger han er lang tid om at falde i søvn.

Jeg tror det peger i retning af valgfri middagslur. I hvert fald de dage hvor han har sovet længe. Hvis han er stået op kl6 tror jeg dagen bliver lang uden en lur...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vildt R ikke sover i vuggestuen! Det gør Noah dog. Selvom de siger han er lang tid om at falde i søvn.

Jeg tror det peger i retning af valgfri middagslur. I hvert fald de dage hvor han har sovet længe. Hvis han er stået op kl6 tror jeg dagen bliver lang uden en lur...

 

Ja, det er lidt vildt! Ca en gang om ugen han ikke kan falde i søvn, og de dage er godt nok lidt trælse herhjemme om eftermiddagen, indtil aftensmaden er lavet og spist. Om aftenen er der ingenting. Og i weekenderne når han ikke sover er der ingen ulvetime eller noget. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ronja var 3 år og 5 mdr da vi droppede den.

Over en længere periode havde vi kørt med i bh at hun sov/hvilede 3 dage om ugen, så 2 dage, så 1 dag og til sidst ingen. Jeg tror egentlig godt hun kunne have sovet hver dag hvis hun fik lov men hun faldt bare alt for sent i søvn om aftenen så vi var nødt til at skære ned. Det have nogen kampe omkring aftensmad engang imellem fordi hun var virkelig træt. Men det blev bedre og bedre efterhånden der kom en rytme i hverdagen igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Clare stoppede med middagslur hjemme da hun var godt 2 år, måske det var omkring februar-marts, da hun var 2 år og 2 måneder, som jeg husker det. Hun stoppede med at sove middagslur i dagplejen i sommers da hun var 2,5 år :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER