Sandie

Hvor meget servicer du din mand

39 indlæg i dette emne

Nu er min nysgerrig simpelthen for stor så bliver nød til at spørge...

Vi har jo haft snakken om tjansen med snerydning, men vil gerne vide hvordan jeres fordelinger er sådan generalt.. ?

Min mand og jeg har lige lange arbejdsdage, den eneste fordel er at jeg sidder på konto og han har et hårdt fysiks arbejde.

Hvor meget servicer du din mand?

Her har manden datteren 1 time om morgen og derved har jeg hende mellem 3-4 timer alene om eftermiddagen alt efter om han træner eller ej. De dage han som sagt træner kommer han hjem 1 time efter vi har spist og så laver jeg mad til ham der.

Jeg laver mad, handler ind, vasker tøj, hænger op og ligger sammen. Jeg rydder op hver dag efter ham og datter også. Vaske op (gryder, pander osv) støvsuger, vasker gulv, vægge og køkken.

ALT hvad der hedder Nadja er mig (han skifter hende selvfølgelig når han har hende om morgen)

Onsdag aften går jeg kl. 19 (træning) hvor han så også passer nadja en ½ time inden hun skal sove.

I weekenderne hvis ikke vi skal til et arrangement så er han enten igang med et projekt ved huset (ikke til stæde sammen med os, kun ved mad) eller ude og lave bil.

Han smørre dog sin egen madpakke (eget valg) samle hunde hømhøm op og slår græs, klipper hæk og ja alt havearbejde

Dette er SLET ikke et brok indlæg.. er virkelig nysgerrig i hvor meget af det daglige jeres mænd tager... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er meget heldig pt.

Min mand klarer:

- tøjvask, ophængning og sammenlægning

- det meste af rengøringen

- det meste af opvasken

- de "daglige" indkøb (jeg foretager storkøbene- vi køber stort ind af kød og tilbusvarer)

- stort set ALT havearbejde og udendørsarbejde på huset

- Oprydning i garage, kørsel på genbrugsplads

Jeg klarer:

- madlavning

- ALT styring af økonomi

- indkøb af tøj og ting til begge unger

- lettere oprydning

- står op med Isabella om natten og morgenen

- aflevere unger

- hente unger

- har for det meste Isabella til mor/datter hygge/leg i "ulvetimen" inden puttetid/aftensmadtid

Det skal så siges, at manden ikke har noget arbejde pt, og at jeg godt er klar over at arbejdsfordelingen nok ikke vedbliver med at være sådan, når han få et arbejde.

Og lige pt, hvor jeg er bevægelseshæmmet, er det også ham der står op, hvis Isabella vågner om natten, og står op med hende om morgenen, plus at han afleverer/henter ungerne. Han synes selv han har det hårdt lige nu :P Jeg føler mig også heldig- jeg har en meget dejlig mand :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg føler mig også heldig- jeg har en meget dejlig mand :loveshower

Sådan har jeg det skam også :kuller

Men ja det jo klart han kan lave mere når han er hjemmegående for tiden (og heldigt taget i betragtningen med din fod)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det eneste vi sådan har egentlig "uddelt" af arbejde er at han tager sig af madlavning (ofte - men ikke altid - inkl. indkøb) og jeg tager mig af tøjvask (inkl. hænge op/lægge sammen/lægge på plads) og tørren støv af. Og så fører vi meget nøje regnskab med hvis tur det er til at ringe, hvis vi skal bestille mad udefra, fordi vi begge hader at gøre det :P

Ellers er det vist lidt på "gefühlen"... Hvis jeg er absurd træt, så behøver jeg ikke engang at tage min tallerken ud efter aftensmaden, den bliver serveret og bagefter tager han tallerkner og går ud og vasker op mens jeg kan sidde og sumpe... Men andre dage er det ham, der ikke orker noget, og så er det mig, der springer til og f.eks. ordner hele køkkenet mens han stener computerspil.

Det er som oftest ham, der handler ind fordi han er ude hver dag og dermed kommer forbi købmanden hver dag, mens jeg tit arbejder hjemme og ikke kommer forbi købmanden. Det er almindeligvis også ham, der passer planter. Men det er ikke fordi jeg ALDRIG passer planter eller handler ind. Det er bare MEST ham, der gør det. Tilsvarende er det MEST mig, der støvsuger og MEST mig, der gør rent på badeværelset, men det betyder på ingen måde at han aldrig gør det...

Så det er vist rimeligt lige fordelt. Jeg kan i hvert fald ikke umiddelbart gennemskue, hvem der har det nemmest... Det eneste sted hvor vi måske ikke er lige, er nok, hvis der sådan skal laves en masse, fordi vi er ved at gå hele lejligheden igennem grundigt. Der kan det tit være sådan at jeg bare tager fat på et eller andet, mens Brian kommer sådan lidt desorienteret og siger "Hvad skal jeg lave?", og så bliver jeg lidt "chefen"... Men pyt, det er jo ikke fordi han ikke vil lave noget, han skal bare lige have at vide, hvad jeg helst vil have lavet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan har jeg det skam også :kuller

Men ja det jo klart han kan lave mere når han er hjemmegående for tiden (og heldigt taget i betragtningen med din fod)

Selvfølgelig har du en dejlig mand- det var skam slet ikke ment på nogen dårlig måde :kiss

Ja, det er jo dét at går hjemme. Vi har skam haft vores ture, for tidligere var det mig der lavede det meste, selvom det var ham der gik hjemme ;) Men nu synes jeg faktisk at fordelingen er rimelig, selvom jeg ikke laver så meget "husligt". Jeg skal jo stadig arbejde ind i mellem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så fører vi meget nøje regnskab med hvis tur det er til at ringe, hvis vi skal bestille mad udefra, fordi vi begge hader at gøre det :P

:lol morsom ting at holde regnskab med :lol

Men enig, synes også det er en lidt irriterende ting at gøre- specielt hvis man ringer et sted hen, hvor man skal gentage alt hvad man siger, og så de alligevel laver fejl i bestillingen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så fører vi meget nøje regnskab med hvis tur det er til at ringe, hvis vi skal bestille mad udefra, fordi vi begge hader at gøre det :P

:lol morsom ting at holde regnskab med :lolMen enig, synes også det er en lidt irriterende ting at gøre- specielt hvis man ringer et sted hen, hvor man skal gentage alt hvad man siger, og så de alligevel laver fejl i bestillingen ;)

Haha... Altså det er jo derfor der er noget der hedder Just-eat :) jeg vil ALDRIG ringe ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha... Altså det er jo derfor der er noget der hedder Just-eat :) jeg vil ALDRIG ringe ;)

:lol Ja, men det kræver at man bor et sted, hvor der rent faktisk ER en Just.eat- ting i nærheden :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:lol morsom ting at holde regnskab med :lol

Men enig, synes også det er en lidt irriterende ting at gøre- specielt hvis man ringer et sted hen, hvor man skal gentage alt hvad man siger, og så de alligevel laver fejl i bestillingen ;)

Hehe, ja vi morer os også over det, for det føles lidt barnligt, men der er ingen vej udenom og ingen kære mor. Vi skiftes, og man tager ALDRIG den andens tur, haha. :P

Og ja, det kan nemlig være svært det med bestillingerne! Vi skulle have pizza i lørdags, og så bestilte jeg "Med ekstra ost... Og med hvidløg" Og det blev så til ekstra hvidløg. :rolleyes: (Og her mangler jeg så en smiley med ultimativ DRÆBER-ånde. :P)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:lol Ja, men det kræver at man bor et sted, hvor der rent faktisk ER en Just.eat- ting i nærheden :D

Så ser jeg kun en løsning.. Flyt til Holbæk :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, ja vi morer os også over det, for det føles lidt barnligt, men der er ingen vej udenom og ingen kære mor. Vi skiftes, og man tager ALDRIG den andens tur, haha. :P

Og ja, det kan nemlig være svært det med bestillingerne! Vi skulle have pizza i lørdags, og så bestilte jeg "Med ekstra ost... Og med hvidløg" Og det blev så til ekstra hvidløg. :rolleyes: (Og her mangler jeg så en smiley med ultimativ DRÆBER-ånde. :P)

Sidste gang bestilte jeg et pitabrød, MINUS tomat, PLUS ananas.

Jeg fik et pitabrød, men PLUS tomat, MINUS ananas ;)

Så ser jeg kun en løsning.. Flyt til Holbæk :D

Jamen jeg begynder at lede med det samme :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ordner:

Tøjvask incl. alt

Den daglige oprydning, også efter ham

Al rengøring undtagen gulvene

Fodring og pasning af vores dyr

Skifte sengetøj

Aftensmaden

Hans madpakke

Pasning af planter

Madplan/indkøbsliste til hele ugen

Bilvask

Gå tur med hunden

Har kaffe klar når han kommer hjem

Indkøb af tøj og ting til os begge og huset (og lillemanden) - Dette er nu mere fornøjelse end pligt :P

Han ordner:

Græsslåning

Snerydning

Udendørs oprydning

Kørsel på genbrugsplads

Gå ud med skraldespanden

Sørge for at køre affaldscontainer op til vejen når der kommer skraldemand

Tænde og tømme opvaskeren

Oprydning efter aftensmaden

"Handyman ting" (skifte pærer, hænge ting op, "bygge" ting osv.)

Støvsugning og gulvvask

Fælles ordner vi:

Stor-indkøb hver søndag eftermiddag

Hmmm.... hvad er der ellers... kan ikke lige komme på mere der sådan skal ordnes i hjemmet...

Men altså.... Vi er jo nok generelt lidt gammeldags, og fordeler opgaverne efter hvad der er "kvindearbejde" og "mandearbejde" (altså ifølge den gamle skole :) )

Dog med nogle få undtagelser.... Som fx at jeg vasker bil, og han vasker gulve :)

Og det skal så også siges, at man har ret til at være træt, doven eller hvad det nu kan være, somme tider, og så overtager den anden dagens gøremål :) Men det er nu ikke fordi det er noget der sker særlig tit...

Jeg føler mig bestemt også heldig, og jeg ønsker ikke fordelingen anderledes overhovedet... Er glad for jeg aldrig skal tænke på om græsset er blevet for langt :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mens jeg skriver opgave er det eneste jeg laver her i huset faktisk at vaske tøj og hænge det op... Og en gang i mellem ligge det sammen og på plads.

Ellers klare manden ALT :loveshower Ej, det er også mig der ringer til værkstedet og bestiller tid eller andet der skal klares via telefonen, men det tager jeg ikke så tungt.

Når vi er i vores "normale" rytme (så normal som den kan være når jeg har fuldtidsjob og deltidsstudie) ser fordelingen således ud:

Daniel:

Støvsuger

Slår græs

Skovler sne

Pudser vinduer

Vasker op

Tømmer opvaskemaskine

Tørre støv af

Vander blomster

Luger ukrudt

Kører på genbrugspladsen

Klipper hæk

Vasker gulve

Mille:

Laver mad

Køber ind

Vasker tøj

Ordner badeværelser

Styrer kalenderen

Sengetøj

Pasning af marsvin

Manden har også fuldtidsjob, men bruger ikke så lang tid i transport som jeg. Til gengæld har jeg betalt frokost, så det går nok lige op med hvor lang tid vi bruger på job + transport ;)

Når ungerne er her tager de ud af bordet og dækker bord, ellers er vi fælles om det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På dette punkt er jeg også blevet alt for godt forvendt! Da jeg lærte min mand at kende var han afsted i 3 måneder og hjemme i 3 måneder - så når han var hjemme var det hel naturligt at lavede ALT (stort set i hvert fald) det huslige (= hans arbejde, så vi kunne hygge/være nyforelskede når jeg havde fri)

Nu har han så fået et normal 7-15 job og jeg PRØVER at være mere aktiv i hjemmet - men hold op hvor er det en svær vane!

Jeg tror fordelingen ser ca sådanne ud:

Madlavning: Ham 70%

Ordne køkken efter mad: Ham 60%

Tøjvask: Mig 60%

Rengøring: Ham 70%

Indkøb: Ham 60%

Have: Begge 50%

Bil (tankning + vask + sørge for den kommer til service mv.: Mig 90%

Økonomi: Mig 95%

Oprydning: Mig 60%

Alt mht breve, opringninger, vigtige papirer, ting der skal ordnes ude af huset mv: Mig 100%

Snerydning: Mig 80%

Tømme postkasse: Mig 60%

Huske aftaler/være kalender: Mig 95%

Vande blomster: Mig 60%

Hente ting i kælderen/den store fryser: Ham 90%

Gå ud med skrald: Ham 80%

Rede seng: Mig 90%

- og egentlig meget sundt at få det skrevet ned - kan se jeg efterhånden er kommet med :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg står for madplan, indkøb og tøjvask - resten er vi fælles om.

Madplanen er jeg træt af at hænge på, men han får aldrig taget sig sammen, og spørger jeg hvad han vil have er svaret bare: MAD!

De andre ting har jeg selv valgt. Jeg elsker at være alene ude og købe ind og når jeg vasker tøj får jeg også lige et pusterum fra alle ungerne ved at være i kælderen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ordner indkøb, tøjvask og rengøring, resten er vi fælles om.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu bor vi i lejlighed og har derved ikke noget vedligeholdelse af det ydre osv., så knne godt forestille mig at arbejdsfordelingen vil ændre sig lidt den dag vi kommer til at sidde i eget hus...

Manden

Støvsuger (for det meste)

stryger tøj (altid)

vasker tøj (ca. halvdelen af gangene)

laver mad (af og til)

bil (vaske, eftersyn mv.) (altid)

Jeg

Støvsuger (en gang imellem)

Vasker tøj (ca. halvdelen af gangene)

Laver mad (for det meste)

Pudser vinduer (altid)

Vasker trapper (altid)

Gør badeværelse rent (altid)

Vande blomster (altid)

Indkøb (altid)

Når vi begge er hjemme hælpes vi ad :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror vi deler ligeligt og hvis det hælder til nogen side, så er det til min fordel ^_^

Jeg ordner al tøjvask, vasker op og gør rent - med undtagelse af badeværelserne. Al udendørs arbejde er som regel mit - fordi jeg gerne vil :)

Økonomi og papirarbejde er også mit.

Dan laver mad, gør badeværelserne rene og tager alle 4 unger om morgenen og ofte også om aftenen.

Indkøb deles vi om.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har heldigvis fundet en hel naturlig fordeling som passer os begge. En af grundene til, at jeg gik fra min eks-kæreste var faktisk, at vi var vældig uenige om hvor meget der skulle støvsuges/gøres rent og hvem der skulle gøre det <_< Jeg erkendte efter laaaang kamp, at han ikke kunne/ville ændre holdning og det er livet altså for kort til!

Hos os er fordelingen sådan her:

Søren

Ordner cykler

Støvsuger

Vasker gulv (i hvert fald 80% af tiden)

Bager brød (det hader jeg! Men elsker at vi altid har hjemmebag i fryseren i weekenden!)

Alt der hedder it og teknik (han er jo datalog ;) )

Mig

Ordner vasketøj

Skifter sengetøj (eller tager i hvert fald initiativet og så kommer han af og til og hjælper ;) )

Vender blomster

Støver af

Syr/lapper tøj

Er økonomi-minister (jeg er jo matematik-økonom ;) )

Fælles

Indkøb (det er faktisk ret meget fifty-fifty)

Madlavning og oprydning derefter(det er også ret fifty-fifty)

Tømning af opvaskemaskine

Rengøring af køkken/bad

Stryger skjorter (nu har Søren fået nyt job hvor skjorte ikke er påkrævet, så det står jeg nok ret meget selv med fra 1. maj <_< )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ikke, jeg specielt servicerer ham. Højst lidt på langs hø-hø....

Men jo, jeg er hjemmegående, så jeg klarer alt tøjvask, de fleste indkøb og madlavning i hverdagene. Han laver ofte mad i weekenderne. Rengøring og oprydning er en fælles ting og er ikke lagt i faste rutiner, det er mere efter behov.

Han følger drengene i skole om morgenen, jeg henter og bringer til frokost og henter til aften igen. Lektier med Kasper laver jeg for det meste.

H. har skjorte på hver dag og stryger som regel om morgenen, men ind imellem nupper jeg lige 10-12 skjorter, så de er klar. Det gør ham glad og han sætter pris på det, men forventer det ikke.

De eneste punkt, hvor jeg kunne ønske lidt mere initiativ er vedr. Josephines måltider, der skal jeg indover, for det kan han åbenbart ikke?? Mystisk, for så svært er det vel ikke at huske cirkatider og så finde mad frem? Men ok, jeg er selvfølgelig altid sammen med hende, så det er nok bare vane.

Børnenes tøj lader han også mig om, men det lader jeg ham gøre og sjovt nok, har de jo også tøj på, når jeg ikke er hjemme...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

her ordner jeg

rengøring

indkøb

næsten alt madlavning

papirarbejde

vasketøj

vi hjælpes med haven og brænde

men græs er mandens job,hæk

så her hænger jeg på det hele

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har kun læst det første besvarelser, og vælger at svare efter dem...

Hos os er det meget forskelligt, men hovedsagligt ordner jeg:

*rengøringen og helst mens han ikke er hjemme. Han kunne sagtens gør dette, eller hjælpe til, men jeg vil gerne stå for det, for så bliver det, som jeg gerne vil have det.

*madlavningen for det meste, men han kan også sagtens engang i mellem.

*Vasker tøj, lægger det sammen og på plads

*ordner betalingen af regninger, da jeg har mest styr på netbank

*ordner hunden

Min mand:

*alt hvad der har med bilen at gøre

*handler ind

*støvsuger hver onsdag eftermiddag

vi deles om/gør på skift:

*snerydning

*hækklipning

*græsslåning

*ordner haven

Er der andet der normalt gøres, som jeg ikke har skrevet på??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

min mand støvsuger og vasker gulv.

Resten tager jeg mig af.

Nu er jeg begyndt at læse fuldtids og fordelingen er stadig den samme:(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

her hos os, skiftes vi men nedenstående tager jeg 90 procent af tiden

vaske tøj

lave mad

købe ind

udover det hjælpes vi 50/50 med at

rydde op

skifte bleer

tage børnene i det hele taget

Rengøring har vi folk til :D

T vasker så næsten altid bilerne

fixer ting der skal fixes og hænger ting op

jeg tro jeg laver en smule mere end ham men han har så også et meget mere krævende job og slæber meget mere end halvdelen af pengene hjem til os :)

så alt i alt er jeg tilfreds, han er forøvrigt også god til at forkæle mig med gaver men også med at massere mine føder min ryg og andre søde ting :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sjov tråd :P

Jeg ordner

Alt med pigerne

aflever og henter pigerne alle dage

Handler

Laver aftenmad 6 dage om ugen

rytter op hver aften

smøger madpakker også til manden

klare alt strygetøj

klare haven - interesser ikke manden

klare alt rengøring

ordner vasketøj alt inklusivt

Han klare

Servis på bilerne

Køre bilerne i vaskehall

ordner køknet om morgen - tømme opvaskemaskine

Holder styr på vores computer

Han klare forskellige rengørings jobs om fredagen hvis jeg bedre ham om det

Ordner vores økonomi

Nogle gange kan jeg godt følge at jeg er ved at knokler mig ihjel :8: - men efter jeg er kommet på nedsat tid har det hjulpet på det- det er også grunden til at jeg stadig finder mig i at lave så meget her hjemme- hvis jeg var på fund tid ja så blev manden nød til at lave mere her hjemme selv om han ikke gider :box

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER