Marianne1983

Fostervandsprøve

23 indlæg i dette emne

Nogle der ved om man har ret til at få en fostervandsprøve?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Som udgangspunkt har du ikke ret til at kræve nogen form for behandling - du har kun ret til at sige nej til en behandling, der bliver tilbudt. Der er nogle undtagelser, men jeg tror ikke fostervandsprøve er en af dem, da det jo ikke er helt ufarligt.

Har du undersøgt at få lavet en NIFTY-test?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak piger. Er 38 år og vi kan ikke overskue et barn der fejler noget (længere historie). Har hørt risikoen er 0,2 % ved fostervandsprøve og d er jo ikke så meget.

Har overvejet niftytest ja men ved I hvor meget der tjekkes ved den i forhold til fostervandsprøve?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak piger. Er 38 år og vi kan ikke overskue et barn der fejler noget (længere historie). Har hørt risikoen er 0,2 % ved fostervandsprøve og d er jo ikke så meget.

Har overvejet niftytest ja men ved I hvor meget der tjekkes ved den i forhold til fostervandsprøve?

Jeg har hørt, at risikoen er 1% (fra en læge i familien), og det giver jo en langt større risiko for at abortere et rask barn end at finde et sygt barn. Det synes jeg også man bør tage med.

Hvad er grunden til at I ikke venter til NF og ser hvad risikoen er der. Hvis den er høj, kan I jo - i samråd med lægen - beslutte hvad I så gør.

Det er nok ikke det du ønsker at høre, men der er jo en grund til at man har tilrettelagt screeningen af fostre som man har.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak piger. Er 38 år og vi kan ikke overskue et barn der fejler noget (længere historie). Har hørt risikoen er 0,2 % ved fostervandsprøve og d er jo ikke så meget.

Har overvejet niftytest ja men ved I hvor meget der tjekkes ved den i forhold til fostervandsprøve?

Nifty tjekker kun kromosomfejl på 13, 18 og 21, fostervandsprøve og moderkagebiopsi alle kromosomer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nifty tjekker kun kromosomfejl på 13, 18 og 21, fostervandsprøve og moderkagebiopsi alle kromosomer

Jeg fik lavet en moderkagebiopsi, pga. Høj risiko for downs, det gav mig mange plukkeveer og har muligvis også været medvirkende til andre komplikationer i graviditeten, men det vides IKKE med sikkerhed.

Jeg fulgte regimet og passede på i dagene efterfølgende.

Du bliver oplyst om risikoen også man jo selv tro på og håbe at man er blandt de mange mange mange gode statistikker hvor der ikke er abort efterfølgende osv. Jeg fik atvide at de aldrig selv havde oplevet det og det var altså en yderst garvet og kompetent ældre læge der lavede biopsien dengang.

Edit:fostervandsprøven laves først fra tidligst uge 16, var biopsien ikke lykkedes eller havde været mulig, så skulle vi have ventet til uge 16.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt forstå, at du er bekymret, og alderen ER selvfølgelig en risiko.

Når det er sagt, skal du nok prøve at huske på, at langt de fleste 38-årlige føder fuldstændig normale og sunde børn.

Fostervandsprøve er IKKE rart - jeg fik én her i anden graviditet, og den oplevelse sidder stadig i mig. Det var ikke så meget smerten, men mere en dyb fornemmelse af, at det var forkert og imod naturen at lave den prøve. Min krop strittede bare imod. Jeg er glad for, at den gav mig mere vished, men som Justme siger, vil du aldrig få 100%. Vished.

som de andre skriver, vil du jo også få foretaget en risikovurdering ved NF og først derefter få tilbudt andre prøver, hvis der findes noget. Dette tilbydes kun i disse særlige tilfælde af en årsag.

Jeg siger bestemt ikke, at jeg ikke forstår dig, men jeg ville også råde dig til at forsøge at sætte din tillid til livet og det udmærkede sundhedssystem, vi har herhjemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg strid - det ved jeg godt.. Undskyld på forhånd...

Men - hvis I ikke kan overskue et barn der "fejler noget" så bør du ikke få (flere) børn. Du kan teste fra nu af og ind i al evighed - og aldrig nogensinde være sikker på de finder alt. At få et barn er ALTID et lotteri.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg strid - det ved jeg godt.. Undskyld på forhånd...

Men - hvis I ikke kan overskue et barn der "fejler noget" så bør du ikke få (flere) børn. Du kan teste fra nu af og ind i al evighed - og aldrig nogensinde være sikker på de finder alt. At få et barn er ALTID et lotteri.

Det synes jeg altså er liiiige hårdt nok sagt. Jeg vil ikke starte en større diskussion, men det må altid være op til den enkelte, hvad han/hun kan forestille sig at kunne magte. Der er jo aldrig nogen, som decideret ønsker sig et barn, som fejler noget. Hvilket jo som regel også er en del af bevæggrunden for at få foretaget fx NF - jeg kender mange, som ville vælge at få fjernet barnet. Det tror jeg ikke, at vi personligt ville kunne, men jeg synes virkelig, at man skal passe på med at dømme, om hvorvidt andre skal få børn eller ej.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes måske også, den er lige lidt hård.

Ja, der er altid en risiko for, at der er noget galt på trods af scanninger og blodprøver.

Men jeg synes bestemt, det er helt ok, at man har taget en beslutning om, at man ikke magter et handicappet barn. Hvorfor skulle man ellers tage imod NF og MD scanningerne? De bliver jo tilbudt for at opspore handicaps og misdannelser, og for at give forældrene en chance for at vælge et sygt/handicappet barn fra.

Vi havde også på forhånd taget stilling til, at vi ville vælge abort ved større misdannelser/handicaps. Var der så dukket noget op på trods af fine scanninger, så måtte vi jo have taget det med, men jeg synes da klart, at man har lov til at tage den beslutning, når nu tilbuddet er der.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det jeg mener er såmænd bare - at der er så mange eksempler på, at alle test, alle scanninger går klart igennem. Og så ender man alligevel med et barn med et større eller mindre handicap. Synlig eller usynligt.

Der er ingen der ønsker sig det, ingen der forventer det... Men der er bare ingen garantier i det store gen-lotteri. Så hvis man går ind med den holdning at man under ingen omstændigheder vil have et handicappet barn - så skal man altså være klar over, at det ikke er noget man selv nødvendigvis bestemmer...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det jeg mener er såmænd bare - at der er så mange eksempler på, at alle test, alle scanninger går klart igennem. Og så ender man alligevel med et barn med et større eller mindre handicap. Synlig eller usynligt.

Der er ingen der ønsker sig det, ingen der forventer det... Men der er bare ingen garantier i det store gen-lotteri. Så hvis man går ind med den holdning at man under ingen omstændigheder vil have et handicappet barn - så skal man altså være klar over, at det ikke er noget man selv nødvendigvis bestemmer...

Ja, jeg er enig med dig i forhold til, at man aldrig får garantier. Og det skal man jo tage med.

Det var mere bare dét med, om TS burde få børn eller ej. Det synes jeg ikke, vi kan stille os til dommer over

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige en rettelse... NF og MD er ikke for at give forældrene mulighed for at vælge barnet fra, men for at sætte sundhedsvæsenet i stand til at behandle barnet...

Nåh nej, selvfølgelig. Min fejl. :)

Men det er jo stadig en hel legal mulighed at vælge barnet fra pga evt. handicaps/misdannelser. I hvert fald de mere alvorlige af slagsen :)

Er helt enig i, at man jo skal vide, at der reelt stadig er en risiko, selvom scanningerne er fine :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker også at der altså er mange børn som umiddelbart er sunde og raske men alligevel krævende, vil man så ikke have dem? Hvad med alle de usynlige handicaps. Det er jo altså en risiko man løber når man vælger at få børn. Jeg er helt enig i, at hvis man ikke magter det skal man nok ikke have flere børn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes at have set din risikovurdering i en anden tråd om NF og det er altså en fin vurdering.... Nogenlunde set samme som min var første gang, og jeg fik en dejlig dreng ud af det.

Du er ikke blevet orienteret om fostervandsprøven, fordi din vurdering er fin. Så jeg håber du kan stole på at de sundhedsfaglige vurderer at barnet med størst sandsynlighed ikke fejler noget.

Der er ingen garantier her i livet, skulle barnet fejle noget, så er det nok en omvæltning, og en kamel at sluge, men der er også en mulighed for at det åbner op for et nyt måske bedre liv:)

Barnet kan også efter adskillige prøver i graviditeten fremstå som raskt og alligevel fejle noget... Børn kommer med ingen garantier, det er bare vigtigt at huske, når man kaster sig ud i en " få et barn situation"

Jeg ønsker dig en god graviditet og et raskt barn, og håber at alle bekymringerne omkring sygt barn må falde godt i baggrunden:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jojo - så kan man diskutere om grænsen for hvornår et handicap er så grelt at graviditeten ikke skal gennemføres, hvor jeg klart mener at vi er kommet aaaaalt for langt i den modsatte grøft, og at sygehusene er alt alt for hurtige til at rådgive forældrene om muligheden for abort.

Men min pointe var nu netop i forhold til, at scanningerne er ikke garanti, og derfor har jeg det stramt med at man kun vil have et raskt barn.

Lige her er jeg fuldstændig enig med dig. Jeg har ikke selv stået i situationen, men kender en, hvis barnebarn er født med downs syndrom, og de måtte virkelig kæmpe sig igennem sygehusets "råd og vejledning". Det var slet ikke accepteret at de valgte at få det barn (altså personalet blev ved med pådutte dem vejledning omkring abort, selvom de gerne ville have barnet).

Jeg mener at man skal oplyses om de muligheder/begrænsninger et givent handicap/misdannelse/kromosomfejl kan give og om man har mulighed for at vælge abort eller ej. Men det må 100% være op til forældrene at vælge.

Jeg synes faktisk, det klinger hult, når der står, at fosterdiagnostik ikke tilbydes for at nedbringe antallet af børn med de her udfordringer, men tværtimod at råde/vejlede forældrene og sikre barnet den bedste behandling. For det er reelt ofte ikke sådan, det foregår i praksis. Det hører vi jo også om i medierne, at mange føler sig pressede til at vælge abort.. og det er ikke okay.

mit barn, mit valg (på et oplyst grundlag) og så ellers 100% opbakning uanset hvilket valg, der træffes.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske man skulle undlade selv debatten omkring fosterdiagnostik og holdningen til hvad man mener er det rigtige og ikke er det rigtige udenfor tråden? Evt. Kunne man lave en ny under smalltalk eller lign. :)

Det er jo ikke det som TS spørger om.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske man skulle undlade selv debatten omkring fosterdiagnostik og holdningen til hvad man mener er det rigtige og ikke er det rigtige udenfor tråden? Evt. Kunne man lave en ny under smalltalk eller lign. :)

Det er jo ikke det som TS spørger om.

Meget enig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske man skulle undlade selv debatten omkring fosterdiagnostik og holdningen til hvad man mener er det rigtige og ikke er det rigtige udenfor tråden? Evt. Kunne man lave en ny under smalltalk eller lign. :)

Det er jo ikke det som TS spørger om.

Enig! Synes det er blevet en noget ubehagelig omgang herinde, hvad der ellers er meget atypisk for dette forum... :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig! Synes det er blevet en noget ubehagelig omgang herinde, hvad der ellers er meget atypisk for dette forum... :unsure

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig! Synes det er blevet en noget ubehagelig omgang herinde, hvad der ellers er meget atypisk for dette forum... :unsure

Jeg har haft præcis samme tanke og havde lavet et meget lidt konstruktivt opslag i vrede, heldigvis uden at slå det op. Jeg synes nemlig også tonen var hård og dømmende!

Vi har alle en grund til vores valg, og de skal respekteres af alle.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft præcis samme tanke og havde lavet et meget lidt konstruktivt opslag i vrede, heldigvis uden at slå det op. Jeg synes nemlig også tonen var hård og dømmende!

Vi har alle en grund til vores valg, og de skal respekteres af alle.

Samme her... :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig! Synes det er blevet en noget ubehagelig omgang herinde, hvad der ellers er meget atypisk for dette forum... :unsure

:ditto

Ts har heller ikke været aktiv herinde siden :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER