Guest

Morgenmad

28 indlæg i dette emne

Hjælp mig med forslag til morgenmad. Jeg er blank efterhånden

Aksel er generelt vist lidt kræsen. Vi har store problemer med at få ham til at spise :(

Her til morgen har han spist fire skiver spegepølse. Det var det eneste, jeg kunne lokke i ham. Igår spiste han heller ikke rigtig noget til aftensmad, så det er ikke meget næring, den lille krop får :(

Han har i et stykke tid fået enten havregryn eller havrefras. Det er faktisk gået fint, men det gider han ikke mere nu.

Han gider ikke yoghurt, diverse grød, rundstykker, boller, bananpandekager, æg, rugbrød. Det er hvad vi har tilbudt af hvad jeg lige kan komme på

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke rigtig nogle gode bud på morgenmad :kram2

Men jeg vil lige sige: bare tag det roligt! Han skal nok spise hvis han er sulten, det går over, det er en fase. Tilbyd mad du synes han skal have, han plejer at kunne lide - men husk: TILBYD det! Accepter et nej tak og lad være med at stå på hovedet for at få ham til at spise.

Skrev hende med den magre dreng, der tit spiser smøret af en halv bolle til morgen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Genialt at se denne tråd efter -igen - at have kæmpet med at få Adam til at spise bare lidt! Ingen gode ideer dog ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I er fandme søde! Sagde den flæbende hormonelle mor som bare har haft en dum morgen :(

Det er rart at vide man ikke er alene. Det er måske ikke en løsning, men det trøster alligevel.

Vi prøver også at tilbyde lidt forskelligt og acceptere et nej. Min mand kan dog godt være lidt slem til at blive synlig træt af det, og det hjælper jo ikke. Må hellere få en snak med ham.

Jeg synes efterhånden at det er så slemt, at jeg ikke længere ved hvad han godt kan lide. Selv pizza som han kunne gå fuldstændig amok over, bliver nu afvist.

Jeg tror måske, vi tager ud og handler idag efter vuggestue og køber alt muligt forskelligt. Så må vi prøve os frem. Igen :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åha ja vi kæmper også med maden herhjemme for det meste. Sjovt nok er der sjældent problemer når vi er ude af huset...

Men om morgenen får han havregrød og for at få det i ham synger jeg....giver ham sin kop med vand og låg til...en ske eller andet han gider sidde med uden at kaste det...har han intet i hænderne nægter han at spise hvilket er ret frustrerende...jeg ved ikke om det er rigtigt som jeg gør...min mand mener vi bar skal tilbyde maden og vil han ikke spise så simpelthen fjerne det igen...men om det vil virke ved jeg ikke ? :-/

Om aftenen kæmper vi også men der afhænger det meget mere af hvor træt han er og hvad der kommer på bordet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Igen... det er virkelig beroligende på en måde at man ikke står alene i denne her madkamp. 

 

Jeg synes virkelig, det er kammet helt over. Det er gået så vidt, at jeg ikke aner, hvad jeg skal tilbyde ham længere, for der er bare efterhånden ikke noget, der virker.

 

Førhen blev han tilbudt havregryn eller rugbrød til aftensmad, hvis han ikke ville spise af det varme mad, men det vil han ikke længere have.

 

Nogen gange kan vi få det til at virke, hvis far sidder og tager hans mad og forsøger at putte det i munden. Så bliver det lidt en leg, og Aksel skynder sig at sige nej og tage maden fra min mand :)

 

Jeg har sådan en tanke om at hvis nu bare morgenmaden ville glide ned, så ville det måske skabe en bedre situation for resten af måltiderne. 

 

Han følger fint sin egen kurve, men ligger dog en tand under gennemsnittet. Jeg er dog ikke sådan decideret bekymret - jeg ville bare ønske, det gled lidt glattere :)

 

Måske vi skal bruge juleferien på at afprøve diverse ting og så se om der ikke er noget, der kunne friste. Han behøver jo ikke spise decideret morgenmadsting, hvis der var noget andet, der kunne glide ned i stedet. Jeg må i tænkeboks

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor gammel er han?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor gammel er han?

Han er 2,4, så lidt yngre end din W

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sjovt med udstik. Den prøver vi imorgen og ser om det kan gøre noget. Jeg er villig til at prøve alt.

 

Og så må min mand og jeg lige have en ny madsnak, så vi ikke forfalder til at blive frustrerede. Jeg ved det jo godt. Fokus på det er ikke godt, men hold kæft hvor er det bare svært, øv :( Men vi må altså lige hanke op i os selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Junior, der bliver 2 1/2 til nytår, spiser havregrød kogt på vand og med en gedigen smørklat. Det bliver suppleret med noget af min ostemad og med lidt dadler eller en halv banan. Pt spiser han mængder til morgenmad, men det har varieret meget. Havrecheerios (med betydelig mindre sikker end de gængse) spiser han også med stor lyst - de er gode, hvis han ellers madstrejker.

Generelt varierer hans madlyst og om aftenen er han ofte ret selektiv. Jeg prøver at vende det blinde øje til og bare snige lidt ekstra kalorier ind, hvor jeg kan :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Junior, der bliver 2 1/2 til nytår, spiser havregrød kogt på vand og med en gedigen smørklat. Det bliver suppleret med noget af min ostemad og med lidt dadler eller en halv banan. Pt spiser han mængder til morgenmad, men det har varieret meget. Havrecheerios (med betydelig mindre sikker end de gængse) spiser han også med stor lyst - de er gode, hvis han ellers madstrejker.

Generelt varierer hans madlyst og om aftenen er han ofte ret selektiv. Jeg prøver at vende det blinde øje til og bare snige lidt ekstra kalorier ind, hvor jeg kan :)

Der er desværre ikke rigtig nogen af de ting, Aksel gider. Ikke engang bananer kan jeg få i ham længere. Det er altså op af bakke :(

Det eneste jeg på stående fod kan komme i tanke om at han altid gider er juice, rosiner og chokolade... Det kommer vi ikke så langt med :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er desværre ikke rigtig nogen af de ting, Aksel gider. Ikke engang bananer kan jeg få i ham længere. Det er altså op af bakke :(

Det eneste jeg på stående fod kan komme i tanke om at han altid gider er juice, rosiner og chokolade... Det kommer vi ikke så langt med :D

:lol nej, det er måske nok i underkanten :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er bare røv svært, ikke at fokusere på maden :kram2 vi skulle virkelig holde fast i hinanden, for ikke at sidde og holde øje med om T spiste, og vi fik en rigtig slem vane med at sige: "kom og smag T, mmmm det smager så dejligt!" Og "Er du sikker på at du ikke lige skal have en lille bitte bid mere, du har jo slet ikke spist noget endnu?". Det krævede faktisk en del viljestyrke, at sidde på hænderne og ikke hjælpe T/lokke hende under måltiderne.

Når først man er bekymret og stresser lidt over at barnet ikke spiser, så er det altså bare ikke nemt at slå bekymringen ud af hovedet!

Det scenarie lyder virkelig bekendt.

Min plan var egentlig at få en masse ideer til morgenmad, men alle jeres råd om ikke at have fokus på maden, er faktisk endnu bedre. Det skal vi altså virkelig være bedre til, så der ikke går helt hårdknude i den

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:lol nej, det er måske nok i underkanten :p

Synes du :D :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes du :D :lol

:p

Junior spørger i øvrigt hver dag, om det er risengrøddag - godt hjulpet på vej af nissebanden :) Det spiser han gerne mængder af.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med noget frugt i grøden? Det er godt nok ikke sæson men Laura elsker jordbær og vindruer.

Men det er hårdt når de ikke spiser, det gør ondt helt nede i maven :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han er slet ikke til grød overhovedet. Nægter at spise det, så frugt i har jeg ikke lige prøvet, siden han var lille :)

Vi har været ude at handle, og så afprøver jeg den med toastbrødet i sjove former imorgen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Storm er også småtspisende.. Hele tiden altid! :rolleyes Han får havregrød med kokos til morgenmad, og nogle dage ÆDER han, mens det andre dage bliver til to mundfulde. Tror som andre så klogt bemærker, at det smarteste er at fjerne fokus fra det.. Ikke kommentere på det, tilbud ham maden og accepter et nej.. Hvis han har energi og ikke er slatten, så er han ikke ved at dø af sult... ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige til juice og chokolade:

- Vil han mon drikke grøntsagsjuice, hvis I har mulighed for at presse selv?

- Og har du overvejet daddelkugler? De kan laves med havregryn og uden sukker, men med kakao så de smager chokoladeagtigt. Det er selvfølgelig stadig i snack-kategori, men måske vil han spise dem, og du kan nemt snige både havregryn og kokosolie i :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiste i øvrigt meget lidt som barn, men jeg havde MASSER af energi :D

Jeg mindes at jeg er perioder primært spiste æbleskiver, pålæg og ukogt spaghetti :rolleyes Og det er ikke fordi jeg vil anbefale det som menu, men bare for at sige, at det skal nok gå :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten her hitter mandariner hvis vi ikke kan få mad i ham...han er før blevet puttet til nat efter kun 2 mandariner...sådan måtte det være når han blev så hys...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker det er vigtigt ikke at skifte for meget ud det, der bliver tilbudt. Og så helt generelt lade være med at have fokus på spisningen.

Vi har med Theodor formået at være virkelig afslappede - og er det stadig. Han spiser rigtig fint.

Nogle gange vil han absolut intet have, og så må han selv om det.

Lige nu har han dog en alder hvor det mest handler om selv at bestemme, når han søger nej til noget.

Det er møg frustrerende. Jeg ved det. Men server det for ham, som du synes han skal have. Det samme i et par uger eller tre, før det er noget andet. Han skal nok fornemme, hvis I står på hovedet for at få noget i ham.

Han skal nok spise, når han er sulten nok :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme svinger det også meget med maden! Men jeg har en utroligt madglad dreng og når han takker nej, så ser jeg det mere som et sundhedstegn (han er IKKE en tynd/slank dreng)..

Herhjemme hitter alt hvad der kommer i en skål og med ind på værelset/i stuen! Æbleskiver, rosiner, havrefras, vindruer, agurkestænger, kiks, banan, champignon, osv. Det får han tit efter middagsluren, når han ikke har spist så meget tidligere på dagen!

Eller prøv smoothies med sugerør (hjemmelavet) - evt med banan, bær, lidt godt fedtstof og en grøntsag! Det hitter også tit!

Og ellers fjern fokus fra maden!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åha ja vi kæmper også med maden herhjemme for det meste. Sjovt nok er der sjældent problemer når vi er ude af huset...

Men om morgenen får han havregrød og for at få det i ham synger jeg....giver ham sin kop med vand og låg til...en ske eller andet han gider sidde med uden at kaste det...har han intet i hænderne nægter han at spise hvilket er ret frustrerende...jeg ved ikke om det er rigtigt som jeg gør...min mand mener vi bar skal tilbyde maden og vil han ikke spise så simpelthen fjerne det igen...men om det vil virke ved jeg ikke ? :-/

Om aftenen kæmper vi også men der afhænger det meget mere af hvor træt han er og hvad der kommer på bordet...

Har du prøvet at lade ham spise selv? Amilia stejler totalt hvis vi vil give hende grød, så jeg putter det på skeen og giver hende den i hånden så ryger det ned. Den ene dag nægtede hun med ske og så spiste hun havregrød med gaffel. Skøre barn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores dreng spiser pt mest havregryn med mælk eller yoghurt, så det kan du nok ikke bruge til så meget. Han spiser som regel godt, men har en kusine der er meget kræsen og småtspisende.

Men ellers så kan de forskellige typer morgenmad knas anbefales at prøve. Cheerios, og så ellers undersøge om der er nogle af dem der ser lidt sjove ud som ikke er alt for slemme sukker mæssigt, måske gå så langt som at prøve nogle af dem med chokolade. Evt uden mælk på, men bare lade ham spise det nyhed hænderne. Pandekager eller vafler er også et hit hos mange kræsne børn, begynd gerne med en normal opskrift med sukker, og udskift det så efterhånden som det bliver mere populært. Ikke alle kan lide banan i sådanne ting, men man kan sagtens lave gode pandekager uden sukker i.

Til aftensmad siger min svigerinde som har ekstremt kræsen barn, at der altid skal tre forskellige ting på tallerknen hvert dag, hvor de to af dem gerne må være "sikre".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER