Forunderligt

Født meget for tidligt (tv program)

7 indlæg i dette emne

https://www.dr.dk/tv/se/foedt-pa-graensen-til-livet/foedt-pa-graensen-til-livet

 

Har lige set denne tv dokumentar om for tidligt fødte børn, man får historien på 4 børn født i uge 24+ 

 

Det er ret bevægende, og tankevækkende. Professoren fra rigshospitalet, som også er medlem af etisk råd, mener ikke der skal være en nedre grænse for hvornår man skal forsøge at redde liv, fordi det kommer an på så mange faktorer. Mens formanden i foreningen for for tidligt fødte (undskyld har lige glemt hvad den forening hed?) mener man skal forske mere i følgerne af for tidlig fødsel og ikke bare redde liv fordi man rent medicinsk kan, uden at vide hvilket liv disse børn kan få. Altså følgehandicaps af for tidlig fødsel som fx hjerneskader osv. I programmet taler de om at børn helt ned til 22 uger har en mulighed for at overleve i dag.

 

Jeg tror nok jeg er på linie med professoren her. Og jeg tror simpelthen ikke jeg/man som forældre ville kunne sige at man ikke tror nok på sit barns livsvilje til at ville prøve at give det chancen. Det er da også virkelig svært at vide, hvad der er et liv værd at leve? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg mener ikke, der nødvendigvis skal være en nedre grænse. Jeg synes, det bør være et individuelt skøn, for der er så mange andre faktorer, der spiller ind. Vægt f.eks.

Men jeg er meget enig med den formand.. jeg synes, man bør forske mere i det. Tænk, hvis man kunne give et mere kvalificeret bud på, hvilke børn, der vil få svære hjerneskader og hvilke, der ville klare det uden mén. Så kunne det jo være op til læger og forældre i fællesskab at beslutte, om det enkelte barn skal reddes :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så dokumentaren. Den var meget bevægende, men også negativt dreget. Ved godt at der ikke er nogen historie i de gode eksempler hvor det går godt, men alle børnene havde handikaps, ville ønske der havde været bare et eksempel der var gået godt.

Syntes professoren har en go pointe i at valget skal træffes fra baby til baby. Men også at formanden for præmatur har en go pointe. Livet på præmatur afdelingen er virkelig hårdt, når alt går op i at kunne side længst muligt i den stol ved siden af kuvøsen for at ha bare lidt sammenvær med sin baby som man må forlade gang på gang på gang når man skal sove, spise, på wc. Ting der foregår langt fra præmatur afdelingen, og som blir ned prioteret. Det slider virkeligt meget på forholdet, og kender flere der er gået fra hinanden pga det håre forløb med den lange indlæggelse. Og hvis man så får et multi handikappet barn, det ligger bare endnu mere præs på forældrene og forholdet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror slet ikke det er muligt at have en nedre grænse - sådan rent etisk.

Jeg prøver at forestille mig et forældrepar som lige er blevet forældre til et meget for tidligt født barn og så får at vi at barnet er x dage for tidligt til at de vil forsøge at "redde" det... Det vil jo bare opildne til helt ekstrem kamplyst hos forældrene forestiller jeg mig - også selvom det måske ikke er rationelt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skal jo også huske på at med en nedre grænse på f.eks 24 uger vil mange levendefødte børn uden store skader nægtes behandling udelukkende på grund af en terminsdato, som der så oveni købet kan være tvivl om. Det synes jeg er meget forkert. Og jeg VED at lægerne ikke bare redder liv fordi de kan, som karina fra præmatures vilkår påstår, da mine drenge som også er med i programmet blev født var der flere læger inde over og skønne om det var etisk forsvarligt at sætte behandling igang, og tro mig de sætter ikke behandling igang hvis barnet har tydelige store skader, men der er jo selvfølgelig altid en gråzone hvor det er en vurdering og der er det umuligt at se ud i fremtiden men den beslutning må aldrig træffes på graviditetslængde alene, det er nødt til at være et individuelt skøn i hvert tilfælde.

Bare min mening som mor til to ekstremt præmature drenge

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skal jo også huske på at med en nedre grænse på f.eks 24 uger vil mange levendefødte børn uden store skader nægtes behandling udelukkende på grund af en terminsdato, som der så oveni købet kan være tvivl om. Det synes jeg er meget forkert. Og jeg VED at lægerne ikke bare redder liv fordi de kan, som karina fra præmatures vilkår påstår, da mine drenge som også er med i programmet blev født var der flere læger inde over og skønne om det var etisk forsvarligt at sætte behandling igang, og tro mig de sætter ikke behandling igang hvis barnet har tydelige store skader, men der er jo selvfølgelig altid en gråzone hvor det er en vurdering og der er det umuligt at se ud i fremtiden men den beslutning må aldrig træffes på graviditetslængde alene, det er nødt til at være et individuelt skøn i hvert tilfælde.

Bare min mening som mor til to ekstremt præmature drenge

Jeg anede ikke du var BK bruger - flot at I stillede op til det program, det var interessant og bevægende se hvor meget det påvirker resten af livet og hele familien at være født så meget for tidligt. Du har ret i vi må ha tiltro til de læger som står med de meget små børn, men det er jo også nogle virkelig svære valg der skal tages nogengange, tænker jeg, så det er vel godt at tage debatten. Håber det stadig går godt med dine drenge.

:kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg anede ikke du var BK bruger - flot at I stillede op til det program, det var interessant og bevægende se hvor meget det påvirker resten af livet og hele familien at være født så meget for tidligt. Du har ret i vi må ha tiltro til de læger som står med de meget små børn, men det er jo også nogle virkelig svære valg der skal tages nogengange, tænker jeg, så det er vel godt at tage debatten. Håber det stadig går godt med dine drenge.

:kram2

Ja du har helt ret i at debatten er vigtig, og selvfølgelig skal der stadig forskes i følgerne af at være for tidligt født.

Det går godt med begge drenge på hver deres måde, de er jo ved at være store nu og bliver 13år snart

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER