Barbamama

Opstart af mad - hvordan er det nu?

145 indlæg i dette emne

Øh hilfe? :D Jeg kan ikke huske ret meget af hvad vi gjorde, da V startede mad, udover at det ikke gik særlig godt og jeg ikke følte at jeg kunne bruge min sp til ret meget :rolleyes

Så nu har jeg lige en række spørgsmål:

- har sundhedsstyrrelsen en side, hvor deres anbefalinger og evt opskrifter er samlet? Jeg mener bestemt at det findes, men synes ikke, jeg kan finde en :chin:

- ved V malkede jeg vildt meget mm ud og brugte i grød, men denne gang kunne jeg godt tænke mig at bruge tiden på mere søvn og hygge :blush Men hvad er mulighederne? Kan man lave grød på vand/smør/gode olier og tilbyde bryst bagefter eller SKAL der MM eller MME i?

- hvad med BLW... Jeg er faktisk ikke så meget fan af alt det der ske-fis, men er det realistisk at springe det over, eller bliver det noget skidt for bettepigen?

- ved V prøvede vi at variere en masse i bedste hensigt om at gøre det spændende og lækkert for ham, men jeg tror, det forvirrede ham mere. Så nu overvejer jeg, at holde mig til én madvare gennem måske 4-5 dage eller mere og så en ny derefter. Lyder det dumt? (Og hvordan spiller det sammen med evt BLW?)

- jeg læser flere steder at man skal starte med græd eller kartoffelmos og bagefter kan man så begynde med frugtmos. Er der en sundhedsmæssig grund til det, eller er det ud fra en idé om at baby aldrig lærer at spise kedelig mad, hvis det først har fået det søde? (Ej ok det lyder strengt, men personligt synes jeg at grød uden noget og kartoffelmos smager af PAP og jeg har lyst til at give E noget, det smager godt :blush)

- en herinde skrev engang "food under one is just for fun" og det forelskede jeg mig totalt i. Ved V stressede jeg sååååå meget over, om han fik nok ind. Er det ok at tage førnævnte motto bogstaveligt, og vitterligt betragte amning som "sikkerhedsnet" gennem resten af det første år og så bare tilbyde andet, og trække på skuldrene hvis det ikke frister?

Puha... Hjælp? Jeg frygter altså lidt det her madhalløj, jeg vil bare så gerne have, at det bliver sjovt og hyggeligt og ikke frustrerende. :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uha en række spørgsmål...

Well vores sundhedsplejerske gav mig nogle papirer med nogle opskrifter og grund info om den første skemad...Derudover har jeg brugt nettet som inspiration bla. www.babykogebogen.dk

Jeg startede med majs grød som aldrig rigtig blev et hit heller ikke med sveske mos blandet i....sveske mos var bedre uden ;-) så besluttede jeg at forsøge med grøntsags mos...så vi prøvede ærte mos...gulerods mos...broccoli mos...blomkål mos...og de forskellige ting prøvede vi så sammen med kartoffelmos....Her var ærte og gulerods mos favoritter. En periode kørte vi mest med kartoffelmos med de forskellige ting blandet i...så begyndte vi stille at forsøge med frugt af forskellig slags da han var lidt større...og til sidst brød osv...da vi startede med at prøve kød blandede vi det i hans kartoffelmos i små mængder.

Hele perioden har han fået havregrød til morgenmad...vi forsøgte med øllebrød som ham bestemt ikke gad...

Når der ind imellem har været mad kampe så har han fået en del pulver grød af dem man kan købe fra semper....

Jeg har kun puttet en ske fuld mme pulver i det forskellige mad...og så en klat smør. Det fik jeg at vide var fint nok :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det bliver lige kort :) lån bogen 'jeg kan godt selv' på biblioteket, den svarer på alle dine spørgsmål :) og hvis du engang får Facebook er der gode blw sider derinde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Babykogebogen.dk har masser af opskrifter der er aldersopdelt.

Der skal helst mme eller modermælk i grød. Det vil du også kunne se i opskrifterne.

Start med en slags grød af gangen. Og put lidt mere på hen af vejen. Vi startede med majs og boghvede. Boghvede er først blevet et hit her 1,5 måned senere. Julius spiser nu og vi kan snildt variere. Husk rismel ikke skal være for tit.

-boghvede

-majs

-majs/hirseflager

-ris

-havregryn

-kartofler med gulerod

-kartofler med majs og ærter

Jeg har altid frugtmos med til grød, men han spiser første del ugen og så får han derpå som toppings efterfølgende, så han ikke lære at spise kun sødt mad.

Julius vil gerne selv sidde med en agurkestav eller lignende og han er under konstant overvågning. Ellers bruger jeg det der net, hvor det skal tykkes til ukendelighed for st komme igennem, men han får smagen ;)

Måske du kan bruge lidt af det, ellers bare lad vær :)

God fornøjelse. Det er så hyggeligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tja... Grød/mos opstart og blw kører ikke efter samme princip. Ved grød/mos handler det om at baby skal lære at synke rigtig mad rimelig hurtigt og blive mæt af det,(måske lidt groft sagt) mens blw i starten handler om at baby leger med maden - oplever konsistenser og smage, men det er ikke meget der reelt bliver spist. Det kommer først senere - for nogle hurtigere end andre.

Og uanset hvad man vælger er mm/mme stadig primær ernæringskilde. Der er en grund til man skal komme mm/mme i grød - simpelthen fordi der ikke alene er nok ernæring i grøden endnu.

Og den der påstand med "food before one is just for fun" er ikke helt sand. Der er bare nogle mineraler og vitaminer som der ikke er nok af i mm efter 6 måneder. Bl.a. Jern. Er baby flaskebarn på mme så tror jeg nok de får jern nok derfra - men er ikke sikker. Derudover skal de også have mere fedt og i følge min sp er der også noget med b12. Men det ved jeg ikke så meget om... Men altså mm/mme kan man komme rigtig langt med og skal også stadig være primær, og så kan man tilbyde noget jernholdigt og fedtholdigt mad. :)

Og ift om blw er skidt eller ej, så kommer det nok an på hvad man selv er tilhænger af. Vi kører blw herhjemme... Så hun styrer selv maden i munden (og alle andre steder) og har gjort det helt fra start ved 6 måneder. Da jeg stadig synes det er lidt begrænset hvor meget hun reelt synker, er jeg begyndt at give hende semper frugtgrød om morgenen som jeg ved er beriget med fedt, jern og alt det andet de skal have. Jeg giver det på en ske som hun så selv styrer i munden. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Se evt. Noahs madtraad inde i oeko-alternativ-forum... 

 

Tage det bare roligt. Rose Marmoide siger jo ogsaa, at en foedevare gerne skal intro som en tre-trinsraket og der giver det mening, at det ikke skal varieres helt aandsvagt fra dag til dag. Start med mos af soed kartoffel og saa byg ud derfra, men du kan ogsaa stikke hende bagt soed kartoffel at sidde med selv. Noah har aldirg ville have mad med MM og MME i. Det gaar nok alligevel, saa han fik olier, vitaminer og probiotika og det faar han stadig :)

 

Plus at vi faktisk gav Noah boghvedeflagegroed med kokosolie og most banan hver dag til morgenmad. Og lidt frugt on the side. 

Og mos af soed kartoffel med olivenolie hver dag til frokost. Med lidt andet on the side. 

Og majsgroed med revet parmesan og smoer hver aften. Med lidt andet on the side. 

Og aeblemos med kvaernede sesam som snack. Det smager skisme godt! 

 

Det var flere UGER, fordi han var 7 mdr og jeg var saa traet og slidt af natamning af den lille aededolk. Det gaar jo altsammen. Jeg havde glaede af Aventbaegre og en stavblender og smaa alu-packs i miniovn, saa det hele ligesom tilberedes samlet. Og fryseren! 

 

Men nu er jeg ogsaa ligeglad med sundhedsstyrelsen og laener mig meget op af de alternativer, der findes. Isaer bogen BABY. Der staar ligesom alt i, maaned for maaned.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Naa ja, BLW for the win, ellers... Naar man ikke er traet og oensker sig fri af natamning. Og ellers elsker at amme og ens baby gerne vil ammes (eller faar MME, naturligvis). 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lyst til at skrive alt muligt, men ved faktisk ikke om det nogensinde kan lade sig gøre :rolleyes Det har taget flere forsøg med denne første linje ;)

Jeg vil bare skrive:

BLW!

Bog: jeg kan godt selv.

Stol på din fornemmelse, dine smagsløg og tulles lyster/ikke-lyster og behov.

Aaaaaaaaaam!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lyst til at skrive alt muligt, men ved faktisk ikke om det nogensinde kan lade sig gøre :rolleyes Det har taget flere forsøg med denne første linje ;)

Jeg vil bare skrive:

BLW!

Bog: jeg kan godt selv.

Stol på din fornemmelse, dine smagsløg og tulles lyster/ikke-lyster og behov.

Aaaaaaaaaam!

:ditto vi er overraskende ens :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var mig der skrev det med food under One is just for fun. Jeg har ikke læst en eneste bog om blw, baby kogebog eller andet, men fulgt mit instinkt. Ladet hende selv rode med grød og mos, preloaded skeer og så givet en skefuld af og til. M var næsten på fuld mælk til 9 måneder, men havde fra 4 måneder fået lov at gratte med grød, brød, frugt og grønt. Hun ville bare ikke nok til at spise sig mæt mæt. Og ikke på vilkår om jeg ville sidde og tvinge mad i hende.

Det der var vigtigt for mig var at mad og spise tid skulle og skal være hyggelig, rart og sammen med os. Vi snakker sammen og med M. Og spiser hun 2 bider og vil ikke mere, eller som igår 2 stykker medister og kartofler er grønt er helt fint. Vi tilbyder bare små måltider oftere hvis hun er småt spisende.

Derudover var det vigtigt for mig kun at give hende mad jeg selv ville spise, det skulle smage godt. Og gerne være ala det vi fik.

Hun har fået majsgrød og i den genre til morgenmad toppet med et par teskefulde frugtmos for at det blev sødt og mere lig mælk. Frokost og aften har altid været grøntsagsmos.

Vi var glade for kartoffel/gulerod, sød kartoffel/gulerod/kartoffel, sød kartoffel/gulerod, pastinak/pære, blomkål/broccoli, majs/søde kartoffel, blomkål/kartoffel. Altså få en sød grøntsage med i så det er sødt. Også på smags neutral kokosolie og mme (hun var jo flaske baby da hun nåede mad alderen).

Vi havde den der baby nibler fra nuby hvor hun lystigt havde suttet frugt og grønt i.

Hun kom bare efter det med at ville spise rigtig mad og skar selv flasken kraftigt væk mellem 9-10 måneder og siden 10 måneder til nu 12 måneder har hun fået en mælk at putte på og en at drømme videre på om natten.

Jeg vil sige at mavefornemmelse gør meget. Har du selv lyst til at blive tvunget mad i, eller skulle spise så og så meget.

M var meget selvbestemmende omkring hvad hun ville med mad, så ren ske mad og konstant fokus på at hun skal spise x og x skefulde havde været et mareridt. Vi accepterer hendes sult svinger, ganske som vores egen gør.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var mig der skrev det med food under One is just for fun. Jeg har ikke læst en eneste bog om blw, baby kogebog eller andet, men fulgt mit instinkt. Ladet hende selv rode med grød og mos, preloaded skeer og så givet en skefuld af og til. M var næsten på fuld mælk til 9 måneder, men havde fra 4 måneder fået lov at gratte med grød, brød, frugt og grønt. Hun ville bare ikke nok til at spise sig mæt mæt. Og ikke på vilkår om jeg ville sidde og tvinge mad i hende.

Det der var vigtigt for mig var at mad og spise tid skulle og skal være hyggelig, rart og sammen med os. Vi snakker sammen og med M. Og spiser hun 2 bider og vil ikke mere, eller som igår 2 stykker medister og kartofler er grønt er helt fint. Vi tilbyder bare små måltider oftere hvis hun er småt spisende.

Derudover var det vigtigt for mig kun at give hende mad jeg selv ville spise, det skulle smage godt. Og gerne være ala det vi fik.

Hun har fået majsgrød og i den genre til morgenmad toppet med et par teskefulde frugtmos for at det blev sødt og mere lig mælk. Frokost og aften har altid været grøntsagsmos.

Vi var glade for kartoffel/gulerod, sød kartoffel/gulerod/kartoffel, sød kartoffel/gulerod, pastinak/pære, blomkål/broccoli, majs/søde kartoffel, blomkål/kartoffel. Altså få en sød grøntsage med i så det er sødt. Også på smags neutral kokosolie og mme (hun var jo flaske baby da hun nåede mad alderen).

Vi havde den der baby nibler fra nuby hvor hun lystigt havde suttet frugt og grønt i.

Hun kom bare efter det med at ville spise rigtig mad og skar selv flasken kraftigt væk mellem 9-10 måneder og siden 10 måneder til nu 12 måneder har hun fået en mælk at putte på og en at drømme videre på om natten.

Jeg vil sige at mavefornemmelse gør meget. Har du selv lyst til at blive tvunget mad i, eller skulle spise så og så meget.

M var meget selvbestemmende omkring hvad hun ville med mad, så ren ske mad og konstant fokus på at hun skal spise x og x skefulde havde været et mareridt. Vi accepterer hendes sult svinger, ganske som vores egen gør.

 

Det lyder saa meget som her... Bare lige med det skemad, som han saa tlgengaeld gerne tog imod der ved 7 mdr og 4-5 uger frem og saa BLW samtidig. 

 

Intuition og Noahs tegn - han var og er motiveret af selve oplevelsen og det at han selv kan. Taenk, at han tog skeen ud af min haand, da han var 6 mdr "mor, det gider jeg ikke, lad mig lige selv se, havd det er for noget, det der!"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker og tænker over jeres svar :tak

Og nej selvfølgelig skal hun ikke tvinges til at spise! Det blev V heller ikke, men jeg kunne blive vældig ked og bekymret, når han ikke spiste og den følelse vil jeg gerne vriste af mig denne gang :)

Jeg lurer vældigt på den med MME/MM i grød/mos/lignende. Når jeg læser jeres svar og andre steder på nettet, synes jeg jo egentlig at sammenfatte, at MM/MME stadig er vigtig, men at det også er vigtigt at de får andet, men ikke vigtigt hvor meget - det styrer de selv. Og hvis (når) det forholder sig sådan, så forstår jeg ikke vigtigheden i, at MM/MME skal blandes i grøden/mosen kontra, at de får det og ammes bagefter.

Jeg stejler nok lidt på det med mælk i grød/mos, fordi jeg egentlig selv syntes at Vs grød/mos ofte blev mig lidt ulækker af at få blandet modermælk i, og fordi jeg ofte var bange for at ødelægge den under frysning/opvarmning. Altså, jeg tror, jeg behandlede den rigtigt nok, men jeg tænker bare at den må være bedre "frisk fra hanen". :chin: Og MME er jeg heller ikke motiveret for,når amningen jo ellers fungerer + hun skal have det der dyre allergivenlige MME, hvis det er, og det brød hun sig ikke om smagen af, da hun fik på sygehuset :unsure

Nå, men jeg har ikke helt afskrevet (moder)mælk (/erstatning) i grød, men det trøster mig at læse at fx Noah nægtede grød med MM/MME i, og at man dermed sagtens kan være sund og velfungerende uden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker og tænker over jeres svar :tak

Og nej selvfølgelig skal hun ikke tvinges til at spise! Det blev V heller ikke, men jeg kunne blive vældig ked og bekymret, når han ikke spiste og den følelse vil jeg gerne vriste af mig denne gang :)

 

Det kunne jeg ogsaa og bliver det stadig lidt nogle gange, men det er nok et lod i livet som mor ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kunne jeg ogsaa og bliver det stadig lidt nogle gange, men det er nok et lod i livet som mor ;)

True. Men kunne jeg have bare lidt mere ro i maven denne gang, så ville det være guld værd! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har i øvrigt bestilt både "Jeg kan godt selv" og "Baby 100%" ved biblioteket :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

"Food before one is just for fun" er et mantra inden for BLW. Det betyder, som jeg forstår det, at inden 1 års alderen, er den primære ernæringskilde alligevel mm/mme, så introduktion af fast føde skal være en oplevelse og ikke nødvendigvis en kamp om kalorier.

Ved den traditionelle tilgang til introduktion af fast føde, som SST anbefaler, søger man aktivt at trappe baby ned i mængden af mm/mme og trappe fast føde op..

Ved BLW tilgangen er det med omvendt fortegn. Man lader baby styre. Det er ikke kun, at baby styrer maden ind i munden. Det handler også om at lade baby selv styre balancen mellem fast føde og mm/mme.

Det eneste, man som forældre styrer ved blw, er hvilke fødevarer, der introduceres, og hvor ofte, man tilbyder mad.

Det er meget forskelligt hvordan blw praktiseres. Nogle kører meget længe med kun et, to eller tre måltider om dagen (ammeguruen kellymom anbefaler eks. maks 1-2 måltider før 9 måneders alderen og maks 2-3 ved 1 års alderen) og som jeg oplever det på fb, er det meget den tilgang, mange blw mødre/fædre kører efter.

Jeg har selv kørt det sådan længe (fordi jeg læner mig meget op ad ammenet og kellymom), men pga min fødselsdepression har jeg nu ændret taktik og forsøger at fylde mellemmåltider på Magnus, så han ikke behøver at indhente en masse kalorier om natten (som mange blw børn gør. Altså seriøst 15 amminger pr. nat er ikke unormalt i blwgruppen på fb). Kan simpelthen ikke holde til det.

Det er først for nyligt at jeg er begyndt rigtigt at give grød. Det har ikke givet mening for mig, før han selv rimeligt sikkert kunne føre en preloaded ske til munden. :) til gengæld elsker han nu sin morgengrød.

Jeg blander så ikke mm i grøden, fordi jeg ammer så meget.. har slet ikke tænkt tanken (men måske var det en god idé? Hmm..).

For mig handler blw om at balancere med lidt sund fornuft. Jeg har ikke læst den danske bog, kun den engelske og lad mig sige det sådan her: NEJ, man skal ikke følge den slavisk. Det tror jeg ikke på er godt. Man skal bruge sin sunde fornuft stadigvæk og se på barnet.

Et eksempel, hvor jeg nok er lidt anderledes end andre blw-mødre: ved blw siger man, at man skal amme før hvert måltid, så barnet ikke er sultent (for at madsituationen ikke skal føre til frustrationer) og det er som sådan fint nok. Men på et tidspunkt skal det jo vende. Man kan jo ikke blive ved med at amme først altid. Jeg ser ofte på fb at mødre til børn i 10-12 mdrs alderen stadig troligt ammer før hvert måltid (og så kan nogle af dem ikke forstå, at deres barn ikke spiser mere fast føde).

Jeg gjorde det troligt i starten, men der gik ikke længe før han selv nægtede at amme først, og nu er det mere eller tilfældigt om han er blevet ammet før et måltid eller ej.. og han spiser ret meget fast føde (og er 8 mdr.).

Åh det blev rodet.. ehm opsummering. BLW + alm. sund fornuft = GO FOR IT!

# edit - nåh ja i forhold til sund fornuft. Jeg er eks. stadig stor tilhænger af, at man følger SST's anbefalinger i forhold til eks. mælkeprodukter osv. I blw gruppen på fb synes jeg, der er en tendens til at sk*de højt og flot på alle anbefalinger, for "blw-bogen siger jo at vi godt må".. det synes jeg ikke er så smart, for der er jo en grund til at man fraråder eks. mælkeprodukter før en vis alder..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

W fik maks en håndfuld gange mm i grød (og så droppede vi grøden!). Jeg ammede ham efter hovedmåltiderne, når jeg lige havde ryddet af bordet - inden han skulle sove. Og ammede til mellemmåltiderne :)

Jeg gider ikke mikse mad og mm/MME denne gang, N kan få direkte fra 'hanen'. Jeg vil helst mm, jeg giiiiiider ikkeeeee pumpe ud OG det er bedst for produktionen at han selv tapper det.

+ det ernæringsmæssigt er ligegyldigt!

Jeg kan forstå at nogen bruger meget erstatningspulver i grøden for at lokke maden i ungen. Men den teknik er jeg bare virkelig modstander af. Alting skal IKKE smage af mælk, maden skal smage forskelligt! Og hvis man har brug for at bruge snyde kneb, så burde man lade helt være - mener jeg!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for denne tråd, BBM, den kommer bare på perfekt tidspunkt for mig!

Jeg har lige tænkt over det med mm/mme i grøden i aften:)

Jeg står også i starten af "madeventyret" med barn nr.2, og mine erfaringer fra barn nr.1 hjælper mig ikke videre: barn nr.1 spiste glædeligt alt mad han blev præsenteret for - med ham er udfordringen at han spiste (og stadigvæk spiser) for meget hvis han fik lov :)

Han spiste alt grød og grøntsagsmos uden problemer og med stor interesse og velbehag, jeg kan huske at jeg var glad for at han afviste blomkål ved første forsøg, fordi det betød at der fandtes noget han ikke gad spise :) 2 dage efter spiste han så også blomkålsmos...

Barn nr. 2 er så "mere normalt" og gider ikke rigtig spise noget endnu. Vi er startet med smagsprøver for 10 dage siden, han fylder 6 måneder i næste uge. Han er meget interesseret i vores mad og prøver at få fat i brød og andre madvarer fra min hånd - men han vil bare få det i hånden/ til læberne og ikke rigtig smage på det.

Tak igen for alle svar her i tråden, det hjælper mig meget med at få klarhed over hvordan jeg vil gå videre med maden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh jeg husker næsten intet fra da Theo begyndte at spise, så jeg hiver lige denne frem :)

Lily er 4 måneder nu, men jeg venter lige lidt med grød endnu. Amningen går fint, og hun virker mæt og tilfreds.

Jeg tænker dog, om der er noget jeg kan give hende at sidde og gumle på? En agurkestang fx? Hun har to tænder på vej, så måske kunne det være rart for hende med en kold agurk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når hun ikke er ældre ville jeg nok vælge en bidering i stedet, som har været en tur i køleskabet :)

Men ellers ja, så er en kold agurk godt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

J fik kold agurk u sådan en madsut-ting da han var i den alder. Der røg stortset intet ned, og han havde en fest (og det virkede til at han syntes det var rigtig rart for gummerne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh jeg husker næsten intet fra da Theo begyndte at spise, så jeg hiver lige denne frem :)

Lily er 4 måneder nu, men jeg venter lige lidt med grød endnu. Amningen går fint, og hun virker mæt og tilfreds.

Jeg tænker dog, om der er noget jeg kan give hende at sidde og gumle på? En agurkestang fx? Hun har to tænder på vej, så måske kunne det være rart for hende med en kold agurk :)

Jeg lod Sigrid gumle på en skive agurk i går (jeg holdt den for hende), og hun var helt kulret af begejstring :kuller Jeg har ikke spor travlt med st komme i gang med maden, men nu vil jeg skære hende en stav agurk ind imellem til at gumle på under nøje overvågning :)

Junior fik ikke lov til noget som helst af den slags - jeg var vel nærmest overbevist om, at enhver form for hårde madvarer var bevidst ude på at tage livet af ham), men denne gang er jeg ikke helt så nevøs ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gad godt agurke-tricket, men tør sgu ikke nu når Arthur åbenbart ska have 2 skarpe bisser allerede. Han øver sig med madsutten i stedet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER