Aja

Når man malker ud

12 indlæg i dette emne

Jeg prøver at malke lidt ud for at min mand evt kan give det mens jeg er væk engang imellem. Men der er nogle ting omkring håndteringen af det bagefter som jeg ikke helt kan finde svar på.

 

Jeg kan altså kun få meget lidt ud af det hver gang. Måske 15 ml pr gang jeg malker ud (altid efter en amning). Jeg har så læst at man godt kan samle sammen inden for et døgn. Da jeg får så lidt af gangen har jeg derfor hældt det sammen på køl og derefter frosset det ned. Men nu læste jeg et sted at det først skal afkøles hver for sig før man må hælde det sammen? Hvad er grunden til det? Er det så ødelagt det jeg har hældt sammen nu?

 

Og eftersom jeg får så lidt  af gangen (omkring 30- max 40 ml pr døgn) må man så hælde det sammen efter det har været frosset når det skal tøes op? For der er jo ikke nok til et måltid. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja det skal køles ned inden det blandes! Det kan holde i 24 timer i køleskabet, så du kan måske nå nogle omgange :)

Jeg malkede ud, hældte i bøtte. Malkede ud hældte i NY bøtte. Malkede ud, blandede de 2 første bøtter, vaskede den nu tomme og hældte i. Når det hele er koldt kan det blandes og smides i fryseren :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er rigtigt, at du skal køle det ned hver for sig, inden du fryser det. Det er for at forhindre vækst af bakterier :)

Umiddelbart behøver det dog ikke være ødelagt, det du har i forvejen. Når du tøer det op (eller manden gør) så lugt til det. Du kan lugte, hvis det er blevet dårligt :)

Uden at vide det 100% så kan jeg ikke se nogen grund til, at du ikke skulle kunne hælde det sammen efter optøning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det skal køles ned inden det blandes! Det kan holde i 24 timer i køleskabet, så du kan måske nå nogle omgange :)

Jeg malkede ud, hældte i bøtte. Malkede ud hældte i NY bøtte. Malkede ud, blandede de 2 første bøtter, vaskede den nu tomme og hældte i. Når det hele er koldt kan det blandes og smides i fryseren :)

:ditto :)

Hvis du hælder friskmalket lunken mælk i det kolde, så fortsætter det jo med at være lunken i længere tid, ligesom hvis du lader mælkekartonen stå på køkkenbordet :)

Jeg tænker dog, at når det er små mængder, så må det blive rimelig hurtigt koldt igen, selvom du hælder det sammen med det samme, så hvis det ikke lugter forkert, når du tager det fra frys, så ville jeg godt turde bruge det. Men jeg ville køle det adskilt fremover :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar! :) Og hvad gør man egentlig når det skal gives? Det er jo i køleskabet ny og er ret koldt, skal det varmes op eller noget?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar! :) Og hvad gør man egentlig når det skal gives? Det er jo i køleskabet ny og er ret koldt, skal det varmes op eller noget?

Jeps i mikroovn eller vandbad.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeps i mikroovn eller vandbad.

Godt så. Tak :) håber manden finder ud af det i aften!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeps i mikroovn eller vandbad.

Jeg har fået at vide, at man helst ikke må bruge mikroovn, da det ødelægger mælken :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået at vide, at man helst ikke må bruge mikroovn, da det ødelægger mælken :chin:

DEt er fordi den nemt bliver for varm og så ødelægges næringsstofferne.

Men det er klart det nemmeste vandbad tager til sammenligning lang tid så så er det sværere hvis baby er sulten nu!

Vi har altid brugt mikro

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

DEt er fordi den nemt bliver for varm og så ødelægges næringsstofferne.

Men det er klart det nemmeste vandbad tager til sammenligning lang tid så så er det sværere hvis baby er sulten nu!

Vi har altid brugt mikro

Ja vandbad tager nemlig lang tid.. jeg misunder bestemt heller ikke manden, når han indimellem passer.. han varmer nemlig troligt i vandbad :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan gik det, Aja? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan gik det, Aja? :)

 

Det gik sådan set fint med at de var alene hjemme og de klarede det uden mad (jeg var væk i godt 3 timer), så vi har ikke prøvet med flasken endnu. Men jeg vil gerne have det prøvet snart :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER