Emilie

Opdragelse?

15 indlæg i dette emne

Ja, hvor gammel skal baby egentlig være, før man kan begynde med lidt opdragelse? Altså tænker meget i det små..

Magnus er eks. 7,5 mdr. og går meget konsekvent efter ledninger og stikkontakter derhjemme. Vi har babysikret alt det vi kan, men det er ikke helt nok.

Normalt siger jeg blidt "Nej" eller "det vil jeg ikke have" og så fjerner jeg ham fra ledningerne/stikkontakten og giver ham noget legetøj i stedet.

Min mor derimod sidder stædigt og siger "Nej Magnus. Nej. Nej. Magnus, nej" og det generer mig lidt, for jeg føler mig ikke overbevist om, at han er gammel nok til at forstå det.. :unsure

Hvad tænker I?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

De kloge hoveder siger jo, at boern ikke forstaar ordet NEJ, foer de er over 2. Om det saadan helt i praktis er tilfaeldet, det skal jeg ikke kunne sige, men min stemme kan i hvert fald godt opfattes som "mor bifalder vs mor bifalder i hvert fald ikke" ;) 

 

I min verden er der det, der er sikkerhed(stroem, farlig vej, kan komme galt afsted etc) vs det, der ikke er saa vigtigt og hvor det er vigtitg for mig at tage stilling til, om det er noedvendigt ikke at bifalde det. 

 

Magnus er 7 mdr og det der stadige noget, din mor har, det virker med stor sandssynlighed ikke. Min onkel har en fin maade, saadan hurtigt, "nej, hvor der den fin, men den stille rvi lige vaek" eller " uhhh, den er ikke lige til at lege med, saa nu skal du bare se, vi kan lege med DEEEEN HEEEEEEEEEERRRRRRR" og saa er alle unger bare helt fangede af nyt og spaendende. Saadan for at finde en staerk kontrast, der virker. 

 

Nej er ogsaa bare saa negativt ladet... "den er farlig, av, av" med fysisk demonstration af at haanden braender sig, naar man roerer den og saa en afledning efter den oevelse. Den har saadan fungeret ret godt hos os, mens Noah var lille. Nu er det nok med "det er ikke en god ide" og saa gerne efterfulgt af en lille forklaring. Den er vaerdsat. Nogle gange er det i en haandevending bare nej, men han bliver bare saa ked af en skrap mor ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Meget enig med Camilla :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aksel syntes også stikkontakter var det vildeste dengang. Han ville aldrig have lært det, hbis vi bare havde siddet og sagt nej. Til gengæld gjorde vi som du også gør, sagde fra og fjernede ham fra situationen. Efter ca en million gange virkede det og han fandt ud af man ikke skulle pille der.

Det der passive nej tror jeg ikke på virker, specielt ikke i en så lille alder

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ogg selv ved 3 aar, der der ting, der bare er stoerre end Noah ... hvad skal vi saa stille op der? Opdrage, ja, men opdragelse er bare saa meget andet end nej ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar :) så var min mavefornemmelse ikke helt ved siden af.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores dreng er lig blevet 1 år...

Vi bruger meget nej eller ah ah...og faktisk indtil videre har han godt forstået det...men det brugte vi ikke ved 7 mdr...der fjernede vi bare de ting han ikke skulle have fat i...

Men når vi siger nej skælder vi ikke ud så er det mere sådan nej for at få hans opmærksomhed og så enten flytter vi ham eller det han ikke skal have fat i...og så fortæller vi fx at ledningen til støvsugeren kan være farlig og ikke er til at lege med...eller at han ikke skal åbne køkken skabet osv...og faktisk har vi 7 9 13 ikke haft behov for at gentage hundrede gange eller skælde ham ud :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg siger generelt nej Lea, nej skatte. Prøver med bestemt stemme og svinger så med reaktionen mellem 3 muligheder.

1. Hun kigger på mig og giver mig det største smil (så flytter jeg hende væk mens jeg siger nej den må du ikke lege med. Ofte mens jeg er ved at dø af grin da hun jo prøver at charmere)

2. Kigger på mig hvor jeg siger nej igen og hun så stopper.

3. Fuldkommen overhøre mig, da det hun har fundet åbenbart er super spændende. (Så er det ned og flytte/afvige hendes opmærksomhed)

Så tror nu nok at hun egentlig forstår det, men ofte tænker går den så går den (når jeg får et smil)

Hun er nu 9 måneder gammel :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Magnus gør også det der med at reagere, når man siger nej, og så prøve at charme :D det er så svært at holde masken :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Magnus gør også det der med at reagere, når man siger nej, og så prøve at charme :D det er så svært at holde masken :D

Virkelig meget Hehe

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Min Elisabeth er 9 mdr nu, og har også en forkærlighed for ledninger. Uden sådan at tænke en masse over hvorfor, så siger jeg noget i retning af "Nænæ, det må du ikke" alt mulig kærlighed og smil i stemmen, mens jeg fjerner hende. Når jeg kigger på hende, er det meget tydeligt for mig, at hun ikke ville fatte andet end "Mor er vred" (og blive bange/ked) hvis jeg bare sagde NEJ.

Til gengæld har jeg faktisk haft held med lidt bestemt (men på ingen måde surt) at sige "Ah-ah". Det startede egentlig ved, at hun ville møve hen og stjæle shampoo mens jeg sad på toilettet = jeg måtte prøve at bremse hende med ord, indtil jeg kunne flytte hende fysisk. Det er lidt som om, hun bliver sådan lidt overrasket og "rykket ud" af det, hun var opmærksom på, når jeg siger det. Om det er fordi, hun forstår, at det ikke er populært, eller om det er fordi, det er så pudsig en lyd, at hun glemmer der, der fristede, det ved jeg ikke. Men nogle gange virker det. Men ja ja, så er der mange andre gange, hvor det ikke virker ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah har altid forstaaet mine skalaer af "Ah ah", "Aah!" og dem mellem dem. Men i tinen, naar han f.eks. har vaeret paa vej ud af hotellet i loeb(saa er det direkte ud paa vejen, hvor biler ikke har en jordisk chance for at se ham komme loebende!), saa har jeg vaeret raedselsslagen og raabt "AAH" eller  "STOP". Saa er han stoppet, men i en laengere periode ogsaa blevet ked af det, fordi jeg har haft den skrappe tone i min bange stemmefoering. Jeg har altid sagt undskyld og forklaret, at jeg blev forskraekket, men altsaa... ja, det er meget med stemmefoering, mimik og kopssprog i den alder. Ikke saa meget de specifikke ord.  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gud hvor jeg glæder mig til dén dag hvor jeg kan sove til kl 09:00 igen  :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hovsa forkert tråd .

Beklager.

Det er derfor jeg behøver søvn  :haha

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER