Albakat

9 måneder - vil kun spise selv

16 indlæg i dette emne

Hej:)

Jeg har læst med noget tid, men ikke skrevet før, men håber I vil hjælpe lidt:)

Jeg har en pige på 9 måneder der nægter at spise, hvis hun ikke selv får lov. Det eneste vi får lov at give hende er 2 flasker om dagen, ellers skal det være håndmad. Jeg er ved at få fnidder af, at hun kun spiser, hvis hun må spise med fingrene... Hun spiser som udgangspunkt hvad vi stiller foran hende, og prøver uden brok nyt, dog kun hvis hun selv må..... ;)

Hun kan gå en hel dag uden mad, hvis jeg ikke lader hende spise selv, og det fungerer jo heller ikke..

Har I nogle gode råd? Jeg orker snart ikke at skifte hendes tøj de 4 gange dagligt mere, og det er noget rod når vi er på farten:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu påtænker jeg BLW (baby spiser selv) til min næste unge, så mit bud er jo nok: lad hende selv ;)

Inviter i nogle gode spiseforklæder. Jeg har hørt godt om Ikeas :) Og udforsk måske nogle gode "on the go" retter, der ikke græsser så meget. Pandekager, rugbrødshapsere, brød generelt, grønyssgsstænger osv er ikke så slemt i forhold til gris.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar! Hun får også lov, og har spist selv siden hun har kunne - stort set;) Jeg synes bare det er utrolig træls når det f.eks. er grød... Og hun kører hænderne ned ad kroppen, tager fat i bukser, sokker mm., så jeg mangler en heldragt:-D

Men det kan da godt være, jeg bare må acceptere at det tager halvdelen af dagen og sviner som jeg ved ikke hvad...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar! Hun får også lov, og har spist selv siden hun har kunne - stort set;) Jeg synes bare det er utrolig træls når det f.eks. er grød... Og hun kører hænderne ned ad kroppen, tager fat i bukser, sokker mm., så jeg mangler en heldragt:-D

Men det kan da godt være, jeg bare må acceptere at det tager halvdelen af dagen og sviner som jeg ved ikke hvad...

Eller drop grøden?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså hun skal jo nok lære at blive bedre til at spise ;) jeg ville også bare lade hende.. Og så huske at det er en faaaaase :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min dreng er næsten 9 mdr og spiser udelukkende selv, altså, BLW.

Når han ind imellem får grød, laver jeg det så tykt, at jeg nærmest kan lægge det i kugler foran ham og så kan han nemt spise det uden det største svineri :) Han får også preloaded ske og fører den selv i munden.

Jeg ammer stadig en del, da 100% blw går ud på, at baby selv fravælger mælken i eget tempo.

Så alt efter, hvor meget din pige selv formår at spise og drikke, skal hun måske have et par flasker mere

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg sidder lidt og smiler :)

 

Saadan var min dreng jo ogsaa. Det er kun naturligt, selvom det i en overgang kan vaere noget "svineri", der skal goeres ekstra rent osv. Noah har aldrig svinet helt vildt, men jeg fejer saa stadig under hans stol efter maaltider og han er 3 aar nu. Saa det med at tro, at et barn ikke maa svine, det maa man lidt komme over. Jeg taenkte meget over det og naaede frem til foelgende: hvad ville jeg selv sige til at blive madet med ske og evt faa stykket en skefuld af et eller andet ukendt i munden? Jeg ville aergre mig rigtig meget og jeg ville vaere ked af ikke at have set, roert og duftet til maden. 

 

Proev at taenke paa det som en motorisk opgave og saa laes lidt om Baby Led Weaning. Du kan finde links og inspiration i Noahs Madtraad: 

http://www.babyklar.dk/forum/17518/noahs-madtraad-blw-kombi-og-tanker-om-mad.html/

 

Hvis du laver mos og den slag, saa taenk i fast konsistens. Det er IMO nemmere at have med at goere. Ellers bloedt og saftigt mad. 

 

Og saa er dit nye mantra, at det er en fase. Det er en periode med det der og du kan med fordel se det positivt, at din datter bliver virkelig dygtig til at spise selv og vil vaere mindre kraesen, saa folk vil kigge og nikke anerkendende, naar I er ude. Det er kun et par aar vaek, saa er det overstaaet. Koeb nogle gode smaekke med aermer. Jeg har nogle fra Maki. Nogle bruger voksdug at laegge ud under stolen, saa kan det nemt lige rystes af ned i en skraldespand efter endt maaltid.  

 

Proev at nyde det og se det positive ved at hun gider spise mad, kan spise det selv - og er interesseret i det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar! Hun får også lov, og har spist selv siden hun har kunne - stort set;) Jeg synes bare det er utrolig træls når det f.eks. er grød... Og hun kører hænderne ned ad kroppen, tager fat i bukser, sokker mm., så jeg mangler en heldragt:-D

Men det kan da godt være, jeg bare må acceptere at det tager halvdelen af dagen og sviner som jeg ved ikke hvad...

 

Ha ha, ja, der er bare en overgang, hvor det tager lang tid alt det med mad! 

 

Noah er saa igen begyndt at tvaere haenderne af i sine bukser  - se, der er det jo ikke alderen, det er bare boern ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kæmpe fordelen er så at min dreng (der svinede MEGET) spiser SÅ pænt med bestik og uden leg med maden og uden synderligt gris - og for ros for selv de værste kritikere - og han er kun 2,5 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kæmpe fordelen er så at min dreng (der svinede MEGET) spiser SÅ pænt med bestik og uden leg med maden og uden synderligt gris - og for ros for selv de værste kritikere - og han er kun 2,5 :)

 

Det er fuldstaendigt vores oplevelse. Vi var til frokost hos nogle italienere i forgaars og de var bare saa imponerede over at han sad "paent" og fik "spist godt" - de ting der anses for god bordskik og saa at man tager for sig af retterne.  Det er altsaa dejligt. Uden at vi har kaempet med opdragelse med hensyn til bordmanerer, vel og maerke.  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:D Jeg ved godt, det er en fase, men jeg er "desværre" af den støbning, at der helst skal være ordentligt og rent alle steder - hele tiden - så jeg laver jo ikke andet end at vaske tøj, baby og gulv :rolleyes

 

Og ja, det er helt klart positivt at hun gerne vil, og er super god til pincetgreb mm.! Men altså her til aften har hun kun ville spise kogte gulerødder, broccoli, ærter mm., sovs og kød er bare end på gulvet.. -_-

 

Camillat: Tak for indspark! Jeg suser over og kigger i tråden :P Og så er det nogle gode ideer med voksdug på gulvet, det skal der investeres i i morgen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er glade for Føtex spisesmæk med ærmer og så playtray på triptrap stolen. Det begrænser grisseriet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med de der squiz poser til grød? :) Jeg har ikke selv erfaring med dem endnu, men tænker at med dem kan hun spise selv uden at grisse (helt så meget) :)

Men ellers er jeg også tilhænger af BLW (selvom jeg heller ikke glæder mig til svineriet :lolhit :kram)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har voksdug under stolen og altid sådan et spiseforklæde + en savlesmæk på. Og sjældent strømper. Det der ender på den plade ved fødderne, er altid bare mast ind i strømperne... Hvis vi får sovs og sådan spiser han uden bukser..

Jeg synes det tog lang tid at gøre rent i starten. Nu gør jeg det helt automatisk på samme måde hver gang og det tager maks 5 min.

Nogle gange kræver det dog, at Julius får er bad med det samme, men så er det en hurtig skyller, hvor han sidder på en stofble på gulvet i brusekabinen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med de der squiz poser til grød? :) Jeg har ikke selv erfaring med dem endnu, men tænker at med dem kan hun spise selv uden at grisse (helt så meget) :)

Men ellers er jeg også tilhænger af BLW (selvom jeg heller ikke glæder mig til svineriet :lolhit :kram)

De er så gode til dem når de lærer ikke nat trykke for hårdt. Men de er også lidt dyre. Kvickly har også "rigtig mad" på samme slags poser

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:D Jeg ved godt, det er en fase, men jeg er "desværre" af den støbning, at der helst skal være ordentligt og rent alle steder - hele tiden - så jeg laver jo ikke andet end at vaske tøj, baby og gulv :rolleyes

 

Og ja, det er helt klart positivt at hun gerne vil, og er super god til pincetgreb mm.! Men altså her til aften har hun kun ville spise kogte gulerødder, broccoli, ærter mm., sovs og kød er bare end på gulvet.. -_-

 

Camillat: Tak for indspark! Jeg suser over og kigger i tråden :P Og så er det nogle gode ideer med voksdug på gulvet, det skal der investeres i i morgen!

 

Det er jeg ogsaa selv og jeg er steovallergiker, saa meget af mit renlighed kommer jo ogsaa af noedvendighed :) 

 

Det tager lang tid at have med alt det madhejs at goere, det kan vi hurtigt blive enige om. Mit bedste raad maa vaere at traekke vejret dybt  - breathe sweetly and deeply. 

 

Noah er overvejende groentsagsspiser. Du skal vide, at der er proteiner i det der broccoli og aert, f.eks. saa lad vaere med at fortvivle over, at hun ikke spiser dit eller dat. Min mand kan godt blive helt "han spiser jo ingen koed!", men nej, og hvad saa? Han spiser da mine kylligefrikadeller, naar jeg laver dem og spiser gerne ost, aeg og yogurt. Jeg spiser heller ikke ret meget koed og tror, boern selv ved, hvad de har brug for. Noah skaerer vildt meget op paa kylhydratindtaget, naar det bliver maerkbart koldt. Det er vel for at kunne holde paa varmen - og ja, det virker, jeg har proevet det af. Han vil ikke have spanske peberfrugter.... De stinker saa ogsaa af petroleum ved naermere inspektion. Han er med andre ord feinsmecker og har oeje for det, der er godt. Undtagen med broed, der er han totalt ukritisk overfor italiensk, hvidt broed uden naeringsstoffer. 

 

Der er virkelig ikke andet at goere end at finde de smaa tricks, der goer tingene nemmere. Jeg koebte en miniovn, saa roeg alt jo bare derind, noget i alupakke, saa det lige blev dampet bloedt og saftigt. Og en stavblender, smaa opbevaringsdaaser fra Avent, smaekke med aermer og opsamlingslomme, fejegrej nemt tilgaengeligt og det samem med smaa klude, der kan bruges til at goere haender og mund rene og til at tage det vaerste, foer karkluden kommer paa. Make it work... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER