Marianne1983

Scanning farligt?

13 indlæg i dette emne

var til en tidlig scanning og er nu blevet i tvivl om det er dumt. For har læst man fraråder for sjov scanninger. Håber ikke der er sket noget ved det. er ca uge 6.

nogle der ved noget?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det skal du ikke være bange for :kram2

Ja der dukker indimellem artikler op, der stiller spørgsmålstegn ved ultralydsstrålerne. Men hvis hospitaler frygter, at der er noget galt med et foster, så scanner de jo ofte for at holde øje med barnet. Og jeg tænker, at det ville de jo ikke gøre, hvis det var direkte skadeligt for fosteret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er der altsaa delte meninger om. jeg er saadan set ikke i tvivl om, at jo mindre indre undersoegelser af gravid og jo mindre straaling et foster udsaettes for, jo mindre er risikoen for infektioner og negativ paavirkning. 

 

Men der er jo ogsaa moderen selv, som kan vaere mere eller mindre sund. Og der kan vaere forskellige gode grunde til at scanne.

 

Derudover kan der vaere en stressfaktor, som jeg mener er tungtvejende. Hvis en mor er stresset og kan beroliges ved scanning, saa er det maaske udlignet. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener ikke at du skal være bekymret for en enkelt scanning. :)

så vidt jeg har læst mig til, er de mest bekymret for de gravide, der køber scanninger i tide og utide og også 3D scanninger. Man har en formodning om, at varmepåvirkningen fra lydbølgerne kan have nogle negative konsekvenser, og fordi at de private scanninger ofte varer længere vil varmepåvirkningen være kraftigere end ved rutinescanningerne. Men så vidt jeg ved, er det ikke bevist at fostrene tager skade.

men jeg er absolut heller ikke fortaler for "tryghedsscanninger". Jeg mener at det er en falsk tryghed, man giver mødrene, og selvom det er enormt hyggeligt at se sit barn, så mener jeg at man skal begrænse det så vidt muligt. Bare fordi det ikke er bevist at det er skadeligt, betyder det jo ikke, at det ikke er det. Men en enkelt scanning ville jeg ikke selv være bekymret for.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener ikke at du skal være bekymret for en enkelt scanning. :)

så vidt jeg har læst mig til, er de mest bekymret for de gravide, der køber scanninger i tide og utide og også 3D scanninger. Man har en formodning om, at varmepåvirkningen fra lydbølgerne kan have nogle negative konsekvenser, og fordi at de private scanninger ofte varer længere vil varmepåvirkningen være kraftigere end ved rutinescanningerne. Men så vidt jeg ved, er det ikke bevist at fostrene tager skade.

men jeg er absolut heller ikke fortaler for "tryghedsscanninger". Jeg mener at det er en falsk tryghed, man giver mødrene, og selvom det er enormt hyggeligt at se sit barn, så mener jeg at man skal begrænse det så vidt muligt. Bare fordi det ikke er bevist at det er skadeligt, betyder det jo ikke, at det ikke er det. Men en enkelt scanning ville jeg ikke selv være bekymret for.

 

Well said - det er en afvejning og sund fornuft maa vaere vejen frem :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener ikke at du skal være bekymret for en enkelt scanning. :)

så vidt jeg har læst mig til, er de mest bekymret for de gravide, der køber scanninger i tide og utide og også 3D scanninger. Man har en formodning om, at varmepåvirkningen fra lydbølgerne kan have nogle negative konsekvenser, og fordi at de private scanninger ofte varer længere vil varmepåvirkningen være kraftigere end ved rutinescanningerne. Men så vidt jeg ved, er det ikke bevist at fostrene tager skade.

men jeg er absolut heller ikke fortaler for "tryghedsscanninger". Jeg mener at det er en falsk tryghed, man giver mødrene, og selvom det er enormt hyggeligt at se sit barn, så mener jeg at man skal begrænse det så vidt muligt. Bare fordi det ikke er bevist at det er skadeligt, betyder det jo ikke, at det ikke er det. Men en enkelt scanning ville jeg ikke selv være bekymret for.

Enig i det øverste.

Der har været noget snak om varmepåvirkning, men igen så handler det om 3D og kun, hvis man holder scanneren det samme sted længe. Og stadig derefter var varmepåvirkningen nærmest ikke målbart.

Min mands søster er meget kritisk overfor moderne medicin og vi havde debatten om farlige skanninger med hende, og der læste jeg op på det bagefter, men kunne ikke finde et sted, der sagde at det var farligt.

Jeg synes tryghedsscanninger kan have sin berettigelse. Ja, de giver måske en falsk tryghed, men for mig var det guld værd at se, at der var en baby derinde, der levede.

På sin vis giver alle skanninger jo en falsk tryghed. Man kan have et helt fint scanningsforløb og så alligevel få et barn, der fejler noget. NF og MD giver jo ikke garanti for sunde børn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig i det øverste.

Der har været noget snak om varmepåvirkning, men igen så handler det om 3D og kun, hvis man holder scanneren det samme sted længe. Og stadig derefter var varmepåvirkningen nærmest ikke målbart.

Min mands søster er meget kritisk overfor moderne medicin og vi havde debatten om farlige skanninger med hende, og der læste jeg op på det bagefter, men kunne ikke finde et sted, der sagde at det var farligt.

Jeg synes tryghedsscanninger kan have sin berettigelse. Ja, de giver måske en falsk tryghed, men for mig var det guld værd at se, at der var en baby derinde, der levede.

På sin vis giver alle skanninger jo en falsk tryghed. Man kan have et helt fint scanningsforløb og så alligevel få et barn, der fejler noget. NF og MD giver jo ikke garanti for sunde børn.

Helt enig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig i det øverste.

Der har været noget snak om varmepåvirkning, men igen så handler det om 3D og kun, hvis man holder scanneren det samme sted længe. Og stadig derefter var varmepåvirkningen nærmest ikke målbart.

Min mands søster er meget kritisk overfor moderne medicin og vi havde debatten om farlige skanninger med hende, og der læste jeg op på det bagefter, men kunne ikke finde et sted, der sagde at det var farligt.

Jeg synes tryghedsscanninger kan have sin berettigelse. Ja, de giver måske en falsk tryghed, men for mig var det guld værd at se, at der var en baby derinde, der levede.

På sin vis giver alle skanninger jo en falsk tryghed. Man kan have et helt fint scanningsforløb og så alligevel få et barn, der fejler noget. NF og MD giver jo ikke garanti for sunde børn.

De havde faktisk det op at vende på Ks studie, da de havde om ultralyd. At der var flere undersøgelser der pegede på at 3D scanning ikke var godt for barnet.

Noget med varmestråling osv. Jeg ved desværre ikke hvilke undersøgelser der ligger til grund for det eller hvor stor en målgruppe det blev foretaget på.

Men det var nok til at K ikke vil have en 3D scanning

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig i det øverste.

Der har været noget snak om varmepåvirkning, men igen så handler det om 3D og kun, hvis man holder scanneren det samme sted længe. Og stadig derefter var varmepåvirkningen nærmest ikke målbart.

Min mands søster er meget kritisk overfor moderne medicin og vi havde debatten om farlige skanninger med hende, og der læste jeg op på det bagefter, men kunne ikke finde et sted, der sagde at det var farligt.

Jeg synes tryghedsscanninger kan have sin berettigelse. Ja, de giver måske en falsk tryghed, men for mig var det guld værd at se, at der var en baby derinde, der levede.

På sin vis giver alle skanninger jo en falsk tryghed. Man kan have et helt fint scanningsforløb og så alligevel få et barn, der fejler noget. NF og MD giver jo ikke garanti for sunde børn.

Enig! :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved, at der er lavet et studie, som viste følgende:

Hvis man holder ultralydproben fuldstændig i samme stilling på maven i en hel time, så vil temperaturen stige 0.1 grad 10 cm nede i fostervandet. Og den stigning er mindre end kroppens temperatur stiger fra morgen til aften.

Jeg har desværre ikke referencen lige her, men kan nok finde frem til den igen.

Og under en skanning vil man jo bevæge problem rundt hele tiden. Det er kun i forbindelse med fysioterapi at man bruger opvarmende ultralyd og de skannere, der bliver brugt til at skanne under graviditeten, burde ikke kunne lave det opvarmende ulrtralyd.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker også... Jeg er blevet MR-scannet i graviditeten, fordi de skulle tjekke babys hjerne (og det er lettere og mere skånsomt mens baby er inde i maven, sjovt nok). Men en af bivirkningerne ved en MR-scanning er at kroppen opvarmes af de magnetiske stråler, men ifølge både overlæge, ham der scannede, MR-ambulatoriet og Vinnus' kæreste, så er det ikke farligt overhovedet for barnet.

Man fraråder det medmindre det er nødvendigt, alene grundet at der ikke er lavet undersøgelser og man altid undgår ting i graviditeten som ikke er undersøgt på alle leder og kanter, men det er jo en markant større varmepåvirkning af både mor og baby!

Så jeg ville virkelig ikke være nervøs for ultralydsscanninger!

Jeg blev også MR-skannet da jeg ventede Theodor - han er overlevet og er sund og rask ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan faktisk slet ikke huske, hvor mange gange jeg efterhånden er blevet scannet i denne graviditet! Men jeg har da i hvert fald en sund og rask og MEGET livlig dame i maven! 

Alt med måde - jeg fik også en tryghedsscanning, og det fjernede en del stress hos mig! 

Generelt er antallet af dødfødte jo faldet markant, siden man begyndte at scanne gravide, da man jo så har kunne fange mange flere sygdomme, som ikke nødvendigvis er lig med afbrudt graviditet, hvis de opdages i tide! Så alt i alt tror jeg altså, at der er tale om en minimal risiko!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alle dem der er i behandling tilbydes en tryghedsscanning omkring uge 7 - det ville de jo heller ikke gøre hvis de virkelig troede at det kunne skade barnet. Jeg er helt på den linje at hvis det kan fjerne moderens stress og berolige hende lidt, så får baby mere godt ud af det, end evt. dårlig fra en scanning. Desuden tilbydes der jo to scanninger af det offentlige i DK,..

 

Jeg blev vel scannet en 6-7 gange i sidste graviditet, og har en sund og meget velfungerende dreng i dag. Jeg kommer hellere ikke til at sige nej til scanninger denne gang, og vil også have f.eks. en kønsscanning mellem NF og MD, da jeg husker den periode som meget lang og det er superhyggeligt at kende kønnet :) 

 

Så jeg giver ikke så meget for de skræmmekampagner man kan finde, da det kræver virkelig ekstreme forhold før det rent faktisk kan påvirke baby negativt 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER