Aja

Fritidsinteresser efter baby?

16 indlæg i dette emne

Jeg synger i kor på højt plan og det betyder rigtig meget for mig og de har svært ved at undvære mig fordi der ikke er så mange der kan vikariere. Derfor vil jeg selvfølgelig rigtig gerne hurtigt tilbage og meget gerne inden jul hvis det overhovedet er muligt. Min mand har hele tiden støttet det og sagt at han sagtens kan have C hjemme en aften om ugen. Det vil nok være 2 timer jeg er væk indtil jul og derefter 3,5 time. Der er jo bare lige det med amningen. Vi har endnu ingen rigtig fast rytme men hun sover ofte en del i den periode jeg vil være væk, men hun skal sikkert også spise noget. Så jeg har tænkt på om jeg kunne malke lidt ud som hun kan få i flaske (hvis hun vil tage en flaske altså - det skal vi selvfølgelig prøve inden). Men hvis jeg skal gøre det, hvornår er det så lige man malker ud, så det ikke går ud over et af hendes måltider  :unsure Jeg har kæmpet lidt for at få produktionen op og det er også lykkedes, men nu passer det jo med at hun helst skal spise når jeg er ved at have godt med mælk så der er det jo ikke så godt. Vi har også tænkt på om mand og barn simpelthen skal tage med derind, men det andet ville klart være bedre hvis det kan lade sig gøre. C vil være 6 uger når jeg skal starte igen (hvis altså det bliver inden jul).

 

Hvad tænker I, er det totalt urealistisk? Skal jeg bare droppe det nu og vente et par måneder mere før jeg vender tilbage. Andre der har gjort / overvejet noget lignende? :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synger i kor på højt plan og det betyder rigtig meget for mig og de har svært ved at undvære mig fordi der ikke er så mange der kan vikariere. Derfor vil jeg selvfølgelig rigtig gerne hurtigt tilbage og meget gerne inden jul hvis det overhovedet er muligt. Min mand har hele tiden støttet det og sagt at han sagtens kan have C hjemme en aften om ugen. Det vil nok være 2 timer jeg er væk indtil jul og derefter 3,5 time. Der er jo bare lige det med amningen. Vi har endnu ingen rigtig fast rytme men hun sover ofte en del i den periode jeg vil være væk, men hun skal sikkert også spise noget. Så jeg har tænkt på om jeg kunne malke lidt ud som hun kan få i flaske (hvis hun vil tage en flaske altså - det skal vi selvfølgelig prøve inden). Men hvis jeg skal gøre det, hvornår er det så lige man malker ud, så det ikke går ud over et af hendes måltider :unsure Jeg har kæmpet lidt for at få produktionen op og det er også lykkedes, men nu passer det jo med at hun helst skal spise når jeg er ved at have godt med mælk så der er det jo ikke så godt. Vi har også tænkt på om mand og barn simpelthen skal tage med derind, men det andet ville klart være bedre hvis det kan lade sig gøre. C vil være 6 uger når jeg skal starte igen (hvis altså det bliver inden jul).

Hvad tænker I, er det totalt urealistisk? Skal jeg bare droppe det nu og vente et par måneder mere før jeg vender tilbage. Andre der har gjort / overvejet noget lignende? :)

MaleneB herinde fra har vist stået i nogenlunde samme situation :)

Jeg selv vendte tilbage til mit orkester da Adam var fem måneder, men han er flaskebarn, så issuet var ikke så stort ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker at hvis du kun skal afsted 1 gang i ugen så kan du malke lidt ud efter hun har spist flere gange i løbet af ugen så du ikke tager alt hun skal bruge. Udmalkning stimulerer jo også produktionen :) . Når mælken er kølet i køleskabet kan du hælde det sammen og så fryse. Hun skal som tommelfinger regel have en 6 del af sin vægt i mælk på et døgn, du kan så dividere det med det antal amninger i har på et døgn (mit gæt er 6-8) for at finde ud af hvor meget der skal være pr. Flaske.

Hvis du føler du er klar til kor så ser jeg ingen grund i verden til at det ikke skulle kunne lade sig gøre.

Maria tager Ejgild med til håndbold så sover han i barnevognen og så ammer hun ham når han har behov. Det kunne være alternativet hvis flaske ikke er et hit?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ingen problemer med at gøre alt muligt i hverdagene og aftenen - men igen A får flaske, så det er muligvis anerledes :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det er for bøvlet med udmalkning (jeg synes selv ved nr 1, at det var rigtig træls og ret udmattende, så har slet ikke forsøgt det anden gang), kan man så måske give mme den ene aften i ugen, hvis hun er sulten lige præcis imens du er væk?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker at hvis du kun skal afsted 1 gang i ugen så kan du malke lidt ud efter hun har spist flere gange i løbet af ugen så du ikke tager alt hun skal bruge. Udmalkning stimulerer jo også produktionen :) . Når mælken er kølet i køleskabet kan du hælde det sammen og så fryse. Hun skal som tommelfinger regel have en 6 del af sin vægt i mælk på et døgn, du kan så dividere det med det antal amninger i har på et døgn (mit gæt er 6-8) for at finde ud af hvor meget der skal være pr. Flaske.

Hvis du føler du er klar til kor så ser jeg ingen grund i verden til at det ikke skulle kunne lade sig gøre.

Maria tager Ejgild med til håndbold så sover han i barnevognen og så ammer hun ham når han har behov. Det kunne være alternativet hvis flaske ikke er et hit?

Det her var lige præcis alt hvad jeg ville sige :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uden at være lyseslukker, så skal du være forberedt på at det måske ikke er bare lige. Sofia nægtede sutteflasken på trods af et ihærdigt forsøg. Så hun var omkring 6 måneder før jeg var afsted flere timer uden hende.

Så afsæt tid til at far kan prøve et par gange med flasken inden du skal afsted.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hverken Ida eller Eigil ville/vil tage flaske. Men selvom Eigil kun er 12 uger så har jeg alligevel spillet håndbold i tre uger nu. Det er to gange om ugen.

Torsdag aften og søndag efter middag. Jeg har valgt at have ham med i barnevognen. Han sover som regel fra det.

Jeg kunne mærke på mig selv at jeg virkelig havde brug for at komme ud og være mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er M så endt som flaskebarn.. men jeg er lige startet op med ridning igen også har store M den lille M imens... sidst snorksov de begge da jeg kom hjem igen.. :)

Så se om den unge dame vil ha en flaske den ene gang om ugen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har (næsten) helt fra start malket ud, så jeg indimellem kunne komme lidt ud.

Jeg malkede ud umiddelbart efter amning og samlede sammen over et døgn, før jeg frøs det ned.

Nu malker jeg ud fra det ene bryst, mens han ammer på det andet, fordi han ikke så tit spiser af begge bryster mere.

Her har det fungeret fint med mm på flaske indimellem, men ja, du skal være opmærksom på, at ikke alle børn vil tage flaske, og hos nogle børn kan det give sutteforvirring, så der kan opstå problemer i forhold til amningen. Du må prøve dig lidt frem.

Ellers er der nogle, der har hæld med at give det af kop, men det synes jeg personligt var meget besværligt i den alder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som MorAnja skriver var jeg lidt i det samme.

Jeg havde Freya med til kor i det første halve år. Hun sov fra det meste og spiste når hun vågnede. Nu er hun for gammel til at komme med. Langt mere aktiv og har behov for ro hjemme når hun skal sove til nat.. og mit kor ligger om aftenen.

Hun er desværre MEGA morsyg især om aftenen så har været væk fra kor siden sommerferien nu.. har de sidste to uger prøvet at min mand passede hende og gav hende en flaske med mme, men hun blev bare hysterisk og jeg måtte skynde mig hjem den ene gang. Hun har ellers ikke noget imod at tage flasken..

Så min pointe er at det kommer an på baby om det kan lade sig gøre.. jeg ser ikke et problem i at far passer hjemme den ene gang om ugen, hvis baby gerne tager flasken. Man kan få nogle flaskesutter som skulle mindske evt sutteforvirring. Det skal jo nok lige afprøves først...

Omkring udmalkning sagde min sp at et godt tidspunkt er tidlig morgen, hvor man har fyldt depoterne godt op i løbet af natten..

Håber det lykkes for dig. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres inputs! :) Jeg er klar over at det ikke er alle der vil tage flasken, men jeg håber selvfølgelig det kan lade sig gøre. Det må vi afprøve i løbet af ugen. Uanset hvad tager min mand også C med derind den første gang (så kan hun også blive vist frem), så der bliver det ikke nødvendigt med flaske. Så har vi lidt bedre tid til at  prøve med flaske herhjemme. Men det er ikke den bedste løsning at skulle have hende med normalt hvis der er andre muligheder. 

 

Det lyder som en god ide at malke lidt ud efter hver amning og så samle det :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker at hvis du kun skal afsted 1 gang i ugen så kan du malke lidt ud efter hun har spist flere gange i løbet af ugen så du ikke tager alt hun skal bruge. Udmalkning stimulerer jo også produktionen :) . Når mælken er kølet i køleskabet kan du hælde det sammen og så fryse. Hun skal som tommelfinger regel have en 6 del af sin vægt i mælk på et døgn, du kan så dividere det med det antal amninger i har på et døgn (mit gæt er 6-8) for at finde ud af hvor meget der skal være pr. Flaske.

Hvis du føler du er klar til kor så ser jeg ingen grund i verden til at det ikke skulle kunne lade sig gøre.

Maria tager Ejgild med til håndbold så sover han i barnevognen og så ammer hun ham når han har behov. Det kunne være alternativet hvis flaske ikke er et hit?

 

Tak for regnestykket :D det er godt at vide 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, jeg har altså ret svært ved at overskue det her med at skulle malke ud. Men det er vel det bedste hvis jeg kan malke ud og give hende i flaske? Eller er det også ok at hun bare får mme den ene gang om ugen? Altså jeg ved godt at der ikke sker noget ved at hun får erstatning, men hvis det andet virkelig er bedre så skal jeg måske prøve at give det en chance. Kan bare mærke det stresser mig lidt.. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gik i gang med fritidsaktivitet da den lille var nogle uger gammel (kan faktisk ikke huske præcis hvor gammel). Der var ikke mulighed for at have mobil tændt og komme hjem hvis der var krise. Jeg stressede med at malke ud, men da min mand så skulle tage flasken fik han spildt mit mælk ud over køkkengulvet i stedet. Så det blev MME i hvert fald den gang (heldigvis havde vi også købt det ind som reserve). 

 

De første par gange gik det faktisk fint med MME. Det var først senere han blev kræsen og nægtede at tage, men kun ville have udmalket MM. Jeg malkede ud med håndpumpe og det var altså lidt noget stress, men da vi skulle kunne have den med når vi rejste, skulle den var lille. Til sidst, da baby var ca 5 måneder, fik jeg stress af håndpumpen og kunne pludseligt ikke få en dråbe ud af den længere. Men der var han som sagt 5 måneder, så der gik det også længere mellem måltiderne, så vi passede det ind med at han fik et måltid lige inden jeg skulle starte og som regel var det nok til jeg var tilbage en 3-4 timer senere. Mand og barn holdt sig på det tidspunkt sådan relativt i nærheden, så de kunne bryde ind hvis baby blev helt umulig. Det skete en gang ud af 10, resten af gangene gik det fint. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan anbefale en god - elektrisk - brystpumpe. Det har jeg været SÅ glad for. Altså, det er totalt nederen at malke ud, men det er skønt (også for Far) at kunne tage afsted til egen træning et par gange om ugen og vide, at junior og far storhygger derhjemme.

Har også en håndpumpe, men den bruger jeg kun, når jeg er væk så længe at jeg har behov for at få "lettet trykket" mens jeg er væk fra junior, og den er altså ikke nær så god.

Jeg valgte at fortsætte med min fritidsaktivitet allerede et par uger efter fødslen, og det har hele vejen fungeret super godt.

Det første halve år var jeg totalt "hysterisk" og ville absolut ikke have at junior skulle have andet end MM, så jeg malkede en del ud og der stod altid en flaske på køl. Efterhånden som junior begyndte at spise anden mad synes jeg også det var OK at han fik MME, når han var alene med far, men i starten foretrak far, at der i hvert fald var MM i fryseren, så han var 100 % på at have noget i huset som junior ville have.

Så,ja, det kan fint lade sig gøre - hvis du, baby og far ellers er indstillet på det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER