Guest

Ømme amme opstarts vorter - dit bedste råd?

19 indlæg i dette emne

Jeg VIL det her amning, men nu bløder jeg. Smerter ødelagde det sidst. Så kunne godt bruge råd.

Jeg har noget brystvorte creme fra strut - lindrer enormt. (Shea butter, lanolin og bivoks). Smører begge vorter efter hver amning og et par gange imellem hvis jeg føler for det.

Og jeg lufter og lufter og har sendt amme indlæg på ferie til det bliver nødvendig.

Mælken er ikke løbet til.

hit me!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

ZINK - gerne fra Pharmanord. 

 

Zink er ammemineralet og man mister en helt masse ved foedsel. Det er vigtigere end jern i rigtig mange tilfaelde! Anders maa afsted i matas :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tungebåndet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Drik en masse, spis sundt og sundt fedt, sov når du kan/får lov

Zinktabletter, som Camilla nævner brugte jeg også i starten og få tjekket tunge bandet ja!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik sådan noget brandsårsplaster agtigt noget, som var helt fantastisk. Det var nogle få rester fra min søster, som hun havde fået på sygehuset. Måske du kunne prøve at spørge efter det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik sådan noget brandsårsplaster agtigt noget, som var helt fantastisk. Det var nogle få rester fra min søster, som hun havde fået på sygehuset. Måske du kunne prøve at spørge efter det?

 

Det er formentlig mepilex.. Det fås også på apoteket :) Det sku hjælpe til at holde sårmiljøet godt når man ikke ammer.. Det er ikke heelt gratis, men som jeg læste mig til (overvejde det, da jeg havde sår, men nåede det ikke), skal det ikke nødvendigvis skiftes mellem hver amning. 

 

Vi bruger det en del til sår på job, og det er rigtig godt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er formentlig mepilex.. Det fås også på apoteket :) Det sku hjælpe til at holde sårmiljøet godt når man ikke ammer.. Det er ikke heelt gratis, men som jeg læste mig til (overvejde det, da jeg havde sår, men nåede det ikke), skal det ikke nødvendigvis skiftes mellem hver amning.

Vi bruger det en del til sår på job, og det er rigtig godt :)

Det ligner faktisk ret godt. Fantastisk hvis man selv kan købe det. Jeg har nemlig kun et lille stykke tilbage, og vil rigtig gerne investere i lidt mere, inden næste amning starter til februar.

Jeg genbrugte for øvrigt også. Var virkelig glad for det, og det var min søster også

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker altså, om bebs har rigtig fat? Som jeg har forstået det, opstår rigtig mange sår/revner pga forkert sutteteknik.

Hvis du er på facebook kan du prøve at skrive til ammenet, de er super gode (og hurtige) til at vejlede. Og ellers har både La Leche League og foreningen Forældre Og Fødsel ammevejledere, som man kan ringe til.

Det er nok mit bedste råd.

Amning skal ikke gøre ondt :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænker det samme som Emilie.

Jeg fik også voldsomt ondt i brystvorterne i starten, fordi Theo havde suttet forkert. Han havde kun lige fået spidsen ind, men man skal jo tænke, at hele "patten" nærmest skal proppes ind i munden på dem :D

Håber de er gode til at hjælpe dig i Holstebro :kram2

Jeg græd mig i øvrigt igennem amningerne den første uge (eller to :chin:) Apotekeren anbefalede, at jeg lige drak lidt vin inden hver amning for at dulme smerten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak piger :kiss

Altså vi har jo oslet og moslet med de babser i 2 døgn (der har været flere der har rørt ved dem på 2 døgn end jeg har haft teenage flirter :lolhit ) og teknikken arbejder vi på jeg har lært at flytte hende rigtig på, løfte, mest mulig Babs ind, Kører med nærmest en turnus i ammestillinger. Suttebrik på den indadvendte til den "popper ud" og så forsøge at fjerne.

Den venstre er efterhånden værst når hun kommer på. Og den højre indadvendte er bare dum :prik

Amning er skide svært og har jo kun en brikke historik så jeg er ret meget nybagt ammer :unsure så nu når skaden er sket så er det FAB i lige kan komme med råd til afhjælpning :kiss

Vi skal ind på barselsgangen i dag kl 12 så spørger jeg lige mht tungebåndet og så kan vi lige se om ikke vi når forbi et apotek efter zink og det der plaster.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Zink tabletter er super i starten, hvis mælken har svært ved at løbe til.

Ellers: Masser dine bryster - dine mælkekirtler skal "opvarmes", og det gøres bedst ved at massere brystet let. Gerne med fingrene i cirkulærer bevægelser fra brystvorten og ud. Brystvorterne kan du nulre, for at "hærde" dem en smule. Er der sår, så pres en smule mælk ud og lad det sidde på vorten. Modermælk er det bedste naturmedicin i hele verden ;) Specielt til sår. 
 

Jeg fik forklaret at man skal holde brystet som en burger (hvis du skulle give den videre eller fodre en med den), og at baby skal gabe om så meget af både vorte og areola (det farvede omkring vorten). Tungen skal være nederst og næsen skal være fri, samt babys hoved skal være i en naturlig stilling. Tag en dyb indånding og prøv at slappe af under amningen. I starten kan det gøre ondt - specielt hvis baby suger forkert om vorten, hvortil man stopper amningen og lægger til igen. :)

 

Som du selv skriver; luft! Lad brysterne få luft og frihed - og prøv at undgå at bruge bh det første stykke tid (hvis det er nødvendigt,så få evt. en net-bh som støtter let). 

 

Det bedste du kan gøre i starten, er at amme liggende og hud mod hud - så længe som barnet overhovedet gider :)

 

Jeg håber at det hjalp søde :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde også en JM, der viste mig, at man faktisk skulle holde baby ret hårdt fast ind mod brystet indtil hun/han selv danner vakuum.

Det var virkelig viden, der gjorde en forskel for mig! Især fordi de andre jordemødre straks ville give mig suttebrikker, fordi de ikke havde tiltro til mine brystvorter. Men det blev aldrig nødvendigt efter den teknik hun viste mig :)

Tænker det måske kunne være relevant, hvis du har indadvendte brystvorter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde også en JM, der viste mig, at man faktisk skulle holde baby ret hårdt fast ind mod brystet indtil hun/han selv danner vakuum.

Det var virkelig viden, der gjorde en forskel for mig! Især fordi de andre jordemødre straks ville give mig suttebrikker, fordi de ikke havde tiltro til mine brystvorter. Men det blev aldrig nødvendigt efter den teknik hun viste mig :)

Tænker det måske kunne være relevant, hvis du har indadvendte brystvorter.

Okay, jeg tyvstjæler lige på forhånd lidt af rådene. Det råd må jeg huske, og evt få nogen til st vise for mig. Havde et godt ammeforløb sidst, hvor jeg brugte brikker hele vejen igennem. Kunne dig godt tænke mig at undgå det denne gang, så det er lidt mit fokus

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, jeg tyvstjæler lige på forhånd lidt af rådene. Det råd må jeg huske, og evt få nogen til st vise for mig. Havde et godt ammeforløb sidst, hvor jeg brugte brikker hele vejen igennem. Kunne dig godt tænke mig at undgå det denne gang, så det er lidt mit fokus

Gør endelig det :)

Jeg er SÅ taknemmelig for at den JM kom forbi afdelingen, fordi de andre nærmest allerede havde givet op på forhånd :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gør endelig det :)

Jeg er SÅ taknemmelig for at den JM kom forbi afdelingen, fordi de andre nærmest allerede havde givet op på forhånd :rolleyes

Det kan jeg godt forstå. Håber jeg kan finde ud af det og at der ellers også er en jm med viden på mit sygehus til den tid

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Majs

Jeg ammede min datter i 13 måneder og havde et rigtig godt ammeforløb. Men opstartsfasen var hård, også med små sår og en masse smerter, når hun blev lagt til. Men lige pludselig var det overstået.

Min dreng er nu 1 uge gammel, og det er det samme denne gang. Jeg kan godt mærke, at jeg har meget mere erfaring med at lægge til. Men mine brystvorter er stadig helt ramte, og det gør rigtig ondt lige indtil mælken begynder at løbe og han rigtig begynder at sutte. Så jeg bider smerten i mig og forsøger ihærdigt ikke at spænde i skuldrene.

Her er det Lansinohcreme, saftevand, varme bade og massage og friluftsbabser der hjælper.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan ligger hun når du ammer?

Jeg fandt jo ud af at tvilling stilling var den ultimativt bedste stilling for os i starten!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lansinoh i voldsomme mængder. Og ammeskaller, da mine vorter var helt revnede! Købte dem fra Pigeon og et par dage efter, var mine dutter fine igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan ligger hun når du ammer?

Jeg fandt jo ud af at tvilling stilling var den ultimativt bedste stilling for os i starten!

Sådan ammede jeg også i starten. Og også liggende! Det tog lige lidt tid før vi knækkede koden til alm stilling.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER