Fister

Oktobermor-smalltalk

703 indlæg i dette emne

Sofie bruger 74 og er næsten lige skiftet. Målte hende selv til 70 cm i går og vil skyde på et sted mellem 7,5 og 8 kg :)

Hun er begyndt at pludre og snakke helt tydeligt med os, indenfor de sidste par dage. Det er SÅ hyggeligt :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mathias vejede knap 7,8 for 1,5 uge siden da SP var her. Lidt for lidt, men hun var (overraskende nok!) ikke bekymret, men mente det er fordi han er så aktiv. Så vi skal putte fedtstof i grød og mos selvom jeg laver det på MM.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så var her i onsdags, hvor Naya blev målt til 72 cm og 7,98 kg :) Vi er næsten lige skiftet til str 74. Hun har længe ligget lige mellem str 68 og 74, hvor vi har brugt begge str, men nu er det sidste 68 efterhånden lagt væk :)

Naya er også begyndt at pludre rigtig meget, og lige som Sofie er hun også begyndt at snakke med os, det er simpelthen så hyggeligt at føre samtaler med hende :wub

Når hun kalder på mig siger hun en helt bestemt lyd, som om hun prøver at sige mor - "mooom" :wub

Og så brød hendes første tand igennem i går :yay

Jeg synes virkelig der sker meget lige nu! :O

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sigrid "snakker" også en masse, og ind imellem kan jeg næsten bilde mig ind, at hun forstår, noget jeg siger :biglove

På en casual måling og badevægtsvejning ligger hun på ca 74 og 9,5-10 kg. Hun ville godt kunne skrues i noget i 74, men bruger primært løst og behageligt 80/86, fordi vi jo alligevel har det på lager fra Kristian og kusinerne.

Motorisk kan hun slet ikke følges med jeres små gymnaster, men hun er foran sin storebror i samme alder. Hun møver rundt overalt - ret hurtigt og gerne hen over forhindringer - og gør jævnlige men ikke helt succesfulde forsøg på at komme op i kravlestilling. Hun rejser sig ikke, men kom dog på på knæ den anden dag :) Finmotorisk synes jeg, at hun er ret sej med at samle cheerios op fra bordet og putte dem i munden o.l., men der kan jeg slet ikke huske, hvad junior kunne hvornår :chin:

Hun er min lille smilepige og vores alles lille lys. Kristian krammer og krammer, og de store piger er helt skudt i hende :kuller

Edit: To tænder i undermunden og hvis jeg kunne bestemme, måtte de næste godt holde sig væk, indtil hun engang er færdig med brystmælk :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Astrid måler ca 71 cm og vejer 8,5 kg. Hun bruger str 74/80. Har godt nok meget Sommertøj, som jeg håber hun når at få brugt... Og hun har 3 tænder i undermunden

Hun har nu kravlet i ca 1,5 mdr, rejser sig op af alt men har ikke den store interesse for at gå.

Hendes ynglings legetøj er også ledninger, nøgler, fjernbetjening, planter mv - men også som andre af jer skriver er bolde og papbøger et hit...

Jeg er startet på arbejde igen mens manden går hjemme på barsel...

Hun spiser så fint med ske og gaffel nu...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Astrid måler ca 71 cm og vejer 8,5 kg. Hun bruger str 74/80. Har godt nok meget Sommertøj, som jeg håber hun når at få brugt... Og hun har 3 tænder i undermunden

Hun har nu kravlet i ca 1,5 mdr, rejser sig op af alt men har ikke den store interesse for at gå.

Hendes ynglings legetøj er også ledninger, nøgler, fjernbetjening, planter mv - men også som andre af jer skriver er bolde og papbøger et hit...

Jeg er startet på arbejde igen mens manden går hjemme på barsel...

Hun spiser så fint med ske og gaffel nu...

Dejligt at høre fra dig :)

Spiser hun selv med ske og gaffel?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så kom den første tand ... i overmunden  :o  :D Det er lidt rødt og det har også blødt lidt. Så tror da pokker, han har været lidt pylret de sidste par dage  :wub

 

Selvom han normalt ellers ikke er særlig god til at sidde stille - han vil hellere ned på gulvet og udforske verden :D - har han været god her i ferien til at sidde i klapvognen og bare kigge. Der har været forbavsende lidt brok med ham  :wub Men i dag, hvor vi var i Zoo, var han godt nok ikke helt tilfreds, og her til aften opdagede jeg så tanden, selvom den sad "forkert" i forhold til hvor jeg ellers har kigget efter tandfrembrud :lol

 

I øvrigt var det Munkholm Zoo vi var i i dag - en lille zoo på Djursland, der er fantastisk til børn. Der er bl.a. fodringsrunde, hvor børnene får lov til at give dyrene mad (eller kaste det ind til dem i nogle tilfælde) - både frugt og grønt og døde kyllinger og melorme ;) Zoo'en er så lille at der var plads nok til alle børn. Jeg tror der var en 15-20 børn med på fodringsrunden. Virkelig hyggeligt lille sted :-D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Arthur har nu rundet de 9 måneder, og han er bare SÅ glad og imødekommende 70% af tiden, resten er han refluks-ked eller meget temperamentsfuld. Han kan satme blive gal, den lille fyr :D

Jeg er sikker på han siger "hov" for det passer med handlingen. Han siger også moar, men det tror jeg er mere tilfældigt og nok drømmehørelse fra min side (selvom andre også hører det). Og "uuuuh" er vist hans yndlingslyd. Det siger han blandt andet, når han har taget en duploklods på fingeren (wooppaaaaa).

Han står selv et par sekunder ad gangen og giver slip mellem sofa og sofabordet, men tager dog ikke skridt, han rækker bare over. Men han vil tydeligt gerne gå. Han kravler lynhurtigt og også op på forhindringer (trapper, madrasser, sofa, andre børn...).

Vi er også begyndt at lade ham spise med gaffel, det går egentlig ret fint, selvom vi hjælper ham langt de fleste gange.

(Nu sagde han lige "hov" da Dylan ødelagde en krukke i Beverly Hills. Men okay...Brenda blev sgu også bange).

Jeg kan mærke min kærlighed vokser til ham i takt med at han bliver så bevidst. Jeg er stadig dødtræt og min lunte er ikke den længste, men vi har nogle hyggelige stunder og han er blevet rigtigt nem at have med ude, bare vi går hele tiden eller der er nogen der underholder ham. Zoo, metro, indkøb, al den slags action er er hit. Der er mere tid til bare at elske ham og mærke det.

Vi har bevæget os ind i str 80, men det er stadig lidt stort til ham. Det betyder samtidig at Theodor kan bruges Arthurs bukser som lange shorts. Hehe! Slanke storebror.

Hvordan går det med jeres børn?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlig update Fister :)

 

Astrid er cirka 9,5 måned nu. Hun kravler, rejser sig op ad ting. Hun "snakker" også meget, men har ikke som sådan bidt fast i bestemte ord andet end "uhmmmm" :D Hun klapper tit og armene i vejret, så skal vi sige "hurraaaaa" :P Hun spiser selv (med fingrene) og spiser alt muligt. Hun gider ikke rigtig pasta og kartofler, men vil gerne grøntsager og kød. Jeg lader hende smage mange mærkelige ting, og hun spiser fint oliven fx. Hun sover ret godt om natten. Hun er dog ret svær at putte for tiden. Men man kan ikke vinde hver gang ;)

Hun starter i DP på mandag, så det er jeg ret spændt på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor hyggeligt med en update fra jer andre

Astrid er nu 10,5 mdr og er begyndt at gå med gå vogn og hold da fast hvor er der fart på... Ellers kravler hun stadig mest.

Hun har fået tre tænder i undermunden og to fortænder i overmunden.

Min mand er hjemme på barsel nu, da jeg startede arbejde 1/7 og hold da fast hvor de hygger sig. Hun starter i vuggestue d. 15/8 og virker bare så klar...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt at høre om de små (der jo ikke er så små mere! :o) poders liv :7himmel

 

Sofie nærmer sig jo 9,5 måned og der er sket virkelig meget motorisk den sidste måned, hvor hun har lært både at kravle og at rejse sig op af ting. Hun står på ganske godt tid ret stabilt og hun har i dag kravlet op af trappen for første gang! Jeg opdagede det ikke, før Anna pludselig råbte:"Mor, Sofie er på vej op af trappen" :o Hun har ikke en frygt i livet og kravler ud over kanter (hvis hun får lov) og giver også ind imellem slip med begge hænder, når hun står op. Det er godt nok noget andet end Anna... Der skal lige lidt mere styr på gangrefleksen og så må vi have fundet gåvognen i kælderen.

 

Hun bruger stadig str. 74 og er ikke umiddelbart på vej videre i 80. Når hun er sammen med de andre i MG ser hun virkelig petit ud, men hun er jo som vi åbenbart laver børn og sover fint og trives. 

 

Jeg ammer stadig efter frokost, til putning og 1-2 gange om natten. Jeg er ved at være klar til det skal stoppe - især kunne jeg virkelig godt snart tænke mig noget mere nattesøvn. Det har været helt okay i perioder, men lige pt. er hun lang tid om at finde ro igen bagefter om natten :zzz Om en måned skal jeg til Rom, så der skal det være slut uanset hvad. Det giver mig lidt stress og lidt dårlig samvittighed, men jeg kan ikke gøre noget ved det, så når vi kommer hjem fra Italien om 2 uger, må jeg gå i gang med afvænning :(

 

Hun sover 2 lure om dagen og Søren og jeg har sammen i ferien lært hende at falde i søvn selv, mens den står stille og det er SÅ rart! Hun falder også selv i søvn i sin seng om aftenen.

 

Hun spiser fint. Faktisk har hun spist som en havnearbejder de sidste par uger. Hun er vældig glad for yoghurt, ostehaps og pølse :D Men generelt er hun nu ret alsidig og spiser varieret til alle måltider. Det eneste hun hidtil konsekvent har nægtet, er kartofler (som Anna), leverpostej og avocado. Hun har været lidt træg i havregrøden, så vi har prøvet at tilbyde hende grød fra Aurion og især den gule er hun glad for og instant æble/kanelgrød fra Urtekram, så den skal vi helt sikkert have med på ferie :)

 

Søren har en helt særlig stjerne hos hende og i morges græd hun hjerteskærende, da han kørte på arbejde og hun blev omvendt helt overstadig glad, da han kom hjem og hendes små ben og arme kunne næsten ikke følge med i kravleri ud i gangen :wub

 

Sproget udvikler sig også rigtig meget og hun siger tydeligt mam mam når hun er sulten og har også en lyd for Anna. 

 

Hun har temperament, den unge dame, men er også virkelig charmerende og forstår at kommunikere med fremmede ;)

 

Jeg fik første forcering af trappen på video i dag :biglove

https://youtu.be/Wn_PkAcdJ2c

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Godt vi ikke har trapper herhjemme  :blink I dag kravlede han op af 1 enkelt trin, der er i forhallen i Livs børnehave og skulle derefter lige til at læne sig tilbage, men jeg nåede at gribe ham, inden han var faldet bagover  :D

 

Han kravler overalt, går en lille smule langs sofa og fjernsynsbord, og kan også gå lidt med os i hænderne, men meget usikkert. Det er meget sjovere at kravle ;)

 

Jeg ammer stadig - også om natten 1-2 gange oftest ... Jeg forsøger at nøjes med at give vand af sutteflaske, hvis det er før midnat, men det er ikke altid det lykkes.... For et par uger siden begyndte han at sove på sit eget værelse, men det betyder så bare at jeg bliver mere vågen af at gå ind til ham, sidde der og amme og gå i seng igen. Så det har egentlig bare givet mindre søvn til mig  <_<

2, gang han vågner (eller 1. gang, hvis han er umulig at få til at sove igen ;)) kommer han ind til os og sover videre, og det gør så også ham mere vågen og sværere at få til at sove - dog ikke noget lidt mere amning ikke kan klare. Men det var sgi lidt nemmere da han lå ved siden af mig ;) Jeg vil bare gerne SOVE  :zzz

Jeg nyder dog at vi kan vende os i sengen, mosle med dyner osv. uden at være bange for at han vågner, for han sover tit meget let.

 

Putning ... øhh: Han ammes stadig i søvn om aftenen  :oops Jeg har prøvet et par gange at lade ham falde i søvn i sengen, hvis han er vågnet, men han kravler bare rundt, rejser sig op og er bare LYSvågen, og til sidst blevet ked af det, og så får han et bryst indtil han sover igen  :blush  :blush

 

I aften sang jeg for ham, mens jeg ammede ham til sidst (efter at han var vågnet, da jeg lagde ham i seng), så tror jeg vil gøre det hver aften, så jeg måske kan nøjes med at synge efter noget tid  :chin: Og med tiden synge mens han ligger selv i sengen? Lyder det dumt, eller hvordan har I andre lært dem at falde i søvn selv?

 

 

Ellers er han en glad og dejlig baby, der fylder 9 måneder i morgen  :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så hyggeligt at læse herinde :D

Well... Sigrid blev 9 måneder i går og hovedparten af hendes tøj er størrelse 86 (så er det så også behageligt stort :) ). Hun har rundet de ti kilo, og jeg glemmer at måske hende :rolleyes På grund af flytning har vi ikke set en sundhedsplejerske i længe, men mon ikke hun klarer sig uden.

Hun møver sim et lyn og løfter måsen op løbende, så det der kravlenoget er vist undervejs - det var hendes storebror ellers cirka 700 år om :rolleyes Hun rejser sig ved alt, men er ikke superstabil på benene, så jeg kunne godt ønske mig, at hun lod være :rolleyes

Hun bliver ammet aften, nat, morgen - og så lidt løst, når jeg er hjemme. Hun falder i søvn i sengen hos mig, og det er noget biks, nen lige nu kan heg ikke rigtig se mig ud af projekt faldisøvnisengen med lille bandit, der stiller sig op i sengen og skriger hjerteskærende :wacko Hun sover som udgangspunkt det meste af natten i sin tremmeseng, der står i vores walk-in-closet-rum, og kommer så over om morgenen. Indimellem ryger gemalen dog på værelset og baby sover hos mor :biglove

Hun spiser okay - ikke imponerende med okay.

Hun er jo på orlov med sin far og glad for ham, men hun er ikke helt så farsyg, som junior var i sin tid.

Hun ELSKER sin storebror :biglove

Hun er bange for min storesøsters hunde :blink Vi har sq da selv hund - mærkeligt barn :rolleyes

Hun er min lille smilepige, og jeg håber, at hun tager den kommende vuggestueopstart i stiv arm :)

Edit: Hun klapper også, og sætter sig op, og hun er lige kommet i den større autostol i dag og jeg kunne tude over, at hun bliver så hurtigt stor...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil gerne høre mere om hvordan i klarede fald i søvn selv, Susanne. Hvordan gjorde i? Her tænker jeg mest lurene om dagen i barnevognen.

Har i andre nogle gode input til gode nemme mellemmåltider, udover de almindelige. Synes jeg er kørt lidt fast i de samme altid...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil gerne høre mere om hvordan i klarede fald i søvn selv, Susanne. Hvordan gjorde i? Her tænker jeg mest lurene om dagen i barnevognen.

Har i andre nogle gode input til gode nemme mellemmåltider, udover de almindelige. Synes jeg er kørt lidt fast i de samme altid...

Hov, har først set det her nu. Svarer lige i morgen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil gerne høre mere om hvordan i klarede fald i søvn selv, Susanne. Hvordan gjorde i? Her tænker jeg mest lurene om dagen i barnevognen.

Har i andre nogle gode input til gode nemme mellemmåltider, udover de almindelige. Synes jeg er kørt lidt fast i de samme altid...

Så har jeg lige 10min (antijinx! ;))

Jamen, udholdenhed og tålmodighed er kodeordene :rolleyes

Efter hun lærte at sætte sig op i barnevognen, blev det et helvede at putte til lur, for hun blev ved med at sætte sig op, for ikke at gå glip af noget og så kunne vi jo ikke trille hende i søvn. Så vi besluttede, at tage 'kampen' en gang for alle.

Første dag, lagde vi hende i barnevognen og stillede den. Vi sad begge to 3-4 m. fra den - Søren sad med sin laptop og jeg lå på en madras og læste og hun kunne se os begge, når hun satte sig op.

Sofie satte sig op med det samme vi lagde hende og vi lod hende bare sidde og så skiftedes vi til at gå hen, lægge hende ned og sige hun skulle sove, sådan med 3-5-10 min mellemrum. Efter den første halve time begyndte hun at brokke sig, i takt med hun for alvor blev træt og forstod, at det sgu nok ikke blev anderledes ;) Og til sidst var hun stiktosset og græd og skreg, på den virkelig vrede måde. Vi bevarede bare roen og blev ved med at lægge hende ned og blev ind imellem lige stående et par minutter med en hånd på hendes bryst. Efter knap 1½ time gik hun omkuld ;)

Sådan fortsatte vi bare og for hver dag blev det nemmere og nemmere, tog kortere tid og efter en uges tid syntes hun det var okay at blive lagt og vi var maks henne og lægge hende ned 2-3-4 gange. Nu kan vi lægge hende ud, gå ind og lave noget andet i 5min, gå ud og kigge og lægge hende ned og indenfor 15 min sover hun. Uden nogen former for brok. Det er helt tydeligt, at det også er godt og trygt for hende. Når hun bliver lagt derud, skal hun sove og sådan er det.

Og så har hun jo også lært det til vuggestuestart ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for input Susanne. Vi har præcis samme udfordring med Astrid. Det lyder som om Det betaler sig at tage kampen. Astrid starter vuggestue på mandag, så vi når det nok ikke lige dertil... Men nu må vi se.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skønne opdages herinde! Selvom jeg har opdaget dem lidt sent :)

Jeg ville ønske, at det var muligt at gro et par øjne i nakken, for jøsses de unge de unge damer kan hurtigt komme vidt omkring! De kravler godt og jeg gruer lidt for, om de snart begynder at gå, de nå gerne vente et par måneder endnu, for kommer helt sikkert til at mangle et sæt arme, når den tid kommer. :)

Ellers taler vi taler vi en del om, hvornår Dino 3 (og måske 4) skal komme ;) Men vi venter et års tid med det projekt :)

Men ellers er det snart tilbage til almindelig hverdag for os med pasning og arbejde, jeg spår et stort kaffeindtag... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skønne opdages herinde! Selvom jeg har opdaget dem lidt sent :)

Jeg ville ønske, at det var muligt at gro et par øjne i nakken, for jøsses de unge de unge damer kan hurtigt komme vidt omkring! De kravler godt og jeg gruer lidt for, om de snart begynder at gå, de nå gerne vente et par måneder endnu, for kommer helt sikkert til at mangle et sæt arme, når den tid kommer. :)

Ellers taler vi taler vi en del om, hvornår Dino 3 (og måske 4) skal komme ;) Men vi venter et års tid med det projekt :)

Men ellers er det snart tilbage til almindelig hverdag for os med pasning og arbejde, jeg spår et stort kaffeindtag... :)

Sejt at I allerede snakker om næste, især når i tydeligt har hænderne fulde med to stk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker, at det vil være perfekt, hvis vi kunne ramme en familieudvidelse når de er mellem 2,5-4 år, for vi er ikke færdige med at få børn :)

Og kaffen skal i hvertfald ikke være koffeinfri... ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Arthur bliver 10 måneder i dag. Og han er altså virkelig sjov - krævende, men sjov. Han er endelig begyndt at klappe selv og er mega stolt. Går 2-4 skridt selv og står faktisk ret sikkert længe ad gangen. Han brokker sig og er et studie ud i temperament. Han siger stadig "hov" og "muuuarr" (stadig ikke helt bevidts), spiser alt muligt og drikker af drikkedunk og sådan én med sugerør. Han er totalt far-fan i øjeblikket. Det er OK :D 

Griner rigtigt meget og laver også selv sjov. Han har fundet en ugle-bamse, som han har kastet sin kærlighed på, og så er han helt skør med hunde. Når vi går forbi en hund med barnsvognen hyler og hopper og griner han højt. 

 

Vi kæmper stadig med aftenerne mange gange om ugen, men ellers er der godt styr på hans refluks, og han sover godt om natten. Dog synes jeg han står noget tidligt op.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Snot, muligt tandfrembrud og tigerspring ... Fed kombination! ;)

Mathias var ellers ved at have en god rytme med 6-7 timers stræk om natten og dermed også kun 1 natamning.

P.t. spiser han det halve af natten næsten. 1,5 time i træk i nat og da han endelig sov, vågnede han 45 min efter da far stod op ... suk ... Det kan han ellers normalt godt sove fra.

Øve i at putte i barnevogn uden den bliver vugget er sat i bero fordi det er umuligt lige nu.

Derudover er han vildt morsyg og vil tit hænge på arm.

Skøn timing når han skal starte i dagpleje på torsdag. Godt vi har en lang indkøring ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå det lød lidt træls det hele ;)

Han er også sød og smilende og meget aktiv og ... vågen?! Nej det mener han bare ikke, han har sovet i 20 min!

Pyyha, falsk alarm ;)

Han går langs alting og er også ved at få styr på at gå med gåvognen - det kan han godt li :) Han har dog ikke balance nok til at gå, hvis vi kun holder ham i den ene hånd.

Han snakker ikke. Er dog begyndt at sige "mam", men jeg tror ikke det betyder noget specifikt. Jeg har i hvert tilfælde ikke kunne finde ud af hvad det i så fald betyder :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad har i tænkt jer med sko/støvler her til efterår/vinter.

Astrid går ikke selv men går meget når hun holder os i hånden og rejser sig op selv. Jeg tænker at der nok ikke går længe før hun går, og så vil jeg gerne være klar til at købe fodtøj

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun må i futter og overtrækkere, indtil hun kan gå - og så tænker jeg, at den står på vinterstøvler. Jeg overvejede at købe forud, men jeg turde ikke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER