1403

Ønske om barn på SU?

21 indlæg i dette emne

Min mand og jeg blev gift i sommers, til januar skal han på SU og læse til ingeniører - dog går vi lidt i tankerne om, at prøve på at lave et dejligt lille barn..

 

Men ..

Kan det hænge sammen med den ene på SU og den anden på en butiksløn?

 

Nogle af jer, som har fået børn på SU som kan fortælle om hvordan det har været?

 

Lysten til børn er der virkelig, men er bange for vi kommer til at lade fornuften bestemme for meget /:

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det kommer vel meget an på hvad i har af udgifter mm og hvad jeres budget har af rådighed når han er på SU :) Dertil er der jo ikke nogen der siger man SKAL have alt børnetøj mm fra nyt?

Jeg ville få banken ind over jeres budget og ser det fornuftigt ud så ville jeg gå igang. Det kan jo tage tid at få et barn og den kommer jo ikke fra dag 1 i går igang. Som min er der 9 mdrs leveringstid på sådan en størrelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer vel meget an på hvad i har af udgifter mm og hvad jeres budget har af rådighed når han er på SU :) Dertil er der jo ikke nogen der siger man SKAL have alt børnetøj mm fra nyt?

Jeg ville få banken ind over jeres budget og ser det fornuftigt ud så ville jeg gå igang. Det kan jo tage tid at få et barn og den kommer jo ikke fra dag 1 i går igang. Som min er der 9 mdrs leveringstid på sådan en størrelse.

Ja det er der selvfølgelig noget om.

Som ugangspunkt burde vores økonomi godt kunne bære det - vi forbliver i vores to værelses rækkehus.

Vi mener heller ikke at alt skal være nyt.

Og ja, leveringstiden er der jo altid.. hehe

 

Måske handler det hele i bund og grund om at det er et stort skridt at tage :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså vi har klaret det med os begge på SU og uden lån :) Din mand får jo også dobbelt SU De første 6 mdr :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså vi har klaret det med os begge på SU og uden lån :) Din mand får jo også dobbelt SU De første 6 mdr :)

Det er rigtigt :)

Fantastisk at høre at i har klaret det på 2 x SU.

Det er super flot..

Må jeg spørge om i så føler i har manglet noget, eller har måtte skære ekstra meget ned på tingene?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mor har altid sagt, at hvis man skal vente med at få børn til man har råd til det, så får man aldrig børn :D

Sagt på en anden måde, giv jer i kast med det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mor har altid sagt, at hvis man skal vente med at få børn til man har råd til det, så får man aldrig børn :D

Sagt på en anden måde, giv jer i kast med det

Det lyder som en rigtig god idé :) hehe ..

Den tror jeg, at jeg vil videregive til manden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er rigtigt :)

Fantastisk at høre at i har klaret det på 2 x SU.

Det er super flot..

Må jeg spørge om i så føler i har manglet noget, eller har måtte skære ekstra meget ned på tingene?

Det føler jeg ikke. Vi har købt meget brugt, men de ting, vi ikke har villet købe brugt og sparet på fx sko og autostol(selvom vi ikke har bil, :lol), Der har vi købt uden at kigge på prisen. Jeg synes faktisk, at vi har mange flere penge nu, end før vi fik Immanuel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er begge to på SU og har en dreng på et år nu, det kører da rundt, det er ikke super luksuriøst, men det er udmærket, vi bor ret småt og ret billigt :). Men læg et budget med jeres nuværende udgifter og forventede indtægter, det gjorde vi inden vi kastede os ud i det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er begge to på SU og har en dreng på et år nu, det kører da rundt, det er ikke super luksuriøst, men det er udmærket, vi bor ret småt og ret billigt :). Men læg et budget med jeres nuværende udgifter og forventede indtægter, det gjorde vi inden vi kastede os ud i

Dejligt at høre det lykkedes for jer ..

Er helt med på det ikke bliver luksuriøst - men bare det at høre, det lykkedes for andre.

Det er en form for beroligende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke personlig erfaring, men jeg vil sige, at det afhænger jo altid af indkomst vs. udgifter.

 

Min mands bror og svigerinde lever udelukkende af hans indkomst som ufaglært, dvs. ca 20.000 brutto og så børnepenge, boligsikring og delvist økonomisk friplads i daginstitution. Konen er familiesammenført, så hun har ingen indkomst, og de kan jo heller ikke få noget til hende. Men de har 2 børn på hhv 2,5 år og 1,3 år, og han giver selv udtryk for at de ikke mangler noget, og de har endda sparet op til at kunne tage en måned til Fillipinerne her til december for at besøge hendes familie... De kom hertil i september 2013. 

 

Så jeg tænker ofte, at når de kan, så kan alle... de har jo ingen studiebolig, de får ingen ekstra tilskud som ikke alle andre også kan få, de har bil, og alligevel så mangler deres børn - eller de selv - intet. Det kræver selvfølgelig at de køber stort set alt brugt, men det sker der jo virkelig heller ikke noget ved :)

Brugt er ganske fint ! :)

Har også familie som gerne hjælper til - mine forældre har altid sagt at den dag vi skal have børn vil de gerne forære os en barnevogn.

Den dyreste udgift (startudgifer) er altså dermed betalt.

 

Ved du hvilke tilskud det er man kan få?

Om der er noget ud over børnepenge og boligsikring(boligstøtte)?

 

Vi kommer til, brutto, at have en indtægt på ca. 25.000..

og tak for det gode svar..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det afhænger meget af hvad I vil have råd til og skal have råd til.... Jeg er godt nok på SU, men min mand tjener så meget at det ikke giver det "rigtige" billede....

I skal være opmærksom på at hvis den anden arbejder så er det eneste ekstra du kan "få" et større SU-lån, forhøjet SU får man kun hvis man er eneforsørger eller begge er på SU... Mener man kan få 1300 ekstra i SU-lån udover det alm SU-lån hvis man ønsker det, det er jo ihvertfald billigere end banklån og lign...

Naturligvis kan det gøre at den ene er på SU, men det er en god ide at lægge et realistisk budget og at forventningsafstemme hvad I måske ikke får råd til f.eks. rejser, restaurantbesøg, shopping osv.

Husk at medregne bøger i jeres budget, selvom man køber størstedelen brugt så er studiebøger bare ikke billige, hør evt med andre studerende på den pågældende uddannelse hvor meget de bruger på et typisk semester...

Mht gaver så regn det ikke med i budgettet, måske har jeres forældre sagt det i sin tid, men det kan jo være de har skiftet mening når det bliver aktuelt og så er det lidt farligt at regne med at de bidrager med et større beløb..... Husk også at startudgiften er en del mere end barnevognen, selvom den nok er dyrest for de fleste....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er gravid og er på SU. Min kæreste tjener dog helt ok, men vi har hus der gennem de sidste 5 år løbende har været under renovering og stadig mangler en del, så vi har et lavt rådighedsbeløb alligevel.

Jeg har valgt at holde 6 måneders barsel med dobbeltklip. Vi kan ikke søge forældretillæg osv, da min kæreste tjener for meget.

Vi har fået rigtig meget foræret, især tøj som vi næsten intet har købt af. Derudover er der gået helt sport i at finde gode fund. Vi har fx fået gratis tremmeseng, fordi det ene ben var lidt i stykker. Hvis man kan og vil leve med det, så er der mange penge at spare. Vi har så i stedet valgt at købe ny barnevogn (på udsalg), men vores behov taler også for det.

Det korte af det lange er, at jeg ikke tror børn bliver lykkeligere af at få tørret mås i en stofble til 200 kr fremfor en til 10 kr - har i kærlighed, omsorg, hjerterum og råd til at sætte mad på bordet og holde fusserne tørre, så vil jeg sige go, og ikke mindst HELD OG LYKKE! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil lige tilføje at jeg mangler fire år af min uddannelse, så vi står ikke med udsigt til fed indtægt fra min side lige foreløbig ;) vi ser det lidt som en "investering" i fremtiden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er begge på SU og venter barn nr. 2, så ja, det kan godt lade sig gøre ;)

 

Jeg synes selv vi lever godt, vi har SU-lån begge 2, så det spiller jo også ind, men generelt set mangler vi overhovedet ikke noget. En del luksus er barberet væk, det er fx længe siden vi har været på ferie udenlands, men vi har da råd til gode vinterstøvler og bøffer får vi da en gang i mellem. 

 

Vi bor på et familiekollegie, hvor studerende med børn får fortrinsret. Jeg vil skyde på at ca halvdelen herude har børn. Og de får det da alle til at løbe rundt. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det afhænger meget af hvad I vil have råd til og skal have råd til.... Jeg er godt nok på SU, men min mand tjener så meget at det ikke giver det "rigtige" billede....

I skal være opmærksom på at hvis den anden arbejder så er det eneste ekstra du kan "få" et større SU-lån, forhøjet SU får man kun hvis man er eneforsørger eller begge er på SU... Mener man kan få 1300 ekstra i SU-lån udover det alm SU-lån hvis man ønsker det, det er jo ihvertfald billigere end banklån og lign...

Naturligvis kan det gøre at den ene er på SU, men det er en god ide at lægge et realistisk budget og at forventningsafstemme hvad I måske ikke får råd til f.eks. rejser, restaurantbesøg, shopping osv.

Husk at medregne bøger i jeres budget, selvom man køber størstedelen brugt så er studiebøger bare ikke billige, hør evt med andre studerende på den pågældende uddannelse hvor meget de bruger på et typisk semester...

Mht gaver så regn det ikke med i budgettet, måske har jeres forældre sagt det i sin tid, men det kan jo være de har skiftet mening når det bliver aktuelt og så er det lidt farligt at regne med at de bidrager med et større beløb..... Husk også at startudgiften er en del mere end barnevognen, selvom den nok er dyrest for de fleste....

Mine forældres bidrag tvivler jeg ikke på :) så det tør jeg godt tage med.

Men ja, klart man skal forventningsafstemme hvorvidt der skal være råd til fornøjelser.

Vores budget er lagt efter at der ikke skal tages SU lån. (Det er helst at undgå lån), så hvis der kommer et par hårde måneder eller lign. så er muligheden der :)

 

Bøgerne bliver dyrt ja - det bliver spændende at se hvor dyrt det så bliver..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er gravid og er på SU. Min kæreste tjener dog helt ok, men vi har hus der gennem de sidste 5 år løbende har været under renovering og stadig mangler en del, så vi har et lavt rådighedsbeløb alligevel.

Jeg har valgt at holde 6 måneders barsel med dobbeltklip. Vi kan ikke søge forældretillæg osv, da min kæreste tjener for meget.

Vi har fået rigtig meget foræret, især tøj som vi næsten intet har købt af. Derudover er der gået helt sport i at finde gode fund. Vi har fx fået gratis tremmeseng, fordi det ene ben var lidt i stykker. Hvis man kan og vil leve med det, så er der mange penge at spare. Vi har så i stedet valgt at købe ny barnevogn (på udsalg), men vores behov taler også for det.

Det korte af det lange er, at jeg ikke tror børn bliver lykkeligere af at få tørret mås i en stofble til 200 kr fremfor en til 10 kr - har i kærlighed, omsorg, hjerterum og råd til at sætte mad på bordet og holde fusserne tørre, så vil jeg sige go, og ikke mindst HELD OG LYKKE! ;)

Fantastisk dejligt at høre :)

Dit svar gør bare lysten endnu større..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er begge på SU og venter barn nr. 2, så ja, det kan godt lade sig gøre ;)

 

Jeg synes selv vi lever godt, vi har SU-lån begge 2, så det spiller jo også ind, men generelt set mangler vi overhovedet ikke noget. En del luksus er barberet væk, det er fx længe siden vi har været på ferie udenlands, men vi har da råd til gode vinterstøvler og bøffer får vi da en gang i mellem. 

 

Vi bor på et familiekollegie, hvor studerende med børn får fortrinsret. Jeg vil skyde på at ca halvdelen herude har børn. Og de får det da alle til at løbe rundt. :)

Lækkert !

Og held og lykke med nr. 2..

Kan man også få fortrinsret til familiekollegie hvis det kun er den ene af os der læser?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lækkert !

Og held og lykke med nr. 2..

Kan man også få fortrinsret til familiekollegie hvis det kun er den ene af os der læser?

 

Ja, det er rigtig rart. Det er desværre et krav at begge forældre studerer for at man kan blive opskrevet på kollegiet. Vi kan dog blive boende 2 år efter jeg bliver færdig, hvilket jeg bliver om lidt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men hensyn til bøger, så på kan man låne mange af dem på skolernes bibliotek og ellers kan man købe brugte bøger billigt. Det kan i hvert fald lade sig gøre på sygeplejerske uddannelsen. Men der er dog enkelte bøger som jeg har købt fra ny af.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er vi begge på su og bor i en andel med vores 1-årige datter i Kbh. Vi snakker om nr 2. Det kan godt hænge sammen hvis man vil. Vi mangler ikke noget og det gør vores datter heller ikke. Vi har været ude og rejse 2 gange i år og holdt 9 mdrs barsel sammen. Det er virkelig dejligt. Jeg synes kun det kan anbefales. Vi håber at vi kan gøre det samme med nr 2. Man har bare så meget tid til børnene mens man læser

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER