lhk

Smertefri fødsel?? Erfaringer søges...

9 indlæg i dette emne

Jeg overvejer at købe et hjemmekursus med "smertefri fødsel".

Har nogle af jer prøvet det, og har noget godt/skidt at sige om det?

Man får en øvelsesbog, nogle træningslydfiler samt adgang til nogle internetvideoer af undervisningstimer...

Det koster 1000 kr., så det er jo ikke en herregård, - men får man det brugt??

Jeg er virkeligt i tvivl, så derfor modtages alle kommentarer med kyshånd...

P.s. det er min fødsel nr. 2. Den første gik ikke super godt, men det var også en stor dreng og han var stjernekigger. Desuden grønt fostervand, infektion, dårlig hjertelyd til slut, hård cup, klipning mv... Så ikke et drømmeforløb... Vil gerne gøre det bedre 2. gang...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg købte det der forløb med fire undervisningsgange og jeg var SÅ glad for det! Det gav mig virkelig et holdepunkt at fokusere på under fødslen og det gav mig en god viden om hvad jeg kunne forvente i alle faserne.

Jeg ved af gode grunde ikke hvordan hjemmekurset er, men jeg ved ikke om jeg ville synes det var ligeså godt. Men det er jo også billigere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Smertefri fødsel er super godt! Har dog ikke prøvet hjemmeforløbet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg købte hele pakken i min første graviditet, altså hovedkurset hvor man møder fysisk op.

 

Jeg havde et fødselsforløb med præcis de samme indgreb som dig + at jeg blev sat igang med ve-stimulernede drop (pga det grønne fostervand).

 

Vil bare sige med dette at selvom man har taget et tilsyneladende godt kursus, er man overhovedet ikke garanteret et ukompliceret forløb. Ikke for at sige at sådan vil det gå igen, men jeg blev taget med bukserne nede fordi smertefri fødsel jo kører meget på "færre indgreb" og jeg fik dem alle (pånær AKS).

 

Jeg arbejdede med vejrtrækningen under udviddelses-veerne. Veerne var på INGEN måde smertefri, men jeg havde dog et redskab at arbejde med.

 

Det jeg vil sige er, at jeg er i tvivl om, om et andet redskab ville have virket lige så godt... Altså til at arbejde med veerne (ikke at tage smerten). Jeg tror dog kurset var godt til mentalt at indstille mig på fødslen og på sin vis gøre mig tryg.

 

Det er ikke for at tage modet fra dig, det virker for MANGE (og hvem ved om jeg gjorde det hele forkert :rolleyes ), det er bare for at give et nuanceret og lidt andet billede end der typisk bliver givet. Og så fordi vores forløb nærmest er identisk :) . Men ja, altså ikke rigtigt svar på dit spørgsmål....

 

Jeg håber sådan du får en meget bedre oplevelse ved fødsel nr 2!!!!! :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg købte hjemmeprogrammet... og var super glad for det.

 

Jeg læste selvfølgelig det hele igennem, så videoerne osv... Jeg lagde lydfilerne på min telefon, så kunne jeg lave øvelserne der hvor jeg var.

 

Og det var rigtig godt til fødslen, dog kom Sigrid 4 uger før tid, så jeg havde ikke rigtig nået til pressefasen, men det andet var klart brugbart og jeg føler jeg havde kontrol og fokus - og synes at fødslen gik rigtig godt.

 

Så varmeste anbefalinger herfra :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg købte kurset. Da det kom til selve fødslen, forsøgte jeg alt jeg kunne med vejrtrækningen, men jeg kunne slet ikke være i mig selv med smerten og måtte have epidural, der kun nogle timer gjorde det nogenlunde udholdeligt. Så en mirakelteknik var det ikke for mig, men jeg tror, jeg var langt mere rolig/kontrolleret det meste af tiden, end hvis ikke jeg havde vejrtrækning at klynge mig til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er stadig svært for mig at finde hoved og hale i det... Skal jeg bruge mange timer på at træne eller ej...? Bum bum

Ved første fødsel klyngede jeg mig til lattergas-masken, som ikke hjalp på smerterne, men gav mig noget at fokusere på. Selv da jeg fik epiduralen behøvede jeg masken ved hver eneste ve.

Hmm.... Er det i øvrigt normalt, at en epidural ikke har den vilde effekt, og slet ikke giver den der "arrrrh, det var dejligt" fornemmelse?

Nå, det var et sidespring. Jeg er stadig i tænkeboks. Inderst inde er jeg aaaalt for doven til at træne i noget jeg ikke ved med sikkerhed giver effekt, men det er også lidt sølle hvis jeg ikke engang forsøger;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg brugte hjemmestudiet ved min første fødsel og skal uden tvivl øve op på det igen her ved næste fødsel.

At en fødsel ikke er smertefri uanset teknik, giver lidt sig selv, synes jeg. Selvfølgelig kan vejrtrækning ikke fjerne smerter. Det er altså bare et navn Anja Bay har givet det som fænger - næsten smertefri fødsel fænger bare ikke lige så godt, vel? ;) :D

Jeg havde en lang første fødsel (50 timers veer) som endte i aks. At jeg kom igennem med en følelse af kontrol tilskriver jeg klart teknikkerne. Aner ikke hvordan jeg var kommet igennem uden. Og nej, jeg har intet at sammenligne med for jeg har ikke prøvet andet fødselsforberedelse, men det virkede virkelig godt for mig og jeg anbefaler det med glæde til andre. Jeg fik også både epidural og vedrop. Faktisk fik jeg vist prøvet det meste med undtagelse af kop og det allersidste pres der får baby ud.

Jeg skal ikke kunne sige om teknikkerne lægger op til mindst mulig indgreb. Det var egentlig ikke min opfattelse. Jeg har brugt det til en forståelse af hvordan kroppen arbejder under de forskellige faser og som en måde at holde fokus under veerne. Jeg var meget meget glad for det :)

Min epidural virkede for øvrigt fantastisk, men der er vist forskel på hvor godt den lige bliver lagt, mener jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også taget kurset, og har ikke et sekund fortrudt. jeg brugte afspændingen under 2 vendingsforsøg, og under første del af fødslen indtil vi endte i AKS (da jeg var 5cm åben). Under de sidste par veer tænkte jeg at det snart var tid til at få gang i vejrtrækningen, men jeg nåede aldrig dertil. Jeg startede med at låne bogen på biblioteket, hvor al teorien står forklaret. efter at have læst den var jeg slet ikke i tvivl om a jeg skulle tage kurset. Du kunne jo starte med bogen, og så se om du synes det lyder genialt, eller som en gang pjat. 

 

Vil dog lige nævne at det kræver at du øver HVER dag! en veninde har også taget det, men da veerne først tog til kunne hun ikke fokusere på vejrtrækningen, fordi hun simpelthen ikke havde trænet nok/regelmæssigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER