Forunderligt

Klage over skole

29 indlæg i dette emne

Min første tanke er "hvad får du ud af at klage?" Lærerne gør helt sikkert deres allerbedste, og at få en klage smidt i hovedet, kan ofte være meget lidt konstruktivt for et fremtidigt samarbejde.

Jeg havde en tredjeklasse, hvor der var en dreng, som ødelagde rigtig meget for alle de andre. Han var decideret farlig! Jeg snakkede med ledelsen flere gange om ugen om det, og de var udemærket klar over problemet. Man smider bare ikke børn ud af skolen, medmindre vi er ude i grov vold/politianmeldelse/etc. Hvis jeg var dig, ville jeg ikke foretage mig noget før skole-hjem-samtalerne. Der ville jeg, uden Mathilde hører det, snakke med lærerne om, hvad DU kan gøre. Eller i virkeligheden hvad I som samlet forældregruppe kan gøre.

Prøv at spørge, om du må komme med i skole en dag. Jeg skal på ingen måde underkende, hvad Mathilde fortæller, men når jeg har inviteret forældre, som bar utilfredse med noget, med i skole, har de ofte fået en ret anderledes opfattelse af, hvad det er, der foregår. Du kan også bedre handle efterfølgende, når du ved, hvad det drejer sig om.

Folkeskolen kan være strid, fordi den er for alle, og lærere og ledelses handlemuligheder er ofte meget begrænsede.

Og så vil jeg lige slå et slag for direkte kommunikation med forældrene til de andre børn. Ring til dem! Når Mathilde fortæller, at F har gjort sådan og sådan, så ring og tal med dem. Nogle gange er der tale om, at begge børn er lige gode om det, og hvis ikke, er de pågældende forældre blevet gjort opmærksomme på problemet.

Mht toiletterne ville jeg sende en mail til skolens ledelse og gøre opmærksom på problemet. Ikke med emnetitel "klage" eller noget andet, men bare skrive til dem, at du og din datter oplever toiletforholdene som værende meget problematiske.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du talt med lærerne om problemerne i klassen? For ellers tænker jeg det bil være konfliktoptrappende at gå direkte til ledelsen.

Omkring toiletterne ville jeg rette direkte henvendelse til ledelsen og høre om de kan gøre noget. Men ikke blande de to ting sammen, for det omhandler to forskellige ting.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker også at du skal snakke med de nye lærere og så skal de lige have en chance.

Toiletterne vil jeg skrive en mail om til ledelsen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 12/10/2015 at 9:02 AM, Fru.Mor said:

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 12/10/2015 at 9:58 AM, mille1981 said:

 

 

 

On 12/10/2015 at 10:03 AM, LeneLN said:

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for dit svar!

Ja hvad vil jeg ha ud af at klage... det kan godt være jeg er pessimist, men jeg vil have klaget inden det trapper op. Jeg vil have at der blir gjort noget der virker, for ja jeg er sikker på du har ret i at lærerne gør alt hvad de kan, men som jeg skriver ser det ikke ud til at det har nogen effekt. Jeg tænker at klager fra forældre måske kan åbne andre handlemuligheder? Men måske er det meget udansk, jeg er påvirket af min kærestes syn på sagen, og han er jo hollænder og påvirket af at have gået på en meget stor skole med massive problemer med mobning, vold og trusler osv.

Mathilde skal med til skole-hjem samtalen, der er sat 20 min af til, så jeg ser ikke rigtig nogen mulighed for at tale om noget der ikke er for hendes ører, og i det hele taget må det blive meget kortfattet, derfor var min tanke at skrive klagen i forvejen.

At tale med Fs forældre er desværre ikke rigtig en mulighed, da de er somaliere, jeg kan ikke ret godt forstå hvad hendes mor siger. Det var ret svært at lave den aftale sidste år om at tage F med i biografen, fordi jeg ikke var sikker på hun forstod mig i telefonen, så jeg endte med at skrive en sms og håbe på det bedste, og da vi mødtes udenfor biografen og moderen var med var hun ikke interesseret i at snakke, hun sagde knap nok hej. Så ærligt har jeg ikke mod på at prøve at tale om konflikterne med dem direkte.

Jeg syns det lyder som en rigtig god ide at prøve at tage med i skole en dag (selv om det vil være ret krævende for mig), det vil jeg lige overveje om jeg kan.

Det kan sagtens være, du mener noget andet, når du skriver klage, men for mig er det en voldsom ting. Jeg ville stille og roligt snakke med lærerne om det. Spørg dem evt om det vil hjælpe at gå til ledelsen. I min klasse blev der lige pludselig på magisk vis fundet penge til en støttepædagog, da jeg begyndte at bede forældrene om at gå til ledelsen i stedet. Men det er STOR forskel på, om det er læreren, der sender dig til ledelsen, eller du gør det, uden at have talt med lærerne om det. Jeg har prøvet begge dele, og hold nu op, hvor var det ubehageligt, at få "klager" over ting, som jeg vitterligt ikke kunne gøre noget ved, selvom jeg gjorde ALT i min magt.

Jeg kan godt se, det er op ad bakke med hendes mor. Det er fandme så svært, når de ikke kan dansk. Helt sikkert også for lærerne, som garanteret har opgivet at kommunikere med dem. Åh altså. Det var ellers mit klart bedste bud.

Du behøver måske ikke være med i skole en hel dag, hvis det er for hårdt, men bare et par timer. Fordelen ved en hel dag er, at børnene ofte har "glemt", at der er en mor, når der er gået et par timer. Men hvis du ikke kan mere end et par timer, så prøv det. Men tal med lærerne om det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 12/10/2015 at 10:20 AM, Fru.Mor said:

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rigtig godt at høre fra en lærer hvad der plejer at virke bedst. Jeg vil selvfølgelig gerne i dialog med klassens lærere, men for at være fair vil skal jeg nok sige til dem, at jeg har tænkt mig at klage over forholdene. For mig handler det at klage om at jeg bekymrer mig om de her problemer og vil vide at jeg har gjort alt hvad jeg kunne, inden situationen måske forværres (igen, det er måske et pessimistisk syn på det hele).

Det fremgik i øvrigt af planen over skole-hjem samtaler at de somaliske pigers samtaler var fastsat på forhånd, så jeg gætter på der er hyret en tolk.

Jeg tror jeg vil høre om mulighed for at komme (noget af) en skoledag, og også gøre lærerne opmærksom på min bekymring, inden jeg går videre med at sende en klage. Ville det mon være en ide om jeg netop (blandt andet) valgte musiktimerne, for at finde ud af om det er så slemt som Mathilde mener?

Jeg synes, du gør dig nogle gode tanker. Men pas på med at bruge ordet "klage" ;) Det virker lidt voldsomt. Sig bare, at du vil vende det med ledelsen. Så er det informeret. Og hvis du hr overskud, vil jeg bestemt anbefale et møde med ledelsen, så det ikke foregår på skrift.

Hvis nu du kan få Mathilde til selv at tale med lærerne om det til samtalen, vil det også være super. Når de spørger hende, hvordan det går, kan du hun bringe det op, så det ikke bare er dig og lærerne, der snakker. Det kan igen give dig et andet perspektiv på det. Jeg tror selvfølgelig på, at Mathilde taler sandt, men her får du alligevel en historie fra førnævnte klasse, bare med at andet barn:

En mor tropper op i klassen ved afslutningen af sidste time. Hendes søn er med. Hun vil meget gerne tale med mig om, at en anden dreng taler grimt til hendes søn. Jeg siger til hende, at jeg selvfølgelig ikke accepterer den slags sprog, men at hendes søn er lige så god om det. Det tror hun ikke på. Jeg spørger sønnen "hvad var det, du lige sagde til ham, inden timen sluttede?" Han svarede efter lidt tøven "din klamme luder". Og så var samtalen lissom slut ;) Moren kunne nu se, at hendes søn absolut ikke var uskyldig. Det er et ekstremt eksempel, for som sagt tror jeg virkelig godt på, at Mathilde fortæller sandheden, men børn kan bare have Så ufatteligt svært ved at se deres egen rolle i ting.

Ok, en lang historie kort: få Mathilde til at tale med sine lærere om det til samtalen. Tal med hende om det inden - sig at det er en god ide at nævne det, så de kan tale om det. Du er jo så god til at forberede hende på alle mulige forskellige ting, så du kender den rigtige måde her.

Jeg ville foreslå, at du til allersidst beder Mathilde om at gå ud, så hun ikke hører, at du vil gå til ledelsen. Alle negative input om skolen tages med i skole af børnene og det er ikke konstruktivt.

Det lyder rigtig klogt at tage med i en musiktime. Hvis nu du kunne komme sådan at du feks tog en dansktime, et frikvarter (bare som observatør) og en musiktime, ville det være ret fint, tror jeg. Så får du et bredere syn på problematikkerne :)

Sig lige til, hvis du synes, mine input er irriterende ;) Det er bare virkelig en vigtig ting for mig med det her skole-hjem-samarbejde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 12/10/2015 at 10:43 AM, Fru.Mor said:

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Hvis det var daglig tale og accepteret af lærere/ledelse tale i min søns skole, så ville jeg flippe skråt! Punktum. Og så kan det godt være jeg er pissegammel og sippet, men det er jeg så.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Ja, jeg ved det heller ikke rigtig. Altså, på min skole i 3./4. klasse begyndte der pludselig at blive problemer med drillerier - vi havde ellers været meget harmoniske indtil da. Vi har sikkert været præpubertære og ulidelige. Vores klasselærer tog fat i det med gruppearbejde bl.a. og rollespil, så vores klasse fik sat rigtig mange ord på. Det er mange år siden - måske lader børn sig ikke lige så nemt "forføre" i dag... Men det hjalp os dengang.

Et af problemerne med det hårde sprog er, at man bliver døv. Det gør lærerne også, vil jeg vove at påstå. Og hvis det først er blevet smart at kalde pigerne "sæk" eller sådan noget, så det endda kan blive sådan lidt kælenavns-agtigt, så vil det på et eller andet tidspunkt uvægerligt blive brugt til at klemme en masse ud mellem sidebenene. Det er i hvert fald min personlige erfaring. Så måske trænger også lærerne til at få renset øregangene lidt, så de rent faktisk igen HØRER, hvad der bliver sagt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Det lyder da alt sammen rigtig godt :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Naa, saa sker der lidt positivt... selvom de maaske kommer lidt i mangel paa toiletter...  :huh

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder da alt sammen rigtig godt :super

Tak  :)

 

Naa, saa sker der lidt positivt... selvom de maaske kommer lidt i mangel paa toiletter...  :huh

Haha  :rolleyes ja det er heldigvis kun det ene der er klamt og i stykker de har aflåst, der er et andet med flere toiletbåse som er anstændigt i nærheden

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Har du på noget tidspunkt haft kontakt med A's og F's forældre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vorherre bevares en redelighed! Der skal reageres med det samme, for det der, det kan udvikle sig til noget grimmere mobberi og nu siger du vold, saa er der en stor roed lampe, der yser her hos mig. 

 

Hmm, det er lige praecis her, jeg taenkte noget potentielt negativt i forbindelse med den skole, da der var tale om skoleskift, men ogsaa, at det maatte der af gode grunde jo ogsaa vaere fokus paa... Det haaber jeg godt nok, der kommer! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 4/11/2015 at 11:19 PM, logo said:

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ingen børn skal være bange for at gå i skole!

Som lærer tænker jeg: for at lære noget, skal man være tryg og tilpas!

Så alene ud fra følelserne skal der gæres noget for Mathilde og I, så de kan lære noget!

Med hensyn til A og F.. Så tvivler jeg på forældrene gør noget.. Hvis de ikke forstår dansk, og har en masse "viden" fra deres børn, så er der ikke meget at gøre. Så jeg tror det rigtige er at gå til skolen!

Hvis ikke F og A kan finde ud af at gå i skole, må der jo laves en ordning - fx at de skal være i et bestemt område eller følges med gangvagten...!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Opdatering:

 

Ja jeg har ikke fået klaget, og gør det heller ikke lige nu.

 

I dag har der været skole-hjem samtale og jeg har endelig fået mødt de nye lærere, og genset den "gamle" klasse pædagog. Mathilde fortalte selv det meste, og jeg supplerede med hvad der er min oplevelse, ud fra hvad jeg hører hjemme fra Mathilde. Lærerne så tilpas chokerede ud over nogle af de eksempler vi gav, og sagde at Mathilde skulle blive bedre til straks at komme og sige det, og opfordrede også mig til hvis jeg hjemme hører noget som jeg finder bekymrende straks at skrive en mail til en af dem så de kan få fat på de involverede. Det tydelige billede vi fik af Mathilde og hendes indsats er, at så snart der ikke er overskyggende konflikter arbejder hun dygtigt og er meget kvik, en af de bedste i klassen iflg seneste dansk test (man må godt prale lidt, ikke?). Problemet er at Mathilde ikke syns det er rart at være i klassen pga de problemer og konflikter osv der er. Opfordringen til Mathilde lød så at prøve at være mindre nærtagende nogen gange. Det er jo også noget vi arbejder på og snakker om - At bruge "pyt" kassen og sådan noget. Og samtidig, komme til lærere/pædagoger når der opstår situationer hvor det blir for meget.

 

Jeg spurgte direkte til hvilken indsats der blir gjort, og de fortalte dels om "det nice at være nice" som klassen fortsat arbejder med. Og at 3 af drengene, dem der rigtig ofte er højrøstede osv, har lavet en aftale med dem og deres forældre om, at de andre børn skal sige det til dem, hvis de blir for meget, for at hjælpe dem med at rette ind. Og mht F, den pige som skaber flest problemer, så ville de ikke sige hvad der var aftalt, men at de har haft møde med hendes forældre og der bliver gjort noget og sat ind. De er udmærket klar over at der er et problem de skal håndtere, var meldingen. 

 

Så jeg forventer klart at det blir bedre fremover, selv om det nok ikke blir lige i morgen nødvendigvis.

 

Mht toiletterne, er de nu aflåst.

 

Til det i rødt:

 

Jeg bliver simpelthen så arrig, når jeg hører lærere udtale sig om at mobbeofre skal lære at være mindre nærtagende. Gu' fanden bliver man nærtagende, når man befinder sig et sted med så mange konflikter, som man ikke umiddelbart kan komme ud af. Jeg er blevet mobbet hele min skoletid igennem og har gentagende gange hørt den sætning. Det er ikke barnet der skal lære at blive mindre nærtagende. Det er lærerne der har et ansvar for at stoppe mobberne. Desværre, i mit tilfælde, var min klasselærer en af de største mobbere. Sidenhen har jeg hørt fra andre elever at de har præcis samme oplevelse med hende som jeg havde. Desværre er hun gift med den daværende rektor, så fyres kunne hun ikke. I 6. klasse tog mobningen en alvorlig drejning, da jeg blev holdt fast og fik smadret mit hoved ind i en murstensvæg. Det resulterede i en kæmpe flænge i hovedet, en slem hjernerystelse samt en politianmeldelse. Skolen tog ikke forløbet særlig seriøst, indtil politiet dukkede op på skolen. Indtil da mente de blot at jeg skulle lære at være mindre nærtagende... Jeg er virkelig rystet over at man skal så langt ud, førend der bliver gjort noget. I dette tilfælde blev både politi og kommune indblandet.

 

Jeg synes absolut ikke du skal tøve med at klage til skoleledelsen. Den slags sager skal tages i opløbet, for ellers ender det med at smadre nogle for livet. Mobning er virkelig utilgiveligt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg ikke lige fået læst alle svar, men har du talt med lærerne om problemerne i klassen? Det er helt sikkert første step inden du skal gå til lederne på skolen. Ellers kan det hurtigt eskalere!  :boo 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER