millivanilli

System i hverdagens pligter og gøremål

25 indlæg i dette emne

Jeg går og overvejer at forsøge at skabe mere system i galskaben, havde jeg næsten sagt, altså mere system i hvordan at få dagligdagens pligter og gøremål til at glide lidt lettere herhjemme. Min mand og jeg deles om det meste, og jeg synes sådan set det er rimelig ligeligt fordelt, selv om jeg måske en gang i mellem har en fornemmelse af at jeg jo gør nogle få procenter mere end ham (men hvem har ikke den fornemmelse?)  :rolleyes Vi arbejder begge fuld tid, har 1 søn, og får et barn mere til april.

 

"Problemet" er mere at huske at få tingene gjort, og/eller at få dem fordelt henover ugen, så vi ikke skal ud i kæmpeopgaver når de så skal gøres. Jeg tænker at

- komme igang igen med at lave madplaner

- indkøb en gang om ugen efter madplan. Vi har allerede en fælles indkøbsliste-app til mobilen, så vi begge kan tilføje varer og se indkøbslisten.

- en ugentlig rengøringsdag

- et eller andet system for rullering og husking af sjældnere pligter, som afkalkning af kaffemaskine og vandkarafler, vinduespuds, tømme "brugte batterier-kassen", ta tomme flasker med til retur etc.

 

Hvordan gør I? Er der nogen der har nogle smarte fifs til at skabe systemer? Hvordan får I det hele til at løbe rundt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har faste dage for:

- vaske sengetøj, hver fredag

- vaske dyner, hver 3. måned, her er det: 1. november, 1. februar, 1. maj, 1. august (den første, der kommer efter børnepengene).

- gøre rent, hver fredag (og den er jeg slem til ikke at holde :Blush )

- vande orkideer, hver fredag

- lave madplan, hver søndag (skal der strammes op på igen, igen!)

- ordne køleskab, hver onsdag (for der for vi fra aarstiderne)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tomme flasker og brugte batterier kommer i en pose (hver sin selvfølgelig) og hænges på knagerækken. Det pynter ikke, men så har man det automatisk i hånden, inden man kan få jakke på :D

Madplanen laves som en A4 side ad gangen, så når den er brugt, laver vi en ny. Hvis jeg får lyst til noget eller får en god idé, så kan jeg finde på at starte en ny madplan, som så bare hænger under den aktuelle på køleskabet.

Vinduer pudser vi først, når vi døjer med at se ud af dem :blush

Vi er pt kommet fra det igen, men ellers vil jeg varmt anbefale en regel om at alt med en skærm er slukket/smidt i en skuffe mellem 17 og 19 på alle hverdage. Sådan helt af sig selv, gav det os tid til at lave mere, og så kunne man jo lige gøre xxx. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må ærligt indrømme, at jeg ikke har nogen plan. Det lyder kedeligt og trættende, og havde jeg en ville jeg aldrig gøre det.

Skifter sengetøj 2x ugentligt, tager en hurtigt oprydningsrunde og støvsuger dagligt. Det er ikke noget jeg som sådan tænker over, gør det bare pr automatik. Ligesom jeg også sætter en vask over og hænger det ud når vasket

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå ja og så har vi en masse vaskenet med lynlås (IKEAs finest ;)). Så når jeg sorterer vasketøj med V (han elsker det), så er der aldrig tøj, der ryger tilbage i kurven. Hvis der ikke er nok til fx en rød vask, så ryger det i et net og så i kurven. Det fylder en smule mere, men ikke meget, og så er noget af det sorteret til næste gang, så man ikke starter forfra hver gang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har også prøvet at lave en liste over ugentlig pligter... men vi har svært ved at overholde det. Mest efter S er kommet i seng og på almindelige hverdage vil vi jo gerne hygge med hende inden hun skal det.

Her tror jeg simpelthen det handler om at ændre dårlige vaner.

Du skriver om en fælles indkøbs app, hvad er det for en?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg har fast skema er det første der sker at jeg ikke overholder det :p

Vi har vinduespudser på udvendigt, og min søster kommer og tager gulve og let rengøring der varierer fra gang til gang ca hver 14 dag. Vi havde egentlig aftalt hver uge men med hendes universitets liv er det bare svært. Så vi lever med lidt ekstra snavs på gulvene fordi jeg ellers smadrer mit bækken - altså en kost i ny og næ tager det værste ;)

Ellers er det virkelig bare sådan hvad der trænger.

Men hvis skemaer fungerer så vil jeg foreslå at skrive alt ned og så se hvad der skal gøres ugentlig og hvad der skal gøres hver 14 dage og så sige lige og ulige uger.

Og så de andre ting som bare er engang imellem så skrive "første uge i mdr." "2 uge i mdr" osv og så kan man jo dele tingene så der står flere opgaver og så vurdere fra gang til gang! ELLER lave en turnus og skrive et rum på som så skal skruppes i bund (gøre rent i skabe, tørre lister over, fjerne spindel i loftet osv. Og så hvad der hører til det rum fx sengetøj, kloak, kaffemaskine, ovn eller hvad det nu lige er).

Giver det mening?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det giver god mening det I skriver!

Jeg er også selv skeptisk til for meget system, lister og planer! Det er en grund til at der ikke er meget system i det lige nu... Men vi har bare meget travlt i dagligdagen, med arbejde og div. aktiviteter udenfor hjemmet, så vi er typisk væk 1 (somme tider 2) hverdagsaftener hver, og har næsten altid planer mindst 1 af weekenddagerne. Så det jeg leder efter er en måde at få mere overskud, men samtidigt få det daglige til at køre mere på skinner. Vil jo gerne benytte tiden hvor vi er sammen med vores barn ikke kun med huslige ting, selv om vi gør meget ud af at inddrage ham i det han kan, hvilket han elsker.

Måske er det bare at se i øjnene at rengøringshjælp og vinduespudser er vejen frem...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det giver god mening det I skriver!

Jeg er også selv skeptisk til for meget system, lister og planer! Det er en grund til at der ikke er meget system i det lige nu... Men vi har bare meget travlt i dagligdagen, med arbejde og div. aktiviteter udenfor hjemmet, så vi er typisk væk 1 (somme tider 2) hverdagsaftener hver, og har næsten altid planer mindst 1 af weekenddagerne. Så det jeg leder efter er en måde at få mere overskud, men samtidigt få det daglige til at køre mere på skinner. Vil jo gerne benytte tiden hvor vi er sammen med vores barn ikke kun med huslige ting, selv om vi gør meget ud af at inddrage ham i det han kan, hvilket han elsker.

Måske er det bare at se i øjnene at rengøringshjælp og vinduespudser er vejen frem...

Det er i hvert fald praktisk og frigiver noget overskud!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har brugt cleanmamma's ugeplan i et godt stykke tid. Hun goer alle badevaerelser rent en dag, stoever af en dag, stoevsuger alt en dag og vasker gulve en dag. 

Alle dage vasker hun toej, ordner koeken og tager lidt gulv. Dagligt "declutter" og saa linnedvask i weekenden. EN dag til catch all. 

 

Jeg kan bare ikke med at goere lidt i et rum ad gangen. Jeg skal gerne have et rum gjort rent ad gangen, saa det er HELT rent. Derfor har jeg nu et rum dagligt og det er altsaa ikke i bund i allesammen hver dag og ofte to rum ad gangen, f.eks. Noahs vaerelse og sovevaerelse sammen, stue alene og badevaerelser sammen. Badevaerelser goer jeg rene efter hendes princp og det tager 15 minutter at goere to rene! 

 

Det er en fin maade at goere det paa for mig at goere lidt hver dag, for jeg har tiden hver dag. Men isaer at tage 15 min declutter og 15 minutter af et eller andet andet af de smaatign, du naevner - dagligt udover! Simpelthen saette et ur og saa igang. 

 

Jeg handler en dag ugentligt og har lavet en liste med det, vi koeber fast og det, vi skal koebe maanedligt. Der er bruttomaengder paa alt. Det tog et par uger at faa maengderne til at stemme. Dem printer jeg og streger ud og justerer maengden(aka 5 agurker kan blive til 8 og vi har 3 grapefrugt, saa er 2 nok). Saa er det nemt at lave en madplan og tilfoeje, hvis der er noget saerligt, der skal koebes ind. Det er stadig in the making at faa det helt op at koere med madplanen, men bruttoindkoebslisten fungerer upaaklageligt og det kan jeg virkelig anbefale. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kom lige i tanker om denne her :)

Jeg har min kalender til at sende mig påmindelser om skift af tandbørster hver tredje måned, utøjsdryp af vaps hver fjerde uge, tjek af olie og dæktryk på bilen månedligt osv. :)

Når barsel er slut, så tænker jeg, at vi for alvor bliver nødt til st stramme op på planlægningen (og anskaffe en støvsugerrobot :rolleyes ).

Hvordan er det gået hos trådstarter? ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor hyggeligt du hiver tråden frem igen:)

Det er gået ok. Det startede med at jeg begyndte på en liste over alle de faste, tilbagevendende gøremål, store som små. Snakkede med manden om det, og han tilføjede lidt. Så drøftede vi og blev enige om hvor hyppigt de her ting skal gøres. Derfra har vi ikke fået det store system i fht. gennemføringen, men drøftelsen har hjulpet. Vi har dog fået en stor tavle i køkken-alrummet hvor vi skriver gøremål for ugen/perioden. Det føles rart at kunne hakke dem af efterhånden. Har fået rutiner for madplan og indkøb af mad, hvilket har resulteret i at vi sparer flere penge, og undgår madspild. Der går næsten lidt sport i den, uden at det bliver trist. Altså, vi sørger for at spare, købe stort ind og fryse ned når der er tilbud etc, men går ikke på kompromis der hvor billigt=skodkvalitet.

Vi har lige fået barn nr. 2, og jeg forudser at vi må stramme endnu mere op når barslen er slut, ligesom du beskriver Lady H. Men ellers har vi fokus på at sige pyt. F.eks. pyt med at det flyder i gangen når der kommer gæster, pyt med om vi aldrig kommer til bunds i vasketøjet etc. Det hjælper. Også er vi glade for robotstøvsugeren!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå ja og så har vi en masse vaskenet med lynlås (IKEAs finest ;)). Så når jeg sorterer vasketøj med V (han elsker det), så er der aldrig tøj, der ryger tilbage i kurven. Hvis der ikke er nok til fx en rød vask, så ryger det i et net og så i kurven. Det fylder en smule mere, men ikke meget, og så er noget af det sorteret til næste gang, så man ikke starter forfra hver gang :)

Den fikse løsning, snupper jeg lige :D FED ide Mette! TAK!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den fikse løsning, snupper jeg lige :D FED ide Mette! TAK!

Hvordan ser de net ud?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har rengøringshjælp, jeg blev simpelthen for stresset over det og Sune arbejder i mange mange timer så vi betaler os fra de kedelige ting

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan ser de net ud?

Det er bare de her poser: http://m.ikea.com/dk/da/catalog/products/art/10056770/

Men nu, hvor vi har dejlig meget plads på badeværelset, har vi istedet købt en ordentlig røvfuld af disse:

http://m.ikea.com/dk/da/catalog/products/art/70255899/

Og sorterer på den måde med det samme, vi lægger tøjet til vask :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er bare de her poser: http://m.ikea.com/dk/da/catalog/products/art/10056770/

Men nu, hvor vi har dejlig meget plads på badeværelset, har vi istedet købt en ordentlig røvfuld af disse:

http://m.ikea.com/dk/da/catalog/products/art/70255899/

Og sorterer på den måde med det samme, vi lægger tøjet til vask :)

Super, tak!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er bare de her poser: http://m.ikea.com/dk/da/catalog/products/art/10056770/

Men nu, hvor vi har dejlig meget plads på badeværelset, har vi istedet købt en ordentlig røvfuld af disse:

http://m.ikea.com/dk/da/catalog/products/art/70255899/

Og sorterer på den måde med det samme, vi lægger tøjet til vask :)

De nederste har vi også. Det er bare så nemt at vaske nu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvilke indkøbsliste app bruger i?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvilke indkøbsliste app bruger i?

Herhjemme bruger vi remas app den kan du også synkronisere nemlig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger Grocery Gadget og lægger danske varer ind løbende. Begynder at få en god lang liste over varer vi bruger ofte. Man kan gemme standard-indkøbssedler, hvis man f.eks. har en del varer man køber hver uge. Har også hørt godt om app'en Out of milk, til samme formål.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en helt fast liste hvor jeg vinger af når tingene er gjort, i morgen skal jeg eksempelvis lave madplan, tørre vindueskarmene af, vaske tøj og støvsuge. :-)

Og den hænger altid fremme så jeg ikke glemmer at få det gjort :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger our groceries den kan synkronisere på tværs af Android og iPhone :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger our groceries den kan synkronisere :)

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER