lpd

Dagpleje, privat dagpleje eller vuggestue?

26 indlæg i dette emne

Ja hvordan vælger man?

Min mor er børnehavepædagog og derfor stor fortaler for vuggestue. Det er jeg umiddelbart også, da jeg ikke er så glad ved gæstedagpleje og jeg tænker at barnet måske kan mangle udfordringer, når der kun er få andre børn (ved godt de kommer i legestue, men stadig).

Hvis vi vælger vuggestue bliver det i integreret institution i en skovbørnehave hvor de ikke har så mange børn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det afhænger af barnet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Vi har valgt en privat dagplejer.. Om vi bliver glade for vores valg, er svært at sige endnu, da der er 10,5 måned til han ska starte :P

Der er ikke mange vuggestuer hernede og jeg kan egentlig godt lide tanken om at der ikke er såå mange børn, første gang min dreng skal ud i verden.

 

Men grunden til vi har valgt hende, er for det første at vi har fået mange anbefalinger af pågældende dagplejemor og hun havde en plads lige som vi skulle bruge den. Hun er meget fleksibel - hvilket vi, med min mands arbejdstider er rigtig glade for. Desuden har hun nogle værdier vi i høj grad kan stå inde for. 

De er 4 dagplejemødre der arbejder sammen, hvilket betyder at vi, i tilfælde af sygdom, ikke skal bekymre os. 

 

Den eneste ulempe, er det med "tvungen" ferie. Vi har dog valgt at det må vi tage med - vi ville have hende. Min mand arbejder i industrien, og vil typisk være tvunget til ferie samtidig som hende - så det er kun mig som sygeplejerske, der måske skal affinde mig med kun at have nogle fridage i de "små" ferier - i sommerferien vil vi bare gerne have 2 uger alle sammen sammen og det sku nok ku la sig gøre - desuden er han der kun en sommer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja selvfølgelig afhænger det af barnet, men skal man ikke skrive sig op senest 30 dage efter fødslen?

Jeg har termin start februar, og har barsel til 1. september, hvis det har noget at sige.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja selvfølgelig afhænger det af barnet, men skal man ikke skrive sig op senest 30 dage efter fødslen?

Jeg har termin start februar, og har barsel til 1. september, hvis det har noget at sige.

I Københavns kommune skal du skrive dem op inden de fylder 4 mdr.

Vi brugte det sidste af min barsel på at besøge de nærmeste vuggestuer for at se hvad der passede til os.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I Københavns kommune skal du skrive dem op inden de fylder 4 mdr.

Vi brugte det sidste af min barsel på at besøge de nærmeste vuggestuer for at se hvad der passede til os.

Okay, så længe kan man vist ikke vente i vores kommune :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I min kommune skal man vist bare skrive op 3 mdr inden behov? :chin:

Anyway, vi havde først valgt privat DP til vores søn, skiftede så (inden han startede) til offentlig DP, og håber på at få vs-plads til vores datter. Så vi udelukker i hvert fald ikke noget herhjemme ;)

Den private DP tiltalte mig fordi:

- De var to voksne, altså en dobbelt-dp = "god" mængde børn. (Det var endda et ægtepar, så total mor-og-far-stemning og en mandlig voksen også :super)

- De var ret fleksible i forhold til åbningstider og sønnikes stofbleer

- Der var lidt ekstra "service" i form af en hjemmeside med billeder

Det var også en anelse billigere end offentlig, men ikke nok til at det havde betydning. Vi endte med at droppe pladsen, fordi jeg faktisk skulle med to busser for at hente/bringe. Sygdom og gæste-DP havde de dækket sig ind for, ved at de havde en DP-godkendt vikar, der var en ven af familien og derfor hjalp i hjemmet ved sygdom. De holdt dog lukket, hvis begge faste voksne var syge, og hvor godt det ellers fungerede, nåede vi aldrig at finde ud af.

Istedet valgte vi offentlig DP. Jeg er selv datter af en DP-mor og var slet ikke i tvivl om, at jeg foretrak det hjemlige og "lille" fremfor en vs med en masse børn. Det nagede mig dog, at dp'er som udgangspunkt kan være helt ufaglærte, men mange af dem har alligevel mange års erfaring og vores DP var faktisk uddannet pædagog.

Vi var heldige at få en plads, hvor der var en meget jævnaldrende dreng, men V har også haft rigtig meget glæde af større børn (også tidligere DP-børn der besøgte) og yngre børn (fx dps barnebarn som V lærte at kende nærmest fra fødslen-ish).

Jeg kunne godt nogle gange få en klump i halsen over, at der kun var én voksen, hvis der nu skete noget, men var omvendt glad for, at den ene jo så var bevidst om at hun altid havde ansvaret alene, og der aldrig skete "Jeg troede xxx holdt øje med ham"-uheld.

Jeg fandt en dag ud af at DP røg, og selvom hun lovede at hun aldrig røg indenfor (også fordi hendes datter havde astma og der lugtede virkelig aldrig af røg) eller sammen med børnene, så kunne jeg godt få ondt i maven over, om hun mon alligevel havde "røg på sig" sammen med børnene (ja, jeg er ret emsig med det, I know). Den slags ville jeg ikke frygte i vs, men altså alle kan jo have parfume på, hvilket jeg nok ville have det næsten lige så stramt med ;)

Vores DP havde hunde og kanin, hvilket V ELSKEDE og som jeg måske tror de færreste vs'er (i min kommune) har. De var i legestuen hver tredje uge eller sådan noget. Der var der mange børn, men der gik lang tid før V holdt op med at hade legestuen og jeg tror aldrig den blev et "behov". Vores DP lavede gymnastik og bagede og tog på ture, og jeg har egentlig aldrig overvejet, at V skulle have manglet udfordring.

Vores DP blev - som alle andre mennesker - syg engang imellem og skulle derudover relativt tit på kursus og havde selvfølgelig også ferie og fridage (og dp'er har ekstra pga deres lange arbejdsdag) og så blev vi tilbudt gæsteplads. Nu er min mor som sagt DP, så ofte kunne vi få plads dér og det var total bonus! Men når det ikke kunne lade sig gøre, fik vi tilbudt 3-4 forskellige andre steder alt efter, hvor der lige var plads og det kunne jeg bare ikke rumme, at V skulle forholde sig til = vi havde nogle morgener, hvor vi meget pludseligt skulle blive hjemme fra skole/job eller finde alternativ pasning. Det var MEGA irriterende og stressende. Det er selvfølgelig ikke et problem, hvis man gerne sender sit barn ud til relativt ukendte gæste-dp'er, men med det, jeg har set i et dp-hjem (hun har jo også haft gæstebørn, og hold nu op hvor har nogle af dem været bange, selvom hun virkelig har forsøgt at være der og hjælpe :() så kunne jeg bare ikke. Og jeg mødte ret LIDT forståelse fra omverdenen på det ("Det kan de altså godt klare"/"De skal jo lære det"/"Det glemmer de, når de leger med de andre"/osv), modsat ved sygdom (hvor man jo er nødt til at holde dem hjemme uanset hvad ;)), så det var eb stress/presfaktor gennem hele Vs DP-tid.

Og dét er sådan set hovedårsagen til at vi satser på vs til E. Når hun skal starte, skal jeg forhåbentlig/formodentlig ud og arbejde og B får mere og mere travlt med sin skole, så det bliver mere og mere bøvlet, at holde et barn hjemme og jeg VIL IKKE have hende i gæste-DP :badgirl Så jeg tænker/håber, at ét kendt sted (en vs) som hun kommer i, uanset hvad, om der er sygdom eller kursus blandt de voksne, vil gøre det op for, at der til gengæld er flere børn at forholde sig til/ikke samme hjemlighed/ingen mormor-gæste-dp/ingen kæledyr. Og så håber/tænker jeg, at der er bonus i form af uddannet personale og garanti for jævnaldrende.

Hvis E viser sig at være en lille bly viol, som ikke kan/skal overskue et større sted (hvilket er min største anke overfor vs), så må vi genoverveje, men jeg tænker at vs'er nok har noget fokus på også at skabe ro og små grupper og at det derfor nok skal gå :)

Nå ja, vs er også MEGET dyrere end DP i min kommune (1000-1500 pr måned, mener jeg), men det satser jeg kraftigt på, at vi finder pengene til :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har valgt privat dagpleje, men har ikke erfaring at trække på endnu, da han først starter pr. 1. Marts :)

Vi valgte det primært, fordi at jeg har det svært med store institutioner. Og så har de rigtig gode anbefalinger. Det er et ægtepar, så der er lidt den der familie stemning. De er godkendt til 10 børn, mener jeg, men som regel er der kun otte.

I tilfælde af sygdom trækker de på deres ældste datter, som er dp-godkendt, så vi skal ikke ud i gæste dp..

Så er der selvfølgelig det med tvungen ferie, og det passer mindre godt, da jeg er sygeplejerske og min mand bliver sygeplejerske til sommer. Men det er der ikke noget at gøre ved :) vi har heldigvis gode pasningsmuligheder, hvis ikke vi kan få ferie :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har valgt en offentlig DP - og det valg er vi lykkelige for!

Alexander er en lidt stille dreng og han trives rigtig godt i et lille hjemligt miljø. Det må være det tætteste han kan komme på at være sammen med sin mor. Jeg kan godt lide at aflevere mit barn til den samme voksne hver dag - og at det er hende og kun hende der danner base for Alexanders liv, når vi er på arbejde.

Det var først på den anden side af de 1,5 år at det begyndte at være givtigt for ham at være sammen med andre børn - og de er fire jævnaldrende børn hos DP som leger rigtig godt.

Jeg er faktisk af den holdning at børn sådan biologisk har bedst af at være sammen med deres mor frem til en 2-3 års alderen, selvfølgelig med mere og mere interagering med andre børn. Dette er det tætteste jeg kan komme på det.

I begyndelsen kunne vi faktisk tydeligt mærke når han havde været i legestue for han var simpelthen udmattet af for mange børn og voksne når han kom hjem. Det er blevet bedre med tiden - men gruer stadig lidt for den dag, jeg skal aflevere ham i en larmende børnehave med 6 voksne og 25 børn...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er helt sikkert mest til dagpleje. Dog kan åbningstiderne være lidt trælse.. Camilles dagplejemor havde åben fra 6.15 til 15.30.. Det er bare lidt øv bøv, når man har arbejdstider der hedder 8-15, som jeg havde en periode - for det var altså liiiiidt presset!

 

Men det er den eneste dumme ting vi har mødt i dagplejen faktisk. Vi har altid haft den samme gæstedagpleje til Camille, og første gang hun skulle derned (Fordi dpmoren havde ferie), tog de derned og besøgte gæstedagplejen og så tingene dernede. Udover det, kendte Camille hende fra legestue.

De var rigtig gode til i legestuen at sørge for "deres gæstebørn".. Så de brugte den dag, på at lære deres gæstebørn at kende..

 

I Camilles dagpleje, har det også altid været de samme gæstebørn der er kommet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var helt overbevist om, at A skulle i integreret institution. Der var ingen tvivl! Indtil han blev født fire uger for tidligt og ret hurtigt viste sig at være lidt ekstra sensitiv. Vi har nu valgt en privat dp. Der er ingen mulighed for gæste-dp, og det passer mig glimrende. Vi har gode pasningsmuligheder, og jeg skal selv arbejde så lidt som muligt efter barsel, så ferier, fridage og sygdom vil være forholdsvis nemt for os at dække ind. Det var vigtigt for mig, at han ikke skal kastes rundt i mellem forskellige dp'er.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I Københavns kommune skal du skrive dem op inden de fylder 4 mdr.

Vi brugte det sidste af min barsel på at besøge de nærmeste vuggestuer for at se hvad der passede til os.

4 mdr før er vistnok i forhold til søskende garanti :) ved første barn er det 3 mdr før behov.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Før jeg blev mor var jeg vs tilhænger, så blev jeg mor og dermed DP tilhænger - men indså hurtigt at jeg ikke vil have mine børn i pasning før bh ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det dejligt med så velbegrundede meninger. Jeg kommer ikke til at gå hjemme, det vil være ganske synd for knægten ;)

Hvis det bliver vuggestue, så er det en lille vuggestue. Jeg tror de er godkendt til 6 eller 8 børn, men er ikke helt sikker. Hvordan ved man hvad det koster? Ikke at det er en afgørende faktor, men det er meget rart at have med i baghovedet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det dejligt med så velbegrundede meninger. Jeg kommer ikke til at gå hjemme, det vil være ganske synd for knægten ;)

Hvis det bliver vuggestue, så er det en lille vuggestue. Jeg tror de er godkendt til 6 eller 8 børn, men er ikke helt sikker. Hvordan ved man hvad det koster? Ikke at det er en afgørende faktor, men det er meget rart at have med i baghovedet.

Vi kiggede på pladsanvisningen under borger.dk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

4 mdr før er vistnok i forhold til søskende garanti :) ved første barn er det 3 mdr før behov.

Jeg er ret sikker på at vi også skulle skrive Simon (1. Barn) op ved 4,mdr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kiggede på pladsanvisningen under borger.dk

Det har jeg lige prøvet, men det virker selvfølgelig ikke... Med vores kommunes idiottempo bliver det nok fikset om et år eller to. Hvis vi nogensinde skulle flytte var det godt nok langt ud af den her kommune!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror, jeg kunne finde en (elektronisk) folder om det på min kommunes hjemmeside. :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ret sikker på at vi også skulle skrive Simon (1. Barn) op ved 4,mdr.

Også her. Vi skulle skrive vores søn op til pasning inden fyldte 4 mdr. Det var Københavns kommune, for 1,5 år siden.

 

Vi var rigtig glade for privat DP mens vi ventede på at han skulle få plads i vuggestue (i en lille integreret inst.).  Hvis vi kunne, så ville vi nok lade ham blive i den private dp i noget længere. Han er dog også rigtig glad for vs, og vi kan se at han har mere og mere glæde af det sociale samspil med mange børn, og børn i flere aldre. Privat DP var trygt og godt, og DP-mor var super, men åbningstiderne var trælse (0730-16/15), og hun havde en månedlig fridag, hvor vi så også selv skulle holde fri. Derudover var der tvungen ferie i hendes ferie (6 uger), samt hendes sygdom eller når hun selv havde barn syg. Det var faktisk kun de ting der var problematiske.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I min kommune skal man skrives op senest 3 mdr efter barnets fødsel. Der er kun få private dagplejere, og de bor langt væk, så det var ikke en mulighed. Jeg overvejede meget kommunal dagpleje, men det kan jo afhænge meget af tilfældigheder, om det bliver godt. Derfor kredsede tankerne her mest om vuggestue, og i den forbindelse gik vi efter en af de to små vuggestuer med kun 20 børn, der er i vores område. Idet de ikke er integrerede, så kommer der et større skift ved børnehavestart end i de integrerede, men til gengæld får hun nu overskuelige rammer og kender alle de voksne. Vi var forbi og besøge, og mavefornemmelser skal man virkelig ikke undervurdere.

Der findes mange dygtige DP'er derude, og de har jo også alle taget nogle kurser, men jeg kan godt lide tanken om, at der er uddannet personale i vuggestuen.

Vi har en meget aktiv og nysgerrig pige, som jeg kan se trives godt med lidt større rammer end DP, og jeg er vildt imponeret over, hvor meget de når at lave med børnene, så vi er glade. Lidt mere forsigtige børn vil måske trives bedre i DP, men det kan jo være svært at vide, hvordan personligheden bliver, når de skrives op så tidligt. Vi skrev os i øvrigt også op til DP, men det var længere nede på listen, men prioriteterne kunne vist godt ændres efter skæringsdatoen for opskrivning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har et forsigtigt, sensitivt barn, og hun ville ikke fungere i en DP!!! Alle de mange dage, DP (naturligvis!!) skal have fri, i vores kommune 8 uger om året, ville hun i gæste-DP, og det ville aldrig fungere. Mine ferieuger ligger fast pga mit arbejde. (Min datter græder ulykkeligt hver gang hun fx skal passes af sin elskede mormor! Kunne aldrig aflevere hende til en "fremmede", som ikke kender hendes behov!

Derimod møder min datter tryghed og stabilitet hver eneste dag i VS, hvor det uddannede personale skærmer hende, når det er nødvendigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vores søn går i vuggestue, og det er vi glade for!!

vi overvejede ikke rigtigt dagpleje, da vi kendte en af de lokale dagplejere,mig vi absolut ikke ville have vores barn passet under de forhold.

vi var derefter ude at besøge nogle forskellige vuggestuer. den eneste rene vuggestue blev fravalgt pga afstand, mavefornemmelse og fordi min mand især bekymrede sig over om ham ville få nok udfordringer der. de to andre integrerede institutioner var det et meget tæt løb mellem og vi gik efter mavefornemmelsen.

det er en virkelig stor integreret institution, og ulemperne er at vi ikke syntes det var så sjovt før han lærte at gå, der var han for lille. når først der kommer sygdom, så går der nogle gange nærmest epidemi i det. men det sagt så har han været der over et år nu, og har kun været syg et par gange. og så er det dyrt!

fordelene er til gengæld større synes vi. han bliver altid afleveret til en voksen ham kender og hentet ved en voksen han kender. der er rigtigt meget overskud til ham, han kommer på ture næsten hver uge,og han elsker deres stoooore legeplads. han er også tiltrukket af de ældre børn, så vi er glade for han ikke snart er ældst. og så behøver vi ikke bekymre os for et kæmpestort skifte mere når børnehavealderen nærmer sig. åbningstiderne er gode og de får frokost lavet af en kok hver dag.

vi er dog ret sikre på at vi vil forsøge at trække barslen lidt længere ved en evt lillesøster eller bror, sådan at vedkommende kan lære at gå derhjemme. men så bliver det også vuggestue, og germe den samme som storebror går i børnehave (endnu et plus, kun et sted at aflevere i nogle år ;) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, det er svært - det afhænger jo af barn og de konkrete vuggestuer/dagplejemødre...

Min lidt forsigtige søn skulle sq nok ikke have været i vuggestue... Og de dagplejer, jeg sammenligner med, har været mine niecers, der har været super - aktive og stabile og problemfrie...

Junior har selvfølgelig ikke skullet afleveres et fremmed sted - men ellers så giver jeg ærligt talt ikke meget for alle de (mest min mands) fine ideer om, at det så altid er kendte voksne, og om pædagogisk islæt...

Min søns vuggestue-stue var i en længere periode stærkt fraværsramt - så man jævnligt afleverede i et inferno af skrigende børn (optalt den ene morgen til 18 styk og to voksne), hvor den voksne man afleverede til så var en fremmed (til tider spejlblank) vikar - der var en lang periode uden pædagog i afdelingen (det er jeg egentlig ligeglad med ved de små, men hvis det nu var det, man gik op i ved vuggestuer, såeh...), og så er det ikke så lidt sygdom, der kan spredes i sådan en børnecontainer...

Personalet er sådan set søde nok og gjorde deres bedste, men altså...

Nu er han rykket på en stue for lidt større børn, hvilket er rigtig godt aktivitets-wise og han udvikler sig pludselig helt vildt, hvor han nok har kedet sig noget blandt de noget mindre børn de sidste måneder på lille-børn-stuen. Her er det helt klart fast personale. Der er enkelte vikartilfælde, men generelt er der altid nogle af de faste tilstede. Deres omsorgsgen ser dog ud til at variere helt vildt, og på den måde er jeg stadig ikke specielt begejstret for at sende ham afsted.

Problemet med ovenstående smøre er, at der jo ikke er nogen garanti for, at det var gået bedre hos en dagplejemor - og at det hele måske var gået nemmere i en anden institution... Min mand er ikke meget for at anerkende problemerne ved vuggestuen - bortset fra enkelttilfælde hvor han selv kommer ophidset hjem men hurtigt glemmer igen - så det har været noget nær håbløst at diskutere muligheden for at skifte...

Man skal nok ud at kigge og snakke og så helst have fat på nogle forældreerfaringer fra de relevante steder...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du har en fin pointe, Lise. Man kan være uheldig både med DP og vuggestue, og det lyder bestemt ikke som om, at det har været optimalt for jer. Jeg tror, det er meget vigtigt, at man lytter til sin mavefornemmelse (og sørger for at besøge de steder, der kan blive aktuelle pasningsmuligheder), og også tør gå i dialog om problemer, når barnet er kørt ind. Og så er der desværre nok også ret stor forskel på top og bund i forhold til niveauet både når det angår DP og vuggestue.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER