Guest

Det der sprog...

25 indlæg i dette emne

Adam er nu 15 måneder og umiddelbart ikke i nærheden af at knække nogle som helst koder til noget der ligner ord. Jeg har googlet ( fjols :rolleyes ) og så vidt jeg kan læse har langt de fleste børn sagt i hvert fald 1 ord ('se', 'a det', 'mer' osv.) omkring den første fødselsdag.

Jeg bliver helt sikkert deprimeret af at høre hvornår jeres børn knak koden, men hvor bekymret bør jeg være over at han ikke siger noget eller gør antræk til det? Nogle gange kan jeg endda være i tvivl om han forstår noget af hvad vi siger. Umiddelbart reagerer han ikke på sit navn, 'kom', 'mad' eller noget andet for den sags skyld.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

W er vidst lidt langsommere end gennemsnittet, han havde i hvert fald ikke sagt noget da han var 15 mdr!

Hans forståelse er kæmpe stor, men jeg husker faktisk ikke hvordan den var på det tidspunkt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Willum er lige blevet et år og han taler ikke (endnu) han pludrer og "taler" babysprog (dada og pruttelyde mm) jeg liver dig at der er sprog inden de starter i skole ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Immanuel snakker ikke særlig meget, men har en stor sproglig forståelse. Her hjalp dræn meget. Har Adam fået tjekket sine ører?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah er heller ikke den hurtigste til at snakke... Der skete en del i sommerferien lige inden han blev to, men han kommunikerer stadig mest med et ord eller de samme sætninger (der er min sut/mor/bamse osv) når det går vildt for sig.

Mener ikke han sagde så meget ved 15 mdr. Må lige tænke tilbage til sidste jul, så vender jeg måske tilbage ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Laura er 1 år og har heller ikke sagt skyggen af et ord, men forstår en del :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

C sagde det første ord med 10 måneder, men hun er også ekstremt sproglig fremme. Da hun ca 2,5 år troede en lærer vi mødte, at hun snart skulle starte i skole, fordi hun kunne føre lange samtaler med hende.

Men jeg kender mange, der har haft børn på Adams alder, der ikke rigtig siger noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kiggede lige tilbage i bøgerne. :)

Vs første ord var Tak ("ak") - 13 mdr

Skarpt efterfulgt af Hej ("ei") - 13 mdr

Derefter kom Far, Op og Nej - 14 mdr

Og ved 14,5 mdr begyndte han at sige en "NNN?"-lyd for at signalere "Hvad er det?".

Så det er jo lidt mere end ingenting, men ikke meget ;)

Måske er det lige på trapperne for Adam og ellers så tænker jeg også, at I har god tid endnu, før I behøver at blive bekymrede. Jeg selv sagde ingenting før jeg blev 2 og det går jo meget godt nu :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror knap nok, jeg tænkte over det, da junior var på den alder - men jeg erindrer da, at de andre børn i vug og mg var meget hurtigere med 'hej', 'far', 'a deet' o.l.

Han blev to i sommer, og efter at han kom på ny stue med større børn, er det begyndt at tage fart med sproget - der kommer nye ord hver dag og forsøgene på sætninger bliver flere og flere :)

Vi nåede forbi en ørelæge med ham, fordi vuggestuen foreslog det. De havde bemærket, at han ikke altid reagerede på, hvad de sagde... Ørelægen kunne så bekræfte moderens formodning om, at junior alene lider af en anden familiesvaghed, bedst kendt som 'selektiv hørelse' ;)

Jeg ville tage det heeeeelt roligt, hvis jeg var dig - en klovborg-ost tager den tid, en klovborg-ost skal tage... :) Hvis du så alligevel er ved en læge, så kan du jo få ham kigget i ørerne for en sikkerheds skyld.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender masser af eksempler på børn, der først har talt meget senere end "normalen" (hvad det så end er), uden det betyder noget som helst.

 

Vitus bliver 2 år om 2 uger, og jeg vil sige, at nu har han knækket koden - forstået på den måde, at han relativt nemt kan gentage rigtige mange ord "kan du sige ..." og ja, det kan han. Ok, måske ikke ligefrem projektafslutningsrapport, men temmelig meget andet ;) Han er også begyndt at bruge et par udtryk forkert - det lyder ret sjovt. F.eks. siger han "nåh nej" til det meste. Der er kommet rigtig, rigtig meget sprog på i sommerferien, hvor vi jo har været omkring ham en del mere end vi plejer - på det tidspunkt var han 20-21 mdr - altså lidt ældre end din søn er nu. Nu kan han sige ting som - vi kører i den store bil i dag (det er jo ret vigtigt at der er styr på det!) Og det han siger er sto bil da.

Så - umiddelbart synes jeg ikke, det lyder alarmerende på nogen måde, det du siger der. Men altså, som der også bliver sagt, så kan du jo lige høre lægen, hvis du alligevel er deroppe. Jeg tror dog bestemt ikke, der er grund til at være bekymret :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

W lider forresten også af en slem omgang 'selektiv hørelse'. Nogle dage er det som om at det kun er ord som 'tv' 'ipad' og 'is' der går igennem - og de fleste endda selvopfundne ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rent neurologisk er drenge gerne langsommere end pige til bl.a sprog. Det handler om at deres hjernedele er længere tid om at vokse sammen. Jeg har, som pædagog, arbejde i vuggestue med mange drengebørn som ikke snakkede - overhovedet - selvom de skulle starte i BH lige om lidt, agtig. Men jeg kunne se, at de forstod alt muligt. Så kommunikationen gik via sprog fra mig til dem og deres kropssprog til mig. Der kommer dog sprog på med tiden. Men mange børn siger ikke noget førend de kan ordene rigtig. 
Sålænge din Adam trives, er glad osv. så skal du ikke være bekymret, tror jeg, det skal nok komme :)
Jeg vil tro at han måske reagere på det du skriver om, mere end du lige tror. Nogen gange får vi os bare set blinde, fordi vi kun vil dem det allerbedste :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I får lige et fælles svar, da jeg er på fra mobil.

Tusind tak for alle jeres erfaringer. Som jeg også har kunnet høre med dem jeg ellers har snakket med, er de fleste i Adams alder så småt begyndt at sige ord. Jeg bliver lidt mindre bekymret når nogle af jer skriver at jeres børn snakkede meget, men mest russisk. Adams mund kører også nonstop. Det er bare ikke noget det ligner ord :P

Mht til hans ører har han jo været meget syg og hver gang har vi fået tjekket hans ører. Der har aldrig været noget, så jeg tror ikke det kan være derfor. Men jeg vil da bede lægen tjekke dem, når vi skal derop næste gang. Det bliver nok snart, med vores held med sygdom :rolleyes

Måske han også bare har den selektive hørelse som mange af jer snakker om ;)

Tak for dit besyv fra en professionel vinkel, Majken. Jeg tænker også lige at vende det med dem i vuggestuen når jeg er blevet rask selv, så det er mig der henter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis han snakker meget, omend ikke ord, så er han måske en af de børn som skal føle sig sikker på noget før han gør det?

Det skal nok komme :-)

Det lyder faktisk meget som Adam :chin: sådan har han i hvert fald været med alt det motoriske. Først gjort det når han kunne det, der har ikke været noget øve-tid hvor den næsten var der. Så du har da garanteret ret i, at han også er sådan med sproget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores søn bliver 11 mdr her i oktober og han siger mange lyde og griner osv...det eneste jeg synes der kan minde om ord indtil videre er noget der kunne lyde som nej...men jeg snakker også meget til ham hver dag så tror det afspejler lidt at han siger alle mulige lyde....tænker et reelt ord måske kommer når han fylder 1 år men ved det ikke...ville ikke bekymre mig så længe din søn siger en masse idet mindste :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan er Aron også :-) han var som sagt heller ikke hurtig til forståelige ord, men har mere end indhentet det :-)

Det trøster mig! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Adam er nu 15 måneder og umiddelbart ikke i nærheden af at knække nogle som helst koder til noget der ligner ord. Jeg har googlet ( fjols :rolleyes ) og så vidt jeg kan læse har langt de fleste børn sagt i hvert fald 1 ord ('se', 'a det', 'mer' osv.) omkring den første fødselsdag.

Jeg bliver helt sikkert deprimeret af at høre hvornår jeres børn knak koden, men hvor bekymret bør jeg være over at han ikke siger noget eller gør antræk til det? Nogle gange kan jeg endda være i tvivl om han forstår noget af hvad vi siger. Umiddelbart reagerer han ikke på sit navn, 'kom', 'mad' eller noget andet for den sags skyld.

Andrea sagde sine første ord da hun var 9 mdr, MEN da hun rykkede motorisk, fra ca 12 mdr, og frem til for nylig, har det været mega sløvt med ord og hun brugte ikke dem hun kunne. Da hun var 1,5 begyndte det så småt igen, og den sidste 1-2 måneder er det blevet helt vildt! Hun sætter ord sammen til 3 ordssætninger, bruger mig og jeg om sig selv,O g kan flere ord end jeg har styr på. Der kommer nyt til ved dag. Andrea er helt klart typen som ser ting an, og først gør dem når hun føler hun har styr på dem. Måske er Adam lige sådan? At tingene kommer lidt senere, men hurtigere?

Hvis du er i tvivl om han forstår ville jeg måske overvejer at få tjekket hans hørelse? Hvis der står væske kan det gøre det svært at skelne nuancer i lyde og dermed ord, og hæmme hans sprog.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Amilia siger op og mam mam. Hun er 10,5 mdr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror, det er en væsentlig pointe, at drenge tit er. lidt senere på den. Jeg tror også, at børn, der har været meget syge, ofte kan bruge så meget energi på sygdomsbekæmpelse, at det kan forsinke nogle ting i forhold motorik og sprog. Synes jeg i hvert fald, jeg har hørt flere fortælle om. Men den slags bliver tit hurtigt indhentet, når de går i gang, og den teori beviste Adam da ret godt mht at gå, så jeg tror på, at han snart rykker, og at det går hurtigt, når det sker :)

Men som der også er blevet skrevet, så er trivsel vigtigere end tempo :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror, det er en væsentlig pointe, at drenge tit er. lidt senere på den. Jeg tror også, at børn, der har været meget syge, ofte kan bruge så meget energi på sygdomsbekæmpelse, at det kan forsinke nogle ting i forhold motorik og sprog. Synes jeg i hvert fald, jeg har hørt flere fortælle om. Men den slags bliver tit hurtigt indhentet, når de går i gang, og den teori beviste Adam da ret godt mht at gå, så jeg tror på, at han snart rykker, og at det går hurtigt, når det sker :)

Men som der også er blevet skrevet, så er trivsel vigtigere end tempo :)

Jeg tror du (og andre) har ret i, at når han først rykker så gør han det virkelig! Sygdom er da klart også en faktor hos os - en faktor jeg slet ikke havd tænkt på :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah taler vildt meget og paa to sprog og er et barn, der taler tidligt, ligesom sin mor. han sagde "babbo"(far), da han var 7 mdr.

 

Til sammenligning er hans 8 dage yngre faetter langsom til at tale. Han er foerst nu begyndt at tale i saetninger, men har laenge talt med to-tre ord i en "saetning". Foer det en snak om noget, man ikke vidste, hvad var og med faa korte, men gode lyde. Ganske forskelligt fra Noah. Begge er 3 aar.  

 

Det er super individuelt, hvordan boern udvikler sig sprogligt. Men jeg vil ogsaa sige, hvis du foeler, at noget ikke er som det boer vaere, at Adam har noget, der haemmer hans sprog, saa er det maaske saadan. Faa tjekket oererne hos oerelaege og tag den derfra. Hvis der ikke er noget med oererne, saa ville jeg slappe af omkring det. 

 

Ikke fordi jeg tror, der er noget, men hvis din mavefornemmelse siger dig noget, saa lyt til den :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah taler vildt meget og paa to sprog og er et barn, der taler tidligt, ligesom sin mor. han sagde "babbo"(far), da han var 7 mdr.

Til sammenligning er hans 8 dage yngre faetter langsom til at tale. Han er foerst nu begyndt at tale i saetninger, men har laenge talt med to-tre ord i en "saetning". Foer det en snak om noget, man ikke vidste, hvad var og med faa korte, men gode lyde. Ganske forskelligt fra Noah. Begge er 3 aar.

Det er super individuelt, hvordan boern udvikler sig sprogligt. Men jeg vil ogsaa sige, hvis du foeler, at noget ikke er som det boer vaere, at Adam har noget, der haemmer hans sprog, saa er det maaske saadan. Faa tjekket oererne hos oerelaege og tag den derfra. Hvis der ikke er noget med oererne, saa ville jeg slappe af omkring det.

Ikke fordi jeg tror, der er noget, men hvis din mavefornemmelse siger dig noget, saa lyt til den :)

Tak for dit input. Tror egentligt min mavefornemmelse er (eller var) helt fin. Jeg kan i hvert fald ikke se at der skulle være noget fysisk det forhindrer ham. Begyndte nok bare at undre mig da min kære mand ( :rolleyes ) begyndte at sige 'hvorfor snakker han ikke, han lærer det aldrig'... og de fleste af venneflokkens børn snakker der ud af, selvom de er næsten jævnaldrende med Adam. Så satte det nogle tanker i gang og en Google (don't do it, Anja) viste at de fleste siger deres første ord omkring den første fødselsdag. Det er jo lidt siden :unsure

Men altså, vuggestuen er ikke bekymrede og han pludrer jo trods alt der ud af. Forleden jeg skulle putte ham lå han og sagde 'sheee, guu, te, sheee, guu, te' :kuller

Det skal nok komme i Adams tempo. Jeg skal nok bare blive bedre til ikke at lade mig påvirke af andre og sammenligne børn. Adam er sin helt egen - og heldigvis for det :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er så nemt at sige til andre, at de ikke skal falde i sammenligningsfælden, men den er nem at falde i. Men jeg tror, du har helt ret i, at det bedste er ikke at være (for) påvirket af andre. Jeg ville nok være mere bekymret, hvis han ikke sagde snakkelyde :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for dit input. Tror egentligt min mavefornemmelse er (eller var) helt fin. Jeg kan i hvert fald ikke se at der skulle være noget fysisk det forhindrer ham. Begyndte nok bare at undre mig da min kære mand ( :rolleyes ) begyndte at sige 'hvorfor snakker han ikke, han lærer det aldrig'... og de fleste af venneflokkens børn snakker der ud af, selvom de er næsten jævnaldrende med Adam. Så satte det nogle tanker i gang og en Google (don't do it, Anja) viste at de fleste siger deres første ord omkring den første fødselsdag. Det er jo lidt siden :unsure

Men altså, vuggestuen er ikke bekymrede og han pludrer jo trods alt der ud af. Forleden jeg skulle putte ham lå han og sagde 'sheee, guu, te, sheee, guu, te' :kuller

Det skal nok komme i Adams tempo. Jeg skal nok bare blive bedre til ikke at lade mig påvirke af andre og sammenligne børn. Adam er sin helt egen - og heldigvis for det :wub

 

Det der pludren gaar bare lige i hjertet  :kuller

 

Jeg tror da bare, du skal lytte til den mavefornemmelse saa  :loveshower

 

Stakkels maend, men de er nogle gange lidt paa forkant paa boernenes vejne, synes jeg  :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Simon siger som knap 15 mdr nu "ei ei" (hej hej) mens han vinker og "nej!" imens han ryster kraftigt på hovedet hvis der er noget han ikke vil.

Til gengæld pludrer han lystigt en masse uforståeligt!

 

Han virker ikke til at han forstår ret meget af det vi siger, dog reagerer han på sit navn og engang imellem hører han efter og stopper det han har gang i når vi siger nej - det er dog langt fra hver gang. Han klapper også i hænderne hvis vi siger "klappe" til ham og vinker, når vi siger "vinke", så lidt forstår han da.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER