PiaColette

På tur med baby.....

10 indlæg i dette emne

Gaia er nu 12 uger. Hun er nem at have med at gøre og vi har en god rytme.

Inden jeg fik hende havde jeg forestillet mig, at vi ville have hende meget med ude; på besøg hos familie og venner, på handletur i storcenteret mm.

Nu kan jeg slet ikke overskue at skulle planlægge det, fordi jeg hele tiden tænker på konsekvensen af at bryde hendes rytme!

Min mand siger, at jeg bekymrer mig for meget om noget jeg ikke ved om er et problem - men jeg er bare virkelig ikke god til det.

Vi har derfor ikke været så meget afsted med hende endnu.

Vil rigtig gerne øve mig i det, for er også lidt bims af at være så meget hjemme og lave det samme dag ud og dag ind.

Har i haft det ligesådan?

Hvor meget var i ude med jeres baby i starten?

Nogle gode fifs til at kunne tage det mere roligt mht udflugter?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tag en dag og en tur af gangen. Start med små korte ture - ned på jeres lokale bibliotek, på cafeen lige om hjørnet osv. For så er der ikke så langt hjem hvis hun får skrigetur eller du bliver stresset.

Husk små babyer også kan blive stressede. Nogle kan man bryde rytmen, tage afsted hver dag osv. uden de reagerer, mens andre er meget mere fintfølende og har brug for et par dage hjemme efter en rolig tur i Netto.

Et lille fif er forresten en stofble over kalechen af barnevognen. Det afskærmer den lille så hun ikke får så mange synsindtryk = kan have svært ved at falde i søvn. Lige som en papegøje der først sover når den ikke kan se noget ;)

Derudover vil jeg anbefale slynge / vikle. Så er hun meget tæt på dig hvor hun både kan se, høre, lugte og mærke dig = tryghed = fred og ro til dig :) Og man kan sagtens sidde med sådan en med baby i mens man er på cafe, går med den mens man shopper (og så er der plads til indkøb i barnevognen ;)) osv.

Lige som alt andet ved at være blevet mor, så skal det læres. Lad være med at tage munden for fuld men nyd de små ture og udvid det efterhånden som i begge vænner jer til det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej! :)

Jamen jeg kender det!!! Jeg laver aktiviteter to-tre gange om ugen og gerne hver anden dag så der er en dag med ro på herhjemme.. Efter barnedåben har vi dog haft ro på siden i mandags da det bare var for meget... :) Tror også vi måske er ramlet en smule ind i noget 9 ugers tigerspring... Anyway, min dreng sover 3 timer ad gangen om formiddagen - så jeg tog ud når han lige var blevet lagt på shopping, cafe, bib, mødregruppe etc. og tog hjem inden han vågnede så jeg kunne amme hjemmme/skifte hjemme. Det var sådan det foregik i starten, det syntes jeg var nemmest.. Nu er jeg mere frisk på at amme på cafe, skifte ham på off. steder og sådan.. Vi har været på cafe med ham hvor han var vågen og det var heller ikke noget problem...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det bliver bedre med tiden!

Da min søn - som nu er 7 måneder - var helt lille havde han kolik. Jeg havde ham sjældent med nogle steder den første måned fordi jeg ikke vidste hvornår han ville få en skrigetur. Det blev bedre jo bedre jeg lærte ham at kende heldigvis. Han er dog typen, der ikke vil sove når vognen triller, så når jeg er på tur rykker vi lidt rundt på hans rytme.

Det eneste du kan gøre er, at springe ud i det og få masser selvtillid når det hele går godt. Selvfølgelig vil der være tidspunkter hvor alt bare kikser. De situationer kommer der også nogle af - det kan ikke undgås. Nu har jeg også en datter på 2 år, og selvom jeg efterhånden synes jeg er en noget "øvet" mor så er der tidspunkter hvor jeg stadig føler mig presset og stresset (fx. når begge skaber sig i bussen).

Jeg håber du får øvet dig en masse. Tag evt. en veninde med på tur, så du ikke står I det alene. Det plejer at hjælpe lidt på bekymringerne at man har en at læne sig lidt op af. Pøj pøj.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Pia

Jeg kan kun sige en ting. TA' UD og få noget luft. Det bliver hyggeligt og I skal nok klare det :)

Hvis du har sovemuligheder (barnevogn), rigeligt af mad, vand, pusletaske, håndsprit og legetøj lige ved hånden + lidt gå på mod, så kan du klare alt, uanset hvor du befinder dig i verden.

Ki og mig elsker at shoppe, gå på café, besøge familie og venner osv. Det havde vi på forhånd besluttet at fortsætte med, også selvom vi fik lille Leo.

Så de første 1½ år af Leos liv, inden han kom i vuggestue, er han blevet slæbt rundt til alt det vi normalt ville gøre i dagtimerne, hvis vi ikke havde et barn.

Det har fungeret meget meget fint for os.

Vi har som udgangspunkt gjort alt det vi normalt ville gøre med den holdning, at det værste der kunne ske er, at vi måtte lave en ”walk out” altså tage hjem fordi baby bliver meget ked af det.

Vi har også gået til arangementer som ligger helt skævt i forhold til Leos sovetider. (så må vi jo se hvad der sker) og oftest ender tingene ret godt :)

= Vi + Leo får en super hyggelig oplevelse.

Allerede efter 3 uger havde vi ham med ude hos nogle venner, hvor han sov ude første gang. Efterfølgende har den stået på utallige af cafeture, shopping, hytteture/middage/middage med overnatning/skiferier/mange lange bilture osv.

Ud af måske 200 gange har vi kun måtte tage hjem igen 2 gange fordi Leo græd og græd og græd. De andre 198 gange har det gået fra rimeligt til helt fantastisk.

Selvfølgelig har vi været angste, ala "går det her nu godt". Men det har altid gået. Så vi fortsætter ufortrødent ;) ;) Vi har skiftet ble de mest mærkelige steder "on location", derfor er håndsprit godt at have med på turen.

Jeg kan kun anbefale dig at tage mere ud. Hvis du ikke er helt tryg ved at bryde babys rytme, kan du jo bare fortsætte samme sove/spise rytmen når I er ude.

Du kunne fx. spadsere af sted til center/café når hun skal sove. Når hun vågner igen er I måske fremme og du sidder og nyder din kaffe ;)

Kom ud og nyd den dejlige forårsluft :7himmel

Glade hilsner

Martin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er helt enig med de andre og er sikker på det nok skal gå :)

- kan dog sagtens selv huske alle de bekymringer og små angst omkring hvordan det hele skulle gå.

Jeg havde altid en med de første par gange, så jeg ikke følte mig helt alene i verden. En veninde, din mor eller kæresten, som kender dig og kan hjælpe når det hele bliver stressende!

Tag tingene stille og roligt, så er jeg sikker på i nok skal få end masse dejlige ture og hyggelige timer sammen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De fleste storcentre har ammerum, hvor du kan gå ind, når det er blevet madtid eller bare trænger til lidt ro fra al larmen udenfor. (der er tit også microovn, hvis du skal varme flasker osv)

Jeg havde også svært ved at overskue at komme afsted i starten, kan jeg huske - men hvis bare man har en godt pakket pusletaske og forbereder madpakken (flaskebarn, så jeg slææbte rundt på kogt vand og mælkepulver, eller brikker, hvis det skulle være lidt nemt :) ) så er det ikke så slemt (altså jeg har da også prøvet at styrte ud fra en butik, mod nærmeste bus, fordi ungen bare skreg og skreg nede i vognen - man bliver helt svedt og folk kigger underligt på en, men man vænner sig til det ;) ).

Synes faktisk det er værre at overskue at tage bilen end bussen, fordi Sebastian i hvert fald altid bare faldt i søvn i vognen, når han blev træt, men vågnede hvis vi skulle til at bøvle med autostol og ind og ud af bilen osv. og det var længt værre for hans rytme end hvis han faldt i søvn i bussen på vej ind til byen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå PiaColette, how goes?

Har du været på nogle gode ture for nylig? ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg liver lige denne gamle tråd op igen......

Vi har nemlig fået lidt problemer med at komme ud med Marlon..... Da han var helt lille var det nemt.... Han sov og spiste, legede og sov igen, og var nem at have med alle steder (hos venner, i zoo, til byen... Ja alle steder) Jeg havde ham endda flere gange med rundt alene....

Men jo ældre han er blevet, jo sværere har vi haft ved at fastholde hans normale rytme, når vi har været "på tur"..... Og efterhånden er vi mere og mere hjemme.....

Han vågner når han skal ind/ud af bilen, og vil ikke sove igen, og hvis vi fx vil i centeret, og kører når han skal sove, så falder han fint i søvn i bilen, men vågner når vi er fremme, og sover så ikke før vi er hjemme igen. Så vi tør ikke rigtig tage på "heldagsture" mere. Vi har også prøvet at køre så snart han har fået mad, og så lagt ham i barnevognen i centeret når han blev træt.... Men han vil stadig ikke sove. (og sådan er det alle steder vi kommer.... Undtagen hos mine forældre, men der kommer vi også ofte)

Jeg ved snart ikke lige hvad vi skal gøre mere, for vil da nødigt at vi ender med, slet ikke at komme udenfor døren.....

Er der andre der har haft samme problemer, og hvad gør vi, for at vi igen kan komme lidt på farten med baby, uden at stresse?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi planlægger det sådan at vi kører når vi normalt ville give ham en lur, så falder han i søvn i bilen efter 15-20 min. og sover resten af turen.. De bliver også større og det er ikke ALTafgørende at rytmen følges slavisk, det er det i hvert fald ikke her, han går ikke i spåner af det.. Nå vi er ude og han skal sove giver vi ham hans nusseklud(blev introduceret ved 3 mdr, når han får den ved han at det er sovetid) og hænger en stofble eller andet for barnevognen og så lægger han sig om på siden og sover... Jeg kan ikke gå ind i en forretnign med høj musik når han sover men så kan man kigge vinduer eller hvad man ellers gør:) Jeg er SLAVSISK med at han skal spise på de samme tidspunkter for ellers bliver han for træt så mad er kl. 10, 12 og 17 uanset hvad vi ellers laver :)Men du er ikke på fast føde endnu så det skal du ikke bekymre dig om :) Jeg har altid haft Carl med egen hånd, også på lange ture i bilen, tror bare det er noget med at springe ud i det.. Vi var faktisk ude stort set hver dag fra han var ca. 3 mdr på små og mindre ture (babysvøm, mødregruppe, alm. gå tur, handle inde etc.)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER