Majapigen87

Tidlig scanning - erfaringer?

8 indlæg i dette emne

Jeg kom til at læse lidt på nettet ;-)

Og så at der er noget der hedder tidlig scanning man kan købe? Jeg er i følge alm læge 5+0 henne, men i følge i følge mig selv 4+3 henne pga min cyklus kører normalt 32 dage og ikke 28.

Straks tænkte jeg at det må være sagen at så tidlig kunne se om der så også er liv og alt andet er som det skal være?

Har nogle af jer prøvet det?

Synes ikke at 400 kroner er vildt dyrt nemlig :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg var også til tidlig skanning da jeg var 7+2 OG 9+4

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, hjertet begynder at slå fra 6+0 - vi så hjerteblink i søndags, hvor jeg var 6+0 :) Det er vildt dejligt at se, at der er liv! Jeg vil gå efter din egen udregning med i forhold til hvor langt du er henne. Jeg ved ikke hvorfor de praktiserende læger er så fastlåste i at udregne fra sidste mens uden at tage højde for cykluslængde!

Vær opmærksom på hvor du vælger at blive skannet henne - der er stor forskel på de forskellige private klinikker, og der er ingen regler for, hvem der må købe et skanningsapparat og åbne en klinik. Det kræver ingen særlig uddannelse og mange steder er det ikke særlig godt uddannet personale, der skanner. Det er måske fint, hvis alt er helt som det skal være og de bare har lært at kigge efter nogle bestemte ting, men hvis nu der er noget galt og/eller man har spørgsmål omkring det hele, så er det ikke særlig fedt at stå med en, der ikke ved noget og så bare siger man skal kontakte egen læge næste dag.

Jordmødre og sygeplejesker skal være efteruddannede til sonografer, for at være officielt udlærte til at skanne (det er dem, der arbejder på hospitalerne). Og læger skal ligeledes være uddannede som speciallæger i gynækologi og obstetrik (gerne inden for føtalmedicin), for at være officielt uddannede til at skanne. Der er ingen af dem, der lærer det automatisk i forbindelse med deres studie og på nogle klinikker står der f.eks læge-studerende, der kun er halvvejs i studiet (til en ussel løn) og skanner. Det ville jeg personligt ikke betale for :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi købte en tryghedsscanning i uge 8+6, og det var rigtig gode 300 kr givet ud. Det var så rart, at se, at der rent faktisk var en levende baby der inde, og se at der kun var 1. I 1. graviditet var vi ikke til tidlig scanning, men fik en tidlig nakkefoldsscanning, der lå i uge 10+0, fordi min cyklus er længere end de gængse 28 dage. Vi fik så en rigtig NF 2 uger senere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er i Kolding vi vil få det gjort. Det har jeg kun hørt godt om, min søster har også fået køns scannet der :-)

Jeg tænkte også på at bestille en tid til omkring uge 7 for netop at være sikker på at der er noget at se.

Mit første graviditetstjek er først 27 oktober.

I går var jeg ved læge for lige at tjekke om det var korrekt med positiv test og det var det uden tvivl.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg blev scannet på klinik 7+3 og kunne virkelig ikke se ret meget, men lægen så hjerteblink og så var jeg glad og lettet. Jeg købe en scanning 9+2 fordi min svigerfar kom til DK (bor i udlandet) og vi ville gerne give ham nyheden. Det var SÅ fedt, for denne gang kunne jeg meget bedre se, og jeg fik også lov at høre hjertet slå :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har før fået privat skanning mener det var 6+2/4

Der var hjerteblink og en livlig lille bønne...

Blev scannet igen 10+0 og der lignede det en baby der nærmest vinkede..

Så ja det var gode oplevelser.. Men ville være meget opmærksom på om det er en hygge scanning eller om der kan være noget galt.. For kan der det så ville jeg få det på sygehuset hvor der er læger osv...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været til tre tidlige scanninger i denne graviditet (pga blødning, så de tjekkede udvikling på fertilitetsklinikken, hvor vi har været i behandling)

Jeg blev scannet ved 5+5, hvor vi kun kunne se blimmesæk og en lille 2mm plet; ved 6+5, hvor 'pletten' var vokset til 5mm og der var hjerteblink; igen ved 7+6, hvor spiren var blevet 15mm og hjerteblink var mere tydeligt.

Så ja, tidlig scanning kan give ro, og hvis man er nervøs (fx hvis man bløder), så kan det være en god ide at gøre det så tidligt som uge 6, men hvis det er en "hyggescanning", så får man mest ud af det lidt senere i forløbet, så der ville jeg nok vente til sent i uge 7, eller i uge 8-9 stykker :)

Især hvis man ikke er vant til at blive scannet og derfor ikke ved hvad man skal kigge efter (jeg er blevet scannet mange gange i behandling, så jeg er efterhånden helt prof :D ), for det er altså en lidt federe oplevelse når man også selv kan se spiren og hjerteblinket :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER