MrsMom

Barns første sygedag?

17 indlæg i dette emne

Ja nu starter jeg jo snart på job igen...

... og kan jo nok ikke komme udenom at S bliver syg ind imellem.

På min arbejdsplads har vi både 1. og 2. sygedag og det er jo dejligt.

Hvis nu hun ikke bliver rask på disse dage og man ikke kan finde pasning. Kan manden bruge sin barns første sygedag?

Eller hvordan hænger det sammen i den virkelige verden?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså, det har vi gjort. 

Jeg har dog hørt, at det kan være problematisk, hvis man har samme arbejdsplads - har et vennepar der begge er hos politiet, og der er det altså kun den ene forælder, der kan bruge barn syg på "den samme" sygdom.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det skal være sådan helt rigtigt, så nej. Det kan i ikke. Så hedder det ferie, omsorgsdage osv. Men om det lader sig gøre i praksis, det kan godt være? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barns første sygedag er den første sygedag barnet har. Det er enten far eller mor der kan tage den. Ikke begge parter. Bliver barnet syg kl 13, vil de fleste arbejdspladser også betragte det som den første sygedag.

Hos os er der stor mulighed for at holde flexdage, feriefridage, omsorgsdage eller feriedage, hvis sygdommen går ud over de to dage man har.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barns første sygedag er den første sygedag barnet har. Det er enten far eller mor der kan tage den. Ikke begge parter. Bliver barnet syg kl 13, vil de fleste arbejdspladser også betragte det som den første sygedag.

Hos os er der stor mulighed for at holde flexdage, feriefridage, omsorgsdage eller feriedage, hvis sygdommen går ud over de to dage man har.

Til det første...

Det kommer an på ens overenskomst, hos os må vi tage barnets første sygedag på en hvilken som helst dag i barnets sygdom, altså ikke nødvendigvis den første dag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til det første...

Det kommer an på ens overenskomst, hos os må vi tage barnets første sygedag på en hvilken som helst dag i barnets sygdom, altså ikke nødvendigvis den første dag.

Så blev jeg så meget klogere :) Det har jeg bare aldrig selv oplevet, så derfor tænkte jeg det var sådan alle steder. Sådan har det i hvert fald lydt på vores ledergruppe, når vi hat diskuteret barns sygdom.

Men altid rart at lære nyt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har rent praktisk valgt at vi melder barnets 1. Sygedag selvom den anden har været hjemme ved barnet dagen før... Men vi undersøger altid alternativ pasning først, ex via bedsteforældre.

Vi er ret heldige at vi har mange bedsteforældre som både kan og vil passe under sygdom, men vi har flere gange reelt afholdt 3 sygedage selv (jeg har også 1. Og 2.)

:ditto

Derudover havde jeg nogle tidlige dage hvor jeg fx havde fri kl 13 og så flexer manden - han kan godt lave lidt arbejde derhjemme mens Mie ser fjernsyn mv. Og så give det en skalle fra jeg træder ind af døren og evt om aftenen.

Men vi havde også bedstefar til at hjælpe (men det kommer helt an på sygdommen da min svigermor nu er meget syg og det derfor er farligt for hende med fx opkast og dårlig mave og influenza )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme har vi for at få det til at hænge sammen taget 1. og 2. sygedag for den ene forælder og hvis sygdommen fortsatte har den anden så taget 1. og evt. 2. sygedag også. Hvis det har kunnet lade sig gøre at få nogen til at passe har vi selvfølgelig benyttet os af det - det er bare sjældent en mulighed da de alle arbejder.

Hvis det skal være helt rigtigt, må vi faktisk ikke gøre det sådan, men vi har begge forstående ledere på vores arbejdsplads og har altid været åbne omkring hjemmesituationen. Og faktisk har det også været muligt at tage flere sygedage end de to (så har vi bare startet forfra med barnets 1. sygedag igen, hvor den første forælder overtager fra den anden igen) - det er der aldrig blevet stillet spørgsmålstegn ved. Men det kommer jo nok meget an på hvilken arbejdsplads man har.

Havde jeg ikke en forstående arbejdsplads, tøvede jeg dog ikke med at melde barnets 1. sygedag selvom min mand havde taget hans, hvis jeg ingen andre muligheder havde - hvilket vi jo sjældent har. Og ellers ville jeg melde mig selv syg. Det er jo nødt til at hænge sammen på en måde og man er bare ikke herre over sygdom.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:) Det er vist ret almindeligt, at folk gør det - men med forbehold for usædvanlige overenskomster, hvor det er tilladt, så har man ikke ret til det. I den forbindelse vil jeg være så røvkedelig at bemærke, at både fusk med, hvilken sygedag det er, og sygemelding af sig selv uden at være syg, i princippet er ulovlig udeblivelse og kan i yderste konsekvens være afskedigelsesgrund...

Anyway, de fleste arbejdsgivere er med på at finde pragmatiske løsninger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så blev jeg så meget klogere :) Det har jeg bare aldrig selv oplevet, så derfor tænkte jeg det var sådan alle steder. Sådan har det i hvert fald lydt på vores ledergruppe, når vi hat diskuteret barns sygdom.

Men altid rart at lære nyt :)

Nu kom jeg lige på min arbejdscomputer, så jeg vil lige indsætte det der står i vores personalehåndbog omkring barnets første sygedag:

I XX har alle medarbejdere ret til at holde en fridag med løn til pasning af syge børn.

Denne ret gælder fra ansættelsestidspunktet og indeholder også den fleksibilitet, at medarbejderen selv kan vælge hvilken som helst dag i barnets sygeperiode.

Retten til en fridag ved barns sygdom gælder for hjemmeboende børn under 18 år.

Og i tilfælde af hospitalsindlæggelse:

Medarbejderen har ret til 5 fridage med løn inden for et år, hvis egne hjemme-boende børn under 18 år bliver indlagt på hospital.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu kom jeg lige på min arbejdscomputer, så jeg vil lige indsætte det der står i vores personalehåndbog omkring barnets første sygedag:

I XX har alle medarbejdere ret til at holde en fridag med løn til pasning af syge børn.

Denne ret gælder fra ansættelsestidspunktet og indeholder også den fleksibilitet, at medarbejderen selv kan vælge hvilken som helst dag i barnets sygeperiode.

Retten til en fridag ved barns sygdom gælder for hjemmeboende børn under 18 år.

Og i tilfælde af hospitalsindlæggelse:

Medarbejderen har ret til 5 fridage med løn inden for et år, hvis egne hjemme-boende børn under 18 år bliver indlagt på hospital.

Hvilken overenskomst er du omfattet af? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvilken overenskomst er du omfattet af? :)

Jeg er på en AC overenskomst.

På min arbejdsplads er der en AC klub, en HK klub og en TL klub.

Jeg er medlem af AC klubben, der forhandler overenskomst for akademikerne, jeg er medlem af DJØF, men det er IDA der er hovedforhandleren når der forhandles overenskomst hos os.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er på en AC overenskomst.

På min arbejdsplads er der en AC klub, en HK klub og en TL klub.

Jeg er medlem af AC klubben, der forhandler overenskomst for akademikerne, jeg er medlem af DJØF, men det er IDA der er hovedforhandleren når der forhandles overenskomst hos os.

Ok - bare nysgerrig. Jeg tænker lidt på, at de gunstige vilkår måske beror på en lokalaftale :chin: Rent fagnørderi :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok - bare nysgerrig. Jeg tænker lidt på, at de gunstige vilkår måske beror på en lokalaftale :chin: Rent fagnørderi :)

Det gør de. Jeg ville jo egentlig også bare vise Mille, at ikke alle skal holde den første sygedag.

Vi har en meget gunstig lokalaftale ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det gør de. Jeg ville jo egentlig også bare vise Mille, at ikke alle skal holde den første sygedag.

Vi har en meget gunstig lokalaftale ;)

Og tak for det. Tror min chef ville falde ned af stolen, hvis jeg fortalte hende om den ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle Jeres inputs :)

 

Det lader til at på min mands arbejdsplads, tager de det ikke så tungt hvornår dagen ligger.

Nu skal jeg så lige finde ud af hvor firkantede de er på min ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle Jeres inputs :)

Det lader til at på min mands arbejdsplads, tager de det ikke så tungt hvornår dagen ligger.

Nu skal jeg så lige finde ud af hvor firkantede de er på min ;)

Jeg ville spørge chefen rimelig direkte om hvordan det er med barn syg og hvordan du skal forholde dig. Som mange andre skriver er det meget afhængig af arbejdsplads. Jeg har blandt kun 1 barnsyg pr barn men jeg har mulighed for at arbejde hjemme. Jeg har gjort det at jeg har meldt barn syg og så har jeg arbejdet mens ungen har sovet eller set tv. Dagen efter har jeg gjort der samme hvis det har krævet to dage hjemme. Så skriver jeg det antal timer på jeg arbejder og resten som barn syg. Det plejer at passe med at det samlet bliver én barnsyg-dag. Jonas har så gjort det samme :) men det kræver selvfølgelig man kan arbejde hjemme ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER