lpd

Bange for kejsersnit

6 indlæg i dette emne

Jeg er rigtig bange for at noget går galt når jeg engang skal føde, og det ender i AKS. Jeg er ikke bange for de fysiske ting, men jeg er rigtig bange for hvordan jeg reagerer, hvis jeg ikke gennemgår en vaginal fødsel. Er vildt bange for at føle nederlag og endnu værre, at jeg vil have sværere ved at føle tilknytning til vores barn, fordi det ikke er MIG der har født ham. Altså kort sagt er det en psykisk udfordring, og jeg kan mærke der skal tages hånd om det nu, hvis det ikke skal vokse sig til et stort træls spøgelse.

Jeg har sagt det til jordemoder, og hun smed en masse statistikker i hovedet på mig, og snakkede kun om det fysiske aspekt. Hun forstod ikke rigtigt hvad jeg mente. Hvem skal jeg gå til for at få styr på de her tanker?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville mene, at en psykolog, ville være en god idé.

Jeg var ekstremt bange for kejsernit og endte desværre med aks. Det var en rigtig voldsom oplevelse for mig, og jeg ramlede ind i en efterfødselsreaktion.

Har dog ikke haft problemer med tilknytning til min søn.

Men en psykolog hjalp mig rigtig meget med den der følelse af, ikke at have født ham selv og det nederlag, jeg oplevede det som :))

Det er ikke rart, at være så bange :kram2 godt at du forsøger, at gøre noget ved det allerede.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg frygtede også inderligt for et akut kejsersnit, men da jeg så fik det følte jeg en stor og lettelse over at vide at nu kom min lille fyr ud og jeg havde ikke længere kontrollen eller magten, det var på en måde rart for mig.

Men jeg forstår så godt det du skriver. Og jeg tror et par gange ved en psykolog kunne gavne dig rigtig meget. Jeg har selv gået ved psykolog af andre årsager og ved hvor få møder der skal til for at man får det lidt lettere med tingene, så det kan jeg kun anbefale - og så husk at snak med din mand eller kæreste om det og ikke mindst personalet ved din fødsel.

Jeg sagde det som noget af det første da jeg kom ind, hvilket var en kæmpe hjælpe for dem og mig undervejs i forløbet for så kendte de til min frygt..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu kan jeg ikke se hvor du kommer fra, men i Århus har de noget der hedder Vuggestedet. Det er et tilbud til kommende og nye mødre/familier. De har både social arbejder, psykologer, familievejledere og andre relevante fag personer.

Og det gode er at man både kan snakke med dem før og efter fødslen.

De hjalp mig rigtig meget, da jeg endte med et voldsomt AKS. Og bagefter ikke kunne knydte mig til vores søn.

Nu har jeg fået AKS 2 gange. Og anden gang der hjalp det også at jeg lige da hun kom ud, fik hende op og ligge hos mig, så hun ikke bare blev "taget" som min søn gjorde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søster brugte også vuggestedet i Århus :)

Hun fik semi akut kejsersnit - og hun gik bagefter med følelsen af at hendes første "opgave" som mor fejlede..

Jeg tror egentlig lidt mange kan føle at den følelse er lidt et "tabu".. Fordi man i de første dage tænker man SKAL være lykkelig og glad.. Jeg tror virkelig det er vigtigt at få sat ord på, og give sig selv lov til at være ked af det.

Jeg tror dog det er svært at bearbejde på forhånd...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak men jeg bor på Fyn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER