MariaPiesen

Den der sut vs amning

25 indlæg i dette emne

Rasmus mener vi skal have gang i sutten herhjemme, fordi Eigil de sidste par dage har spist en gang i timen. Idag og igår har det dog været hver anden time, men det er kun om dagen om natten er det hver fjerde time.

Jeg startede fx med at skrive ned efter midnat med klokslet for amning - og det ser sådan herud

03.30

06.40

08.15

09.40

11.30

12.36

14.39

16.06

17.27

Allerede nu er vi over 8 amninger som er "normalt" ved godt de anbefaler mellem 10-12 måltider det første stykke tid. Men det kommer vi jo også op over, hvis han fortsætter som nu.

Ved hver amning tømmer han brystet for mælk, ig bliver ofte lagt til det andet bryst også. Han sutter effektivt i 10-15 minutter hver gang.

Jeg er som sagt ikke fan af sutten og vil aller helst undgår den. Både fordi det er skønt når de ikke skal vænnes af med sutten igen, men også fordi så er jeg slet ikke i tvivl om at jeg ikke fjerner et måltid med sutten.

Men kan godt se hvad Rasmus mener, når han siger at når han starter på arbejde igen, så kan jeg ikke sidde med Eigil hver time og amme. Fordi jeg også har Ida at tage hensyn til, aftensmad der skal laves osv. Min sp siger da jeg snakkede lidt med hende om det igår at "store børn spiser meget"

Hvor ofte bruger i andre sutten og hvordan er i sikre på at det ikke er på grund af sult jeres børn melder sig ??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi gav Johan sut da han var en uge gammel - i et forsøg på at se om han var sulten eller bare havde et stort suttebehov. Når han fik sutten, og reelt var sulten, blev han bare vred på den - der var ingen tvivl. Han spyttede den simpelhen ud og begyndte at græde..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi gav Johan sut da han var en uge gammel - i et forsøg på at se om han var sulten eller bare havde et stort suttebehov. Når han fik sutten, og reelt var sulten, blev han bare vred på den - der var ingen tvivl. Han spyttede den simpelhen ud og begyndte at græde..

:ditto

Vi kan slet ikke få en sut i munden på ham, hvis han reelt er sulten. Og omvendt bliver han godt gal, hvis jeg tilbyder brystet når han bare vil have sut :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Valdemar fik sut indenfor den første uge, og Elisabeth fik den én dag gammel. Begge fik det på sygehuset mens vi fik hjælp til amning.

Jeg var ængstelig ved det begge gange, men jeg mener bestemt ikke, at det har givet problemer, og hvis de har været sultne, har de bare spyttet sutten ud igen og nægtet at nøjes med den :)

Jeg ville i øvrigt ikke have undværet sutten alle de gange, Valdemar har haft brug for ekstra trøst og tryghed (fx ved dp start!!!) , på trods af at vi pt har svært ved at komme af med den <_<

Dit ammemønster ligner umiddelbart det, jeg havde med Valdemar i starten. Jeg fik også at vide at "store børn spiser meget". E spiser også nogle gange en gang i timen.

Mht. aftensmad, så klarer vi os med flere aftner med rugbrød og/eller rester. :) Og skal Ida ikke i børnehave, siden du skriver, at du også har hende at tage hensyn til? (Ikke fordi du skal selvfølgelig tage hensyn til hende uanset hvad, I know, det var mere sådan, at i bh-timerne var der måske trods alt tid og ro til alle amningerne).

Jeg er i hvert fald ikke helt overbevist om, at du får færre amninger ved at give sut :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

W fik sut da han var 1,5 døgn. De ville have givet på neo men der sagde jeg nej - og stak så halen mellem benene dagen efter :rolleyes

Han tog ikke sut hvis han var sulten!

W spiste altid 11 gange i døgnet, men jeg er også i mod at man styrer det.

Edit: W blev aldrig rigtig fan af sut. Og har jo smidt den helt for LÆNGE siden. Den ville nu ellers have været rar at have!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, så ofte har Julius aldrig spist og hans startvægt var 4646 gram.

Han har oveni det heller aldrig ville tage en sut, men jeg husker fra Anabella, at hun nok skulle sige til, når sutten ikke var nok. Hun stoppede med sutten som 11 mdr gammel og hendes suttebehov som baby var virkelig stort! Så vi kunne ikke undvære den.

Jeg har længe prøvet at give Julius sut, men han vil bare ikke og har egentlig heller ikke behovet.

Så børn og sut er forskellige! Kan godt se, at den kan være god at undvære, men den kan virkelig også være god at bruge!!

Måske er Eigils suttebehov bare større end Idas?

Derudover giver det ro til de små at sutte, så det kan også give ro til maven osv. For hvis han har mavekneb, finder han ro ved amningen (selve det at han sutter), men så får han ondt igen bagefter.

Det blev en lang smøre, håber det giver mening :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto

Vi kan slet ikke få en sut i munden på ham, hvis han reelt er sulten. Og omvendt bliver han godt gal, hvis jeg tilbyder brystet når han bare vil have sut :)

Vi gav Johan sut da han var en uge gammel - i et forsøg på at se om han var sulten eller bare havde et stort suttebehov. Når han fik sutten, og reelt var sulten, blev han bare vred på den - der var ingen tvivl. Han spyttede den simpelhen ud og begyndte at græde..

Okay. Indtil videre spytter han den bare ud hver gang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Valdemar fik sut indenfor den første uge, og Elisabeth fik den én dag gammel. Begge fik det på sygehuset mens vi fik hjælp til amning.

Jeg var ængstelig ved det begge gange, men jeg mener bestemt ikke, at det har givet problemer, og hvis de har været sultne, har de bare spyttet sutten ud igen og nægtet at nøjes med den :)

Jeg ville i øvrigt ikke have undværet sutten alle de gange, Valdemar har haft brug for ekstra trøst og tryghed (fx ved dp start!!!) , på trods af at vi pt har svært ved at komme af med den <_<

Dit ammemønster ligner umiddelbart det, jeg havde med Valdemar i starten. Jeg fik også at vide at "store børn spiser meget". E spiser også nogle gange en gang i timen.

Mht. aftensmad, så klarer vi os med flere aftner med rugbrød og/eller rester. :) Og skal Ida ikke i børnehave, siden du skriver, at du også har hende at tage hensyn til? (Ikke fordi du skal selvfølgelig tage hensyn til hende uanset hvad, I know, det var mere sådan, at i bh-timerne var der måske trods alt tid og ro til alle amningerne).

Jeg er i hvert fald ikke helt overbevist om, at du får færre amninger ved at give sut :unsure

Jo Ida starter i børnehave her til oktober. Men Rasmus arbejder jo om aftenen, så det er primært der jeg skal have tid til Ida også jo.

Indtil videre vil han heller ikke have sutten - til morens store glæde, mens faren er irreterret over det. Jeg tror nemlig heller ikke sutten kan give færre amninger - plus jeg nyder jo amningen hver gang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

W fik sut da han var 1,5 døgn. De ville have givet på neo men der sagde jeg nej - og stak så halen mellem benene dagen efter :rolleyes

Han tog ikke sut hvis han var sulten!

W spiste altid 11 gange i døgnet, men jeg er også i mod at man styrer det.

Edit: W blev aldrig rigtig fan af sut. Og har jo smidt den helt for LÆNGE siden. Den ville nu ellers have været rar at have!

Jeg mener også at det er bedst at Eigil selv styre amningen og at jeg så bare følger hvad han vil have.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, så ofte har Julius aldrig spist og hans startvægt var 4646 gram.

Han har oveni det heller aldrig ville tage en sut, men jeg husker fra Anabella, at hun nok skulle sige til, når sutten ikke var nok. Hun stoppede med sutten som 11 mdr gammel og hendes suttebehov som baby var virkelig stort! Så vi kunne ikke undvære den.

Jeg har længe prøvet at give Julius sut, men han vil bare ikke og har egentlig heller ikke behovet.

Så børn og sut er forskellige! Kan godt se, at den kan være god at undvære, men den kan virkelig også være god at bruge!!

Måske er Eigils suttebehov bare større end Idas?

Derudover giver det ro til de små at sutte, så det kan også give ro til maven osv. For hvis han har mavekneb, finder han ro ved amningen (selve det at han sutter), men så får han ondt igen bagefter.

Det blev en lang smøre, håber det giver mening :)

Det giver meget mening. :)

Men indtil videre har far ikke fået Eigil til at tage sutten idag, vi er blevet enige om at at det er ham der skal give ham den her i starten, da jeg jo lugter af mad ;)

Men det er også kun nogle perioder på dagen hvor han går helt amok med amningen, og det er som regel om eftermiddagen. :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillader mig lige at komme med et tillægsspørgsmål da vi står med samme overvejelser pt omkring sut.

Hvordan har det været med at sove om natten hvis de havde sut der. Var I oppe og give sut flere gange eller kunne de godt sove fra at tabe den?

Synes bare jeg er vågen rigelig gange for at amme, så kan ikke rigtig overskue tanken om at skulle vågne for at give sut også

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillader mig lige at komme med et tillægsspørgsmål da vi står med samme overvejelser pt omkring sut.

Hvordan har det været med at sove om natten hvis de havde sut der. Var I oppe og give sut flere gange eller kunne de godt sove fra at tabe den?

Synes bare jeg er vågen rigelig gange for at amme, så kan ikke rigtig overskue tanken om at skulle vågne for at give sut også

Ved Anabella var det ik så slemt. Hun fik ret hurtigt en størrelse større og den faldt ik så let ud af munden på hende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillader mig lige at komme med et tillægsspørgsmål da vi står med samme overvejelser pt omkring sut.

Hvordan har det været med at sove om natten hvis de havde sut der. Var I oppe og give sut flere gange eller kunne de godt sove fra at tabe den?

Synes bare jeg er vågen rigelig gange for at amme, så kan ikke rigtig overskue tanken om at skulle vågne for at give sut også

Her sover han fra at tabe den.. Jeg tænker at den hjælper ham med at falde i søvn, og at han ikke har behovet når han først sover og er helt afslappet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her sover han fra at tabe den.. Jeg tænker at den hjælper ham med at falde i søvn, og at han ikke har behovet når han først sover og er helt afslappet?

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her sover han fra at tabe den.. Jeg tænker at den hjælper ham med at falde i søvn, og at han ikke har behovet når han først sover og er helt afslappet?

Det samme her :) jeg giver aldrig sutten igen i løbet af natten, men han smider den altid kort efter han er faldet i søvn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med at have Eigil i vikle, så kan du både amme og passe Ida på en gang? Jeg har ammet ufattelig meget i vikle :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med at have Eigil i vikle, så kan du både amme og passe Ida på en gang? Jeg har ammet ufattelig meget i vikle :)

Indtil videre er han ikke fan af vikle. :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Indtil videre er han ikke fan af vikle. :(

Øv :( Har han været ved kiropraktor?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv :( Har han været ved kiropraktor?

Nej har han ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej har han ikke.

Kan du rulle ham sammen til en bold uden han brokker sig eller flytter hovedet? Og kan du svinge hans ben op til ørene? Tænker bare han godt kan være blevet trykket med den fart han havde på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan du rulle ham sammen til en bold uden han brokker sig eller flytter hovedet? Og kan du svinge hans ben op til ørene? Tænker bare han godt kan være blevet trykket med den fart han havde på.

Jeg har ikke prøvet det med at rulle ham sammen til en bold. Men benene kan sagtens komme op til ørene uden problemer og uden brok.

Hvorfor det ??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige en lille Update. Igår endte vi på 15 amninger i døgnet. Og en bundulykkelig Eigil i nat.

Idag er vi indtil videre på 9 amninger og en super glad og tilfreds dreng idag.

Og han er stadigvæk uden sut - til morens glæde

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor gammel er Eigil ?

Magne er nemlig 2 1/2 uge (12aug) - og jeg ligger også til maaaange gange og har en bund ulykkelig dreng pga mave kneb og sult.

Jeg vil så gerne han kunne tage sutten, man Magne nægter det fuldstændig.

Så hvordan strækker du /I amningen ???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor gammel er Eigil ?

Magne er nemlig 2 1/2 uge (12aug) - og jeg ligger også til maaaange gange og har en bund ulykkelig dreng pga mave kneb og sult.

Jeg vil så gerne han kunne tage sutten, man Magne nægter det fuldstændig.

Så hvordan strækker du /I amningen ???

Eigil er 11 dage idag.

Jeg strækker ikke amningen. Eigil bliver lagt til hver gang han selv beder om det. Så det er helt op til ham selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Eigil er 11 dage idag.

Jeg strækker ikke amningen. Eigil bliver lagt til hver gang han selv beder om det. Så det er helt op til ham selv.

Det anbefalede de også i forhold til mælkeproduktionen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER