Marianne1983

Atypiske celler

8 indlæg i dette emne

Har ikke direkte noget med børn at gøre

Men vil høre om andre har fået konstateret atypiske celler ved smear? Og hvad der videre blev foretaget? Og hvordan det udviklede sig?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Har ikke direkte noget med børn at gøre

Men vil høre om andre har fået konstateret atypiske celler ved smear? Og hvad der videre blev foretaget? Og hvordan det udviklede sig?

Jeps det er sket en gang for mig. Var ved at"skide grønne grise" mens jeg ventede på resultatet af den nye test, der så viste at alt var fint.

Kan huske at lægen sagde at det skete i ny og næ, men kan ikke huske forklaringen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik for nogle år tilbage konstateret 'svære celleforandringer' ved en rutinetest hos lægen. Jeg blev sendt videre til en biopsi. Det var ikke nær så slemt som jeg havde frygtet. Det nev lidt, men gjorde ikke rigtig ondt. Til gengæld nævnte hende der tog den, at jeg blødte ualmindeligt meget og da jeg kom ned på gaden efterfølgende, fik jeg det da også pludselig så dårligt, så jeg var ved at besvime. Så det kan godt anbefales lige at blive siddende lidt efterfølgende, til man er sikker på at man er ok.

 

Resultatet af biopsien blev, at der ingenting var at se. Absolut intet, hvilket i følge lægen var underligt/ualmindeligt, når der var tale om svære celleforandringer. Så man bliver jo helt bange for, at der er nogle resultater der er blevet forbyttet et sted :unsure Men jeg har i hvert fald været til rutinetjek siden og der var heller ikke noget at se. Så jeg slap altså med skrækken.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft svære celleforandringer der blev fjernet ved keglesnit i lokalbedøvelse hosmin Gynekolog.

Ikke den fedeste operation, men det er et lille indgreb.

Jeg har ikke haft forandringer i livmoderen siden. Tror det er 6-7 år siden nu.

Der er let øget risiko for at føde for tidligt når man har fået keglesnit, så jeg blev tilbudt et kontrolbesøg på hospitalet, hvor alt dog så fint ud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik konstateret atypiske celler ved sidste smear. Lægen sagde, der ikke var mistanke om noget ondartet, men at man alligevel anbefalede en biopsi, hvilket jeg fik foretaget hos en gynækolog. Det blev gjort uden bedøvelse og gjorde overhovedet ikke ondt. Testen var helt normal, og der var intet at se. Jeg skal så have foretaget en ny smear et år senere (til januar 2016), og hvis den også er normal indgår jeg i det almindelige 3-års check up igen. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeps det er sket en gang for mig. Var ved at"skide grønne grise" mens jeg ventede på resultatet af den nye test, der så viste at alt var fint.

Kan huske at lægen sagde at det skete i ny og næ, men kan ikke huske forklaringen.

Hvor lang tid gik der til den nye test?

har fået at vide jeg skal vente et halvt år!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik konstateret atypiske celler ved sidste smear. Lægen sagde, der ikke var mistanke om noget ondartet, men at man alligevel anbefalede en biopsi, hvilket jeg fik foretaget hos en gynækolog. Det blev gjort uden bedøvelse og gjorde overhovedet ikke ondt. Testen var helt normal, og der var intet at se. Jeg skal så have foretaget en ny smear et år senere (til januar 2016), og hvis den også er normal indgår jeg i det almindelige 3-års check up igen.

Det var godt.

Synes det er mærkeligt der er forskel på hvad de gør. Jeg har bare fået at vide at der skal foretages ny smear om et halvt år. Ingen biopsi.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var godt.

Synes det er mærkeligt der er forskel på hvad de gør. Jeg har bare fået at vide at der skal foretages ny smear om et halvt år. Ingen biopsi.

Det kan være alder (jeg er 41). Det kan være at de umiddelbart kunne konstatere at jeg har en hpv-virus, som jo skal være til stede for at det kan udvikle sig til kræft. Det har så vist sig, at det ikke er dén type virus jeg har... Min læge sagde, at a-typisk betyder netop det - at der ser anderledes ud end det plejer. I mit tilfælde var vi ikke engang i kategorien lette celleforandringer.. Så det er nogle andre parametre, der spiller ind. Cellerne kan se anderledes ud, hvis man har lidt virus i kroppen, er træt, stresset osv. I de allerfleste tilfælde ser alt normalt ud igen (det gjorde det jo også ved mig), så jeg synes du skal være helt rolig ved det ekstra check-up om 6 mdr. Og hvis du alligevel ikke er det, så bed din læge om en uddybende forklaring. Du kan jo evt. spørge, hvorfor jeg bliver sendt til biopsi, og du ikke gør... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER