Vinnus

At blive holdt udenfor

26 indlæg i dette emne

Min datter går i 6. Klasse.

Både sidste år, før sommerferie og her efter nu har hun følt sig udenfor i klassen.

Hver gang de selv må vælge grupper, er der ingen, der vil være sammen med hende, når hun spørger.

Efter skole, når hun forsøger at finde nogle at "lege med" (De leger jo ikke rigtig længere) møder hun samme svar. Oftest skal de lige høre alle de andre piger inden de vil vende tilbage med svar.

I starten af 5. Klasse var det ikke så svært, og heller ikke i de mindre klasser.

Hun føler at hun er den de gider at være sammen med hvis INGEN ANDRE har tid.

Jeg har kontaktet deres vikar klasselærer både før ferien og nu.

Før ferien var der nemlig en, som direkte sagde til hende at de ikke ville have hende med i deres gruppe, når de skulle til Djurs sommerland med skolen.

Han mente at de selv kunne finde en Løsning, hvilket jeg var og er helt uenig i. Synes det er en forkert håndtering af problemet, da det er tydeligt at de Ikke selv kan løse konflikten.

Nu afventer jeg svar fra ham, men hvad kan jeg selv gøre for at min datter får det bedre?

Jeg forstår godt hendes følelser, da jeg selv var den de andre kun kunne lege med, hvis ingen anden kunne (og ikke fik det at vide ) igennem hele folkeskolen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Åh puha jeg får helt ondt i maven på dine vegne..

Hvor er det synd for hende og dig. Det må gøre ondt helt ind i hjertet!

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan sagtens forstå hendes følelser, jeg var også hende som ingen gad lege med, og blev mobbet hele min skoletid.

Jeg synes skolens håndtering er noget vag...

Hvilken forklaring får hun når de ikke vil have hende med?

Vag? Jeg synes den er latterlig.

De burde kunne se at den slags konflikter ikke fører noget godt med sig, og at børn ikke kan løse dem selv.

Hun får forklaringer som at de bare vil være dem (dem der er i gruppen) , at der ikke er plads, at de ikke gider have hende med lige nu... når hun spørger om de kan være sammen efter skole, så siger de ofte at de ikke kan, for at så at gå over til en anden og spørge om den kan være sammen den dag.

Det er så! Ledt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh puha jeg får helt ondt i maven på dine vegne..

Hvor er det synd for hende og dig. Det må gøre ondt helt ind i hjertet!

:kram

Det gør netop rigtig ondt fordi jeg ved hvordan det føles.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det gør mig ondt at høre  :(

 

Ved I hvad der mon er årsagen til at hun ikke er med i grupperne?

 

Du får lige et kram  :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det gør mig ondt at høre :(

Ved I hvad der mon er årsagen til at hun ikke er med i grupperne?

Du får lige et kram :kiss

Nej ikke rigtigt.

Hun skiller sig dog lidt ud, da hun ikke tager tonsvis af makeup på og går i højhælede sko som de mest populære gør. Men det bryder hun sig heller ikke om. Der er også andre som ikke benytter sig af disse ting, så hun er da ikke alene om det.

Hun er en god veninde, Der tænker på andre og til tider for god af sig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram Sikke noget møg :(

Enig i at skolens håndtering er vag, men jeg tænker også, om det kunne være en mulighed at snakke sammen forældrene imellem? Hvis min datter holdt en anden pige udenfor, ville jeg i hvert fald gerne være med til at arbejde på at det blev anderledes...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram Sikke noget møg :(

Enig i at skolens håndtering er vag, men jeg tænker også, om det kunne være en mulighed at snakke sammen forældrene imellem? Hvis min datter holdt en anden pige udenfor, ville jeg i hvert fald gerne være med til at arbejde på at det blev anderledes...

Jeg har overvejet at spørge læreren om det skal tages op på forældremødet.

Det er en del piger, det drejer sig om. Jeg har haft snakket med en mor til en af dem, men det gjorde det nærmest værre :( sagde ikke noget om at hendes datter gjorde noget, men at Freja følte sig holdt udenfor. Moderen mente at den slags deltog hendes datter heldigvis ikke i ...

Jeg ville også gerne arbejde på det, hvis det var mine piger der holdt nogen udenfor.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Får pigerne i 6. klasse lov til at gå med høje hæle og make-up :blink

 

Jeg var selv "pigen uden venner" - og jeg har senere fundet ud af, at det var simpelthen fordi, at jeg var langt længere fremme i livet end dem.

De så mig som "mærkelig" fordi jeg var mere moden og havde andre prioriteringer og andre interesser end dem.

 

Din datter skal styrkes i at hvile i sig selv, og lære at det fa'me er i orden at være tro mod sig selv - med og uden venner!

Der VIL komme venner - RIGTIGE venner i hendes liv.

Det er HÅRDT nu, det er HÅRDT at være udenfor, men det er endnu hårdere at kæmpe for respekt og venskaber som ikke er der.

 

Hvis din datter lærer at det er okay at være alene, og at hun ikke behøver at imponerer nogen, så vil det komme helt af sig selv.

Det er lidt som med katte - viser man dem, at man ikke er interesseret, så kommer de, prøver man at force deres opmærksomhed, så skyr de væk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes du skal tage det op med skolen igen, det kan ikke være rigtigt, at de selv skal løse det internt, skolen har vel et ansvar for at klassen fungerer?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Får pigerne i 6. klasse lov til at gå med høje hæle og make-up :blink

Jeg var selv "pigen uden venner" - og jeg har senere fundet ud af, at det var simpelthen fordi, at jeg var langt længere fremme i livet end dem.

De så mig som "mærkelig" fordi jeg var mere moden og havde andre prioriteringer og andre interesser end dem.

Din datter skal styrkes i at hvile i sig selv, og lære at det fa'me er i orden at være tro mod sig selv - med og uden venner!

Der VIL komme venner - RIGTIGE venner i hendes liv.

Det er HÅRDT nu, det er HÅRDT at være udenfor, men det er endnu hårdere at kæmpe for respekt og venskaber som ikke er der.

Hvis din datter lærer at det er okay at være alene, og at hun ikke behøver at imponerer nogen, så vil det komme helt af sig selv.

Det er lidt som med katte - viser man dem, at man ikke er interesseret, så kommer de, prøver man at force deres opmærksomhed, så skyr de væk.

Meget enig i dette.

Det er selvfølgelig hårdt ikke at have nogle venner. Sådan har jeg også altid haft det.

Og jeg synes at skolen har et ansvar for at forsøge at dæmme op for nogle ting, men jeg vil altså også sige, at nogle ting kan man ikke tvinge igennem. Min erfaring er, at man hurtigt kan komme til at gøre situationen meget værre, hvis man prøver at tvinge de andre piger til at være sammen med hende. Hvis man skal gøre noget, synes jeg det skal være på et generelt plan. Snakke med dem om, hvordan det er at være ensom og ikke have nogle venner og hvordan man måske kan prøve at lege sammen med nogle, som man ikke plejer, men uden at pege på, at det er din datter, der er ensom. Så bliver hun ikke "endnu mere mærkelig" (i mangel af bedre udtyk, for tror bestemt ikke din datter er mærkelig) i deres øjne, men måske kan man alligevel få dem til at tage hende med.

Håber da, at lærerne er uddannet til at håndtere sådan nogle konflikter?

Og ja, som taz siger, så prøv om I i mellemtiden kan styrke hende i, at det kan være okay at være selv. Selvom det er svært.

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis ikke klasselæreren reagerer ville jeg nok kontakte skolelederen. Hvis det er den skole jeg tror det er, så plejer den at være god til at håndtere mistrivsel blandt eleverne, men der er selvfølgelig kommet ny ledelse siden jeg sidst var på skolen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har overvejet at spørge læreren om det skal tages op på forældremødet.

Det er en del piger, det drejer sig om. Jeg har haft snakket med en mor til en af dem, men det gjorde det nærmest værre :( sagde ikke noget om at hendes datter gjorde noget, men at Freja følte sig holdt udenfor. Moderen mente at den slags deltog hendes datter heldigvis ikke i ...

Jeg ville også gerne arbejde på det, hvis det var mine piger der holdt nogen udenfor.

Nej, for der er jo ingen forældre hvis børn der er med til sådan noget <_< Eller noget!! Håber ikke det er en af de mødre som jeg kunne forestille mig sige sådan! Tjek evt. Vores fælles venner på FB, der er vist 1 vi har til fælles som ikke er fra BK ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke okay!

Man kan og skal ikke tvinge børn til at være venner, og hvem de er sammen med efter skole er jo helt op til dem selv.

Men hvis ikke de kan finde ud af at danne grupper i fx timerne, skal de bare ikke selv gøre det! ØV! Stakkels pige altså!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Får pigerne i 6. klasse lov til at gå med høje hæle og make-up :blink

 

Jeg var selv "pigen uden venner" - og jeg har senere fundet ud af, at det var simpelthen fordi, at jeg var langt længere fremme i livet end dem.

De så mig som "mærkelig" fordi jeg var mere moden og havde andre prioriteringer og andre interesser end dem.

 

Din datter skal styrkes i at hvile i sig selv, og lære at det fa'me er i orden at være tro mod sig selv - med og uden venner!

Der VIL komme venner - RIGTIGE venner i hendes liv.

Det er HÅRDT nu, det er HÅRDT at være udenfor, men det er endnu hårdere at kæmpe for respekt og venskaber som ikke er der.

 

Hvis din datter lærer at det er okay at være alene, og at hun ikke behøver at imponerer nogen, så vil det komme helt af sig selv.

Det er lidt som med katte - viser man dem, at man ikke er interesseret, så kommer de, prøver man at force deres opmærksomhed, så skyr de væk.

Jeps det gør de. Nogle af dem er jeg så ikke sikker på, om de har fået lov af forældrene. Men ja det er ikke ualmindeligt med højhælede og de der sneakers med kilehæl.

Det har vi snakket en del om herhjemme, specielt fordi jeg har rygproblemer og det er arveligt. Så ordentligt fodtøj er vigtigt.

 

Jeg var også uden rigtige venner og var anderledes. Det må man åbenbart ikke være som barn/ung/voksen  ;)

 

Det du skriver, det prøver vi allerede at lære begge de store piger. At de skal være dem selv og ikke flokdyr, der gør noget bare fordi en eller anden siger at man skal. Man skal være tro mod sine værdier og sig selv. Det er hårdt at stå der, men i den sidste ende giver det så meget mere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes du skal tage det op med skolen igen, det kan ikke være rigtigt, at de selv skal løse det internt, skolen har vel et ansvar for at klassen fungerer?

Jeg har netop lige skrevet til læreren og rykket for et svar. Jeg ved godt at det kun er et par dage siden jeg skrev, og de er hårdt presset efter reformen, men mobning og deslige bør tages i opløbet, så det ikke kører af sporet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Meget enig i dette.

Det er selvfølgelig hårdt ikke at have nogle venner. Sådan har jeg også altid haft det.

Og jeg synes at skolen har et ansvar for at forsøge at dæmme op for nogle ting, men jeg vil altså også sige, at nogle ting kan man ikke tvinge igennem. Min erfaring er, at man hurtigt kan komme til at gøre situationen meget værre, hvis man prøver at tvinge de andre piger til at være sammen med hende. Hvis man skal gøre noget, synes jeg det skal være på et generelt plan. Snakke med dem om, hvordan det er at være ensom og ikke have nogle venner og hvordan man måske kan prøve at lege sammen med nogle, som man ikke plejer, men uden at pege på, at det er din datter, der er ensom. Så bliver hun ikke "endnu mere mærkelig" (i mangel af bedre udtyk, for tror bestemt ikke din datter er mærkelig) i deres øjne, men måske kan man alligevel få dem til at tage hende med.

Håber da, at lærerne er uddannet til at håndtere sådan nogle konflikter?

Og ja, som taz siger, så prøv om I i mellemtiden kan styrke hende i, at det kan være okay at være selv. Selvom det er svært.

:kram

Det mærkelige er at de sidste år har haft tema om mobning og hvad det kan gøre ved folk. De så blandt andet en video med unge, der fortalte om deres oplevelser. En af historierne blev fortalt af moderen til pigen, da pigen havde valgt at begå selvmord. Lige den historie påvirkede Freja rigtig meget, fordi hun ikke kunne forstå hvorfor pigens klassekammerater ikke kunne se, hvor forkert de opførte sig.  :(

Så de burde vide, hvordan de bør opføre sig og hvordan de ikke skal...

Jeg vil godt nok heller ikke tvinge de andre til at være sammen med min datter. Tænk lige hvad de kunne finde på :O  Den slags virker ikke.

Men jeg tror at det kunne være godt at sætte fokus på det at føle sig ensom og udenfor.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis ikke klasselæreren reagerer ville jeg nok kontakte skolelederen. Hvis det er den skole jeg tror det er, så plejer den at være god til at håndtere mistrivsel blandt eleverne, men der er selvfølgelig kommet ny ledelse siden jeg sidst var på skolen.

Det var også min tanke, altså at kontakte ledelsen, hvis læreren ikke reagerer.

Hobrovejens skole har et rigtig godt program, som de har meget fokus på i indskolingen. Der er der ingen problemer, men efter de flyttede op i de store klasser, så kom problemerne. Der er allerede en pige som har skiftet skole (sidste skoleår) fordi hun følte de bagtalte hende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, for der er jo ingen forældre hvis børn der er med til sådan noget <_< Eller noget!! Håber ikke det er en af de mødre som jeg kunne forestille mig sige sådan! Tjek evt. Vores fælles venner på FB, der er vist 1 vi har til fælles som ikke er fra BK ;)

Jeg ved hvem du mener ;) Jeg tror heller ikke at hun ville acceptere sådan noget udfra det indtryk jeg har af hende. Men lad mig sige det sådan.... hendes datter er ingen helgen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke okay!

Man kan og skal ikke tvinge børn til at være venner, og hvem de er sammen med efter skole er jo helt op til dem selv.

Men hvis ikke de kan finde ud af at danne grupper i fx timerne, skal de bare ikke selv gøre det! ØV! Stakkels pige altså!

Lige netop det sidste rammer helt rigtigt! Ofte skal de selv danne grupper, hvilket er noget hø!! Hun ender hver gang sammen med den dreng i klassen, som de andre drenge ikke vil være sammen med, og de to har svært ved at arbejde sammen. Freja siger at han pjatter for meget. Hun vil nemlig gerne gøre tingene ordentligt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved hvem du mener ;) Jeg tror heller ikke at hun ville acceptere sådan noget udfra det indtryk jeg har af hende. Men lad mig sige det sådan.... hendes datter er ingen helgen...

Jeg kan lave stolper op og ned af alle de ting deres små piger udsættes for i skolen ;) Altså ifølge dem ;) Jeg har desværre en idé om hvad du mener, men jeg er sikker på, at de mener hun er det sødeste lille væsen. Desværre tror jeg hun bliver nedprioriteret hjemme ift. Til søsteren, sørgeligt, men det retfærdiggør ikke hendes handlinger. De er lidt one off a kind- det er familie til min mand ;)

Synes det er godt du rykker for svar, det er synd for F., det skal stoppes :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige netop det sidste rammer helt rigtigt! Ofte skal de selv danne grupper, hvilket er noget hø!! Hun ender hver gang sammen med den dreng i klassen, som de andre drenge ikke vil være sammen med, og de to har svært ved at arbejde sammen. Freja siger at han pjatter for meget. Hun vil nemlig gerne gøre tingene ordentligt

 

Og det er bare slet ikke i orden. Det er netop med til at skabe en distance mellem børnene.. En mulighed for at skubbe enkelte ude.

Det er jo en SUPER undskyldning: "Vi skal kun være 4, så desværre". På den måde, gør man at de samme bliver tættere, og dem udenfor ikke får chancen for at "vise hvem de er".

Som læreruddannet, kan jeg VIRKELIG ikke lide den måde at danne grupper på :( Der er ALTID minimum en i klassen, som fællesskabet lukker ude, af den ene eller anden grund. Det er jo fair nok, hvis begrundelsen fx var at "jeg vil ikke arbejde med XX fordi han pjatter". Men er man bare altid den som bliver lukket ude, finder ingen jo ud af at man har forandret sig: At man gerne vil nu!

Det er lidt det samme når børnene får lov til selv at vælge hvem de vil sidde ved siden af :shooter

 

Du skal virkelig understrege overfor den klasselærer, at det bare ikke kan fungere i den klasse altså!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Børn kan desværre være rigtig ondskabsfulde (uden selv at vide det)... Har din datter nogen interesser hvor hun måske kan finde andre veninder, ikke fordi det løser problemet med klassekammeraterne, men tænker at det vigtigste er at din datter ikke kommer til at føle sig ensom i det hele taget...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha :( Ved slet ikke hvad man stiller op i den situation, men hvor er det synd for jer begge. Jeg får helt ondt i hjertet for både Freja og dig. Ville selv føle mig så magtesløs og ked af det på mit barns vegne i den situation.

 

Jeg har ikke læst alle svarene, så beklager hvis jeg kommer med gentagelser. Lige umiddelbart faldt jeg over Mylionas svar og er ret enig i det. At man jo desværre ikke kan fremtvinge en lyst, der måske ikke er der, uden for skoletid. Men jeg tænker egentlig personligt at det kunne være sundt nok, hvis det var læreren der i skoletiden sørgede for at danne grupper, så der ikke var nogen der kunne komme til at sidde og føle sig fravalgt. Det er jo en super nem og hurtig måde at løse den del af problemet på i hvert fald.

 

På den måde ville man også kunne 'rotere' lidt, så det ikke altid var de samme der var sammen. Det tror jeg altså kun er sundt, så man får lært at kunne være sammen med alle. Det skal man jo altså også kunne som voksen, så det mener jeg da bestemt er en færdighed, som man bør stræbe efter at udstyre børnene med. En viden om, at man behøver ikke nødvendigvis at være bedste venner, men man skal dæleme kunne arbejde civiliseret sammen alligevel. Det vil jeg altså mene er helt fair at kræve, af nogen der går i 6. klasse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et lidt sent svar, men jeg ville alligevel komme med en lille tanke :kram

Jeg tænker på at ofte så har pigerne været veninder i mange år og er derfor tæt rottet sammen -og der er ikke plads til nye. Måske skulle din pige gå til en fritidsaktivitet hvor ingen kender hende -og derved ikke bliver påvirket af rygter, populære piger osv?

Det har i sikkert allerede prøvet, men hvis i ikke har så er det måske et forsøg værd? :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER