Winky

Bækkensmerter - hvad må man ikke?

6 indlæg i dette emne

Jeg har haft ondt i ryggen on & off, og har været til massage ved en massør/zoneterapeut for et par uger siden.

 

I går fik jeg så ondt nederst i ryggen, nærmest som om noget sad i klemme, og jeg havde mest ondt, når jeg rejste mig op - det var som om ryggen lige "skulle i gang", inden jeg kunne gå normalt og noglelunde smertefrit.

 

Det blev dog værre i aftes, og jeg meldte mig syg i dag og fik heldigvis en tid hos en Fysioterapeut. Jeg ville til en Fys denne gang, fordi det føltes anderledes end de øvrige rygsmerter og jeg regnede med at det var bedre end en "alm." massør. 

 

Han fortæller mig så, at det rent faktisk er bækkenet, jeg har ondt i (jeg troede det sad længere nede  :oops ) Han fik fixet meget af det, og jeg har det meget bedre nu, og skal ud til ham igen på tirsdag. Han kaldte det ikke bækkenløsning, bare at smerterne sad i bækkenet (omkring korsbenet)

Han sagde, jeg skal huske at ranke ryggen, ikke løfte noget tungt (min datter  :boo ) og sove med en pude mellem benene.

 

Men er der andet, man skal være påpasselig med, eller skal man "føle sig frem"? Må jeg f.eks. gå tur med hunden? Jeg har en del syprojekter til Lillebror i tankerne, når jeg går på barsel (inden fødsel), må jeg mon det? Der sidder jeg jo meget foroverbøjet ...

Jeg vil selvfølgelig ikke gøre det, hvis det direkte gør ondt, men hvad hvis man ikke umiddelbart kan mærke om det er dét, der gør det?

Er det meget individuelt, eller er et forskelligt fra person til person?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg havde bækkenløsning med Karla, og selv om du ikke har bækkenløsning, kan det være en god ide at behandle det efter samme forsigtighed, så det ikke bliver til bækkenløsning :)

Først og fremmest: Vær opmærksom på vrid i kroppen. Fx hvis du tømmer opvaskemaskine, så drej hele kroppen, når du skal vende dig, og ikke kun overkroppen. Når du skal ud af sengen, så gør det så vidt muligt uden at vride kroppen, og med samlede ben. Vær obs på sådan noget som støvsugning også kan være belastende.

Når du går, tager trapperne etc, så tag små skridt, lige ud. Så dine ben er i naturlig forlængelse af dine hofter, og ikke overbelastes af lange skridt.

Når du sidder ned, så prøv at undgå at side med benene over kors eller i skrædderstilling.

Jeg tror sagtens du kan gå med hunden, bare du ikke går længere end du kan holde ud. Hvis hunden trækker en del, kan det dog give nogle dårlige vrid.

Håber ikke det udvikler sig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ovenstående post er de samme ting jeg ville sige, vil dog lige tilføje en enkelt ting. Jeg er superdårlig til at passe på mig selv, især fordi det først gør ondt når det "er for sent". Men jeg har lagt mærke til, at mit bækken/ryg giver en tidlig advarsel i mange tilfælde, i form af at jeg kan mærke at musklerne i ryg og omkring bækkenet begynder at "stramme" eller føles trætte. Hvis jeg stopper den bevægelse/belastning jeg har gang i når jeg mærker det, kan jeg som regel undgå at det udvikler sig til deciderede smerter, så det prøver jeg personligt at være meget opmærksom på :)

 

Når det så er sagt, hvis smerterne kommer, så kan det hjælpe mig at stille mig på hænder og knæ og skiftevis krumme og svaje ryggen forsigtigt. Det er måske et forsøg værd hvis du oplever smerterne igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for rådene :) Jeg vil netop også tage mine forholdsregler som om det var bækkenløsning, for at det ikke ender sådan ... Men som månebarn skriver så er jeg også dårlig til at passe på mig selv, og i dag har der stort set ingenting været - helt underligt, når det nu var så slemt i går. Og så kan det godt være svært at huske at passe på, men det er for det meste gået godt nok, og det hele virker meget logisk, så det bør være nemt at huske ;)

 

Hunden trækker desværre. Han vejer dog kun omkring 11-12 kg., men derfor er det nogle hårde ryk, det kan give alligevel! Dog er jeg rimelig god til at læse og forudse de pludselige ryk, så jeg kan skåne kroppen mest muligt.

 

Støvsugningen overlod jeg til kæresten for næsten 3 måneder siden pga. plukveer ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik en hel liste fordi jeg har smerter i bækkenet. Jeg kan lige lægge den herind når jeg kommer hjem fra barnedåb :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige været til Fys igen i dag, og han havde næsten fået løsnet det hele  :glad

 

Selvfølgelig vil jeg stadig passe på, men nu er jeg ikke så bange for at have risiko for bækkenløsning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER