cellemus

Kan man supplere med mme de første dage

23 indlæg i dette emne

Hej piger.

Jeg prøver at forberede mig så godt som muligt på bebs der gerne skulle komme om 5 uger.

Jeg havde ved første barn mange problemer med blandt andet amning. Han sugede blod og jeg havde så mange smerter og buler i dem.

Nu tænker jeg så lidt,

Kan jeg tillade mig at supplere op med mme de første dage efter bebs er født ?

Eller er det totalt dumt?

Der kommer jo ikke så meget mælk ud fra start og for at undgå en ulykkelig bebs, ville jeg give ham mme.

Har i erfaringer omkring dette?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi supplerede op på sygehuset. Det gav ikke problemer.

Han fik enten i snapseglas eller den der sprøjteting, de har på sygehuset

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan godt, men det er lidt som at tisse i bukserne for at holde varmen :) hvis du altså gerne vil amme. Mælken løber til pga stimulation, så jo mere baby ligger ved brystet jo bedre. Det jeg prøver at sige er, at det nok vil forsinke processen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig med skruk.

Eller kan du prøve at malke lidt ud inden fødslen. Det kan sætte lidt skub i produktionen og kan gives til bebs i stedet for mme, hvis der bliver behov for et supplement :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vitus fik såkaldt "early feeding" fordi han var rigtig meget i underskud, da han kom ud, og vi kunne simpelthen ikke vente på mælken løb til. Men det var jo i samråd med hospitalet - så høre dem evt. ad. Hos mig foregik det sådan, at jeg ammede, og så fik han MME i glas eller en sprøjte. Herhjemme fandt jeg ud af at give det på en teske, hvilket var meget nemmere for os. Efter nogle uger var det ikke længere nødvendigt - også en beslutning taget i samråd med SP. Så jeg synes, du skal tale med JM om det, hvis det er noget, der bekymrer dig. Man kan sagtens gøre det som supplement i starten, hvis det er nødvendigt uden det har betydning. Men det er ærlig talt møgbesværligt ;) så vent og se, om det bliver nødvendigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi gjorde det (og SKULLE gøre det, da hun ellers tabte sig usundt meget og dehydrerede) da vi var indlagt til ammehjælp. Og min amning fungerer rigtig godt nu :yay

Men jeg er enig med skruk og Emilie så langt, at hvis baby er så mæt, at han/hun ikke sutter, så går det galt.

På sygehuset havde vi en rytme af 1. Amning, 2. Give baby MME/udmalket MM og 3. Malke MM ud. Og de tre trin gjorde jeg så hver tredje time, eller med kortere interval, hvis baby meldte sig før. Døgnet rundt, også om natten og uden at springe over. Sådan var det med begge mine, og det gav pote. På den måde kom baby til brystet først og stimulerede alt det, han/hun orkede, blev derefter mæt ved supplering (så han/hun + jeg kunne sove lidt, istedet for at man har ulykkelig og skrigende bebs i ødelagt bryst non-stop) og til sidst stimulerede jeg få brystet yderligere med malkemaskinen.

Vi blev vejledt og guidet i, hvor meget, vi skulle supplere med, og jeg er ikke sikker på, at jeg ville turde stå alene med det uden fagfolk, men hvis du vil prøve det derhjemme, kan du måske få et skema ved din jm over hvor mange ml, baby skal have pr døgn og så støtte dig op af det. Måske kan du blive indlagt til ammehjælp, ligesom vi blev det? (Jeg ved ikke om man kan i alle kommuner...)

Da jeg var til ammesamtale blev jeg frarådet at stimulere brystet inden fødslen, men jeg kan ikke huske hvorfor :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ps. Jeg døjede også med sår og revner på brysterne ved min første, men har ikke haft det OVERHOVEDET med min datter nu. Så måske bliver det også meget bedre for dig anden gang :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået et tlf til min kommende sp.

Jeg skulle ringe til hende og få hende på besøg inden fødsel netop pga amningen.

Jeg er også blevet tilbudt at blive indlagt nogle dage efter fødslen, men det kan jeg simpelthen ikke.

Føler mig ikke godt tilpas på et sygehus og det ville ikke hjælpe på amningen at jeg ikke er tilpas, tænker jeg.

Men nu vil jeg forhøre mig hos jm og sp og selvfølgelig sygehuset til den tid.

Jeg vil jo ikke tag en forkert beslutning og komme til at ødelægge amningen.

Jeg havde selv den tanke at jeg efter hver amning ville supplere med lidt mme i sprøjte eller lignende.

Men igen, jeg er jo ikke eksperten i det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har læst det på ammenet:

"Udmalkning før fødslen

I de senere år er der dukket undersøgelser op, som peger på gavnligheden af udmalkning i de sidste uger før fødslen for normalt forløbende graviditeter. Ved at malke råmælk ud før fødslen kan man oparbejde et lille lager af dette, som kan gives ved behov for supplering i de første dage, således at modermælkserstatning kan undgås. Endvidere tyder noget på, at forældre der ved tidligere ammeforløb har haft problemer med lav produktion, kan booste deres fremtidige produktion på denne vis. Det kan være bedst at bruge håndudmalkning. I den første tid vil der oftest kun komme få dråber, men efterhånden vil denne mængde stige, og alt kan samles sammen og fryses ned." http://www.ammenet.dk/wiki/udmalkning(ca halvvejs nede).

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men kan man håndudmalke når der er "lukket" ?

De ser pænt lukket ud, men det er måske for tidligt at se nu?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige læst at massage skulle hjælpe det igang.

Kan jeg allerede starte på det nu ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men kan man håndudmalke når der er "lukket" ?

De ser pænt lukket ud, men det er måske for tidligt at se nu?

Det ved jeg desværre ikke. Hos mig lækkede mine bryster allerede før jeg var halvvejs i graviditeten, så jeg er nok ikke et godt eksempel i forhold til dig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men kan man håndudmalke når der er "lukket" ?

De ser pænt lukket ud, men det er måske for tidligt at se nu?

Jeg kunne lige efter jeg havde været i bad for der åbnede de sig på en måde ved ikke om det måske kunne have gavn hos dig ☺

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay.

Det må lige prøve :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke selv haft behov for det, men jeg har laest, at opstartssupplering kunne have reddet mange ellers mislykkede ammeforloeb. 

 

Det er lidt en balancegang, men jeg ville finde en kompetent ammeraadgiver at sparre med. Foreningen Foraeldre & Foedsel har uddannede ammeraadgivere, der staar til raadighed som via telefon. Jeg tror, man skal vaere heldig med sin jordemoder/sundhedsplejerske... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søn havde gulsot på døgn 2, og han havde ikke kræfter til at sutte, så han skulle have mme.

Han havde ellers fint styr på teknikken som sådan, men det var slet ikke nok til at stimulere.

På dag 3-4 fik han først mme, og så blev han lagt til brystet.

Eller dvs jeg lå i sengen med ham hud mod hud næsten hele dagen de første 3-4 dage for at få gang i amningen, men han fik ikke nok mælk ved brystet.

SP var på bsøg på dag 3 og kunne ikke forstå, at mælken ikke var løbet til endnu.

Jeg havde købt en manuel pumpe på hospitalet (heldigvis), og i starten kom der max 3 dråber ud.

Hun gav mig det råd at sidde 10 min med pumpen, hver gang Storm havde spist for at prøve at stimulere, og skal love for, der kom mælk på dag 4!

Dolly Parton WUHUU  :hophop

Jeg havde mange smerter i det venstre bryst de første 4 mdr, men en dag gik det væk, og jeg er kun lige stoppet med de sidste amninger for nogle uger siden.

Så selvom forløbet starter skævt og gør ondt, så kan det altså sagtens ende med en succes.

Det kan også ende i det modsatte, men prøv lidt af hvert hen af vejen, og så håber jeg, det går godt  :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg supplerede også min datter med MME i starten, uden problemer. Kunne jeg gå tilbage i tiden, ville jeg have slappet meget mere af omkring det, var så bange for at amningen gik i stykker hele tiden og endte med at amme i 13 måneder :-) . Hvis det er produktionen, som man er nervøs for, kan man jo bare malke lidt ud også. Synes det lyder som fin ide med bryst først og derefter lidt MME - evt i kop eller sprøjte, så sutteteknikken ikke påvirkes.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg supplerede ikke da jeg fødte min søn, ogingen gjorde opmærksom på at det var noget jeg SKULLE have gjort... Min søn suttede rigtig godt og lå længe og suttede... Men han havde ikke sin såkaldte "madpakke" med ud... Den havde han brugt så på døgn to fik han "sultefeber" kaldte de det... Og blev indlagt på neonatalafdelingen for at få rettet op på det.. Han var en stor baby på 4435 gr... Det var udvidenhed fra min side og intet hjælp på barselsgangen.. Som gjorde det.. Men en ting har jeg lært..... Og det er at næste gang, så bliver der suppleret lige indtil jeg er stensikker på der er masser af mælk i mine bryster... For den oplevelse skal jeg IKKE igennem igen... Det er ikkefor at skræmme.. Men blot for at sige at det rent faktisk kan være en nødvendighed at supplere med MME.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Begge mine børn har fået lidt mme i kop de første dage. Den store fordi at han var en stor knægt og produktionen sku lige i gang.

Den lille blev det for at gi mine bryster en kort pause. Men det var efter råd fra sygeplejersken om natten efter jeg havde født og hun havde ligget længe, så for at få lidt ro på hende.

Det påvirkede ikke mine amninger overhovedet og ammet dem begge til 7 mdr. Jeg vil ikk tøve med at gi lidt i kop i opstarten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Fødte en datter 7 dage over tid der var MEGET sulten, min mælk løb bare ret langsomt til, ført efter 5 døgn var der mælk. Så på 3. Døgnet om eftermiddagen, aftenen og en gang på 4. Døgnet fik hun nogle få ml, vi snakker et halvt medicinbæger med MME og det var SÅ godt! Da mælken så løb til var der ingen problemer og det ødelagde amningen overhovedet ikke!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min bette trold blev suppleret med mme de første to dage af personalet på barselshotellet for at hjælpe med at få mælken til at løbe til så han sutte på mit bryst og havde samtidig en lille slange inde, som der så var mme i og han sugede som aldrig før :)

Allerede idag drypper jeg mælk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den store af mine piger blev supplerert op om natten i de første 5 dage (hvor vi var indlagt pga ks i de 4 af dem).

Personalet på sygehuset hjalp med at give mme i snapseglas, da de kunne se, at hun simpelthen ikke kunne finde ro om natten pga sult.

Den lille blev kun suppleret op den første nat og derefter kørte amningen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER