Nitzen1987

Madpakke-tråden

32 indlæg i dette emne

Jeg synes at vi mangler en tråd, hvor vi kan inspirere hinanden til hvad vi kan gøre for at lave madpakken spændende og varierende (til tider)  

 

Man kan også komme med tips til madpakke-snacks der er på tilbud :shop :)

 

Håber at I vil være med :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Maja har 2 hele rugbrødder med til frokost - 3 hvis det er de små skiver.

Derudover har hun som regel et stykke agurk med og ellers varierende med gulerødder, peber, vindruer eller hvad vi nu ellers lice har.

Så har hun som regel to snacks-ting med - fx ostehaps, rosiner, saltmandler, pistacienødder, frugtstænger mv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fakta har madpakke-snacks-ting i deres tilbudsavis i denne uge :)

 

4iyxtyf.png

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fandt også Cheese dippers til 10 kr i Fakta i dag. Ved dog ikke om det kun er et lokalt tilbud kan ikke se det i avisen :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mie har 2-3 stykker rugbrød med, alt efter hvor mange "snacks" jeg kommer med.

Pålæg er jeg ide fattig på fordi Mie er lidt selektiv.

Men normalt er der 1 hel med leverpostej. Ellers får hun:

Rejeost

Spegepølse

Andet smøreost

Frikadeller

Fiskefrikadeller

Hun har fået en honning mad med i ny og næ, men kun en halv og så som klap sammen, bare for variationens skyld (og det er ikke "forbudt" i børnehaven)

Så i dag har hun fået noget peber makrel med, det er lidt eksperimenterende :unsure

Jeg har købt laks i dag det ELSKER hun. Så det kan hun få med imorgen.

Grønne snacks spiser hun ikke (majs NOGLE gange og gulerødder NOGLE gange, men de får gulerødder hver eftermiddag og Mie får hård mave af dem :prik ), de kommer retur <_< så jeg kommer ofte rødbeder på leverpostejen og så er vi her efter ferien begyndt at sende frugt med:

Lidt æble

Vindruer

Jeg ved hun også spiser pære og banan!

Snacks har vi so far sendt:

Tørrede tranebær

Rosiner

Diverse frugtstænger

Fiskehaps

Cheese deepers

Lidt peanuts

Lidt mandler

Havrefras

Snack pølser

Mini frikadeller

Brød croutoner

Ellers vil vi forsøge os med:

Rejer (i lage)

Små Fiskefrikadeller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Iha, Luna er meget småtspisende, så hun har i dag fået 1,5 skive (små shulstads) med til frokost.

En halv med kødpølse, leverpostej og pikantost.

Er spændt på om hun spiser alle 3 stykker.

Derudover har hun 2 tykke skiver agurk, 1/2 pære, 1/2 frugtstang med.

Til eftermiddag har hun en halv skive rugbrød med leverpostej, 1/2 pære, 1/2 frugtstang og en bøtte med lidt rosiner.

Andre ting hun får med:

et helt æg,

Ostehaps/babybel

Frugt af forskellig slags.

Cherry tomater

Pastaskruer

Pålæg:

kødpølse

Spegepølse

Leverpostej

Hamburgeryg

Smøreost (friskost)

ost

Jeg synes selv jeg er lift ideforladt, når jeg står der og skal smøre :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fantastisk med sådan en tråd! :) Jeg har lige netop selv tænkt på at oprette en madpakke tråd, for at få lidt inspiration, for jeg synes godt nok det er svært pludselig at skulle lave madpakke, for jeg vil rigtig gerne variere hvad han får med.

I dag fik Lucas 1,5 skive rugbrød med (store skiver). En hel med æg og en halv med kylling, og så fik han agurkestave med :)

I går havde han en hel rugbrød med kylling, to mini frikadeller, letkogte gulerodsstave (han synes rå gulerødder er MEGET mærkelige, så han får dem stadig letkogte), agurkestave og en frugtstang med :)

Jeg tænker at hans madpakke som standard vil bestå af rugbrød med forskelligt pålæg og så nogen grøntsager, fx agurk, gulerødder og cherrytomater.

Af pålæg tænker jeg fx kylling, kalkunbryst, æg, torskerogn, spegepølse, leverpostej, og så har jeg også tænkt lidt på makrel, men jeg ved ikk om det bliver noget snaskværk? :unsure

Indimellem vil han så også få fx en frugtstang, rosiner, tørrede tranebær osv med, men det bliver ikke hver dag, for jeg vil også gerne at vi kan hygge med sådan noget herhjemme om eftermiddagen, og så er det ærgerligt hvis han altid får opbrugt sin "kvote" af de ting i bhv :)

Men jeg kunne godt bruge nogen flere ideer til snacks og andre ting til madpakken :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Iha, Luna er meget småtspisende, så hun har i dag fået 1,5 skive (små shulstads) med til frokost.

En halv med kødpølse, leverpostej og pikantost.

Er spændt på om hun spiser alle 3 stykker.

Derudover har hun 2 tykke skiver agurk, 1/2 pære, 1/2 frugtstang med.

Til eftermiddag har hun en halv skive rugbrød med leverpostej, 1/2 pære, 1/2 frugtstang og en bøtte med lidt rosiner.

Andre ting hun får med:

et helt æg,

Ostehaps/babybel

Frugt af forskellig slags.

Cherry tomater

Pastaskruer

Pålæg:

kødpølse

Spegepølse

Leverpostej

Hamburgeryg

Smøreost (friskost)

ost

Jeg synes selv jeg er lift ideforladt, når jeg står der og skal smøre :rolleyes

Pasta skruer :super det havde jeg slet ikke tænkt!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Indtilvidere køre jeg med rimelig ens madpakker til Sofia, fordi det med børnehave og madpakke stadig er så nyt. Jeg tror ikke jeg skal udfordre hende for meget, ej heller give hende noget med hun skal tænke for meget over. Så ind til hun er ordentlig i gang kører vi efter genkendelighed = tryghed.

Det hun får med nu er :

3 halve med pålæg. Altid en ostemad, da det er favoritten, og så variere jeg mellem leverpostej, smøreost, figenpålæg og spegepølse. En mad kan være udskiftet med et stk kold pizza, hvis vi har fået hjemmelavet pizza.

Dertil agurkeskiver, peberfrugt og en ostehaps.

Til frugt en halv banan, og en pære skåret i både plus en riskiks eller en figenstang.

Når hun bliver mere vant til børnehavelivet vil jeg variere med ting som:

Halve pitabrød med fyld, mad med æggesalat, kogt majskolbe (skåret over), grønt stukket ud med kageforme, grønt på spyd (uden den spidse ende), pølsehorn og pizzasnegle.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Udover alt det der er nævnt kan jeg tilføje er:

- en halv advokado, som spises med ske.

-pizza/pesto snegle

- pølsehorn,

- en halv hjemmebagt bolle

- skorpe

- kyllinglår

- guacamole

- Kids smoothies

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også det kan være svært at variere maden i madpakken.

Her får lucas som regel 1-1½ rugbrød med forskellig pålæg på, små cherrytomater og skoleagurker, han elsker det, og så enten en ostehaps eller en af de små mini salamier og så enten 5-6 rosiner eller et lille stykke figenstang.

I denne uge har han haft små pølsehorn med pølser på str med en cocktailpølse  og så kun en hel rugbrød..

 

Vi varierer pålæget mellem:

- leverpostej(en favorit)

- spegepølse

-fiskefrikadeller

- torskerogn

- kylling

-kødpølse

- minifrikadeller

- rejeost

-Figenpålæg

-rejer(noget han elsker, men får det maks med en gang om ugen)

 

Har tænkt at prøve at købe det markrelpålæg man kan købe i skiver jeg har set nogen steder.. 

I vores børnehave skal vi ikke selv have frugt med, det betaler vi 40 kr om mdr for og det er fint synes jeg så får de både brød og frugt/grønt og her i sommer har de lavet koldskål også..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rester af aftensmad kan man også sagten putte i. 'Mine' børn har fx kogte kolde grøntsager, pitabrød, en halv tortillas, pizza rester, frikadeller, pastasalat, råkost, bøtte+gaffel med melon, yoghurt, pirogger.

Nogle børn har brug for ens madpakke hver dag - andre elsker variation. Er selv spændt på hvad Silke Elia siger :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Vores er 3 og er generelt småspisende/kræsen. Og da hun ikke tåler jordnødder er sådan noget som figen stænger og nogle kiks/knæk brød no go. Det samme med æg.

I dag had hun fået en hel rugbrød med. En halv med kødpølse, en kvart med leverpostej og en kvart med pikant ost. Og så agurk. Til frugt har hun en oste haps, en kanel knækbrød og en bøtte med vindruer med.

Jeg vil vædde med leverpostej kommer med hjem igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super med sådan en tråd

Mine er mest til rugbrød + grønt og frugt ved sideni af

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Æggemuffins med grønt og kylling

Rugbrødschips

Frugtkugler

Wraps med kød og grønt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I dag ville Mie have yoghurt med som de andre børn i bhv. Så jeg tog en lille tupperware bøtte og hældte lidt cheesy vanilje yoghurt i og sendte med.

Og så som et supplement til de kedelige rugbrødsmadder har jeg købt det der "sandwich rugbrød" fra Schulstad, i ved det der der ligner meget grov toast. Så får hun sådan den skive med indimellem sammen med rugbrød.

I Aldi kan man i øvrigt købe billige udgaver af

Cheese deepers og frugtstænger. Jeg kan ikke huske pris forskellen men lidt billigere er det. Frugtstængerne er også lidt mindre men det er ikke nødvendigvis skidt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maja havde sandwich med i madkassen i går, fordi vi havde rester tilbage fra vores udflugt i onsdags, men sjovt nok var alt rugbrød spist, men der var stadig sandwich tilbage. Så Maja er nok mest til det klassiske rugbrød i madpakken :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Luna er oppe på at spise 2! hele stykker rugbrød + frugt og snacks til middag :yay madkassen er som regel TOM! :O

Og det samme er eftermiddagsmadkassen også... som regel. Hvis der er rester, er det som regel agurken :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er så heldig, at Anabella kun skal have eftermiddags madpakke med og resten sørger børnehaven for! De får f.eks bålmad hver fredag, det ka mine madpakker ik hamle op med :D

Anyway, hun får som regel en klapsammen rugbrød med pålæg med, lidt agurk, gulerod, tomat og æble.

Det er det hun får lige for tiden. Det svinger lidt med grønt og frugt alt efter hvad der er tidens hit.

Men altid rugbrød, 2-3 slags grønt og 1 slags frugt :)

Hun går i en idrætsinstitution, hvor de går meget op i maden, så vi har fået et helt skriv om den "rigtige madpakke" (åbenbart var der nogen der fik brik kakao med, det forstår jeg slet ik, at man giver med....).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænkte på, om denne tråd kunne være rar at pinne? Er den ikke "evigt aktuel"? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Valdemar har i øvrigt fået to daddelkugler med imorgen. De består af dadler, mandler, havregryn, kokosmel, kokosolie, vanillepulver og (usødet) kakaopulver.

Jeg synes jo, det er sunde ingredienser, men de smager godt nok af chokolade og konfekt :blush Tænker I at det er en uhensigtsmæssig madpakkesnack? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

synes da det lyder som en god ide med at pinne denne tråd... :)

 

og synes ikke at dadelkugler lyder som en uhensigsmæssig snack... Lucas må til fredagens madpakke vælge om han vil have en pakke med cheesedippers eller en lille yoghurt med.. oftest vælger han cheesedippers... Han har næsten hver dag en halv figenstang med og nogle gange lidt rosiner...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Valdemar har i øvrigt fået to daddelkugler med imorgen. De består af dadler, mandler, havregryn, kokosmel, kokosolie, vanillepulver og (usødet) kakaopulver.

Jeg synes jo, det er sunde ingredienser, men de smager godt nok af chokolade og konfekt :blush Tænker I at det er en uhensigtsmæssig madpakkesnack? :unsure

Det er vel ikke anderledes end fx en figenstang eller en pakke rosiner (i mine øjne).

Hvad er børnehavens politik?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

synes da det lyder som en god ide med at pinne denne tråd... :)

og synes ikke at dadelkugler lyder som en uhensigsmæssig snack... Lucas må til fredagens madpakke vælge om han vil have en pakke med cheesedippers eller en lille yoghurt med.. oftest vælger han cheesedippers... Han har næsten hver dag en halv figenstang med og nogle gange lidt rosiner...

Okay det lyder godt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER