skruk

at spare :)

494 indlæg i dette emne

Altså vi er to personer og vi sætter 400-500 kr. af om ugen til alt mad + diverse (dog ikke medtalt de få gange vi spiser udefra på en måned). Af det beløb er der afsat 30 kr. om dagen til kød (bliver dog sjældent brugt helt så meget, faktisk helst ikke mere end 20 kr.) dvs. 140-210 kr. om ugen til kød. Det efterlader os med 190-360 kr. til resten :)

Håber ikke det blev for indviklet :)

Det giver god mening! Vi bruger i øjeblikket 6-700 kr hver uge, men jeg føler overhovedet ikke at vi spare. Vi køber 4 pakker pålæg minimum, og gerne en leverpostej eller laksepålæg også. Så køber vi bare ind som vi lige har lyst til. F.eks i lørdags købte vi alle 3 slags juice -godt nok var det af mærket x-tra, men det er jo absolut ikke en nødvendighed når der skal spares! Vi købte også kakao og jeg køber gerne jordbær og hindbær som i øjeblikket også er dyrt!

Så jeg tænker at der bestemt må være god mulighed for at kunne spare en hel masse hvis jeg ligger nogle kræfter i det :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det giver god mening! Vi bruger i øjeblikket 6-700 kr hver uge, men jeg føler overhovedet ikke at vi spare. Vi køber 4 pakker pålæg minimum, og gerne en leverpostej eller laksepålæg også. Så køber vi bare ind som vi lige har lyst til. F.eks i lørdags købte vi alle 3 slags juice -godt nok var det af mærket x-tra, men det er jo absolut ikke en nødvendighed når der skal spares! Vi købte også kakao og jeg køber gerne jordbær og hindbær som i øjeblikket også er dyrt!

Så jeg tænker at der bestemt må være god mulighed for at kunne spare en hel masse hvis jeg ligger nogle kræfter i det :chin:

Første punkt er helt klart at købe årstidens frugt og grønt, så selvom bær frister, er de bare voldsomt dyre om vinteren. Til sammenligning kan du få ca 2 kg æbler for samme pris som en bakke jordbær.

Når I spiser så meget brød og har en fryser kan I også overveje om der er et sted hvor I kan købe datobrød, fx har bilka ofte datobrød til 5 kr pakken, uanset hvor stor/lille pakken er og om det er noget med kerner/majs/gulerødder eller bare helt simpelt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi handler for cirka 350 kr om ugen. Det er dog inkl. grøntsager og en sjælden gang ris/pasta/andet tilbehør vi skal bruge til aftensmad. Vi har kartofler og æg herhjemme og kød i fryseren.

Det er også inkl. morgenmad, mælk, mel (jeg bager meget, så vi køber så heller ikke toastbrød/franskbrød/boller, kun rugbrød, og det kan tit købes på dato og smides i fryseren), frugt, toiletpapir/husholdning og hvad vi nu ellers lige mangler.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har selv grise som vi slagter, derfor køber vi kun okse og kylling. Jeg køber ALDRIG kød til fuld pris medmindre vi fx skal have en god bøf (meget sjældent), køber kun når det er sat ned på dato eller der er tilbud på fx 3 kg okse, og så ryger det i fryseren.

Køber også pålæg på tilbud, har lige købt en hel rullepølse i netto til 10 kr, der er til et par madder. Pålæg kan også købes på dato/storkøb og fryses ned. Jeg plejer at fryse det ned i "portioner", altså fx 4-5 skiver alt efter hvad det nu er for pålæg. Leverpostej og smør kan også fryses.

Jeg tænker at det er billigere at du laver en madpakke og tager med, og så spiser rester til aftensmad når du alligevel er alene hjemme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay jeg spammer lige lidt. Her er min bon fra i går, mandag.

Der er så købt to bøffer til 20 kr stk (sat ned fra 35) og stropper til 20 kr, som jo ikke lige tæller med i din udregning.

Der er et par økoting på listen - jeg køber altid økologisk mælk, men ellers går jeg efter prisen. Fx er A38 1-2 kr billigere i øko, det samme gjaldt for fløden. Selvom det måske kun er et par kroner, så løber det jo hurtigt op.

Jeg smider lige vores madplan, så det giver mening hvad vi har købt ind til:

Mandag: hjemmelavede burgere: kød fra fryser - 500 g hak = 4 bøffer, jeg spiser en og min kæreste to, så den sidste er lagt i fryseren. Burgerboller har jeg selv bagt i sidste uge. Indkøb: salat og bacon (dobbeltpak, så den anden er røget i fryseren)

Tirsdag: koteletter med salat og kartoffel/gulerods/pastinakmos. Ingen indkøb.

Onsdag: rester fra tirsdag. Ingen indkøb

Torsdag: Gullasch. Kød fra fryseren, grøntsager fra køkkenhaven. Indkøb: fløde

Fredag: fladfisk med ovnstegte kartofler og smørsovs. Fisk fanger vi selv, ingen indkøb.

Lørdag: spise hos mine forældre, hvis jeg altså ikke lige skal føde ;)

Søndag: stegt flæsk med persillesovs og kartofler. Indkøb: persille.

20160202_215134_zpsmnphyl5j.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er mega dårlig til at svare -det er måske også lidt stressen der kommer til udtryk med at tappe mig for overskud -men jeg læser når i skriver og tænker over det :)

Ift at vi i sidste uge måtte af med 1000 kr i brugsen, kan jeg sige at vi i denne uge har købt ind i netto for 450 kr :yay Men intet frugt eller grønt fordi at halvdelen var råddent og muggent :gal

Og så har vi altså fryseren fyldt op med kød så det køber vi ikke rigtig.

Dog købte vi en masse nemme retter til mig (herunder nudler, kineserbox osv) fordi jeg netop intet overskud har i øjeblikket.

Så indkøbsturen kunne nok være gjort billigere eller sundere hvis overskuddet havde været der..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et lille tip: Jeg har lige downloadet appen "Weekly", hvor man kan sætte et ugentligt beløb og så holder den øje med, om man holder sig under det. :)

Jeg har tænkt mig at bruge den til mine "lommepenge" og er ret motiveret af designet (store tal og vejrudsigter, hvor man kan få en sol, hvis man ikke overforbruger :D), men man kunne jo snildt og smart bruge den til sin "mad-og-toiletpapir" konto :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har i øvrigt et nytårsforsæt om, at vi skal holde os på 3000 pr md til mad og dagligt forbrug.

Vi laver/revurderer madplan hver søndag, mindst en uge frem, evt længere hvis inspirationen er der.

Jeg handler hver mandag og hver torsdag/fredag. Vores lokale brugs har øko-mælk til en 5'er hver mandag, så jeg starter ugen med at købe 5 liter. Så er der til hele ugen og vi sparer 15 kr på mælk hver uge (i forhold til normalprisen. Man kunne selvfølgelig også købe konventionel mælk til samme pris for det meste, men altså...). Hvis vi fortsætter med det, så er det 7-800 om året på MÆLK! Det er da vildt :D

Jeg skal have luret flere af den slags "finter" men ellers har vi også snakket om, at det for os handler meget om orden i fryseren (og ikke nødvendigvis at den er stor) så vi får den brugt. Og så har vi snakket om, hvad der giver mening at have i fryseren og for os er det især suppe. Vi har pt Mous tomat, karry, asparges og græskarsuppe i fryseren - alle sammen købt til en 20'er :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God pointe med at overveje, hvad der er i fryseren :chin: Her tror jeg, at det i høj grad vil give mening med hakket kød købt i større mængder til pæn pris - og så færdig mad. Det er vildsomt meget billigere på pressede dage at tage en pose af Stephis kødsovs (så sjovt altså) op - og dele den til pasta med kødsovs en dag og lasagne en anden - end det er at købe take-out eller færdigretter fra supermarkedet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan virkelig anbefale, at man laver en fryserliste! Åha, hvor er det overskueligt og så meget nemmere at få brugt det der ligger dernede ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God pointe med at overveje, hvad der er i fryseren :chin: Her tror jeg, at det i høj grad vil give mening med hakket kød købt i større mængder til pæn pris - og så færdig mad. Det er vildsomt meget billigere på pressede dage at tage en pose af Stephis kødsovs (så sjovt altså) op - og dele den til pasta med kødsovs en dag og lasagne en anden - end det er at købe take-out eller færdigretter fra supermarkedet.

Haha den kødsovs der :lol

Vi er fan af hjemmelavede færdigretter! Herhjemme tæller det som regel:

Kødsovs, pitabrød (og tun i skabet), frikadeller, hakkebøffer (til burgers!), tarteletfyld, kødrester (til biks, pizza eller æggekage), færdiglavede fiskefrikadeller/fiskefrikadellefars, krebinetter...

Det er fantastisk at have mad der næsten laver sig selv, når (ikke hvis ;) ) eftermiddagene driller.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den kødsovs der. Hvad er opskriften på den? Det lyder som en man burde have i fryseren ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har forsøgt med en fryserliste men nooooooogen glemte at holde den opdateret :D Og på den måde endte vi faktisk med at smide meget ud, der ellers skulle have gjort det billigere for os :rolleyes

Så nu har vi 3 skuffer (vi skulle have nyt i forbindelse med flytning og valgte med fuldt overlæg en relativt lille og overskuelig fryser):

1 (stor): til kød. Primært hakket svin og kyllingefilet, for det spiser vi meget, det er billigt og kan bruges til meget. Der er dog også plads til fx en and eller noget andet større, hvis det skulle være.

2: til alt fornuftigt, der ikke er kød. Primært suppe på tilbud og frostgrønt, der ikke nødvendigvis er købt på bud, men i sig selv er en billig måde at mase flere grøntsager ind i kosten på. Altså fx ærter, majs, broccoli og bønner. Helst ikke blandinger, for så begynder vi at synes, at det skal passe til noget og så får vi det ikke ret godt brugt.

3 (lille): is, isterninger og "ballade".

Der er som udgangspunkt ikke plads til frysepizza, mystiske/spændende satsninger/rester/store poser rundstykker o. lign., så den slags købes kun hvis vi har en meget kortsigtet plan for, hvornår det skal spises ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den kødsovs der. Hvad er opskriften på den? Det lyder som en man burde have i fryseren ;)

Hehe, jeg følger ikke konceptet 100% - men det er kødsovs i store mængder med mange grøntsager. Sundt, smager godt og er så god til at få ryddet ud i køleskabet :D

Den var listet op i en tråd om kødsovs engang :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, jeg følger ikke konceptet 100% - men det er kødsovs i store mængder med mange grøntsager. Sundt, smager godt og er så god til at få ryddet ud i køleskabet :D

Den var listet op i en tråd om kødsovs engang :D

Stephie lav lige en tråd om din sovs :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

N har skulle handle alene idag fordi jeg gerne ville være i stand til at hygge med min lillebror, og han tog i fakta og handlede for 461 kr :yay

Heri var der 6 l mælk (Jep så meget drikker vi faktisk) , 2 l rynkeby saftevand, blandet frugt, jordbær, gulerødder, kartofler og salat og agurker, rugbrød, krydderboller, 5 forskellige slags pålæg, pålægschokolade, stor remoulade, yoghurt, æg og så købte han to 2-pak zendium tandpasta og noget gel til toiletkummen og karklude +3 indkøbsposer..

Umiddelbart en fin indkøbsliste men stadig mange ting der er luksus. F.eks behøver vi jo ikke 5 forskellige slags pålæg eller saftevand, jordbær og yoghurt. Vi kunne jo skifte til en billigere tandpasta og det er jo ikke hver gang vi skal købe gel til toiletkummen. Det er ikke et billigt rugbrød, og hvis han havde kigget i køleskabet havde han ikke behøvet at købe gulerødder eller agurk. Og så skal vi jo altså finde en løsning med de indkøbsposer :chin: Det er alligevel 9 kr han har brugt på poser :rolleyes

Jeg får ham aldrig til at bruge stofposer/muleposer og jeg har en skræk for at de tror at vi stjæler poser fra butikken hvis vi genbruger dem :blush

Vi ejer ikke nogle rygsække og det virker måske også lidt voldsomt at tage afsted med 3 stk rygsække i butikken hvis vi kunne låne nogle.. Hvad bruger i andre og vil jeres mænd også bruge dem? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Køber poser hver gang.... Puh, brugte 1100 kr på at handle i dag :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Køber poser hver gang.... Puh, brugte 1100 kr på at handle i dag :-)

Men det er alligevel over 500 kr om året vi bruger på poser i gennemsnit :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har noget med. Et handlenet og en kæmpe firkantet pose. Det er kun i allerstørste nøds jeg køber en pose. Det er skidt for både miljø og pengepung ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er vi jo altid i bil når vi handler og vi har som oftest en vogn med ind. I de tilfælde, der kører vi bare vognen ud til bilen bagefter, hvor vi så pakker varerne i kasser og poser i bagagerummet.

 

Hvis vi kun skal handle lidt og bare tager en kurv, så har vi altid poser med ind. Jeg synes sagtens at man kan se, at de ikke er nye, så er slet ikke bange for, at nogen skal tro at vi stjæler dem. Og ellers kan man jo altid bare tage en anden forretnings poser med, så er der ingen tvivl ;) Det er meget forskelligt hvad vi lige kommer afsted med, så ind i mellem er det poser fra samme forretning, ind i mellem fra en anden.

 

Vi købte også i sin tid nogle lidt kraftigere genbrugsposer til formålet, men dem glemmer vi faktisk ofte at tage med af en eller anden årsag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

N har skulle handle alene idag fordi jeg gerne ville være i stand til at hygge med min lillebror, og han tog i fakta og handlede for 461 kr :yay

Heri var der 6 l mælk (Jep så meget drikker vi faktisk) , 2 l rynkeby saftevand, blandet frugt, jordbær, gulerødder, kartofler og salat og agurker, rugbrød, krydderboller, 5 forskellige slags pålæg, pålægschokolade, stor remoulade, yoghurt, æg og så købte han to 2-pak zendium tandpasta og noget gel til toiletkummen og karklude +3 indkøbsposer..

Umiddelbart en fin indkøbsliste men stadig mange ting der er luksus. F.eks behøver vi jo ikke 5 forskellige slags pålæg eller saftevand, jordbær og yoghurt. Vi kunne jo skifte til en billigere tandpasta og det er jo ikke hver gang vi skal købe gel til toiletkummen. Det er ikke et billigt rugbrød, og hvis han havde kigget i køleskabet havde han ikke behøvet at købe gulerødder eller agurk. Og så skal vi jo altså finde en løsning med de indkøbsposer :chin: Det er alligevel 9 kr han har brugt på poser :rolleyes

Jeg får ham aldrig til at bruge stofposer/muleposer og jeg har en skræk for at de tror at vi stjæler poser fra butikken hvis vi genbruger dem :blush

Vi ejer ikke nogle rygsække og det virker måske også lidt voldsomt at tage afsted med 3 stk rygsække i butikken hvis vi kunne låne nogle.. Hvad bruger i andre og vil jeres mænd også bruge dem? :)

 

Søde du. Jeg tror ikke at du nogensinde vil finde et menneske, der ikke engang imellem køber noget vedkommende dybest set ikke har brug for. Stop med at have så dårlig samvittighed over hvad I bruger pengene på. :kram2 Jeg behøver da f.eks. heller ikke at købe økologisk, men jeg gør det, fordi det gør mig glad og tilgodeser mine holdninger. Samtidig har jeg et princip om kvalitet fremfor kvantitet, hvilket da selvfølgelig gør at jeg nogle gange ender ud med et lidt dyrere produkt, men så justerer jeg lidt i den anden ende og på den måde går det op.

 

Du er selv inde på at fem forskellige slags pålæg måske er i overkanten, men ellers kan jeg faktisk ikke se hvad der skulle have undværet. Nyd jordbærrene, evt med lidt pålægschokolade og mælk i aften. Tror du trænger til lidt selvforkælelse :kiss

 

For at svare på dit andet spørgsmål, så bestræber jeg mig på at have en rygsæk med, når jeg handler og supplerer evt med plastikposer, hvis jeg skulle komme i pladsmangel. Du skal ikke være bange for at butikspersonalet tror du stjæler plastikposer. Man kan rimelig let se på en pose om det er første eller anden gang de bliver brugt. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Søde du. Jeg tror ikke at du nogensinde vil finde et menneske, der ikke engang imellem køber noget vedkommende dybest set ikke har brug for. Stop med at have så dårlig samvittighed over hvad I bruger pengene på. :kram2 Jeg behøver da f.eks. heller ikke at købe økologisk, men jeg gør det, fordi det gør mig glad og tilgodeser mine holdninger. Samtidig har jeg et princip om kvalitet fremfor kvantitet, hvilket da selvfølgelig gør at jeg nogle gange ender ud med et lidt dyrere produkt, men så justerer jeg lidt i den anden ende og på den måde går det op.

Du er selv inde på at fem forskellige slags pålæg måske er i overkanten, men ellers kan jeg faktisk ikke se hvad der skulle have undværet. Nyd jordbærrene, evt med lidt pålægschokolade og mælk i aften. Tror du trænger til lidt selvforkælelse :kiss

For at svare på dit andet spørgsmål, så bestræber jeg mig på at have en rygsæk med, når jeg handler og supplerer evt med plastikposer, hvis jeg skulle komme i pladsmangel. Du skal ikke være bange for at butikspersonalet tror du stjæler plastikposer. Man kan rimelig let se på en pose om det er første eller anden gang de bliver brugt. :)

Hvor er du sød :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har altid handlenet i min taske. Et jeg har fået i julegave af Ayah med hendes håndtryk på :wub jeg køber aldrig poser. Som Susanne siger så er det dårligt for miljøet og pengepungen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

9Thw3yR.jpg

Altså hvor smart og praktisk er det her lige? Som om at Facebook bare vidste at jeg søgte efter en løsning :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

9Thw3yR.jpg

Altså hvor smart og praktisk er det her lige? Som om at Facebook bare vidste at jeg søgte efter en løsning :yay

Men hvis du bor i lejlighed og skal have både varer og baby med op vil jeg altså anbefale en rygsæk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER