skruk

at spare :)

494 indlæg i dette emne

Jeg graver lige denne her frem, da min mand og jeg har talt om, at vores madbudget/-forbrug er overraskende højt i forhold til, hvem vi egentlig er i husstanden. Det er jo nogle fjollede penge, som ingen rigtig har glæde af, hvis det er et spørgsmål om manglende planlægning af indkøb :rolleyes

Det går så op for mig i den forbindelse, at jeg dybest set ikke aner, hvad ting koster :blush Det vil sige, at jeg simpelthen ikke kan vurdere, om den store pakke oksekød i Brugsen (eller whatever) med det store kup-skilt på er billigt, normalpris eller smådyrt. Geeeez... Måske man simpelthen bliver nødt til at lave en lille liste på sin telefon med gennemsnitspris på diverse varer :rolleyes

Jeg har det omvendt, jeg ved virkelig godt hvornår noget er dyrt eller billigt og når du skriver dette tænker jeg, hold op en masse krudt jeg egentlig bruger på sådan noget  :D Og jeg har SÅ svært ved at bestille varer på Osuma eller lign sider, fordi jeg stort set altid køber tilbudsvarer og det nærmest gør ondt på mig at skulle betale normalpris eller normalpris+1-2 kr som jeg syns det ofte er (i hvert fald ifht hvor jeg ellers handler).

 

Det jeg gør er at jeg altid læser det med småt: de fleste butikker skriver nemlig ofte kg prisen på hylden, så hvis fx mærkevaren er på tilbud to for xx spar yy, men ved siden af ligger discount varen som er omtrent lige så fin, så er det kg prisen jeg peger forstørrelsesglasset imod. Desuden læser jeg ofte tilbudsaviser (online) og lægger mærke til hvad man sparer. Ca 80% af varerne er bare nogen de har taget et billed af, de er ikke på tilbud, alle de som er på tilbud har skrevet normalpris og hvor meget man sparer. Jeg ved hvad mit yndlingsrugbrød koster når det ikke er på tilbud, og hvis der er noget tilsvarende som er billigere (kg pris!) tager jeg det. Samme gælder i det hele taget de ting vi bruger tit og ofte.

 

Jeg tænker lidt man skal ha interessen i at spare, for at bruge den ekstra tid på at studere priser. Men jeg kan simpelthen ikke andet. Jeg er også den som meget ofte tager varen op og studerer indholdsfortegnelsen for at få en ide om kvalitet (det som står øverst er der mest af i) og tilsætningsstoffer. Kender mange som aldrig kunne drømme om at gøre det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg graver lige denne her frem, da min mand og jeg har talt om, at vores madbudget/-forbrug er overraskende højt i forhold til, hvem vi egentlig er i husstanden. Det er jo nogle fjollede penge, som ingen rigtig har glæde af, hvis det er et spørgsmål om manglende planlægning af indkøb :rolleyes

Det går så op for mig i den forbindelse, at jeg dybest set ikke aner, hvad ting koster :blush Det vil sige, at jeg simpelthen ikke kan vurdere, om den store pakke oksekød i Brugsen (eller whatever) med det store kup-skilt på er billigt, normalpris eller smådyrt. Geeeez... Måske man simpelthen bliver nødt til at lave en lille liste på sin telefon med gennemsnitspris på diverse varer :rolleyes

Lige mht oksekød så køber jeg aldrig pakker der koster mere end 20 kr pr 450/500 gram :) på det punkt er jeg på nærig at jeg er ligeglad med om der er 3% fedt eller 12% fedt. Jeg går dog langt uden om dem med 22% fedt, selvom de oftest er billige.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Meget enig med Saga - bortset fra at vi er begyndt at få varer fast ved Osuma. Det var dog også virkelig svært for mit sparegen i starten :D

Jeg er generelt lidt nærig :D Så derfor har jeg nok en naturlig interesse for det her med at spare, og jeg har bare lært med tiden hvad tingene koster. Ikke alt selvfølgelig, men de ting jeg typisk køber ved jeg præcis hvornår er billige eller ej. Så det er vel bare ren træning.

Derudover har jeg nogle dyrere specialvarer, jeg køber (tofu, quorn, bønnepasta osv), og der køber jeg gerne godt ind, når det er på tilbud. Det sparer vi meget på.

Og så betyder det generelt bare rigtig meget - for os ihvertfald - at lave madplan hver uge. Det sparer vi rigtig mange impulskøb på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For nogle år siden besluttede jeg mig for øvrigt for at få styr på vores forbrug, så jeg gemte alle boner og skrev dem hver måned ind i et regneark. Det havde jeg opdelt i husholdningsartikler, madvarer og luksus (slik, sodavand, cafe osv). Det gav mig et virkelig godt overblik og forståelse for vores forbrug.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har det omvendt, jeg ved virkelig godt hvornår noget er dyrt eller billigt og når du skriver dette tænker jeg, hold op en masse krudt jeg egentlig bruger på sådan noget :D Og jeg har SÅ svært ved at bestille varer på Osuma eller lign sider, fordi jeg stort set altid køber tilbudsvarer og det nærmest gør ondt på mig at skulle betale normalpris eller normalpris+1-2 kr som jeg syns det ofte er (i hvert fald ifht hvor jeg ellers handler).

Det jeg gør er at jeg altid læser det med småt: de fleste butikker skriver nemlig ofte kg prisen på hylden, så hvis fx mærkevaren er på tilbud to for xx spar yy, men ved siden af ligger discount varen som er omtrent lige så fin, så er det kg prisen jeg peger forstørrelsesglasset imod. Desuden læser jeg ofte tilbudsaviser (online) og lægger mærke til hvad man sparer. Ca 80% af varerne er bare nogen de har taget et billed af, de er ikke på tilbud, alle de som er på tilbud har skrevet normalpris og hvor meget man sparer. Jeg ved hvad mit yndlingsrugbrød koster når det ikke er på tilbud, og hvis der er noget tilsvarende som er billigere (kg pris!) tager jeg det. Samme gælder i det hele taget de ting vi bruger tit og ofte.

Jeg tænker lidt man skal ha interessen i at spare, for at bruge den ekstra tid på at studere priser. Men jeg kan simpelthen ikke andet. Jeg er også den som meget ofte tager varen op og studerer indholdsfortegnelsen for at få en ide om kvalitet (det som står øverst er der mest af i) og tilsætningsstoffer. Kender mange som aldrig kunne drømme om at gøre det.

Jeg er også fanatisk deklarationslæser, og jeg kigger såmænd også på omregningerne til kilopris o.l. - jeg har så bare ofte ikke rigtig noget at sammenligne med :blush Oksekød i Brugsen vil fx ofte være anbragt et sted for sig selv med et "månedens kup", men uden sammenligningspris. Eller Irma kan have et tilbud på laks, hvor jeg måske nok kan se sammenligningen med deres egen normalpris, men hvor jeg ikke aner, om det så stadig er det dobbelte af en anden butiks pris :rolleyes Jeg tror faktisk, at jeg vil prøve at notere lidt ned på de varer, som vi bruger ofte. Jeg er lidt hysterisk med kvaliteten, sp det behøver egentlig ikke i sig selv at være billigt - det skal bare ikke være dyrere end det behøver at være :chin:

Det med "tilbuds"aviserne har jeg også studset over - kald det dog en reklame, supermarkedsbiks, det er jo dét, det er :rolleyes

Mest af alt glæder jeg mig til bedre plads med bedre mulighed for lidt større indkøb - og så er jeg (af flere grunde) gået lidt i kamp mod madspild (hvilket er op af bakke med min mand, for han haler gladeligt ting ud af fryseren, hvorefter han hellere lige vil spise noget andet, og så bliver det første sjovt nok for gammelt <_< ).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et sted at spare kunne måske være at købe basisvarer i discountbutikker. Flåede tomater er nu engang flåede tomater i min verden. Så kan man altid købe den gode vin eller fredagsbøfferne i brugsen, hvor der er gjort lidt mere ud af det. Det bliver altid et par hundrede kroner dyrere, hver gang vi handler i brugsen frem for rema1000, også selvom vi køber mere eller mindre det samme.

Jeg tror det er politikken, der laver et pristjek af x-antal dagligvarer i forskellige butikker. Den giver et ret godt overblik over hvad basis ting kan købes til, og hvor meget der er at spare.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et sted at spare kunne måske være at købe basisvarer i discountbutikker. Flåede tomater er nu engang flåede tomater i min verden. Så kan man altid købe den gode vin eller fredagsbøfferne i brugsen, hvor der er gjort lidt mere ud af det. Det bliver altid et par hundrede kroner dyrere, hver gang vi handler i brugsen frem for rema1000, også selvom vi køber mere eller mindre det samme.

Jeg tror det er politikken, der laver et pristjek af x-antal dagligvarer i forskellige butikker. Den giver et ret godt overblik over hvad basis ting kan købes til, og hvor meget der er at spare.

:ditto

Vi køber altid ind først i Netto, alt hvad vi kan få. Og så går vi i Føtøx/Kvickly og køber resten. Det sparer vi meget på.

Fx sådan en lille ting som hytteost, det spiser jeg ret meget af. Den HELT SAMME bøtte koster 3 kroner mere i Føtex end i Netto! Det samme med den HELT SAMME smøreost. Økoagurkerne er tit en krone billigere i netto, kålene gerne 3-5 kr billigere osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Søndagsavisen har lige lavet et pristjek, som vidst nok er i deres avis nu (vi får ikke lokalaviser). Du kan hente den som pdf på rema1000.dk):)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Søndagsavisen har lige lavet et pristjek, som vidst nok er i deres avis nu (vi får ikke lokalaviser). Du kan hente den som pdf på rema1000.dk):)

Great minds osv - har liiiige hentet den ned :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto

Vi køber altid ind først i Netto, alt hvad vi kan få. Og så går vi i Føtøx/Kvickly og køber resten. Det sparer vi meget på.

Fx sådan en lille ting som hytteost, det spiser jeg ret meget af. Den HELT SAMME bøtte koster 3 kroner mere i Føtex end i Netto! Det samme med den HELT SAMME smøreost. Økoagurkerne er tit en krone billigere i netto, kålene gerne 3-5 kr billigere osv.

Åh, det burde vi også - netto ligger dør om dør med SuperBrugsen her - men virkeligheden er vist, at det ikke kommer til at ske. Indkøb sker altid lidt småtravlt og ingen af os orker at lede efter ting i netto først for bagefter at hente resten i SuperBrugsen (hvor vi rent faktisk kan finde varerne :) ) :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, det burde vi også - netto ligger dør om dør med SuperBrugsen her - men virkeligheden er vist, at det ikke kommer til at ske. Indkøb sker altid lidt småtravlt og ingen af os orker at lede efter ting i netto først for bagefter at hente resten i SuperBrugsen (hvor vi rent faktisk kan finde varerne :) ) :blush

Er det ikke bare et spørgsmål om at hvis i fast handler i Netto så vil i lynhurtigt vide hvor tingene er?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det ikke bare et spørgsmål om at hvis i fast handler i Netto så vil i lynhurtigt vide hvor tingene er?

Til en vis grad... Vore lokale netto glimrer ikke ved sin orden... Men noget af det ville klart komme til at sidde :) Faktisk har jeg endda været der i dag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til en vis grad... Vore lokale netto glimrer ikke ved sin orden... Men noget af det ville klart komme til at sidde :) Faktisk har jeg endda været der i dag :)

Sejt! Så for du lige en spare stjerne til din stjerne bog

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sejt! Så for du lige en spare stjerne til din stjerne bog

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sejt! Så for du lige en spare stjerne til din stjerne bog :lol

(Så gå dog i seng Stephi, der er jo ingen der synes du er sjov :lolhit )

Jeg synes også den var sjov :lolhit du er altså sjov :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sejt! Så for du lige en spare stjerne til din stjerne bog :lol

(Så gå dog i seng Stephi, der er jo ingen der synes du er sjov :lolhit )

:lol jeg var sågar inde at købe ind til din kødsovs :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha Lollerberg og Katrinemus :D hvor er i søde :kiss

:lol jeg var sågar inde at købe ind til din kødsovs :D

Orv, sejt at du laver den! Den er også hel go, på den der hverdagsagtige måde :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha Lollerberg og Katrinemus :D hvor er i søde :kiss

Orv, sejt at du laver den! Den er også hel go, på den der hverdagsagtige måde :D

Dét er den - og fuld af grøntsager, og overskuelig at lave i større portioner og god til at tømme grøntsagsskuffen :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha Lollerberg og Katrinemus :D hvor er i søde :kiss

Orv, sejt at du laver den! Den er også hel go, på den der hverdagsagtige måde :D

Grøntskuffe tom og fryser fuld :super

Jeg har før tænkt med mad, der tilberedes over lang tid: De hersens grøntsager - er der egentlig nogetvtilbage af deres egenskaber, når sådan en ret har stået på komfuret i 4-5 timer? :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Grøntskuffe tom og fryser fuld :super

Jeg har før tænkt med mad, der tilberedes over lang tid: De hersens grøntsager - er der egentlig nogetvtilbage af deres egenskaber, når sådan en ret har stået på komfuret i 4-5 timer? :chin:

Perfekt!

Noget fordamper jo, altså nogle vitaminer. Sådan er det bare! Der forsvinder også vitaminer når bare man snitter grøntsagerne. Men hvis man KUN skulle spise hele uskrællede grøntsager altid, så tror jeg at man fik endnu færre vitaminer, for man ville simpelthen miste lysten til dem!

Og så meget er det trods alt ikke du mister. I sådan en gryde kan det nok være at guleroden smider noget a-vitamin (for nu at tage et eksempel), men den taber det jo mest af alt ud i resten af sovsen. Så det er kun det der forsvinder vi damp du taber.

Min lærinde sagde at man kunne stå over spækbræt/gryde/ovn/pande og indånde dampene - mest af alt i sjov :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Perfekt!

Noget fordamper jo, altså nogle vitaminer. Sådan er det bare! Der forsvinder også vitaminer når bare man snitter grøntsagerne. Men hvis man KUN skulle spise hele uskrællede grøntsager altid, så tror jeg at man fik endnu færre vitaminer, for man ville simpelthen miste lysten til dem!

Og så meget er det trods alt ikke du mister. I sådan en gryde kan det nok være at guleroden smider noget a-vitamin (for nu at tage et eksempel), men den taber det jo mest af alt ud i resten af sovsen. Så det er kun det der forsvinder vi damp du taber.

Min lærinde sagde at man kunne stå over spækbræt/gryde/ovn/pande og indånde dampene - mest af alt i sjov :lolhit

:lolhit fair 'nuff :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man sådan skulle virkelig spare, hvor man var heldig at have nok kød i fryseren til en måned ca, så man skulle maks købe rugbrød, pålæg, mælk og frugt og måske salat og andet diverse ; hvor højt/lavt beløb ville i beregne til to personer på ugebasis?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man sådan skulle virkelig spare, hvor man var heldig at have nok kød i fryseren til en måned ca, så man skulle maks købe rugbrød, pålæg, mælk og frugt og måske salat og andet diverse ; hvor højt/lavt beløb ville i beregne til to personer på ugebasis?

 

Det kommer jo lidt an på skal resten være økologisk/ ikke økologisk og hvilket pålæg i er til, eller om i evt. ville kunne bruge rester af kød som pålæg, men ville nok satse på ca 50 kr pr dag. og hvordan jeres lagerbeholdning af tørvarer og konserves ser ud. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man sådan skulle virkelig spare, hvor man var heldig at have nok kød i fryseren til en måned ca, så man skulle maks købe rugbrød, pålæg, mælk og frugt og måske salat og andet diverse ; hvor højt/lavt beløb ville i beregne til to personer på ugebasis?

 

Altså vi er to personer og vi sætter 400-500 kr. af om ugen til alt mad + diverse (dog ikke medtalt de få gange vi spiser udefra på en måned). Af det beløb er der afsat 30 kr. om dagen til kød (bliver dog sjældent brugt helt så meget, faktisk helst ikke mere end 20 kr.) dvs. 140-210 kr. om ugen til kød. Det efterlader os med 190-360 kr. til resten :)

 

Håber ikke det blev for indviklet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer jo lidt an på skal resten være økologisk/ ikke økologisk og hvilket pålæg i er til, eller om i evt. ville kunne bruge rester af kød som pålæg, men ville nok satse på ca 50 kr pr dag. og hvordan jeres lagerbeholdning af tørvarer og konserves ser ud.

Altså fordi at det jo er sparetider så er økologi ikke en mulighed -vi kan spise det meste pålæg, dog er der nogle begrænsninger for N da han ikke bryder sig om meget fedtholdig pålæg (som de billige mærker for det meste er) ..

N kommer til at spise rugbrød hver dag ca 3 -4 stykker alt efter om vi har frugt/grøntsager han også kan tage med. Hans madpakke skal dække frokost og aftensmad. Jeg håber/regner med at tage rester med til frokost da jeg har opvarmningsmuligheder. Og 6/7 dage om ugen spiser jeg alene, får gratis frugt på jobbet og gratis ost hvis jeg f.eks har knækbrød eller andet med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER