skruk

at spare :)

494 indlæg i dette emne

Oktober måned bliver vores sparemåned hvor vi går All-in. Hvis i andre kan klare jer for så lidt, så kan vi da virkelig også :rolleyes

Oktober bliver så stram for N får kun en halv månedsløn, og selvom vi har lidt i opsparingen så tror jeg ikke at det er nok.. Så september spare vi også, men oktober bliver det hårdt :D

Hvor meget plejer I at bruge om måneden? Altså hvor meget skal der skæres ind?

Madplan og er ugentligt storindkøb giver rigtig meget, synes jeg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Åh, vi ville så gerne lave madplaner og handle en gang om ugen (eller jeg ville gerne :P), men synes det er så svært at finde på nogle retter, hvor man kan genbruge råvarerne, uden at det bliver kedeligt :(

Vores madbudget siger 3000,- om måneden og vi kan ikke holde det.. og vi er altså kun to (og en baby), så det SKAL bare kunne lykkes..

suk, hvor er jeg misundelig på jer, der får det til at køre..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor meget plejer I at bruge om måneden? Altså hvor meget skal der skæres ind?

Madplan og er ugentligt storindkøb giver rigtig meget, synes jeg

Vi plejede at bruge 4000+ kr, men så skiftede vi butik og er måske nede på 3000 kr.. Så det kan vi helt sikkert gøre bedre -vi er trodsalt kun 2 personer :rolleyes

For os har det handlet om dovenskab (lette retter) og luksus samt dårlige madvaner.

Det skal der laves om på.

Det er svært for os (læs: mig) , fordi at hele ugen på nær søndag og mandag, er jeg helt alene og derfor gider jeg ikke at stå og lave mad -og jeg gider sjældent at spise det samme flere dage i træk -og derfor bliver det ofte til en færdigret eller rugbrød :blush

Så rent luksusproblem...

Men jeg skal tage mig sammen.. Også fordi at N har taget så meget på og virkelig ønsker sig at tabe sig -og det vil jeg gerne støtte op om. Så madplaner og madpakke er nødvendigt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare se at komme igang :) Det bliver nemmere hen af vejen, synes jeg. Jeg bruger måske et lille kvarter på det om søndagen, hvor det i starten nærmest kunne tage en hel dag.

Og gem de gamle madplaner. De er gode til inspiration eller at genbruge.

Hvad med at fryse ned? Så har du nem mad i fryseren og behøver ikke spise det samme hver dag.

Og gem alle kvitteringer og brug tid på at lave regnskab. Det kan give en øjenåbner.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er heller ikke gode til at spare og lave madplan..nok fordi manden ser alt med indkøb og mad som min opgave og jeg føler ikke jeg kan stå selv med hele den opgave..nå..men når vi går I stå med madlavning og indkøb prøver vi at kigge fryser,køleskab og skabe igennem og ser hvad vi har der kan laves noget ud af...på den måde kan vi til tider spare et ekstra indkøb som jo også indeholder impuls køb...og dermed får vi ryddet lidt ud og undgår måske noget mad spild og kan så komme på sporet til næste dag hvor vi skal handle og have købt økonomisk fornuftigt ind ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er virkelig et og andet med min evne til at spare og graviditet. Min MANGLENDE evne altså! Jeg har intet overblik over madplaner, køleskabsindhold osv + jeg crawer alt muligt OG kan pludselig ikke udstå ideen om planlagt aftensmad = vi handler ALT FOR MEGET <_<

Jeg bliver sådan helt træt af mig selv! For mine principper om økologi og stop-madspild ryger sku lidt af fløjten når planlægningen ryger :prik

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har sat vores uge beløb op, da vi var ved at have en for stor opsparing :blush så føler vi lever som konger lige nu :blush vi har fået 700kr i ugen :D og af det betaler jeg så også psykolog :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad koster psykolog? For ellers sys jeg da det er et fint beløb! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har sat vores uge beløb op, da vi var ved at have en for stor opsparing :blush så føler vi lever som konger lige nu :blush vi har fået 700kr i ugen :D og af det betaler jeg så også psykolog :)

Kan man have en for stor opsparing? :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ingen indkomst denne måned, så vi sparer alt hvad vi overhovedet kan. Det er på en måde faktisk ret sjovt. Man bliver lidt budt af det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad koster psykolog? For ellers sys jeg da det er et fint beløb! :)

324 pr gang ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan man have en for stor opsparing? :D

Ha ha, det tænkte jeg også :D

Og ellers tager jeg da gerne imod ;) Efter en meget dyr (men fantastisk og alle pengene værd) ferie og et par kedelige store uventede regninger så er vores opsparing lig nul

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan man have en for stor opsparing? :D

Ja, hvis man vil have boligstøtte :lol

Vi ville 'miste' ca 3000, som er det beløb vi har haft som fast overførsel til vores opsparing :) og så vil vi hellere leve godt den sidste tid på su :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åhh jeg kunne dælme ikke finde denne tråd! Har ellers tænkt på den flere gange, men kunne ikke huske hvor den lå.

Vi skal slagte gris i næste weekend, så der får vi en hel del kød (Gertrud vejer lige knap 90 kg). Jeg har så ikke regnet på, hvad det har kostet os at have grisene. Vi har fået dem gratis (eller, når man bor på landet betaler man jo ofte folk i tjenester og åbenbart også grise), og indhegningen havde vi i forvejen til de andre grise. Min kæreste har så lavet nyt staldsystem, hvor materialer ikke er medregnet og foder skal de jo også have.

Jeg tror dog vi sparer en hel del når man tænker på det er glad frilandsgris vi får i fryseren.

Derudover er jeg begyndt at skrive ALLE indkøb ned i et hæfte. Puha det var ikke sjovt i starten, men nu er der gået sport i den. Jeg synes dog det er lidt svært, for vi har ikke fællesøkonomi, og min kæreste arbejder to uger ude og har tre uger hjemme, så det giver et lidt skævt madbudget.

Kan man få oprettet en konto i banken, hvor vi kan have hver vores kort til? Vi har prøvet med kontanter (madpenge), men så får vi ikke pengene med og det fungerede ikke rigtigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åhh jeg kunne dælme ikke finde denne tråd! Har ellers tænkt på den flere gange, men kunne ikke huske hvor den lå.

Vi skal slagte gris i næste weekend, så der får vi en hel del kød (Gertrud vejer lige knap 90 kg). Jeg har så ikke regnet på, hvad det har kostet os at have grisene. Vi har fået dem gratis (eller, når man bor på landet betaler man jo ofte folk i tjenester og åbenbart også grise), og indhegningen havde vi i forvejen til de andre grise. Min kæreste har så lavet nyt staldsystem, hvor materialer ikke er medregnet og foder skal de jo også have.

Jeg tror dog vi sparer en hel del når man tænker på det er glad frilandsgris vi får i fryseren.

Derudover er jeg begyndt at skrive ALLE indkøb ned i et hæfte. Puha det var ikke sjovt i starten, men nu er der gået sport i den. Jeg synes dog det er lidt svært, for vi har ikke fællesøkonomi, og min kæreste arbejder to uger ude og har tre uger hjemme, så det giver et lidt skævt madbudget.

Kan man få oprettet en konto i banken, hvor vi kan have hver vores kort til? Vi har prøvet med kontanter (madpenge), men så får vi ikke pengene med og det fungerede ikke rigtigt.

Ja det kan man, det har vi :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åhh jeg kunne dælme ikke finde denne tråd! Har ellers tænkt på den flere gange, men kunne ikke huske hvor den lå.

Vi skal slagte gris i næste weekend, så der får vi en hel del kød (Gertrud vejer lige knap 90 kg). Jeg har så ikke regnet på, hvad det har kostet os at have grisene. Vi har fået dem gratis (eller, når man bor på landet betaler man jo ofte folk i tjenester og åbenbart også grise), og indhegningen havde vi i forvejen til de andre grise. Min kæreste har så lavet nyt staldsystem, hvor materialer ikke er medregnet og foder skal de jo også have.

Jeg tror dog vi sparer en hel del når man tænker på det er glad frilandsgris vi får i fryseren.

Derudover er jeg begyndt at skrive ALLE indkøb ned i et hæfte. Puha det var ikke sjovt i starten, men nu er der gået sport i den. Jeg synes dog det er lidt svært, for vi har ikke fællesøkonomi, og min kæreste arbejder to uger ude og har tre uger hjemme, så det giver et lidt skævt madbudget.

Kan man få oprettet en konto i banken, hvor vi kan have hver vores kort til? Vi har prøvet med kontanter (madpenge), men så får vi ikke pengene med og det fungerede ikke rigtigt.

Ja du kan sagtens have en fælles konto med hver jeres dankort til :) 

 

Har vi til vores forbrugs/madkonto, og derudover har vi så et dankort til hver vores egen konto (jeg har så ikke brugt mit længe så har glemt koden men ja, details details) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åhh jeg kunne dælme ikke finde denne tråd! Har ellers tænkt på den flere gange, men kunne ikke huske hvor den lå.

Vi skal slagte gris i næste weekend, så der får vi en hel del kød (Gertrud vejer lige knap 90 kg). Jeg har så ikke regnet på, hvad det har kostet os at have grisene. Vi har fået dem gratis (eller, når man bor på landet betaler man jo ofte folk i tjenester og åbenbart også grise), og indhegningen havde vi i forvejen til de andre grise. Min kæreste har så lavet nyt staldsystem, hvor materialer ikke er medregnet og foder skal de jo også have.

Jeg tror dog vi sparer en hel del når man tænker på det er glad frilandsgris vi får i fryseren.

Derudover er jeg begyndt at skrive ALLE indkøb ned i et hæfte. Puha det var ikke sjovt i starten, men nu er der gået sport i den. Jeg synes dog det er lidt svært, for vi har ikke fællesøkonomi, og min kæreste arbejder to uger ude og har tre uger hjemme, så det giver et lidt skævt madbudget.

Kan man få oprettet en konto i banken, hvor vi kan have hver vores kort til? Vi har prøvet med kontanter (madpenge), men så får vi ikke pengene med og det fungerede ikke rigtigt.

 

Ja, til konto i banken. Det er meget normalt at par har en madkonto :) Det har vi også og det fungerer perfekt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

...så det er der vist ikke tvivl om... :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skønt og tak for svar! Koster det mon gebyr at få lavet sådan et par kort og konto? Jeg har Nordea og min kæreste har Danske Bank

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skønt og tak for svar! Koster det mon gebyr at få lavet sådan et par kort og konto? Jeg har Nordea og min kæreste har Danske Bank

 

Vi har begge Nordea og betaler ikk noget. Så tvivler, men skal ikke kunne sige det når i ikke har samme bank. Kontoen er jo nød til at være i én af bankerne :).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har begge Nordea og betaler ikk noget. Så tvivler, men skal ikke kunne sige det når i ikke har samme bank. Kontoen er jo nød til at være i én af bankerne :).

Super, vil lige kontakte banken. Jep, men jeg tænker at vi begge laver en fast overførsel til den konto :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super, vil lige kontakte banken. Jep, men jeg tænker at vi begge laver en fast overførsel til den konto :)

Da min mand (dengang kæreste) og jeg fik fælles madkonto, blev det i Nordea (hans bank, jeg havde Jyske Bank), og jeg mener helt bestemt at vi hverken skulle betale gebyr på oprettelse, kort eller noget :) - vi har stadig samme konto endnu her 7 år senere ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skønt og tak for svar! Koster det mon gebyr at få lavet sådan et par kort og konto? Jeg har Nordea og min kæreste har Danske Bank

Min mand og jeg havde indtil i fredags i Nordea, som jeg oprindeligt havde, mens han havde sine andre konti i al-bank. Vi skulle betale 150 kr om året i gebyr for hans dankort, men stadig noget af det bedste vi har gjort for at betale fælles udgifter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja du kan sagtens have en fælles konto med hver jeres dankort til :)

Har vi til vores forbrugs/madkonto, og derudover har vi så et dankort til hver vores egen konto (jeg har så ikke brugt mit længe så har glemt koden men ja, details details)

:lolhit jeg har også glemt min kode til mit kort :lol

I vores bank(jyske bank) kan vi også kode vores kort, så fx hvis der bliver hævet fra babysam bliver det automatisk trukket fra babyopsparingen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:lolhit jeg har også glemt min kode til mit kort :lol

I vores bank(jyske bank) kan vi også kode vores kort, så fx hvis der bliver hævet fra babysam bliver det automatisk trukket fra babyopsparingen :)

Fed detalje med kodning :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER