skruk

at spare :)

494 indlæg i dette emne

På opfordring fra flere, opretter jeg en tråd om, hvordan vi sparer og generelt lever.

Det skal her til start siges, at Immanuel jo har vokset langsomt, så vores tøjforbrug til ham er lille og han har kun brugt tøj, derudover kunne han være i new born bleer i de første 3 mdr tror jeg det var :)

Vi lever for to gange su, boligstøtten, børnepenge og min mands forsørger tillæg til su'en.

Vi startede med at spare, da jeg gerne ville have betalt min gæld af, inden vi skulle have børn og sidenhen er de penge røget ind på vores opsparing :)

Vores faste udgifter er til :

Lejlighed

El

Vand

Varme

Licens

Forsikring

Mobilabonnement

Sygeforsikringen Danmark

Fagforeninger (DJØF+Lb)

Børneopsparing

Opsparing

Opsparing til store ting til Immanuel

Fysioterapi(Jeg har piskesmæld, så det er en fast udgift på ca 1200 kr i mdr)

Gave til kirken

Alt dette giver os et beløb på 1000 kr i mdr i rådighedsbeløb, der skal dække mad, husholdning, personlig pleje, tøj, sko, tandlæge, fritid, frisør, gaver og medicin.

Vi har så i lang tid kun brugt 800 kr i mdr, så vi har kunnet spare endnu mere op :super

Vi køber ikke økologi, det kunne være dejligt, men vi har valgt, at prioritere en stor opsparing i stedet til huskøb :)

Vi giver ALDRIG fuld pris for bleer, brød og kød(enten tilbud eller datovarer(vi har heldigvis en stor fryser))

Frugt og grønt er enten frost eller årstidens grøntsager.

Nyt tøj sker stort set aldrig til os :ups så er det fordi vi får det til jul eller i fødselsdagsgave, det samme med personlig pleje ting og sko.

Jeg har ikke været ude frisør i 2 år, jeg klipper selv mine spidser(mit hår er alligevel altid i en knold) og min mand er skaldet :)

Tandlæge er nok vores ondeste udgift, da jeg er over 25, så Danmark ikke giver så meget mere. Min mand er stadig under 25, så han går til tandlæge gratis :super

Vi har begge droppet kontaktlinser og bruger briller i stedet. Vi købte sidste år to par for et pars pris i Louis Nielsen og gav dermed kun 900 kr i alt :glad

Vi bruger ingen penge på fritidsaktiviteter.

Medicin får vi dækket 100% af Danmark, så har heller ikke gidet søge tilskud til Immanuels ved kommunen.

Vi kører generelt efter temaet Nice to have vs need to have.

Spørg endelig, hvis der er noget I gerne vil have uddybet :) er på fra telefonen, så indlægget er lidt uoverskueligt herpå :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kan du ikke prøve at skrive, hvad I spiser i løbet af en uge? Både morgen, middag og aften?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan du ikke prøve at skrive, hvad I spiser i løbet af en uge? Både morgen, middag og aften?

Kan prøve :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan prøve :)

Du er en skat :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan slet ikke få det til at stemme i mit hoved at i kan leve 3 mennesker for 800 kr i mdr. Vores madbudget er på 4000 og vi bruger altid mere :Blush jeg ved godt at vi køber dyrt ind, men alligevel.

Ikke kritik! Men undren:

Har du gjort dig nogle tanker om, at I for et mindre varieret udbud af fx frugt og grønt (det må han vel næsten?) - altså i forhold til kræsenhed?

Og for du aldrig lyst til at gå AMOK? :lol altså bare skeje ud og købe store bøffer og friske jordbær og god vin og slik i lange baner?

Altså jeg handlede i dag: frugt, grønt, lidt datomærket pålæg (5kr pr pakke, yay!), hytteost, mælk, yoghurt. Og slap med 400ognoget. Det er jo halvdelen af jeres budget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Denne uges madplan :)

Morgenmad er det samme hele ugen: havregryn med mælk til manden, havregrød lavet på mm til Immanuel og havregrød lavet på vand til mig :)

Immanuel får til formiddagskaffe en bolle og noget frugt af en art(typisk æble eller pærer)

Middagsmad: rugbrød med pålæg (vi kører med leverpostej(gøl og Stryhns) og hamburgerryg)

Eftermiddagskaffe: chokoladekage til manden og bolle og frugt til Immanuel

Aftensmad:

Mandag: spidskål med krebinetter

Tirsdag: kartofler og kyllingebryst

Onsdag: kartoffelsalat og frikadeller

Torsdag: rester og salat med agurk, majs og tomat

Fredag: hjemmelavet koldskål

Lørdag: ris og torsk i fad på rodfrugter(rodfrugterne er fra frost)

Søndag: kartofler, dansk bøf og bløde løg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan slet ikke få det til at stemme i mit hoved at i kan leve 3 mennesker for 800 kr i mdr. Vores madbudget er på 4000 og vi bruger altid mere :Blush jeg ved godt at vi køber dyrt ind, men alligevel.

Ikke kritik! Men undren:

Har du gjort dig nogle tanker om, at I for et mindre varieret udbud af fx frugt og grønt (det må han vel næsten?) - altså i forhold til kræsenhed?

Og for du aldrig lyst til at gå AMOK? :lol altså bare skeje ud og købe store bøffer og friske jordbær og god vin og slik i lange baner?

Altså jeg handlede i dag: frugt, grønt, lidt datomærket pålæg (5kr pr pakke, yay!), hytteost, mælk, yoghurt. Og slap med 400ognoget. Det er jo halvdelen af jeres budget.

Jeg har så meget lyst tit at gå amok, men vil hellere have huset engang :) what :o hvor handler du? Men køber du ikke også meget økologi?

Vi har en regel at vi skal have fisk en gang i ugen, vi skal have forskelligt tilbehør i løbet af ugen og ingen slik :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har så meget lyst tit at gå amok, men vil hellere have huset engang :) what :o hvor handler du? Men køber du ikke også meget økologi?

Vi har en regel at vi skal have fisk en gang i ugen, vi skal have forskelligt tilbehør i løbet af ugen og ingen slik :)

Jo det gør jeg og det koster. Men jo ikke 5 gange så meget ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo det gør jeg og det koster. Men jo ikke 5 gange så meget ;)

Jeg synes det er så dyrt :( Hvad koster en liter mælk? Vi giver 4,95 for en :) men det koster nok ikke 25 kr, det har du ret i :blush har du set vores madplan?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når jeg ser Jeres madplan, forstår jeg ikke, at det ikke bliver mere end 200 kr for en uge. Og i de 200 skal der jo også være penge til personlig hygiejne, toiletpapir, vaskemiddel, bleer osv. Er I selvforsynende med noget?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er så dyrt :( Hvad koster en liter mælk? Vi giver 4,95 for en :) men det koster nok ikke 25 kr, det har du ret i :blush har du set vores madplan?

Vi gir næsten altid 7kr, normal prisen er vidst 7,95 men de er konstant på tilbud :) og så ELSKER jeg kortdato på økologi, som vores Netto er god til.

Men jeg er en luksus-hyggespiser der trænger til variation. Fx er vores morgenmad noget dyrere end jeres (ofte brød, hjemmebagt, men smøreost og leverposteg + mælk + frugt (ofte kiwi) + grønt (ofte peberfrugt)).

Og så spiser vi kun sjældent pålæg på rugbrødsmadderne - fordi jeg simpelthen ikke er fan. Og øko pålæg er SVÆRT at opdrive og umuligt at betale. Så der for vi: æg, makrel, tun, torskerogn, hjemmelavede salater, frikadeller, aftensmadskødrester + en masse grønt, = 50-75 gram til W og 200-300 gram til mig.

Også mellemmåltiderne koster knaster synes jeg. Igen fordi jeg har stort 'behov' for variation (og synes W skal have det af sundhedsmæssige årsager): frugt, grønt, brød, noget hygge (rosiner, figenstang, ost i stave, grove kiks osv) og i dag lavede vi smoothie af jordbær (fra haven), banan og kokosmælk.

Jeg kunne aldrig spare så meget som i gør. Men jeg drømmer om at spare bare lidt ;) og ikke bryde de 4000 og gerne komme ned på 3500.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er dybt imponeret. Også lidt skræmt :p haha. Pjat. Jeg fatter det bare ikke. Heller ikke med den madplan.

Jeg ville også dø med kun to slags pålæg og grønt fra frost vil jeg simpelthen ikke spise.

Ej men jeg tror da jeg bruger bare 400 kr om måneden på oste :D haha

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er dybt imponeret. Også lidt skræmt :p haha. Pjat. Jeg fatter det bare ikke. Heller ikke med den madplan.

Jeg ville også dø med kun to slags pålæg og grønt fra frost vil jeg simpelthen ikke spise.

En men jeg tror da jeg bruger bare 400 kr om måneden på oste :D haha

Haha ost tager også et dybt indhug i vores madbudget :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha ost tager også et dybt indhug i vores madbudget :lol

Jeg kan simpelthen ikke fungere uden hvertfald to oste i køleskabet + gouda til ostehapser til Theodor :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan simpelthen ikke fungere uden hvertfald to oste i køleskabet + gouda til ostehapser til Theodor :D

 

:ditto (bortset fra at ostehapserne af gouda også er til mig :blush )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når jeg ser Jeres madplan, forstår jeg ikke, at det ikke bliver mere end 200 kr for en uge. Og i de 200 skal der jo også være penge til personlig hygiejne, toiletpapir, vaskemiddel, bleer osv. Er I selvforsynende med noget?

Vi er ikke selv forsynede med noget, desværre :(

Men jeg har fx en divacup, toiletpapir er billigt og skal jo ikke købes hver uge. Bleer køber vi på tilbud, Immanuel bruger ca 5-6 Bleer i døgnet og når der så er 186 Bleer til 198 så strækker det langt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan stadig ikke forstå, hvordan du kan handle for så lidt, når jeg ser din madplan ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:lol vi har nok fordelen i, at jeg ikke må få mælkeprodukter pga Immanuel og min mand ikke kan lide ost, hvem der kan forstå det :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må man for sjov skyld se et par af dine boner fra handleturen? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lad os lige passe på, der ikke bliver sådan en "lynch-stemning". Det er synd for skruk! Jeg spurgte bla til budgettet, og vil meget gerne høre mere. :) Det skal bare ikke gå hetz i den :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Wow, for så lidt kunne jeg ikke leve.

Vi er 3-4 og bruger 5000 til mad. Ofte lidt mere. Køber meget økologi og sunde produkter.

Vi kunne godt spænde ballerne og spare meget mere.... Gider bare ikke.

Men synes da det er sejt at I kan. Jeg har bare en rygrad som en lunken kakaomælk....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lad os lige passe på, der ikke bliver sådan en "lynch-stemning". Det er synd for skruk! Jeg spurgte bla til budgettet, og vil meget gerne høre mere. :) Det skal bare ikke gå hetz i den :)

Det er nu også bare min opfattelse at vi er imponerede. Jeg fatter det simpelthen ikke. Det må næsten være magi i mine øjne. :p

Jeg ser absolut ingen hetz eller lynch stemning!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes måske også det kan komme til at virke en smule anklagende mod skruk med krav på beviser og så videre.

Jeg synes det er dybt imponerede at I kan gøre det, og det har jeg stor respekt for. Tror lige jeg skal have sparket gang i min egen sparsommelighed igen, når madleden forsvinder og vi kan komme igang med madplan igen. Elsker at spare og få lagt lidt penge til side

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hetzer slet ikke - jeg er dybt fascineret og forundret! Og jeg kan da ikke lade være med at tænke over, hvordan vi dog kan bruge så mange penge og hvad vi ellers kan få for nogen af dem. Jeg ville aldrig vælge at prioritere, så jeg skulle leve efter sådan en madplan, men der er jo mange mellemstationer fra 800 til 8.000 kr om mdr. :P Det er jo netop et langt stykke hen ad vejen en prioriteringssag og jeg synes da bare det er skønt at blive udfordret lidt, så jeg lige genovervejer vores prioriteringer :rolleyes :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes måske også det kan komme til at virke en smule anklagende mod skruk med krav på beviser og så videre.

Jeg synes det er dybt imponerede at I kan gøre det, og det har jeg stor respekt for. Tror lige jeg skal have sparket gang i min egen sparsommelighed igen, når madleden forsvinder og vi kan komme igang med madplan igen. Elsker at spare og få lagt lidt penge til side

Beviser? Ej hold da op. Jeg tror sgu ikke det er fordi man tror skruk lyver. :p Men jeg kunne nu også godt tænke mig at se en kvittering fra en almindeligt indkøb. Det er da en nem måde at se hvad de gør anderledes end en selv fx. Især når man jo lige netop har så svært ved at forstå hvordan det kan lade sig gøre - det kan jo være nogle muligheder vi andre ikke har fået øjnene op for.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER