skruk

at spare :)

494 indlæg i dette emne

Har fulgt lidt med uden at kommentere, men er som jer andre meget imponere over tråd starter, og har også tænkt mig at se lidt indad på hvad vi bruger penge på.

Vi er for nylig begyndt at handle over nettet, på osuma.dk, og selvom vi betaler for leveringen, så tror jeg faktisk vi kommer til at spare ved det. Jeg synes det er nemmere at holde øje med hvad jeg har brugt, end i butikken, da jeg er en nød til hovedregning. Når jeg fylder min kurv på Osuma, så holder jeg øje med at beløbet ikke må komme over 700 kr. for en uge, og helst ikke 600 kr. Hvis så det gør det, så ser jeg kurven efter og tænker over om der er noget jeg kan udelade, og det er der oftest. I de tre uger vi har handlet der, har vi ikke smidt noget pålæg eller frugt ud, og det plejer vi altså, fordi vi tidligere har købt mere end vi kunne nå at spise inden det blev dårligt.

Åh, jeg ville simpelthen elske at bo et sted, hvor man kan kunne få leveret varer. Er sikker på vi også ville spare på det (både penge og tid). Det må blive i mit næste liv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ej hvor smart med sådan en tråd! 

 

Vi sætter 3500,- kr. om måneden ind på en konto - det er så til mad, husholdning osv. Også til restaurantbesøg, mad på skolen, kaffe på café osv. Shopping og fornøjelser der ikke gavner hjemmet (eller kan spises! :p ) betales fra en anden konto, men det er  sjældent nødvendigt. Vi er to voksne - og ingen børn (endnu ;) ).

Oftest bruger vi slet ikke alle pengene på kontoen. Så går de videre til næste måned, og alt hvad der står ud over de 3500,- kr. den 1. i måneden bliver overført til opsparingen. 

 

Vi spiser ude måske én gang om ugen i gennemsnit, og lige pt. har vi ikke madplan. Dét trækker selvfølgelig op i budgettet!

Tilgengæld køber vi altid ind i Kiwi Minipris fordi de for det første er rigtig gode til at sætte datovarer ned, og så har de som standard rigtig gode rabatter på kød og økologi. Ofte kan det faktisk ligefrem betale sig at vælge økologi frem for alt det andet, og det er vigtigt for os. 

 

Vores budget er lagt ud fra 2 x SU og 2 x deltidsjob, men vores indkomst har ændret sig da min mand nu er færdiguddannet. Nu hedder det 1 x SU, 1 x (endnu mere deltids-)job og 1 x fuldtidsarbejde. 

 

Vi har valgt at prioriterer vores madbudget, og har derfor skåret helt ind til benet mange andre steder. Vi har de billigste forsikringer gennem min studieorganisation, vi har forhandlet billige mobilabonnementer, har en rigtig god aftale hos fitnesscenteret der ikke kan fås bedre (200,- kr./mdr. for os begge to hos Fitness World).

 

Det er vigtigt for os at have en god opsparing. Vi prioriterer rejser frem for shopping o.l., og på sigt vil vi også gerne købe hus. 

 

Lige et lille input fra mig :p :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, jeg ville simpelthen elske at bo et sted, hvor man kan kunne få leveret varer. Er sikker på vi også ville spare på det (både penge og tid). Det må blive i mit næste liv :)

Hvor bor du henne? Osuma levere ud til hele dk, undtagen ikke brofaste øer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Indrømmet, jeg blev faktisk ked af den med en bon og j og d's regnestykke. Jeg tror det er mentaliteten bag det, altså hvor lidt man bruger pr dag.

Jeg har aldrig kunnet finde ud af at ligge billeder herind og har ikke tænkt mig at lære det, derfor jeg bruger instagram ;)

Og vi har ca 20 kr om dagen til husholdning for at kommenterer i forhold til regnestykket. Nu laver jeg lige et regnestykke over, hvad vi har brugt mandag :)

1/4 l mælk =1,25

100 g havregryn = 0.89

Bolle til Immanuel =0.2

Frugt til Immanuel = 0,5

Rugbrød m pålæg = 7

Bolle og frugt Immanuel =0,7

Kage til manden =0,15

Krebinetter = 5 kr

Spidskål = 5 kr

Af disse ting er spidskål krebinetter, rugbrødet, pålægget og boller datovarer.

Vi behøvede ikke spare så meget, vi har valgt det som en livsstil :)

Er din mands frokost også med her? For madpakker er virkelig en post der trækker op her i huset, og det skal vi alle tre ha... Hmm gad vide hvordan det kan gøres billigere...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er din mands frokost også med her? For madpakker er virkelig en post der trækker op her i huset, og det skal vi alle tre ha... Hmm gad vide hvordan det kan gøres billigere...

Ja, det er det :) Han spiser 4 skiver rugbrød som klapsammen en med hamburgerryg og en med leverpostej :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det er det :) Han spiser 4 skiver rugbrød som klapsammen en med hamburgerryg og en med leverpostej :)

Ok... Hmm det får jeg nok ikk min mand til at spise, men han har vænnet sig til at der er 5-6 slags pålæg at vælge imellem når vi smøre madpakke. Det behøver der måske ikke altid at være...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stor respekt til dig skruk - og også jer andre der lever for et relativt lille månedligt beløb.

 

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor bor du henne? Osuma levere ud til hele dk, undtagen ikke brofaste øer

I Pandrup. Og nu tjekkede jeg lige, og det ser ud til at de er begyndt at levere heroppe, jubi. Det har jeg ellers tjekket før, hvor de ikke gjorde. Nå, men så må jeg hellere få det afprøvet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok... Hmm det får jeg nok ikk min mand til at spise, men han har vænnet sig til at der er 5-6 slags pålæg at vælge imellem når vi smøre madpakke. Det behøver der måske ikke altid at være...

Prøv at skrue det ned med bare 1 slags pålæg det kan faktisk betyde en del :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror måske også jeg skal have kigget på dette der osuma.dk, det kunne jo være med til at skære en del af slik og søde sager væk, da det som regel er det der er impuls køb

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv at skrue det ned med bare 1 slags pålæg det kan faktisk betyde en del :)

Ja pålæg er ret dyrt! Vi har altid kogte kartofler som pålæg til W og manden (jeg kan ikke lide kogte kartofler :Blush ), det er billigt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I Pandrup. Og nu tjekkede jeg lige, og det ser ud til at de er begyndt at levere heroppe, jubi. Det har jeg ellers tjekket før, hvor de ikke gjorde. Nå, men så må jeg hellere få det afprøvet

Gør det. Vi er super glade for det . Det er også helt nyt at de levere ud i Næstved, så det er nok en generel udvidelse de har lavet for nylig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror måske også jeg skal have kigget på dette der osuma.dk, det kunne jo være med til at skære en del af slik og søde sager væk, da det som regel er det der er impuls køb

Ja det er nemlig virkelig der vi spare tror jeg os. For ganske vidst køber jeg slik på Osuma også, men det er planlagt fredagsguf, en pose, og så ikke mere. For jeg bliver ikke fristet på samme måde..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogen af jer som har prøvet at lave prissammenligning af de forskellige steder som leverer fødevarer ?:) 

Altså herinde taler i om OSUMA, hvilket jeg også lige kigger på :) Men hvilke muligheder er der? Så vil jeg da lige prøve at sammenligne dem på pris (Bor i storkøbenhavn så de fleste bringer jo ud her) 

 

Lige nu hedder jeg Osuma og Nemlig, hvad ellers?:) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På opfordring fra flere, opretter jeg en tråd om, hvordan vi sparer og generelt lever.

Det skal her til start siges, at Immanuel jo har vokset langsomt, så vores tøjforbrug til ham er lille og han har kun brugt tøj, derudover kunne han være i new born bleer i de første 3 mdr tror jeg det var :)

Vi lever for to gange su, boligstøtten, børnepenge og min mands forsørger tillæg til su'en.

Vi startede med at spare, da jeg gerne ville have betalt min gæld af, inden vi skulle have børn og sidenhen er de penge røget ind på vores opsparing :)

Vores faste udgifter er til :

Lejlighed

El

Vand

Varme

Licens

Forsikring

Mobilabonnement

Sygeforsikringen Danmark

Fagforeninger (DJØF+Lb)

Børneopsparing

Opsparing

Opsparing til store ting til Immanuel

Fysioterapi(Jeg har piskesmæld, så det er en fast udgift på ca 1200 kr i mdr)

Gave til kirken

Alt dette giver os et beløb på 1000 kr i mdr i rådighedsbeløb, der skal dække mad, husholdning, personlig pleje, tøj, sko, tandlæge, fritid, frisør, gaver og medicin.

Vi har så i lang tid kun brugt 800 kr i mdr, så vi har kunnet spare endnu mere op :super

Vi køber ikke økologi, det kunne være dejligt, men vi har valgt, at prioritere en stor opsparing i stedet til huskøb :)

Vi giver ALDRIG fuld pris for bleer, brød og kød(enten tilbud eller datovarer(vi har heldigvis en stor fryser))

Frugt og grønt er enten frost eller årstidens grøntsager.

Nyt tøj sker stort set aldrig til os :ups så er det fordi vi får det til jul eller i fødselsdagsgave, det samme med personlig pleje ting og sko.

Jeg har ikke været ude frisør i 2 år, jeg klipper selv mine spidser(mit hår er alligevel altid i en knold) og min mand er skaldet :)

Tandlæge er nok vores ondeste udgift, da jeg er over 25, så Danmark ikke giver så meget mere. Min mand er stadig under 25, så han går til tandlæge gratis :super

Vi har begge droppet kontaktlinser og bruger briller i stedet. Vi købte sidste år to par for et pars pris i Louis Nielsen og gav dermed kun 900 kr i alt :glad

Vi bruger ingen penge på fritidsaktiviteter.

Medicin får vi dækket 100% af Danmark, så har heller ikke gidet søge tilskud til Immanuels ved kommunen.

Vi kører generelt efter temaet Nice to have vs need to have.

Spørg endelig, hvis der er noget I gerne vil have uddybet :) er på fra telefonen, så indlægget er lidt uoverskueligt herpå :P

 

Det er lidt sjovt at se hvordan man kan prioritere de samme penge SÅ forskelligt :).. Vi har præcis den samme indtægt som jer, vi bor to studerende sammen, får et forsørgertillæg osv :). 

 

Lejlighed - vi bor virkelig billigt, vi betaler mellem 4000 og 4300 i måneden, og det er med vand/varme og vask. 

El

Licens

Forsikring

Mobilabonnement

Sygeforsikringen Danmark her har jeg vidst et standby abonnement mine forældre stadig betaler (er 23)

Fagforeninger (DJØF+Lb) min kæreste har A-kasse, jeg melder mig til når vi når tættere på at der et år tilbage af min studietid

Børneopsparing må komme senere :)

Opsparing har stadig en delæ penge fra min opsparing før jeg blev studerende, så det bliver ikke prioriteret højt

Opsparing til store ting til Storm bruger børnepengene

Fysioterapi(Jeg har piskesmæld, så det er en fast udgift på ca 1200 kr i mdr) niks

Gave til kirken og nope :)

 

Ved ikke præcis hvad det giver os i rådighedsbeløb tilbage, men jeg ved at vi bruger omkring 4500 på mad og diverse (Storm bruger stofbleer) om måneden og køber hovedsagligt øko, og kød fra friland/økologisk. Ingen af os køber særlig meget tøj, men når vi gør er jeg i gang med at se om det også kan blive økologisk og at vi så passer lidt bedre på det ved at droppe tørretumbler og sådan. Og så venter vi med at spare sammen til hus til min kæreste er færdiguddannet. 

 

Når det var ikke for at sige at noget er rigtigt eller forkert, jeg synes det er mega sejt i er i stand til at spare op med den indtægt, vi synes nemlig det er mega svært :D. m,en det er også lidt sjovt at se hvor forskelligt det kan gøres

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er lidt sjovt at se hvordan man kan prioritere de samme penge SÅ forskelligt :).. Vi har præcis den samme indtægt som jer, vi bor to studerende sammen, får et forsørgertillæg osv :). 

 

Lejlighed - vi bor virkelig billigt, vi betaler mellem 4000 og 4300 i måneden, og det er med vand/varme og vask. 

El

Licens

Forsikring

Mobilabonnement

Sygeforsikringen Danmark her har jeg vidst et standby abonnement mine forældre stadig betaler (er 23)

Fagforeninger (DJØF+Lb) min kæreste har A-kasse, jeg melder mig til når vi når tættere på at der et år tilbage af min studietid

Børneopsparing må komme senere :)

Opsparing har stadig en delæ penge fra min opsparing før jeg blev studerende, så det bliver ikke prioriteret højt

Opsparing til store ting til Storm bruger børnepengene

Fysioterapi(Jeg har piskesmæld, så det er en fast udgift på ca 1200 kr i mdr) niks

Gave til kirken og nope :)

 

Ved ikke præcis hvad det giver os i rådighedsbeløb tilbage, men jeg ved at vi bruger omkring 4500 på mad og diverse (Storm bruger stofbleer) om måneden og køber hovedsagligt øko, og kød fra friland/økologisk. Ingen af os køber særlig meget tøj, men når vi gør er jeg i gang med at se om det også kan blive økologisk og at vi så passer lidt bedre på det ved at droppe tørretumbler og sådan. Og så venter vi med at spare sammen til hus til min kæreste er færdiguddannet. 

 

Når det var ikke for at sige at noget er rigtigt eller forkert, jeg synes det er mega sejt i er i stand til at spare op med den indtægt, vi synes nemlig det er mega svært :D. m,en det er også lidt sjovt at se hvor forskelligt det kan gøres

Vil sige at det godt kan lade sig gøre :) Men ja handler om priotering :) Kan ikke huske hvor meget, men mener at det var omkring 1000 kr. manden og jeg sparede op da vi begge var på SU uden studiejobs (før baby)  Men havde så også de første 3 år en husleje på omkring 3600 ink. og de sidste 2 år omkring 4200 kr. :). 

Virker lige pludselig meget dyrt nu at vi betaler omkring 8000 ink forbrug her hvor vi bor nu :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har brugt osuma et par gange for at købe stort ind, fordi vi ikke har bil. Sandt nok kan man undgå impuls køb, men syns bare priserne er alt for høje og der er meget få tilbud. Og jeg hader bare at give fuld pris for noget jeg ved jeg kan få på tilbud jævnligt, jeg syns virkelig ikke det er pengene værd, gør det udelukkende for at mindske stress i pressede tider og for at fylde skabene med tunge varer.

En ting som er simpel at spare på er drikkevarer. Her får alle postevand til hverdag. Og jeg køber næsten aldrig poser, der kan man også nemt spare. Men ellers er jeg vist ikke speciel god til at spare, så rart at blive inspireret

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har altid plastikposer i handskerummet = vi tit ikke behøver at købe poser i butikkerne :) Bare et lidt nemt tip :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har altid plastikposer i handskerummet = vi tit ikke behøver at købe poser i butikkerne :) Bare et lidt nemt tip :)

Og vi har et indkøbsnet liggende i bagagerummet ;)

Jeg nægter at købe poser - både af økonomiske og miljømæssige hensyn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og vi har et indkøbsnet liggende i bagagerummet ;)

Jeg nægter at købe poser - både af økonomiske og miljømæssige hensyn.

:ditto og også i cykelvognen som jeg bruger :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha synes godt nok i lyder til at være gode til at spare alle sammen ;-)

Vi har så pt ikke et overblik da vi hele tiden har flere penge end vi bruger....men vores udgifter stiger så snart vi skal til at betale institution hver måned...og så skal vi helt sikkert have gang i madplan er...budgetter osv...

Men vi er to voksne og et barn og bruger ihvertfald en 1000 kr om ugen plus minus alt efter om vi skal købe bleer erstatning og kød...dertil tror jeg der kommer tøj og andet diverse ala café tur osv...ja når man går på barsel Sys jeg os det er alt for let at blive fristet hele tiden i forhold til når jeg går på arbejde :-)

Men der hvor vi sparer en del er bla ved at købe hvad der kan fryses på tilbud fx...smør og rugbrød...og ellers generelt købe tilbuds varer som har lang holdbarhed :-)

Men Sys der er meget god inspiration at hente her som jeg lige vil være OBS på når vi går igang med at planlægge mere økonomisk ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare det at handle ind til ugen kostede 700,- Kiggede bonen igennem og kunne faktisk ikke se nogen unødige ting. Synes endda vi mangler frugt og sådan.... Det er vildt så forskellige man er

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare det at handle ind til ugen kostede 700,- Kiggede bonen igennem og kunne faktisk ikke se nogen unødige ting. Synes endda vi mangler frugt og sådan.... Det er vildt så forskellige man er

 

Tænker præcis det samme lige nu :) Har lige lavet en indkøbsliste på nemlig.com jeg ville bestille til på tirsdag og ender på 845,81 kr. + 12 kr. i levering.

Og der er ikke en gang mere end 1 pakke fisk og en kylling på listen af kød. 

 

Hvad kunne jeg spare på? :).

post-2591-0-62182400-1439025599_thumb.pn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænker præcis det samme lige nu :) Har lige lavet en indkøbsliste på nemlig.com jeg ville bestille til på tirsdag og ender på

845,81 kr. + 12 kr. i levering.

Og der er ikke en gang mere end 1 pakke fisk og en kylling på listen af kød.

Hvad kunne jeg spare på? :).

Indkøbskurv2.png

Jeg tænker umiddelbart, at der er virkelig meget pålæg. Er det nødvendigt med to slags spegepølse?

Og så er der SunLolly og marcipanæg ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker umiddelbart, at der er virkelig meget pålæg. Er det nødvendigt med to slags spegepølse?

Og så er der SunLolly og marcipanæg ;)

 

True, men synes stadig at det er småpenge :) Lavede listen i går og der var 2 * spegepølse på tilbud så derfor to, er ændret til 1 nu :). 

Lige nu er både maden og jeg hjemme da han har barsel så skal jo begge have rugbrød hver dag:). 

 

Kan da godt se logikken i Sunlolly og marcipanæg, men er alligevel kun 35 kr i alt :).  Så det bliver jo stadig meget dyrt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER