My-Moren

Ammetråd

2,419 indlæg i dette emne

Jeg har brug for en tråd, hvor der kan samles lidt viden omkring amning, f.eks hvad der kan booste ens mælkeproduktion, hvad man gør ved sår på brystvorterne, hvilke salver der er gode. Erfaringer med brystpumper, amme indlæg, er der særlige vitaminer der er gode når man ammer, hvilke madvarer osv.


Ved første barn gik amningen ikke særlig godt, jeg stoppede efter 2 mdr. derfor føler jeg mig noget som en novice denne her gang, hvor amningen går fantastisk indtilvidere :)
Jeg ved at der flere står, i flere tråde er givet gode råd osv. Men jeg trænger bare til en tråd hvor det hele er samlet og på den måde mere overskueligt :)

Så kom med jeres gode råd :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nødder, gode fedtstoffer (eks. Avokado) er godt til at booste mælken!

jeg spiser i det hele taget godt med fedt, for at holde produktionen oppe ;)

nogen laver mælkebomben, jeg har dog aldrig prøvet.

Og så er søvn, afslapning, no stress og hud mod hud rigtig godt også!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

lanolin creme til brystvorterne er guld værd, den her har jeg brugt begge gange http://www.webapoteket.dk/mor-og-barn/amning/lansinoh-brystvortecreme-p-213759

Zink skulle vist også være godt til sår.. Altså i vitamin-form..

Edit: uld amme indlæg er virkelig rart, især når det er koldt eller brysterne løber hele tiden (så suger det. Jeg brugte ved Edith uld inderst og et alm fra Pignon yderst..

Ammete købt i Matas til de dage, hvor produktionen føles lav.

Sunde fedtstoffer som Sara også nævner, beg synes cashewnødder er ekstra gode og så lidt mørk chokolade ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Amme the til at holde det ved lige/igang.

Mælkebomben - eller generelt nødder, gode fedtstoffer osv...

Hud mod hud.

Afslapning.

Slappe af i skuldrene under amning - hvis jeg spænder op kommer der stensikkert intet mælk, så snart jeg sænker skuldrene, kommer det :)

Sid godt og behageligt!

Zink i tabletter, jeg tog bio-zink de første tre mdr og havde ingen problemer med sår og revner.

Jeg bruger bomuldsindlæg istedet for engangs og uld yderst til kolde dage og i de første par mdr.

Og så ellers "bare" at slappe af omkring det og stole på, at baby får nok og selv kan regulere det - medmindre de ikke vokser osv selvfølgelig ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig :) Og lad altid baby komme til, hvis hun vil :) Selvom hun lige har spist for en time siden, kan det godt passe at hun er sulten igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig :) Og lad altid baby komme til, hvis hun vil :) Selvom hun lige har spist for en time siden, kan det godt passe at hun er sulten igen :)

Enig! :) :biglove baby styrer babse-showet 100% herhjemme... og nu har jeg fuldammet i snart 9mdr. (Kontra 8 uger med Luna, hvor jeg fik tudet ørerne fulde med "hver 3. time" )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig :) Og lad altid baby komme til, hvis hun vil :) Selvom hun lige har spist for en time siden, kan det godt passe at hun er sulten igen :)

:ditto

Vi praktiserer også samsovning, hud mod hud, masser af væske og så har jeg en super god brystpumpe. Stol på, at du har nok mælk, for det har du!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der skulle også være et trick med at prikke en pegefinger ind i brystet på undersiden, sådan lige hvor den brune hud bliver til lys hud (giver det mening? :rolleyes) Jeg ved ikke, om det virker, men jeg blev ofte instrueret i at sidde sådan, da vi fik ammehjælp. :)

Omvendt, har en sp lært mig, at hvis mælken er ved at løbe, og man gerne vil stoppe flowet (hvis man fx har glemt ammeindlæg), så kan man lige "lave dørklokken" i ca. 10 minutter, så stopper det (midlertidigt).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der skulle også være et trick med at prikke en pegefinger ind i brystet på undersiden, sådan lige hvor den brune hud bliver til lys hud (giver det mening? :rolleyes) Jeg ved ikke, om det virker, men jeg blev ofte instrueret i at sidde sådan, da vi fik ammehjælp. :)

Omvendt, har en sp lært mig, at hvis mælken er ved at løbe, og man gerne vil stoppe flowet (hvis man fx har glemt ammeindlæg), så kan man lige "lave dørklokken" i ca. 10 minutter, så stopper det (midlertidigt).

Hvad effekt skal det der trick under brystet have? Min umiddelbart tanke er ellers, at man vil stoppe flowet i mælkekanalen ved at trykke undervejs :unsure

Eller hvis baby slipper LIGE når mælken kommer og det sprøjter ud til alle sider og i alle øjne, så er "dørklokken" i et par sekunder også god til at stoppe springvandet ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig! :) :biglove baby styrer babse-showet 100% herhjemme... og nu har jeg fuldammet i snart 9mdr. (Kontra 8 uger med Luna, hvor jeg fik tudet ørerne fulde med "hver 3. time" )

Får Liff ik grød? :unsure

Eller mener du fuldamme, som i at du har kunne undgå flaske denne gang?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad effekt skal det der trick under brystet have? Min umiddelbart tanke er ellers, at man vil stoppe flowet i mælkekanalen ved at trykke undervejs :unsure

Eller hvis baby slipper LIGE når mælken kommer og det sprøjter ud til alle sider og i alle øjne, så er "dørklokken" i et par sekunder også god til at stoppe springvandet ;)

Det er ikke imens man ammer, og ikke "hårdt". :) Det skulle øge produktionen. Men jeg kan godt følge at det måske er risikabelt, fordi det omvendt ikke er godt at "klemme" og dermed risikere at bremse produktionen :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke imens man ammer, og ikke "hårdt". :) Det skulle øge produktionen. Men jeg kan godt følge at det måske er risikabelt, fordi det omvendt ikke er godt at "klemme" og dermed risikere at bremse produktionen :unsure

Ej, jeg forstår overhovedet ik, hvordan det skulle kunne hjælpe? Og hvordan har man lige opdaget det? Ej, sorry, det er selvfølgelig et forsøg værd, hvis man har behovet, men det lyder spøjst i mine ører :D ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, jeg forstår overhovedet ik, hvordan det skulle kunne hjælpe? Og hvordan har man lige opdaget det? Ej, sorry, det er selvfølgelig et forsøg værd, hvis man har behovet, men det lyder spøjst i mine ører :D ;)

Hehe det er også derfor jeg skrev, at jeg ikke ved om det virker :D Men det skulle være sådan et akupressur-trick, ligesom seabands. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe det er også derfor jeg skrev, at jeg ikke ved om det virker :D Men det skulle være sådan et akupressur-trick, ligesom seabands. :)

Nårh, så giver det en lille smule mere mening :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ammenet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ammenet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Får Liff ik grød? :unsure

Eller mener du fuldamme, som i at du har kunne undgå flaske denne gang?

Med den mængde fast føde hun spiser kan det på ingen måde tælles med som andet end smagsprøver... så jeg vil sige at jeg 98% fuldammer endnu!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig! Bruger dem mega meget.

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med den mængde fast føde hun spiser kan det på ingen måde tælles med som andet end smagsprøver... så jeg vil sige at jeg 98% fuldammer endnu!

Ah okay, på den måde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ah okay, på den måde :)

Nemlig ;) - håber godt nok snart hun får smag for fast føde... 2,5 mdr til hin skal starte i DP!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nemlig ;) - håber godt nok snart hun får smag for fast føde... 2,5 mdr til hin skal starte i DP!

Siger det hende bare ingenting? Hvad med BLW i stedet for grød?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Siger det hende bare ingenting? Hvad med BLW i stedet for grød?

Intet! hvis jeg er heldig, får jeg 5-7 små skefulde i hende.

Hun kan spise majssnacks selv... næsten! hun taber/smider det konstant væk.

Hun vil gerne selv, men hun får bidt klumper af maden hun sidder med, og så får hun det i den gale hals og brækker sig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Intet! hvis jeg er heldig, får jeg 5-7 små skefulde i hende.

Hun kan spise majssnacks selv... næsten! hun taber/smider det konstant væk.

Hun vil gerne selv, men hun får bidt klumper af maden hun sidder med, og så får hun det i den gale hals og brækker sig.

Men hun er jo også for tidlig født- kan det ikke være derfor hun har lidt svært ved det endnu? Det skal nok komme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men hun er jo også for tidlig født- kan det ikke være derfor hun har lidt svært ved det endnu? Det skal nok komme :)

Jo jo det er hun! :) men hun er jo 7mdr korrigeret lige om lidt! -,godt jeg ikke har min gamle SP, hun var da gået ud af sit gode skind :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo jo det er hun! :) men hun er jo 7mdr korrigeret lige om lidt! -,godt jeg ikke har min gamle SP, hun var da gået ud af sit gode skind :D

Jeg er medlem af en BLW gruppe på facebook og der er flere af deres børn som opfører sig som din, også selvom de er ældre. Så umiddelbart tænker jeg, at hvis hun kun er 7 mdr. korrigeret, så er det okay. Der skal hendes kost jo stadig bestå hovedsaligt af MM/MME :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER