FruH

Aftensmad til kræsen (snart) tumling?

14 indlæg i dette emne

Nu er vores dreng fyldt 11 måneder og har i de sidste par måneder været godt i gang med almindelig mad, selvom han var en ualmindelig sen starter på mad - jeg fuldammede ham i de første 8 måneder (ikke med min gode vilje  :unsure )

 

Det kører fint med grød til morgen, frugt/bær og boller til mellemmåltider og rugbrød til frokost, men aftensmaden er virkelig svær!  Pt. vil han kun spise frikadeller (fisk, kylling, svin) og pølser, samt lidt pastaskruer. Og så kan han lide majs og ærter. Han spiser ikke nogen former for sovs eller dyppelse og heller ikke kartofler eller grøntsager, hverken rå el. kogte. Han får alting som fingermad, da det er det eneste, der fungerer for ham, og det er jo også fint nok, men det er lidt svært at få ham til at spise fx kødsovs, når han ik vil mades. Jeg er ved at miste modet lidt mht at afprøve forskellige retter, da de meste bare bliver kategorisk afvist...

 

Så mit spørgsmål til alle jer tumlinge mødre er: Hvad spiser jeres 1 årige børn til aftensmad? Og hvordan præsenterer i det? Skal jeg være bekymret for, om han får for få vitaminer, når han spiser så ensidigt? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det lyder som om han spiser mere varieret end min datter på snart 3 :p her er grøntsager NO go, frugt er banan, pære, æble og vindruer.

Og til aften får hun alt på tallerken men spiser hovedsageligt pasta, ris og brød når vi introducerer noget nyt.

Hun har nogle hof retter og så sniger vi grønt i frikadeller, kødsovs og alt det andet hun kender og spiser.

Min mor roser vores datter fordi hun er så god til at spise i forhold til mine nevøer.

Et barn skal se, dufte og smage den samme smag er det 10 gange? Før de kan lide den. Så mist ikke modet! Jeg ville på ingen måde være nervøs :kiss

Du kan jo prøve at sætte ind med 1 bestemt ret, ofte, i et par uger og så se.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som om han spiser mere varieret end min datter på snart 3 :p her er grøntsager NO go, frugt er banan, pære, æble og vindruer.

Og til aften får hun alt på tallerken men spiser hovedsageligt pasta, ris og brød når vi introducerer noget nyt.

Hun har nogle hof retter og så sniger vi grønt i frikadeller, kødsovs og alt det andet hun kender og spiser.

Min mor roser vores datter fordi hun er så god til at spise i forhold til mine nevøer.

Et barn skal se, dufte og smage den samme smag er det 10 gange? Før de kan lide den. Så mist ikke modet! Jeg ville på ingen måde være nervøs :kiss

Du kan jo prøve at sætte ind med 1 bestemt ret, ofte, i et par uger og så se.

Det sidste er så ikke helt lig med sandheden, men tanken er god nok ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som om han spiser mere varieret end min datter på snart 3 :P her er grøntsager NO go, frugt er banan, pære, æble og vindruer.

Og til aften får hun alt på tallerken men spiser hovedsageligt pasta, ris og brød når vi introducerer noget nyt.

Hun har nogle hof retter og så sniger vi grønt i frikadeller, kødsovs og alt det andet hun kender og spiser.

Min mor roser vores datter fordi hun er så god til at spise i forhold til mine nevøer.

Et barn skal se, dufte og smage den samme smag er det 10 gange? Før de kan lide den. Så mist ikke modet! Jeg ville på ingen måde være nervøs :kiss

Du kan jo prøve at sætte ind med 1 bestemt ret, ofte, i et par uger og så se.

Tak - det beroliger mig at høre ;-). Har nok været bedre forvendt med min 3 årige hvad angår mad :-) 

Jeg lader ham selvfølgelig også smage vores mad, og giver heller ikke umiddelbart op, fordi han spytter det ud de første mange gange, synes bare det er ærgerligt at han skal have andet mad end os stadig, men det må jo komme lige så langsomt... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil sige: RO PÅ!

Ingen panik. Heller ikke omkring vitaminer, det er helt ok! Ammer du endnu? Ellers giver du vel erstatning? Hold fast i en af delene, så er dit barn sikret MANGE vitaminer.

Og så gør du således:

Lav mad du finder sundt og nærende: fuldkorn, kød, grønt, frugt.

Server ovenstående.

Lad dit barn spise, hvad dit barn spiser! Ingen miner, ingen "ej smag det og det", ingen "jo det smager godt".

Vil du tale om maden så sig "det er en tomat, jeg kan godt lide tomat, hvad synes du?"

Vil dit barn spise pasta? Så spiser barnet pasta. Jo jo, hver dag. Måske med en agurke stok til, fino fino. Nægter dit barn kødet, jamen det er fint. Virkelig. Du serverer det, adskildt, og nævner ikke noget om det.

Et fif: lad det ligne dit! For i hakkebøf, så skær den ud, når baby har set at i for det samme. Spis det samme som barnet, spis sammen med barnet. Drop al overvågning, se på barnet som du ser på din mand, snak om dagen.

Spiser barnet med fingrene? Alletiders! Er maden mest en leg? Det er fint!

PS: min dreng spiste virkelig kun: pasta, boller, rugbrød med spegepølse og banan i hvad der føltes som et år. Nu? Han spiser alt, undtagen tomat, rød peber og kiwi :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søn tror ihvertfald det hænger sådan sammen :lol

Hver gang han ser en tomat skal den i munden og smages på - men spytter ud hver eneste gang og siger han ikke kan lide det. Tror han har gjort det 20 gange nu :lol jeg har sågar indtil flere gange måtte betale en tomat i brugsen fordi han lige skulle smage og var ved at lægge den tilbage :lol

Jeg synes din søn lyder meget normal... Min søn var dælme heller ikke åben for nye madvarer... Nu er han 2,4 og vil gerne smage på næsten alt.

Vores strategi var at tilbyde (også i stykker - skeen var han indædt modstander af), og så forsøge at ignorere at han ikke spiste ret meget, ud fra ideen om at det primære er at det skal være hyggeligt, så kommer ernæringen af sig selv.

 

Tak for dit besyv - jeg væbner mig med tålmodighed :-)

 

Kender godt det med tumlinge, der tror at supermarkedet er deres eget køleskab man bare kan guffe frit af  :mam

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil sige: RO PÅ!

Ingen panik. Heller ikke omkring vitaminer, det er helt ok! Ammer du endnu? Ellers giver du vel erstatning? Hold fast i en af delene, så er dit barn sikret MANGE vitaminer.

Og så gør du således:

Lav mad du finder sundt og nærende: fuldkorn, kød, grønt, frugt.

Server ovenstående.

Lad dit barn spise, hvad dit barn spiser! Ingen miner, ingen "ej smag det og det", ingen "jo det smager godt".

Vil du tale om maden så sig "det er en tomat, jeg kan godt lide tomat, hvad synes du?"

Vil dit barn spise pasta? Så spiser barnet pasta. Jo jo, hver dag. Måske med en agurke stok til, fino fino. Nægter dit barn kødet, jamen det er fint. Virkelig. Du serverer det, adskildt, og nævner ikke noget om det.

Et fif: lad det ligne dit! For i hakkebøf, så skær den ud, når baby har set at i for det samme. Spis det samme som barnet, spis sammen med barnet. Drop al overvågning, se på barnet som du ser på din mand, snak om dagen.

Spiser barnet med fingrene? Alletiders! Er maden mest en leg? Det er fint!

PS: min dreng spiste virkelig kun: pasta, boller, rugbrød med spegepølse og banan i hvad der føltes som et år. Nu? Han spiser alt, undtagen tomat, rød peber og kiwi :)

 

Jeg er helt på linje med dig ift ikke at give det for meget opmærksomhed, og det mener jeg heller ikke vi gør - det er der slet ik tid til med en 3-årig ved bordet, der prøver grænser af :lol  

 

Jeg har det også rigtigt godt med at han spiser med fingrene, fandt hurtigt ud af at det var vejen til at få lidt mad i ham, og det er jo super, så han lærer maden at kende gennem flere sanser:-) Men indimellem synes jeg det kan indskrænke mulighederne lidt, lasagne er dælme svær at spise med fingere  :D

 

Og ja han får lidt mme ved siden af, var nødt til at stoppe amning helt, da der ikke rigtigt var nogen gylden middelvej for os vedr fast føde/amning, det var enten eller for ham. Han får mme i grøden om morgenen og mme i kop til nogle måltider. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det sidste er så ikke helt lig med sandheden, men tanken er god nok ;)

Tjah... Må indrømme at kilden nok er en BK bruger :D

Men anyway så hjælper det i hvert fald at servere noget der er set før her ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her spises der både lasagne og kødsovs med fingrene ;) det går fint, og er helt klart to af favoritterne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her spises der både lasagne og kødsovs med fingrene ;) det går fint, og er helt klart to af favoritterne.

super - så klør vi på med det også  :mam

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

super - så klør vi på med det også :mam

Det kan forresten anbefales med skruer frem for de lange spaghetti - de lange bliver virkelig noget gris, fordi de bliver så små når de bliver skåret ud De andre bare almindeligt gris ;)

Og hvis han får frisk pasta, kan han spise indtil jeg siger stop. Det elsker han! Både fuldkorn og almindelig.

Men altså, det er som sagt noget griseri. Men men mørkt tøj på, så går det fint :sandie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min dreng på snart 3, spiser stadig mest med fingerede, og han er VIRKLIG kræsen... Han spiser alt i pasta, pizza og pandekager, men ingen ris, ingen kartofler, intet kød( dog spegepølse) grønsager er heller ikke det vilde men han elsker rød Peper og gulerødder så det får han:)

Jeg var også ret anspændt over det, men nu tage rjeg det bare helt roligt, han vokser som han skal, og ser sund og dejlig ud:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min dreng spiser suppe med fingrene :P så lasagne, kødsovs osv. Er ikke et problem. Hvis kødsovs ikke er sagen med fingrene, så lav kødboller i stedet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silke Elia spiser meget sjældent aftensmad. Tager en smule grønt, måske lidt pasta, hvis det er der, måske en frikadelle eller pølser. Men det er heller ingen garanti. Hun er som regel fyldt helt op med stimuli når vi når til aften, så det mest sikre er en rugbrød med smør. Og så får hun altid en banan inden sengetid. Har bare accepteret det er sådan. Hun spiser rigtig godt først på dagen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER