MamaB

Fødselsforberedelse, graviditetsyoga, APA osv.

14 indlæg i dette emne

Jeg har fået APA anbefalet kraftigt at flere veninder, så nu tilmelder jeg mig det! Er ret spændt på det, da det lyder som om det sociale fylder meget og jeg er rimelig introvert. Men glæder mig allerede!

Er på jagt efter noget graviditetsyoga, og hælder pt mest til yogakompaniet på Vesterbro. Nu må vi se hvad det ender med...

Er der nogen af jer der skal gå til andet fødselsforberedende end det på hospitalet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Har hørt VIRKELIG meget godt om APA - så det skal du vist glæde dig til ☺️

Jeg læser op derhjemme med "Smertefri fødsel", så det bliver kun til det ud over det offentlige, som vi har fået tilbudt. Min kæreste vil gerne tage til noget af det, så det har jeg sagt ja til for hans skyld (første barn). Ud over det, har jeg ikke bestemt mig, men tænker jeg skal gå til noget i løbet af barslen ☺️

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også hørt så meget godt om APA! Sidder på kontor med en kollega som lige er gået på barsel og hun er rigtig glad for det, og en anden som er kommet tilbage fra barsel var også rigtig glad og ses stadig med de andre mødre fra holdet :) 

 

Jeg overvejer stadig yoga... men fordi jeg er flyttet til Hillerød er udbuddet ikke stort, og det ene forløb som starter op, men egentlig passer fint ift. termin, ligger hver fredag fra 17.30-19.30! Jeg har altså ikke lyst til at bruge 8 af mine sidste fredage i frihed på at binde mig til et yoga forløb  <_< Og så er alternativet at tage ind til byen for det og så ved jeg ikke om jeg hellere ville noget andet/ingen ting  :unsure

 

Jeg/vi skal starte til fødeslsforberedelse på hospitalet om præcis en måned.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er APA?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er APA?

Det står for Aftenskolen for psykomotorik og afspænding. De har forskellige hold med fødselsforberedelse og til efter fødslen + ren bevægelse. Jeg har tilmeldt mig et hold for førstegangsfødende:

9 undervisningsgange

I løbet af 9 undervisningsgange, heraf 2 med din fødselspartner, bliver du forberedt til den kommende fødsel og den første tid med det lille barn.

Bevidsthed og styrke

Den gravide krop er udgangspunkt, når vi hver gang laver øvelser, der styrker, bevidstgør, fremmer kredsløbet og aflaster.

Forberedelse til fødslen

Vi arbejder med bevidsthed omkring åndedrættet. Hvordan du med kroppen kan understøtte veerne. Hvad der kan lindre undervejs i fødslen, både mens veerne er der og i pauserne mellem. Og hvordan du bedst muligt holder gang i de gode fødselshormoner. Vi afprøver pressemåder og forskellige fødestillinger.

Viden om fødslen

Du får viden om fødslen og dens faser. Også viden, som du ikke umiddelbart kan læse dig til, baseret på tilbagemeldinger og erfaringer fra et stort antal fødende.

Den første tid

Den allerførste tid med det lille barn, beroligelse og amning er også emner, vi taler sammen om.

Fælles te

På apa har vi et begreb, vi kalder ”teen”. Det dækker over, at vi i slutningen af hver undervisningsgang sætter os sammen og taler om forskelligt i relation til graviditeten, den kommende fødsel og tiden efter. Og ofte drikker vi rent faktisk te – og spiser lidt.

En undervisningsgang kan se sådan ud:

let opvarmning

bevægelse og stræk af muskler og led

kredsløbsøvelser

bækkenbundsøvelser

bevidst arbejde med åndedrættet

afprøvning af ve- og hvilestillinger

afspænding

samtale med te og let spisning.

2 fællesaftener med din fødselspartner

6. og 8. undervisningsgang kommer din fødselspartner med. På de 2 fællesaftener prøver I sammen, hvad der kan støtte, lindre, berolige og stimulere undervejs i fødslen. Både i udvidelsesfasen og i pressefasen.

Vi taler om, hvad der beroliger et lille barn, hud mod hud-kontakt, mælk til det spæde barn og jeres tanker om livet som familie.

1. undervisningsgang får du en lille folder med til din fødselspartner, som beskriver de 2 fællesaftener mere detaljeret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for opklaring :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har hørt VIRKELIG meget godt om APA - så det skal du vist glæde dig til ☺️

Jeg læser op derhjemme med "Smertefri fødsel", så det bliver kun til det ud over det offentlige, som vi har fået tilbudt. Min kæreste vil gerne tage til noget af det, så det har jeg sagt ja til for hans skyld (første barn). Ud over det, har jeg ikke bestemt mig, men tænker jeg skal gå til noget i løbet af barslen ☺️

Dejligt at høre!!

Jeg har lige reserveret "smertefri fødsel" på biblioteket. Kunne være fedt hvis man kunne bruge lidt derfra uden at tage selve kurset...:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også hørt så meget godt om APA! Sidder på kontor med en kollega som lige er gået på barsel og hun er rigtig glad for det, og en anden som er kommet tilbage fra barsel var også rigtig glad og ses stadig med de andre mødre fra holdet :) 

 

Jeg overvejer stadig yoga... men fordi jeg er flyttet til Hillerød er udbuddet ikke stort, og det ene forløb som starter op, men egentlig passer fint ift. termin, ligger hver fredag fra 17.30-19.30! Jeg har altså ikke lyst til at bruge 8 af mine sidste fredage i frihed på at binde mig til et yoga forløb  <_< Og så er alternativet at tage ind til byen for det og så ved jeg ikke om jeg hellere ville noget andet/ingen ting  :unsure

 

Jeg/vi skal starte til fødeslsforberedelse på hospitalet om præcis en måned.

Sikke et tidspunkt!! Nej, det er med at nyde ens frihed, mens man har den;) Kan være du kan finde noget tæt på en s-tog-station?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke et tidspunkt!! Nej, det er med at nyde ens frihed, mens man har den;) Kan være du kan finde noget tæt på en s-tog-station?

Måske... nu arbejder jeg i KBH så afstanden er ikke et problem i sig selv, selvom det ville være meget nemmere bare at kunne cykle der til hvis det var i Hillerød... men jeg er virkelig i tvivl om yoga er "mig"? Jeg synes normalt det er MEGA kedelig  ;) Men har en ide om at det godt kunne være noget alligevel når det er med et formål og en "anden" krop. Men er lidt bange for at binde mig til fx 8 gange uden lige at kunne afprøve det først...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske... nu arbejder jeg i KBH så afstanden er ikke et problem i sig selv, selvom det ville være meget nemmere bare at kunne cykle der til hvis det var i Hillerød... men jeg er virkelig i tvivl om yoga er "mig"? Jeg synes normalt det er MEGA kedelig  ;) Men har en ide om at det godt kunne være noget alligevel når det er med et formål og en "anden" krop. Men er lidt bange for at binde mig til fx 8 gange uden lige at kunne afprøve det først...

Hvis du vil prøve det af først, så jeg at man kan få en gratis prøvetime på Skandinavisk yogaskole. Der har min veninde gået og var rigtig glad for det (bortset fra den dag de skulle skylle næser?!) Ved yoga kompaniet på vesterbro så jeg at visse forløb kun er fem gange...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har meldt mig til fødselsforberedelse med mindfulness og lidt yoga i Kbh om mandagen i jordmoderhuset ( mener jeg det er). Var blevet tilmeldt forberedelse på Roskilde, men det lå midt på dagen i arbejdstiden. Da jeg har fri om mandagen passede det andet bare perfekt.

Så må vi se hvad det er for noget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige på besøg ;) Men jeg har gået til gravidyoga (hos yoginiyoga på Østerbro) begge gange og det er muligvis lidt kedeligt træningsmæssigt, men der er enormt fokus på vejrtrækning og fødselsforberedelse og det har hjulpet mig rigtig meget i begge fødsler.

Alle de jordmoder jeg har mødt i forbindelse med mine fødsler har rost metoden og den måde jeg kunne arbejde med veerne pga vejrtrækning og øvelserne :)

Så det er i hvert fald ikke spildt at gøre, men det er nok mest for det fødselsforberedende og ikke så meget for træningen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige på besøg ;) Men jeg har gået til gravidyoga (hos yoginiyoga på Østerbro) begge gange og det er muligvis lidt kedeligt træningsmæssigt, men der er enormt fokus på vejrtrækning og fødselsforberedelse og det har hjulpet mig rigtig meget i begge fødsler.

Alle de jordmoder jeg har mødt i forbindelse med mine fødsler har rost metoden og den måde jeg kunne arbejde med veerne pga vejrtrækning og øvelserne :)

Så det er i hvert fald ikke spildt at gøre, men det er nok mest for det fødselsforberedende og ikke så meget for træningen.

Tak for din erfaring. Jeg overvejer også primært yoga pga. vejrtrækning og fødselsforberedelsen i det. Og for måske at få strukket og bevæget muskler og led. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der var også én i oktobergruppen (mener jeg) der anbefalede yogini:)

Jeg er lidt spændt på om "smertefri fødsel" og yoga-tilgangen går imod hinanden...sådan i forhold til vejrtrækningerne. Det må tiden vise. Også om man kan plukke fra begge tilgange eller om man må vælge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER