Guest

Hormon spiral for og imod? Nyt spgm. 2/12

131 indlæg i dette emne

kom frisk med ærlige besvarelser :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har 3 måneders erfaring ;) Valgte den fordi jeg ikke ville have kraftigere og længere mens end jeg havde. Intet problem at få sat den op. Synes jeg pletbløder en del og min cyklus er lidt svær at gennemskue når jeg bløder/pletbløder i 14 dage af gangen <_< Men det er vist normalt det første 1/2 år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er så glad for min.

Jeg startede med en kobberspiral, men den gav mig kraftige blødninger og voldsomme mens-smerter fra æl og til mens sluttede <_<

Med hormonspiralen mærker jeg kun ganske lidt murren lige inden mens starter og jeg bløder så lidt at jeg kan klare mig med trusseindlæg. Mange stopper helt med at bløde med hormonspiral.

Den gjorde ikke ondt at få sat op.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er så glad for min!

Efter Simon fik jeg min første. Der pletblødte jeg i ca 5 mdr herefter blødte jeg 2 dages mens mod normalt 8!

Så de første 5 måneder var lidt træls.

Efter tvillingerne fik jeg den sat op inden første mens og har ikke pletblødt overhovedet ej heller fået mens (ammer dog stadigvæk).

Jeg blev i øvrigt gravid i første cyklus efter at have fået den gamle fjernet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det første halve år fungerede den efter hensigten - næsten ingen smerter, meget mild blødning. Nu så har jeg enorme smerter (som før) og kraftige blødninger (som før!) har altid haft voldsomme menstruationer, og fik 3-trins p-piller inden min graviditet, og tog jeg ikke dem, blødte jeg hele tiden.

Det positive ved en hormonspiral er, at den på sigt er billigere end p-piller (i hvert fald i forhold til dem, jeg tog) og at jeg ikke skal huske at tage dem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde en hormonspiral i knap 5 år og jeg elskede den virkelig!!

Havde en kobber først, der blødte jeg meget og har voldsomt ondt.

Jeg havde ikke mens i de knap 5 år jeg havde hormonspiralen. Eneste lille ulempe M kunne mærke snoren når vi :hump men det blev løst ved min læge klippede lidt af snorens længde. Jeg vil meget meget gerne have en igen, når jeg har været gravid.

Jeg er klart fan :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke selv prøvet at have spiral. Men to i min mødregruppe er kun med fordi de blev gravide på hormonspiral - så fik de da bare nr. 4 i en alder af henholdsvis 40 og 42 - så alene det er nok til jeg ikke skal have det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke selv prøvet at have spiral. Men to i min mødregruppe er kun med fordi de blev gravide på hormonspiral - så fik de da bare nr. 4 i en alder af henholdsvis 40 og 42 - så alene det er nok til jeg ikke skal have det!

Ej, hvor vildt!!

Min læge har egentligt fået mig overbevist om at det da er det jeg skal have. Men jeg bliver da lidt usikker når jeg hører sådan noget :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, hvor vildt!!

Min læge har egentligt fået mig overbevist om at det da er det jeg skal have. Men jeg bliver da lidt usikker når jeg hører sådan noget :unsure

Altså på papiret er den mere sikker end p-piller, men der er jo undtagelser.

Men man skal også huske at må ikke må bruge den sammen med lady cup, da den så kan blive suget ud.

Og man skal jo indimellem tjekke om den stadig sidder som den skal (om man kan mærke snorene) min gyn anbefalede efter hver mens.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså på papiret er den mere sikker end p-piller, men der er jo undtagelser.

Men man skal også huske at må ikke må bruge den sammen med lady cup, da den så kan blive suget ud.

Og man skal jo indimellem tjekke om den stadig sidder som den skal (om man kan mærke snorene) min gyn anbefalede efter hver mens.

Ok.. Hmm.. Jeg tror altså også det bliver det denne gang.

Hvad med tampon? Må man bruge det?Min læge sagde godt nok, at hvis man får den sat op inden mens kom efter fødsel, så var det muligt, at man slet ikke fik mens, så måske ikke tampon bliver nødvendigt, men jeg hader at bruge bind..

Og skulle jeg blive gravid, så er det vel bare meant to be ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok.. Hmm.. Jeg tror altså også det bliver det denne gang.

Hvad med tampon? Må man bruge det?Min læge sagde godt nok, at hvis man får den sat op inden mens kom efter fødsel, så var det muligt, at man slet ikke fik mens, så måske ikke tampon bliver nødvendigt, men jeg hader at bruge bind..

Og skulle jeg blive gravid, så er det vel bare meant to be ;)

Det må man gerne.

Jeg har så efter at have skrevet første indlæg fået min mens i dag :( så slap ikke...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft min hormonspiral i 3 år og er voldsomt begejstret. De første 3 måneder pletblødte jeg dagligt, og det var lidt træls, men siden det stoppede har jeg ikke mærket meget til den. Jeg bløder stort set ikke. Den "første mensdag" kan der være en smule på papiret, når jeg tørrer mig men ellers ingenting. Min kæreste kan sommetider mærke den i visse stillinger, når vi har sex, men det er ikke slemt. Ellers tænker jeg ikke rigtig over dens tilstedeværelse :-).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også overvejet det, men ved ikke om jeg tør... Jeg er ikke særlig begejstret for at få noget den vej op og bare en stikpille gør ondt... Nogen der har fået den trods en sart underliv og smalt bækkenbund? Så vidt jeg ved er den ikke helt billig... Nogen der ved om en gyn kan vurdere om der er plads nok til den?

Undskyld Maja, håber det er ok med et tillægsspørgsmål.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har jo ikke været gravid eller født og det gjorde ondt at få den lagt op, var hos en gyn og få den lagt op. For de knap 6 år siden nu, kostede den vidst 1.200kr. Og kunne bruges i 5 år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik en op efter fødselen af Silas, og i starten var jeg skeptisk, skulle vende mig til tanken om et fremmedlegeme deroppe, og så plætblødte jeg en del de første 3 mdr..ca... Men derefter så fungerede det bare, og jeg blev SÅ glad for den.....

Skal helt sikkert have en ny hormonspiral sat op efter nr 2:) kan kun anbefale det...

Jeg gav også 1200 kr fro den ca og fik den sat op hos en gyn... Min læge henviser altid til gyn, da han så er sikker på den bliver sat helt rigtig op.. Sagde han..

Den er lige så sikker som p piller, og så skal man jo lige huske at den skal skiftes hvert 5 år, senest.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik en sat op for et år siden. Jeg gav 1200 kr så selvom jeg fik billige P-piller vil den være tjent ind efter ca 2,5 år (den kan sidde 5 år). Jeg har også lidt af kraftige menstruationer før jeg fik P-piller, omend de er meget påvirkeligt af hormoner. Jeg har slet ikke menstruation nu :yay det kan så godt give lidt stress til tider, når man også er typen som får kvalme når man er stress og/eller træt ;) så jeg har teste (negativt) et par gange det sidste år. Jeg har nogle få gange haft meget små pletblødninger/udflåd i en 4-5 dage.

Jeg har sart slimhinde Sarah, og skulle lige have lidt antibiotika efter opsætning (jeg får infektionen hver gang nogle roder rundt deroppe :( ) men så har det kørt siden. Jeg kan ikke mærke tråden, så jeg kan ikke tjekke den, men det har ikke været et problem endnu. Jeg tror den eneste 100% sikre metode er afholdenhed :lol det er selvfølgelig et vildt sammenfald at de er to i samme mødregruppe men spiral er altså ligeså sikkert som P-piller.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik min hormonspiral i februar, og jeg pletbløder stadig. Er såååå træt af det. Håber, det retter sig og er alt dette bøvl værd, for har virkelig ikke lyst til at have kobberspiral eller huske at tage piller.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også overvejet det, men ved ikke om jeg tør... Jeg er ikke særlig begejstret for at få noget den vej op og bare en stikpille gør ondt... Nogen der har fået den trods en sart underliv og smalt bækkenbund? Så vidt jeg ved er den ikke helt billig... Nogen der ved om en gyn kan vurdere om der er plads nok til den?

Undskyld Maja, håber det er ok med et tillægsspørgsmål.

Gerne :) jo mere info jo bedre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak - læser det hele :super

Min veninde har fået pigment forandringer - nogen der har oplevet det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak - læser det hele :super

Min veninde har fået pigment forandringer - nogen der har oplevet det?

Nej slet ikke. Jeg var virkelig glad for mig :) håber du får valgt det rigtig for dig, søde du :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså nu har jeg godt nok haft en kobberspiral og ikke hormonspiral. Men den valgte jeg frem for hormonspiralen fordi:

- Ingen hormoner (jeg ved godt, at hormonspiralen kun giver hormoner lokalt i området, men jeg foretrækker stadig, slet ingen hormoner)

- Betydeligt billigere (tror jeg gav 250?)

- Såvidt jeg har forstået (og erfaret) lavere risiko for plerblødning/udeblivende mens

Nogen vil nok se det som en fordel, hvis mens udebliver med hormonspiral, men jeg var (er) tryggest ved at kunne følge min cyklus :)

Min mens blev i øvrigt ikke kraftigere, hvilket jeg ellers synes kobberspiral tit har "ry" for at gøre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså nu har jeg godt nok haft en kobberspiral og ikke hormonspiral. Men den valgte jeg frem for hormonspiralen fordi:

- Ingen hormoner (jeg ved godt, at hormonspiralen kun giver hormoner lokalt i området, men jeg foretrækker stadig, slet ingen hormoner)

- Betydeligt billigere (tror jeg gav 250?)

- Såvidt jeg har forstået (og erfaret) lavere risiko for plerblødning/udeblivende mens

Nogen vil nok se det som en fordel, hvis mens udebliver med hormonspiral, men jeg var (er) tryggest ved at kunne følge min cyklus :)

Min mens blev i øvrigt ikke kraftigere, hvilket jeg ellers synes kobberspiral tit har "ry" for at gøre.

Gode pointer!

Jeg valgte hormon spiral fremfor kobber af flere årsager:

Kobber virker ved at irritere slimhinden så et evt befrugtet æg ikke kan sætte sig fast, jeg følte at det var mere sikker med hormon spiral som satte ind flere steder. (I tal er kobber vist 98% mens hormonspiral er >99)

Kobber spiral giver i gennemsnit 50% større blødninger og kraftigere smerter. Mine var slemme nok i sig selv, så jeg ville ikke tage chancen.

Men ja, selvom det er rart ikke at have mens, giver det også nogle stressepisoder i ny og næ, når ejg bliver nervøs for om jeg er blevet gravid :) og 1300 er rimelig mange penge at lægge på en gang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gode pointer!

Jeg valgte hormon spiral fremfor kobber af flere årsager:

Kobber virker ved at irritere slimhinden så et evt befrugtet æg ikke kan sætte sig fast, jeg følte at det var mere sikker med hormon spiral som satte ind flere steder. (I tal er kobber vist 98% mens hormonspiral er >99)

Kobber spiral giver i gennemsnit 50% større blødninger og kraftigere smerter. Mine var slemme nok i sig selv, så jeg ville ikke tage chancen.

Men ja, selvom det er rart ikke at have mens, giver det også nogle stressepisoder i ny og næ, når ejg bliver nervøs for om jeg er blevet gravid :) og 1300 er rimelig mange penge at lægge på en gang.

Også derfor kobber IKKE er en mulighed. Bløder i forvejen op mod 9 dage ved mens og en cyklus på 26 dage ja så tror jeg at halvdelen af mit liv vil blive brugt på at se blod og blødning har jeg det altså ret stramt med efter MA så nej tak!

Så hellere pletblødning og kortere mens (jeg tvivler på min mens udebliver, så heldig er jeg ikke :p ).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså nu har jeg godt nok haft en kobberspiral og ikke hormonspiral. Men den valgte jeg frem for hormonspiralen fordi:

- Ingen hormoner (jeg ved godt, at hormonspiralen kun giver hormoner lokalt i området, men jeg foretrækker stadig, slet ingen hormoner)

- Betydeligt billigere (tror jeg gav 250?)

- Såvidt jeg har forstået (og erfaret) lavere risiko for plerblødning/udeblivende mens

Nogen vil nok se det som en fordel, hvis mens udebliver med hormonspiral, men jeg var (er) tryggest ved at kunne følge min cyklus :)

Min mens blev i øvrigt ikke kraftigere, hvilket jeg ellers synes kobberspiral tit har "ry" for at gøre.

Tjah bortset fra prisen er det ingen ulemper for mig :p

Hormoner er jeg indstillet på lige meget hvad, p-piller eller hormon spiral er der valget står og jeg er nok bare mere fan af lokalt virkende end at de skal fise rundt i kroppen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke læst de andres svar, så ved ikke om lige om jeg får gentaget ;) 

 

Jeg er super glad for min! Inden jeg fik den var jeg på p-piller og jeg blødte kraftigt i op til en uge og havde mens-smerter der krævede recept-pligtige piller for at kunne fungerer bare nogenlunde de første par dage. Nu her efter jeg har fået spiralen (da Liv var 9 uger - er 1 år nu), har jeg stort set ikke blødt. Jeg har haft rigtig mens en gang efter og der kunne jeg mærke en smule i maven, men kunne klare mig med almindelig panodil, tynde bind og blødte kun ca. 2 dage. Inden da har jeg ikke rigtig blødt udover et par dage i alt. Det har formentlig været en kombi af spiralen og amningen der har gjort jeg ikke har blødt mere, men det er også helt fint med mig ;) Nu her går jeg og venter på 2."rigtige"mens og er spændt på om den kommer eller ej :) 

 

En ulempe ved spiralen kan være at hvis du overhovedet ikke får mens, så kan det jo i princippet være svært at vide om du er gravid eller om det bare er spiralens skyld ;) Jeg havde så samme problemstilling med mini-piller, så jeg har gjort det at jeg har taget en graviditetstest engang imellem for at være på den sikker side ;) 

 

Men alt i alt har jeg været så glad for min og vil bestemt ikke undvære den!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER