Guest

Hormon spiral for og imod? Nyt spgm. 2/12

131 indlæg i dette emne

Tjah bortset fra prisen er det ingen ulemper for mig :P

Hormoner er jeg indstillet på lige meget hvad, p-piller eller hormon spiral er der valget står og jeg er nok bare mere fan af lokalt virkende end at de skal fise rundt i kroppen.

 

Det kan også godt være at det måske er en dyr pris at ligge én gang, men den holder i op til 5 år. Så hvis den koster 1300 kr. en gang og du har den i 5 år er det 22 kr. pr. mdr :) Det tror jeg ikke man kan få p-piller for ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nej slet ikke. Jeg var virkelig glad for mig :) håber du får valgt det rigtig for dig, søde du :kram2

 

Jeg har fået pigmentforandringer i panden men skal ikke kunne sige om det skyldes gravidliteten eller spiralen, har egentlig bare sagt at det var gravidliteten hele tiden :).

 

Har nu haft den i 2 måneder og pletblødte nogle timer hver dag i starten, og så blev det mindre og mindre, nu kan jeg måske få en smule blod på papiret en gang om ugen så synes da at jeg er ret tilfreds med den :). 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmmm, det ender nok (også) med hormon-spiral for mig...

 

Kobberspiral er ikke en mulighed, fordi den ikke forhindrer befrugtning, og dermed er det i mine øjne potentielt en abort hver cyklus. P-piller er ikke en mulighed fordi jeg er for gammel og tyk (min læges ord - ikke mine ;)), mini-piller er reelt en mulighed, men jeg glemmer at tage dem. Ergo så er der at en af os permanent lukkes, eller at jeg får hormon-spiral :lol

 

Vi skal ikke have flere børn, så jeg kunne godt finde på at snakke med lægen om at få lukket for hanerne. Vi har også snakket om at manden skal kappes, men nu må vi se...

Det er også derfor en kobberspiral er udelukket her....

Hormonspiral er vejen frem for mig, og når vi er sikre på vi ikke skal have flere børn, så bliver der også lukket for hanerne:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok.. Hmm.. Jeg tror altså også det bliver det denne gang.

Hvad med tampon? Må man bruge det?Min læge sagde godt nok, at hvis man får den sat op inden mens kom efter fødsel, så var det muligt, at man slet ikke fik mens, så måske ikke tampon bliver nødvendigt, men jeg hader at bruge bind..

Og skulle jeg blive gravid, så er det vel bare meant to be ;)

jeg fik den inden mens kom efter 1. graviditet, og havde aldrig mens derefter :) og blev gravid med det samme da den kom ud, så hos mig var det bare super :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg fik den inden mens kom efter 1. graviditet, og havde aldrig mens derefter :) og blev gravid med det samme da den kom ud, så hos mig var det bare super :)

:super

Har også besluttet mig og venter bare på min læge kommer tilbage fra ferie, så jeg kan få den :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan også godt være at det måske er en dyr pris at ligge én gang, men den holder i op til 5 år. Så hvis den koster 1300 kr. en gang og du har den i 5 år er det 22 kr. pr. mdr :) Det tror jeg ikke man kan få p-piller for ;)

 

Min gynækolog sagde, at den også sagtens kan sidde i 6 år - det var der hormon nok til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik hormonspiral 3 mdr efter fødslen og jeg skal aldrig bruge andet!!! Bløder minimalt og har ingen gener haft. Jeg er så også temmeligt farvet af at have arbejdet tæt sammen med en masse gynækologer i nogle år, som alle var store fortalere for, at hormonspiralen er den aller bedste præventionsform. Hormonspiralen er faktisk mere sikker end nogle sterilisationsmetoder! :)

Hvis du beslutter dig for hormonspiralen vil jeg anbefale dig at få den lagt op af en gynækolog, som har en scanner og dermed kan tjekke, om spiralen ligger på plads i livmoderen.

Ulempe: snorene kan "kravle op" og besværliggøre fjernelse af spiralen. Oftest kan en gynækolog med de rette instrumenter få fat i snorene, men i værste tilfælde kan det kræve en mindre operation at få fjernet spiralen igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik hormonspiral 3 mdr efter fødslen og jeg skal aldrig bruge andet!!! Bløder minimalt og har ingen gener haft. Jeg er så også temmeligt farvet af at have arbejdet tæt sammen med en masse gynækologer i nogle år, som alle var store fortalere for, at hormonspiralen er den aller bedste præventionsform. Hormonspiralen er faktisk mere sikker end nogle sterilisationsmetoder! :)

Hvis du beslutter dig for hormonspiralen vil jeg anbefale dig at få den lagt op af en gynækolog, som har en scanner og dermed kan tjekke, om spiralen ligger på plads i livmoderen.

Ulempe: snorene kan "kravle op" og besværliggøre fjernelse af spiralen. Oftest kan en gynækolog med de rette instrumenter få fat i snorene, men i værste tilfælde kan det kræve en mindre operation at få fjernet spiralen igen.

Jeg tror også at det er det jeg beslutter mig for.

Jeg skal snakke med lægen allerede ved næste lægebesøg om prævention så der vil jeg høre hvordan og hvorledes. Forestiller mig han gerne sender videre. Ellers må jeg jo forklare at jeg gerne vil til gynækolog og få den lagt fordi det er det jeg er mest tryg ved. Jeg skal IKKE være gravid igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager lige den her op igen for skal have lagt hormon spiral den 22 december.

På en skala fra mens murren til grumme efterveer hvor ondt gør det så? Tænker især efterfølgende.

Lægen anbefalede at tage smertestillende en time før så tænker det da må være lidt smertefuldt :chin: og total dårlig timing fordi det er dagen for min families årlige jule tam tam.

Og så et ekstra spørgsmål: har i oplevet manglende sexlyst? Min veninde sværger at hendes sexlyst forsvandt da hun fik hormon spiral og kom igen da den blev fjernet :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager lige den her op igen for skal have lagt hormon spiral den 22 december.

På en skala fra mens murren til grumme efterveer hvor ondt gør det så? Tænker især efterfølgende.

Lægen anbefalede at tage smertestillende en time før så tænker det da må være lidt smertefuldt :chin: og total dårlig timing fordi det er dagen for min families årlige jule tam tam.

Og så et ekstra spørgsmål: har i oplevet manglende sexlyst? Min veninde sværger at hendes sexlyst forsvandt da hun fik hormon spiral og kom igen da den blev fjernet :chin:

Mht. smerter så vil jeg ikke sige det er værre end mens-murren. Sexlyst hmm - måske :blush ved nærmere eftertanke kan der muligvis være noget om det, men da jeg stadig har min, kan jeg ikke endeligt bekræfte det :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht. smerter så vil jeg ikke sige det er værre end mens-murren. Sexlyst hmm - måske :blush ved nærmere eftertanke kan der muligvis være noget om det, men da jeg stadig har min, kan jeg ikke endeligt bekræfte det :P

Murerne til lettere mens smerte.

Jeg vil sige at jeg har lidt mindre lyst,men om det skyldes spiralen eller jeg bare er generelt ud kørt af tvillingerne det ved jeg ikke. Husker det ikke som om jeg fik mindre lyst den gang jeg fik en efter Simon...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forestiller mig ikke der er den store forskel på at få lagt en hormon og en kobberspiral? (jeg har nemlig en kobber, og det baserer jeg jo selvfølgelig mit svar ud fra :))

 

Det nev lidt da lægen satte den dims på der skal holde livmoderhalsen åben. Forestiller mig at det havde været reet slemt, havde jeg ikke født (men der er vel også en grund til at de anbefaler at man først får spiral efter fødslen? :chin:), men det var også det der gjorde mest ondt ved selve oplæggelsen. 

Efterfølgende blødte jeg lidt, men ikke mere end at jeg ku nøjes med et trusseindlæg. Hvor længe er jeg usikker på, fik den lagt fredag og fik mens søndag, så om pletblødningen lørdag var spiral eller mens relateret, er ikke til at vide ;) JEg havde ikke lige tænkt på smertestillende inden, men ca 2 timer efter følte jeg lige behov for 2 panodiler. Det murrede lidt, men ikke noget voldsomt. Færre smerter en mens hvertfald :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var så glad for min hormonspiral, jeg har ondt da jeg fik mig lagt op i sin tid, men jeg havde jo heller ikke født. Jeg blødte få dage og så ikke i ca. 5 år og skyhøj sexlyst :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager lige den her op igen for skal have lagt hormon spiral den 22 december.

På en skala fra mens murren til grumme efterveer hvor ondt gør det så? Tænker især efterfølgende.

Lægen anbefalede at tage smertestillende en time før så tænker det da må være lidt smertefuldt :chin: og total dårlig timing fordi det er dagen for min families årlige jule tam tam.

Og så et ekstra spørgsmål: har i oplevet manglende sexlyst? Min veninde sværger at hendes sexlyst forsvandt da hun fik hormon spiral og kom igen da den blev fjernet :chin:

 

Jeg fik hormonspiral efter 1. graviditet. Min læge havde ikke nævnt noget om at det var en god idé at tage smertestillende, så det havde jeg ikke gjort! Det tager jeg næste gang (for jeg skal helt sikkert også have hormonspiral igen)! Jeg mindes at det gjorde ondt at få den lagt - en følelse af at hun hev i et elastik, som ikke rigtig ville hives i. Da jeg kom hjem havde jeg også ondt - eller måske mest bare ondt af mig selv  :chin:

 

Jeg tænkte faktisk lidt over manglende sexlyst, da jeg havde hormonspiral, men hvor meget/lidt det havde ændret sig, kan jeg dog ikke huske. Men jeg prøvede at google det, og fandt ikke noget om det, så troede ikke på, det kunne skyldes den, men det kan da godt være, der er noget om snakken så.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det gjorde SLET ikke ondt at få min sat op. Overhovedet! Det gjorde det til gengæld de næste 9 måneder, hvor jeg havde konstante menstruationssmerter og blødte, lige til jeg fik den fjernet for et par uger siden, hvor jeg så styrtblødte i nogle dage. Og ja, min sexlyst forsvandt også (nok grundet den konstante menstruationsagtige tilstand - man føler sig jo ikke top lækker :unsure ).

Men jeg kan forstå, at mine bivirkninger hører til sjældenhederne, og jeg synes egentlig ikke, at du skal være bekymret. For mig var det ikke mere ubehageligt end et almindeligt tjek dernede ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lidt lette mens smerter synes jeg at huske i få dage efter, men ikke noget jeg havde behov for at smertedække, og det nev en lille bitte smugle lige da gyn satte den op..

Jeg tror og håber du bliver rigtig glad for løsningen:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er en kendt bivirkning til alle de præventionsformer, der indeholder hormoner, at man kan få nedsat sexlyst. Så hormonspiralen kan godt give nedsat sexlyst (men det er ikke sikkert at den gør det). Men det kan p- og minipiller ko også.

Kobberspiralen har ingen hormoner, så den burde ikke give nedsat sexlyst, men kan så til gengæld give kraftige blødninger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er en kendt bivirkning til alle de præventionsformer, der indeholder hormoner, at man kan få nedsat sexlyst. Så hormonspiralen kan godt give nedsat sexlyst (men det er ikke sikkert at den gør det). Men det kan p- og minipiller ko også.

Kobberspiralen har ingen hormoner, så den burde ikke give nedsat sexlyst, men kan så til gengæld give kraftige blødninger.

Enig her.

Jeg fik ikke nedsat sexlyst af spiralen, det er dog blevet mere udfordrende at få lagt sex ind efter vi er blevet forældre :lol min sexlywt var til gengæld ikke eksisterende på antidepressiva i sin tid.

Min (læge)mand havde bildt mig ind at det slet ikke gjorde ondt at få lagt spiral op, men det nev altså noget (primært det udstyr fx tang de bruger, så det er ikke meget anderledes end almindelig tjek) - det gik tilgengæld ret hurtigt og jeg havde ingen huskeværdige smerter efterfølgende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker det er det samme at få kobberspiral sat op, og jeg synes godt nok det gjorde noget ondt. Det var jeg ikke forberedt på, og jeg havde ikke fået anbefalet smertestillende forud da jeg bestilte tiden - det var en fejl, kunne jeg forstå på min læge. Jeg vil klart tage smertestillende en anden gang. Jeg blødte også en del - det var jeg heller ikke forberedt på. Havde ikke en gang et bind. <_< Så for mig var det som kraftige mens smerter efterfølgende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillader mig lige,at stille et tillægsspørgsmål her i tråden :oops

Har I selv hentet jeres hormonspiral på Apoteket med recept?

Jeg snakkede med min læge i sidste uge til babys 5 ugers undersøgelse (ny læge siden sidste gang) om at få hormonspiral ved 8 ugers undersøgelse, og det var muligt, hvis alt så godt ud. Vi aftalte, at jeg ville booke tid til det på nettet.

Nu er jeg kommet i tanke om, at sidste gang fik jeg en recept på spiralen, så jeg selv skulle medbringe den ved lægen. Men det var jo en anden læge, men vil bare nødig gå forgæves.

Jeg kan jo bare ringe til ham og spørge, men vil godt lige høre, hvad der er normalt - måske var det min gl. læge, der var "anderledes", siden hun ikke havde dem liggende selv?

Nu læge nævnte i øvrigt heller ikke noget om smertestillende <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillader mig lige,at stille et tillægsspørgsmål her i tråden :oops

Har I selv hentet jeres hormonspiral på Apoteket med recept?

Jeg snakkede med min læge i sidste uge til babys 5 ugers undersøgelse (ny læge siden sidste gang) om at få hormonspiral ved 8 ugers undersøgelse, og det var muligt, hvis alt så godt ud. Vi aftalte, at jeg ville booke tid til det på nettet.

Nu er jeg kommet i tanke om, at sidste gang fik jeg en recept på spiralen, så jeg selv skulle medbringe den ved lægen. Men det var jo en anden læge, men vil bare nødig gå forgæves.

Jeg kan jo bare ringe til ham og spørge, men vil godt lige høre, hvad der er normalt - måske var det min gl. læge, der var "anderledes", siden hun ikke havde dem liggende selv?

Nu læge nævnte i øvrigt heller ikke noget om smertestillende <_<

Jeg har netop fået sat hormonspiral. Du skal have recept og hente den på apoteket og selv medbringe. Min læge sagde heller ikke noget om smertestillende først da jeg havde fået den sat op at jeg selvfølgelig kunne tage lidt panodiler hvis det gjorde ondt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik en recept og hentede den på apoteket... Var også henvist til gyn for at få den sat op, da min læge hellere henviste, så den med sikkerhed sad rigtigt.. Frem for selv at gøre der, og han så ikke kunne tjekke det efter..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik min lagt op hos en gyn, hun havde den, og så betalte jeg for den der :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved egen læge skal du selv hente den på apoteket.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar - så må jeg vist hellere lige få fat i min læge inden, så jeg slipper for et ekstra lægebesøg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER