Månebarn

"Vejledning" til påklædning af bebs?

7 indlæg i dette emne

Hej tøser,

 

Når internettet svigter en, så hjælper det som regel altid at spørge herinde, så det prøver jeg!

 

Nu er der kun små 8 uger til vi byder vores lille Spunk velkommen til verden. Og en ting jeg har fundet ud af at jeg INTET ved om (jeg hader at være uvidende, eller i hvert fald føle mig sådan), er påklædning af lillefisen. Vi har jo kommoden fyldt med tøj, men hvordan søren sætter man det sammen til tilstrækkeligt varmt/køligt/dækkende tøj?

 

Jeg har søgt en del på nettet og finder de der sædvanlige råd med at mærke bebs i nakken osv, men det jeg leder efter er meget konkrete eksempler på "baby-ensembler", lidt som mad-opskrifter, hvis i forstår? Jeg er virkelig meget listemenneske, og min mand er næsten endnu værre, så det ville være en rigtig god måde for os at finde hjælp på i den første tid, indtil det bliver naturligt at klæde bebs på :)

 

Så, må jeg høre jer kloge mødres bud på påklædning af en nyfødt i september måned? Gerne mange forskellige bud, påklædning til varm/kold dag, påklædning i dagtimer vs. nattetimer vs. lur i barnevogn. Kom med dem alle sammen! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså, vi fik A i maj, jeg tænker det er lidt samme vejr ;) Han blev født fire uger for tidligt, så han var selvfølgelig lidt mindre og lidt mere "slasket", men du får lige mine erfaringer alligevel:

Vi var rigtig glade for heldragter i starten. Vi brugte faktisk natdragter fra NameIt. De var så bløde og rare, og man skulle ikke bakse med strømper (meget vigtig detalje for os i starten) eller mange dele tøj. Skulle vi noget, fik han en varm trøje udover og så hue.

Efter nogle uger begyndte vi mere med rigtig sæt. Han bruger meget sjældent kortærmede bodyer. Jeg havde købt en milliard af dem, men de bliver ikke rigtig brugt. Jeg er svært glad for langærmede bodyer og bløde bukser. H&M har nogle i velour, og de er fantastiske!

Det der med fødder i bukserne eller dragterne praktiserer vi kun i nattøjet. De kan passe det i længere tid, når der ikke er fødder i. Det er dog rarest med heldragter til natten, for så er der Intet, der skiller :)

Jeg er ret sikker på, det er lige så individuelt som alt andet. Og jeg tror, man bliver nødt til at prøve sig lidt frem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto til rigtig mange ting. Og så er det næsten umuligt at give en opskrift generelt, for nogle børn er meget varme, andre kolde. Adam har altid mindre tøj på end de andre børn i mg og vuggestue, men er alligevel varm. Så det er nok mest af alt noget med at prøve sig frem og især til at starte med tænke i dragter i stedet for mange dele :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil også slå et slag for heldragter. Julius var så slank, at han ikke kunne holde bukser oppe :D Det kan han godt nu. Men en kortærmet body og en heldragt og strømper er at foretrække herhjemme.

Men det er svært at fortælle hvad I har brug for, for børnene er så forskellige i hvor varme de er.

Men I lære hurtig jeres barn at kende. Så du skal slet ikke være bekymret :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig i, at det er forskelligt fra barn til barn, men du må gerne få et bud herfra også :)

Vi har to julibørn.

Den første kom i en VARM sommertid og var selv et varmt barn, så han tilbragte meget af sin første tid i natdragter (altid natdragt om natten, men ofte også om dagen), bare en ble (kun når vi var indenfor), en heldragt (enten med korte eller lange ærmer) eller en body + bukser.

Lillesøster tilbragte den første uge (hvor vi var indlagt til ammehjælp) kun i ble. Til gengæld var hun altid enten puttet i dyne eller lagt hud mod hud med en af os. Herhjemme har hun en uld/silke-body på døgnet rundt, enten med korte eller ingen ærmer. Uld/silke er godt til at regulere temperaturen :) Derudover har hun oftest enten en heldragt, eller bukser og bluse på. Og kjoler, men det er ikke en skid praktisk og også lidt sværere med vejret, så det er mest til når vi ikke skal ud ;) Jeg putter vende helst i noget, hvor ben og arme er dækket af et tyndt lag stof, men hvis der er varmt kan hun også have korte ærmer og evt bare ben under kjolen. Om natten har hun altid natdragt på, og den er altid med lange ærmer/ben, men vi har både med og uden fødder.

Hun kan som sagt få Kortærmet på, hvis der er meget varmt, men ellers har hun egentlig meget det samme tøj på, uanset vejret (vejret varierer måske heller ikke SÅ meget for tiden, but still...). Indenfor har vi jo alligevel altid nogenlunde samme temperatur og udenfor får hun en dyne om sig, hvis vi synes det er koldt/blæser.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en dreng fra November....vi har mest brugt langærmet body og et par bukser til ham...i en periode har vi også brugt heldragter som vi havde nogle stykker af især i de 68 ;-)

Men vi har et ok varmt barn så vi har bla. En fin strik trøje der slet ikke kom i brug i vinter så håber lillebror kan nå at bruge den lidt ;-)

Har en del bluser og kort ærmede bodyer vi ikke har brugt fordi det med body under nat dragt eller heldragt har vi ikke rigtig gjort for så har han det for varmt. ...

cardigans har vi heller ikke rigtig brugt fordi jeg simpelthen synes det var for bøvlet til en lille baby der ikke kunne holde hovedet i starten og igen skulle sådan en udover body eller bluse så blev det for voldsomt for vores dreng :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det bedste råd er at tænke på hvad du selv har på! Har du et par bukser og en alm bluse, skal baby også have 1 lag i nogenlunde samme tykkelse, som udgangspunkt i hvert fald.

Jeg er gladest for ting der IKKE deler på maven. På babyer har tøjet det med at kravle helt op under armene og det er ikke rart. Så body med lange ærmer + bløde bukser (bomuld/velour med elastikkant (bred) er at fortrække) + strømper ELLER heldragt uden fødder + strømper er gode bud til "være inde i stuen tøj".

I barnevognen afhænger det MEGET af vejret. En cirka regel jeg bruger er:

Over 25 grader = tyndt tøj/ingen tøj + dynebetræk

Over 20 grader = alm tøj - bukser + dyne

Over 15 grader = alm tøj + dyne godt pakket omkring + overlaget på barnevogn

6-8 grader til 15 = alm tøj + trøje + tynd hue + dyne + overlaget på barnevognen

Let frost til 6-8 grader = alm tøj + sovedragt (uld eller fleece) + hue (uld foretrækker jeg) + vanter + dyne + overlaget til barnevogn

Hård frost = VÆR OPMÆRKSOM!! Placer barnevogn strategisk og tilføj gerne tæppe UNDER madras + over dynen.

Bruger du voksi pose kan jeg ikke hjælpe ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER