somummy

Amning -et helvede jeg holder mig selv i :(

25 indlæg i dette emne

Åh den amning er ved at lægge en dæmper på mit gode humør. :(

I starten havde jeg, som de fleste, ømme brystvorter, men det fik jeg styr på vha suttebrikker...troede jeg.

Synes bare det er gået ned af bakke de sidste par uger.

Og de sidste 4-5 dage har bebse så været rigtig urolig om aftenen, med skrig og skrål og hyppige amninger. Rigtig kolikagtig, men vi tror ikke hun har ondt i maven (mere), selv om det er en uge siden hun sidst havde afføring (hun er jo ammebarn).

Nu har jeg bare rigtig ondt. Smører med lanolin x flere dagligt, og startede i går med multi mam comresser x 2 dagligt. Men når hun spiser så hyppigt om aftenen, bliver jeg bare helt ødelagt, og det gør ondt i selve brystet også.

Vi har så oveni været til 5 ugers undersøgelse i dag, og desværre har hun ikke taget mere end ca 75 g på siden sidste SP besøg (dog taget 5 cm på). Så noget tyder på at hun ikke får nok næring, specielt om aftenen.

Er lykkelig for at jeg malkede lidt ud i starten da mælken var ved at løbe til. Det har reddet os de sidste to aftenen, hvor hun har fået ca 70-80 ml ud på den sene aften, når jeg og mine bryster har givet op.

Men hvad så nu? Lægen ville gerne have lagt et ekstra SP besøg ind i næste uge mhp vejning, hvilket vi klarer vha vejselv-vægt og telefonkonsultation pga sommerferie. Men hvordan skal baby og jeg lige overleve indtil da :unsure

I dag har jeg (inklusiv den ene amning jeg har afbrudt dette indlæg for) ammet ni gange og givet MM 2 gange her i aften (50 ml pr gang ca).

Hvis bare smerter ikke var et issue også, så kunne jeg sagtens holde til mange amninger. Men hvis det fortsætter sådan her, duer det bare ikke. Smerter kan vel også være med til at sænke mælkeproduktionen.

Jeg er meget opmærksom på at hun sutter korrekt, dvs brystvorte udfor næse, kroppen tæt mod min, let bagoverbøjet hoved, læberne krænget godt ud over brystet, så tror næsten ikke det kan være anderledes.

Nogen der har haft et barn der bare sugede ekstremt hårdt?

Tror jeg køber noget (meget dyrt, pga mandens høfeber) MME i morgen, så jeg kan give lidt ekstra om aftenen, som supplement til mine åbenbart ringe amninger.

Suk! Sådan var det bare slet ikke sidste gang jeg ammede.... :boo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Åh den amning er ved at lægge en dæmper på mit gode humør. :(

I starten havde jeg, som de fleste, ømme brystvorter, men det fik jeg styr på vha suttebrikker...troede jeg.

Synes bare det er gået ned af bakke de sidste par uger.

Og de sidste 4-5 dage har bebse så været rigtig urolig om aftenen, med skrig og skrål og hyppige amninger. Rigtig kolikagtig, men vi tror ikke hun har ondt i maven (mere), selv om det er en uge siden hun sidst havde afføring (hun er jo ammebarn).

Nu har jeg bare rigtig ondt. Smører med lanolin x flere dagligt, og startede i går med multi mam comresser x 2 dagligt. Men når hun spiser så hyppigt om aftenen, bliver jeg bare helt ødelagt, og det gør ondt i selve brystet også.

Vi har så oveni været til 5 ugers undersøgelse i dag, og desværre har hun ikke taget mere end ca 75 g på siden sidste SP besøg (dog taget 5 cm på). Så noget tyder på at hun ikke får nok næring, specielt om aftenen.

Er lykkelig for at jeg malkede lidt ud i starten da mælken var ved at løbe til. Det har reddet os de sidste to aftenen, hvor hun har fået ca 70-80 ml ud på den sene aften, når jeg og mine bryster har givet op.

Men hvad så nu? Lægen ville gerne have lagt et ekstra SP besøg ind i næste uge mhp vejning, hvilket vi klarer vha vejselv-vægt og telefonkonsultation pga sommerferie. Men hvordan skal baby og jeg lige overleve indtil da :unsure

I dag har jeg (inklusiv den ene amning jeg har afbrudt dette indlæg for) ammet ni gange og givet MM 2 gange her i aften (50 ml pr gang ca).

Hvis bare smerter ikke var et issue også, så kunne jeg sagtens holde til mange amninger. Men hvis det fortsætter sådan her, duer det bare ikke. Smerter kan vel også være med til at sænke mælkeproduktionen.

Jeg er meget opmærksom på at hun sutter korrekt, dvs brystvorte udfor næse, kroppen tæt mod min, let bagoverbøjet hoved, læberne krænget godt ud over brystet, så tror næsten ikke det kan være anderledes.

Nogen der har haft et barn der bare sugede ekstremt hårdt?

Tror jeg køber noget (meget dyrt, pga mandens høfeber) MME i morgen, så jeg kan give lidt ekstra om aftenen, som supplement til mine åbenbart ringe amninger.

Suk! Sådan var det bare slet ikke sidste gang jeg ammede.... :boo

Har du mon svamp? - det bør altså ikke gøre ondt at amme :kiss for så er der noget galt!

Liff suger hårdt under amning og jeg har aldrig haft problemer.

Hvor gammel er hun nu?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan du have svamp? Det havde jeg i starten pga trøske hos Magnus og det gjorde kamp ondt inde i brystet. Og det kan ikke altid ses.

Kan bebs være i tigerspring eller appetitspring, så det måske forklarer dårligt humør og hyppige amninger?

Bruger du stadig ammebrikker? Så vidt jeg ved, kan de gøre at bebs ikke kan få stimuleret brystet ordentligt, så der ikke kommer nok mælk.

Har hun de der 5-6 våde bleer dagligt? Det er en god indikator for, om der kommer nok mælk.

Jeg ville være påpasselig med at starte mme, selvom det kan være fristende. Men det kan få dig/amningen ind i en ond spiral, så du til sidst må opgive amningen helt.

Hvis jeg var dig, ville jeg kontakte en ammevejleder.

Foreningen forældre og fødsel har nogle, som man kan ringe til nærmest døgnet rundt. http://www.fogf.dk/Ammeraadgivningen/?artikel=1

La leche league DK har også ammevejledere, som du kan ringe til. http://www.lalecheleague.dk/da/kontakt-lll-dk

Og endelig er der jo ammenet, men der kan godt være noget svartid på :)

Pøj pøj. Og kæmpe kram :kram det lyder til at være en rigtig svær situation.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du mon svamp? - det bør altså ikke gøre ondt at amme :kiss for så er der noget galt!

Liff suger hårdt under amning og jeg har aldrig haft problemer.

Hvor gammel er hun nu?

Ved ik om det er svamp, der er hverken noget at se i hendes mund eller på mig

Og ja der må virkelig være et eller andet galt, for det gør NA's. Mest i starten af amningen, men også udover det

Gruer for det, hver gang hun bliver sulten

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan du have svamp? Det havde jeg i starten pga trøske hos Magnus og det gjorde kamp ondt inde i brystet. Og det kan ikke altid ses.

Kan bebs være i tigerspring eller appetitspring, så det måske forklarer dårligt humør og hyppige amninger?

Bruger du stadig ammebrikker? Så vidt jeg ved, kan de gøre at bebs ikke kan få stimuleret brystet ordentligt, så der ikke kommer nok mælk.

Har hun de der 5-6 våde bleer dagligt? Det er en god indikator for, om der kommer nok mælk.

Jeg ville være påpasselig med at starte mme, selvom det kan være fristende. Men det kan få dig/amningen ind i en ond spiral, så du til sidst må opgive amningen helt.

Hvis jeg var dig, ville jeg kontakte en ammevejleder.

Foreningen forældre og fødsel har nogle, som man kan ringe til nærmest døgnet rundt. http://www.fogf.dk/Ammeraadgivningen/?artikel=1

La leche league DK har også ammevejledere, som du kan ringe til. http://www.lalecheleague.dk/da/kontakt-lll-dk

Og endelig er der jo ammenet, men der kan godt være noget svartid på :)

Pøj pøj. Og kæmpe kram :kram det lyder til at være en rigtig svær situation.

Det kunne måske være svamp, men det passer også med appetitspring eller tigerspring

Jeg bruger stadig ammebrikker, ellers kan jeg ikke holde det ud

Mme var sp's forslag, hun synes det lød til at der ikke var næring nok i mælken til aften

Tak for linksene :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram Enig med de andre, derudover tænker jeg:

De ømme bryster/vorter, er det med sår/revner? I så fald mener jeg, at zink som kosttilskud kan hjælpe, og jeg har forstået på min sp at det kan være symptom på, at baby har kort tungebånd - måske det er værd at få undersøgt?

Og pas på dig selv :kram2 Spis godt, drik godt, sov når du kan, få manden til at massere skuldrene, osv. Det er måske ikke "hele løsningen" i forhold til mælk, men det er vigtigt at du har det godt :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ligger der ikke et appetitspring omkring de 5 uger? Eller husker jeg forkert? :chin:

Der skal mælkeproduktionen jo sættes op. Og hvis I giver hende flaske, så bliver dine bryster måske ikke stimuleret nok til at lave mere mælk? :unsure

Men åh hvor kan jeg huske det med, at man var helt bange for, hvornår baby skulle have mad :( Håber snart det bliver bedre :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht supplere med MME begyndte jeg på det da Vitus var ca 3 mdr gammel og jeg bare ikke havde særlig meget mælk. Det var det helt rigtige for mig men min mælkeproduktion gik lynhurtigt drastisk ned, selvom han altid fik hos mig først, så efter et par uger, var han reelt flaskebarn.

Hvis du alligevel vil give nutramigen så bed om en ernæringsrecept hos lægen. Så koster det kun ca 90 kr frem for over 200...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Harbdu prøvet at booste nøringsindholdet i din mælk/produktionen med mælkebombe, og masser af nødder og gode fedtstoffer, hos mig hjalp det at mælken blev mere rigelig så de ikke skulle sutte så hårdt.

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil bare lige give et pip om, at sp'er tit foreslår mme fordi de reelt ikke har ret meget uddannelse i amning. Det kan være det rigtige for nogen, men bestemt ikke alle. Ammevejledere kan nogle gange nærmest lave mirakler, så det er bestemt et forsøg værd.

Og jo, der ligger appetitspring ved 5 uger :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker også svamp som en mulighed. Da jeg havde det, sad jeg og tudede mens jeg ammede. Det gjorde simpelthen så ondt. Jeg brugte også ammebrikker og man kunne ikke se noget på hverken ham eller mig. Prøv at snak med lægen om det. Jeg ringede til min og fik en recept sendt til apoteket så jeg hurtigst muligt kunne komme igang med behandling.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg pipper lige kort: prøv at få behandling mod svamp, men hvis det ikke virker, så kan det være Raynauds syndrom. Jeg havde selv vanvittigt mange smerter og blev behandlet for svamp gennem tre uger uden resultat, indtil jeg fandt ud af, med hjælp fra en amme-rådgiver, at det var Raynauds syndrom. Det opfører sig nemlig på samme måde som svamp, og er et ret ukendt problem.

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram Enig med de andre, derudover tænker jeg:

De ømme bryster/vorter, er det med sår/revner? I så fald mener jeg, at zink som kosttilskud kan hjælpe, og jeg har forstået på min sp at det kan være symptom på, at baby har kort tungebånd - måske det er værd at få undersøgt?

Og pas på dig selv :kram2 Spis godt, drik godt, sov når du kan, få manden til at massere skuldrene, osv. Det er måske ikke "hele løsningen" i forhold til mælk, men det er vigtigt at du har det godt :kiss

Ikke rigtige sår og revner, mere vabler :(

Tungebåndet er undersøgt og er ikke for kort, så det er ikke det

Jeg sørger for at spise godt og er også blevet bedre til at få drukket

Der er desværre ikke rigtig tid til lure om dagen eller massage til mig. Manden har hovedpine og ondt i ryggen, så hvis der skal laves noget er det mig der står for det, da han har brug for hvile. Og mig der giver ham massage. Har sovet lur en dag siden hun blev født. Vi har jo også en dreng derskal have en almindelig hverdag, så ham skal vi også tænke på

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ligger der ikke et appetitspring omkring de 5 uger? Eller husker jeg forkert? :chin:

Der skal mælkeproduktionen jo sættes op. Og hvis I giver hende flaske, så bliver dine bryster måske ikke stimuleret nok til at lave mere mælk? :unsure

Men åh hvor kan jeg huske det med, at man var helt bange for, hvornår baby skulle have mad :( Håber snart det bliver bedre :kram2

jo det er her omkring det ligger.

Jeg tænker at flasken skal gives når hun har spist hos mig, så det ikke er erstatning for måltider, men et lille supplement.

Det er jo også det, at hvis hun ikke tager på, så er hun jo nødt til at få mme, så hun ikke lider nød det bette pus

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht supplere med MME begyndte jeg på det da Vitus var ca 3 mdr gammel og jeg bare ikke havde særlig meget mælk. Det var det helt rigtige for mig men min mælkeproduktion gik lynhurtigt drastisk ned, selvom han altid fik hos mig først, så efter et par uger, var han reelt flaskebarn.

Hvis du alligevel vil give nutramigen så bed om en ernæringsrecept hos lægen. Så koster det kun ca 90 kr frem for over 200...

Det vil jeg huske

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Harbdu prøvet at booste nøringsindholdet i din mælk/produktionen med mælkebombe, og masser af nødder og gode fedtstoffer, hos mig hjalp det at mælken blev mere rigelig så de ikke skulle sutte så hårdt.

:kram

Har tænkt på det, men har istedet blot øget indtaget af kalorier, og håber det er nok

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil bare lige give et pip om, at sp'er tit foreslår mme fordi de reelt ikke har ret meget uddannelse i amning. Det kan være det rigtige for nogen, men bestemt ikke alle. Ammevejledere kan nogle gange nærmest lave mirakler, så det er bestemt et forsøg værd.

Og jo, der ligger appetitspring ved 5 uger :)

Kunne godt være jeg skulle have fat i sådan en rådgiver

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kunne godt være jeg skulle have fat i sådan en rådgiver

Så har du i hvert fald forsøgt :) det er så ærgerligt at gå over på mme, hvis man med hjælp kan redde amningen (og gerne vil redde den) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har du i hvert fald forsøgt :) det er så ærgerligt at gå over på mme, hvis man med hjælp kan redde amningen (og gerne vil redde den) :)

Og det vil jeg! Gider ikke sterilisering og at kunne have et halvt laboratorium, når jeg skal hjemmefra

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har tænkt på det, men har istedet blot øget indtaget af kalorier, og håber det er nok

Måske prøv noget ammete og spis en håndfuld nødder eller mandler til. Cashewnødder og pistacienødder skulle være rigtig gode :) Det hjælper hurtigt for mig, når jeg føler at der er for lidt mælk..

Vil altså også sige, at lægens vægt ofte ikke er lige så godt kalibreret som sundhedsplejerskens :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil bare lige give et pip om, at sp'er tit foreslår mme fordi de reelt ikke har ret meget uddannelse i amning. Det kan være det rigtige for nogen, men bestemt ikke alle. Ammevejledere kan nogle gange nærmest lave mirakler, så det er bestemt et forsøg værd.

Og jo, der ligger appetitspring ved 5 uger :)

Helt enig med Emilie!!!!

Det er ganske simpelt noget pjat at sige at der ikke er næring nok i mælken!

Kvinderne fra La Leche Leauge driver også ammenet og de er super dygtige til at give ammevejledning der virker!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske prøv noget ammete og spis en håndfuld nødder eller mandler til. Cashewnødder og pistacienødder skulle være rigtig gode :) Det hjælper hurtigt for mig, når jeg føler at der er for lidt mælk..

Vil altså også sige, at lægens vægt ofte ikke er lige så godt kalibreret som sundhedsplejerskens :kram2

Må se om jeg kan opstøve noget ammete så. Tak for råd

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du er interesseret i at læse lidt, står der meget nyttigt viden her:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du er interesseret i at læse lidt, står der meget nyttigt viden her:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER