Elisamus

Hemmelighed bag bagning

13 indlæg i dette emne

Ja hvad er hemmeligheden bag at få godt brød når man bager selv.

Min boller bliver tit sten hårde og genneralt når jeg bager brød så bliver det aldrig særlig godt.

Kom med jeres fifs...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

En lille smule cremefraiche i gærdejen og altid bruge rigtig smør eller olie, aldrig magerine.

Lad gærdejen være våd/klisteret når den hæver første gang

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vand i en bradepande i bunden af ovnen - så bliver de ikke stenhårde. Man kan tage vandet ud de sidste 5-10 min, så de lige kan blive lidt sprøde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja hvad er hemmeligheden bag at få godt brød når man bager selv.

Min boller bliver tit sten hårde og genneralt når jeg bager brød så bliver det aldrig særlig godt.

Kom med jeres fifs...

Jeg putter godt med flydende margarine i dejen inden jeg putter mel i.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lunket vand og lidt sukker til gæren at leve af, gør underværker!

Og så er der bare forskel på meltyper og tørhed, hævehed!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så må man ikke putte ekstra mel i, selvom man synes dejen er for klæbrig:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv opskriften med danskvqndsboller. De bliver perfekte hver gang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så må man ikke putte ekstra mel i, selvom man synes dejen er for klæbrig:)

Det her bakker jeg fuldstændig op om. I stedet kan man ælte dejen noget længere tid hvis man synes den er for klæbrig. Men det er altså en del længere tid der tales om :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hævetid og æltetid er alfa og omega. Jo længere tid jo bedre - som regel i hvert fald. På min køkkenmaskine ælter jeg altid brøddej i mindst 10 minutter, gerne længere. Det bliver lidt hårdt hvis man gør det i hånden :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme er hemmeligheden håndkraft, det bliver noget hø, hvis jeg laver dem på maskine.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme er hemmeligheden håndkraft, det bliver noget hø, hvis jeg laver dem på maskine.

 

Sjovt, det er tit omvendt ved mig - men det er måske også fordi mine håndled ikke helt kan holde til at ælte i så lang tid. Men jeg starter også altid æltningen langsomt op på maskinen, og sætter gradvist hastigheden op. Hvis den får med fuld skrue fra start bliver resultatet som regel ikke lige så godt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sjovt, det er tit omvendt ved mig - men det er måske også fordi mine håndled ikke helt kan holde til at ælte i så lang tid. Men jeg starter også altid æltningen langsomt op på maskinen, og sætter gradvist hastigheden op. Hvis den får med fuld skrue fra start bliver resultatet som regel ikke lige så godt.

Måske, uanset hvordan jeg starter maskinen op, fungere det bare slet ikke herhjemme..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jep, æltetid er vigtig! :) og så skal dejen kun have mel til den lige præcis ikke klistrer til fingrene, hellere for lidt mel end for meget, og så synes jeg at det er langt sværere at bage med groft mel end med hvidt, det opfører sig så meget anderledes. Så hvis man synes det er svært ville jeg starte med lyst brød :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER