Guest

Vandfødsel - spørgsmål

19 indlæg i dette emne

jeg kom i vand ved sidste fødsel men nåede desværre ikke i mål dernede :(

Jeg ved at jeg ønsker vandfødsel denne gang men så melder der sig alligevel spørgsmål:

Hvad kan gøre at man ikke får lov? (Jeg ved elektrisk udstyr som målere, drop og epidural umuliggør det)

Hvad hvis man ikke når klyx? Kan man risikere at hilse på "Bruno" der midt i pressefasen?

Hvordan er vandet efter babyen er kommet ud?

Hvor hurtig skal man op?

Andet at være opmærksom på ved en vandfødsel (Intet info er ligegyldig).

Hvis ikke det bliver en vandfødsel er det ok, men det ER første prioritet!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg fik heller ikke en vandfødsel (og får det sikkert aldrig :prik), men jeg ved, at grønt fostervand også gør, at man ikke får lov.

Og mht klyx, så har jeg ikke hørt andet end at reglen er: Hvis der er noget i tarmene, så kommer det med ud ;) Jeg forestiller mig lidt at babys hoved klemmer på tarmene som om, de var en tandpastatube. Så uden at vide det 100% så er jeg ret overbevist om, at du kan møde ting og sager i vandet, hvis du ikke har fået klyx :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også valgt at ville føde i vand efter rundvisningen på fødegangen vi var på.

Der fortalte jordemoderen om hvordan og hvorledes.

Man får oftest lavement/klyx inden man kommer i og en tur under bruseren af hygiejniske grunde og for at undgå, at du og din baby inficeres af forurenet vand.

Men skulle uheldet være ude har de et lille fiskenet som de diskret fjerner det med.

Der vil gå typisk op til 20 minutter, før du føder moderkagen. Det foregår typisk ”på land"

Man skal være sund og rask, må ikke ha grønt fostervand, barnets hoved skal ligge ned af, din graviditet skal ha været ukompliceret (uden svangerskabsforgiftning)

Det er hvad jeg kan huske :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved at de i Herning har fået en eletrisk måler der kan måle i vand, men det er kun en og vist nok på forsøgsbasis, det var i hvert fald hvad jeg fik afvide i marts :)

Ang drop i vand fik jeg afvide at det kommer an på hvilken jordmoder man får, og om man kan holde hånden med drop oven vande.

Jeg fødte jo Lea i vand og der gik vel en 5-10 min inden jeg kom op, jeg syntes ikke at vandet var dicideret klamt, men det var selvfølgelig heller ikke ren, men det var egentlig ikke noget jeg lagde mærke til :)

Det bedste af det hele var at jeg selv tog i mod Lea og jordmoderen rørte hende først da vi kom op i sengen :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

On 19/7/2015 at 11:22 AM, Babymama1985 said:

Ang det med afføring i vandet, så læste jeg engang om en, som ikke havde nået at få klyx, og som lå og svømmede rundt i sit eget afføring, og hvor jordmoderen ikke havde gidet fjerne det, selvom den fødende havde bedt om det! Jeg mener at det var på Herning sygehus, men jeg er ikke sikker :unsure

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der kan vist også være noget med tidligere bristninger. Min konsultations-jm sagde i hvert fald, at selvom jeg som udgangspunkt gerne måtte føde i vand, så kunne jeg godt komme ud for at fødsels-jm helst ville have mig på land, så hun kunne se og holde på mig, og på den måde have mest muligt "styr på" at jeg ikke bristede igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så er der noget med graviditetssukkersyge. Så må man heller ikke føde i vand :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så er der noget med graviditetssukkersyge. Så må man heller ikke føde i vand :(

Det måtte jeg godt på Skejby.

 

Jeg har født een i vand (nr 2, nr 1 nåede jeg ikke i vand med) og har valgt at føde de næste på land, vand kan være fantastisk under veerne, og hvis man har det godt der er det super hvis man ikke behøver at flytte sig, men ellers ser jeg ingen fordel i at føde i vand, det er ikke nødvendigvis det som gør en fødsel til noget fantastisk. Jeg sku op af vandet og føde moderkagen, så efter 5-10 min. Der var vandet også lidt rødt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var i vand under udvidelsen ved både Freja og Liva. Fødte i vand med Pixie, hvilket var en fantastisk oplevelse.

Jeg brugte kanten af badekarret til at holde ved under pressefasen, og der var i karret sådan nogle fodplader så man kunne stemme imod med fødderne. Begge dele gjorde at jeg kunne bruge kroppen også til at presse med.

Pixie kom op på mit bryst og lå et par minutter og blev derefter løftet over til K, som fik hende på brystet og en dyne over :) Jeg skulle op og føde moderkagen på briksen, hvilket var ca efter 5 min. Vandet var ikke særlig rødt.

Jeg fik klyx imens karret blev fyldt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte Sofia i vand, og jeg havde ikke nået at få klyx, så jeg havde en smule afføring i vandet undervejs i pressefasen.

Dog lagde jeg ikke selv mærke til det, da min jordemoder diskret fiskede det op, og jeg ligesom var opmærksom på noget andet.

Det var min mand der fortalte mig det bagefter. Det kan heller ikk ha været videre ulækkert, for min mand var med i karet til sidst, og jeg tror ikk han var hoppet op hvis vandet var helt grumset til.

Jeg skulle blive siddende i karet efter Sofia var født, og så lukkede jm vandet ud og jeg fødte moderkagen i det tomme kar imens min mand holdte Sofia.

Så fik jeg en bruser der sad på karet, til at bruse mig ren, og kunne stige helt ren op svøbt i et kæmpe håndklæde. Virkelig rart. På den måde så jeg heller ikke særlig meget blod under min fødsel.

Jeg kan virkelig anbefale en vandfødsel.

Noget du skal være obs på, som jeg ikk vidste, var at det tager et øjeblik fra baby kommer ud til den trækker vejret. Men det er sundt for baby at flyde der i vandet, og samtidigt folde lungerne rigtig ud. Det kan dog godt være lidt skræmmende med baby der under vandet, som ikke siger noget i hvad der føles som evigheder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for svar allesammen :kiss kom gerne med flere oplevelser og info!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare et lille pip omkring klyx og afføring. Jeg kommer aldrig til at føde i vand...

Men min JM sagde, da jeg fortalte hende, at jeg havde bedt om klyx, men ikke fået det, at det ikke er garanti for, at der kommer noget med ud. Men chancerne er selvfølgelig mindre ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det måtte jeg godt på Skejby.

Jeg har født een i vand (nr 2, nr 1 nåede jeg ikke i vand med) og har valgt at føde de næste på land, vand kan være fantastisk under veerne, og hvis man har det godt der er det super hvis man ikke behøver at flytte sig, men ellers ser jeg ingen fordel i at føde i vand, det er ikke nødvendigvis det som gør en fødsel til noget fantastisk. Jeg sku op af vandet og føde moderkagen, så efter 5-10 min. Der var vandet også lidt rødt.

Jeg var rigtig glad for vandet under fødslen af Mie.

Men det var jo OGSÅ en god fødsel selvom det blev epidural, hård kop og 4 ting der kørte i armen på mig!

Jeg kan bare mærke at en fødsel i kar er det jeg godt kunne tænke mig at få med, når nu det er sidste fødsel.

Men jeg ved jo også at jeg er meget omstillings parat :) så hvis jeg skifter mening er det jo fordi det er DET der er rigtig i situationen og så vil jeg ikke fortryde!

Jeg glæder mig faktisk :p lige meget hvordan fødslen forløber ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte Sofia i vand, og jeg havde ikke nået at få klyx, så jeg havde en smule afføring i vandet undervejs i pressefasen.

Dog lagde jeg ikke selv mærke til det, da min jordemoder diskret fiskede det op, og jeg ligesom var opmærksom på noget andet.

Det var min mand der fortalte mig det bagefter. Det kan heller ikk ha været videre ulækkert, for min mand var med i karet til sidst, og jeg tror ikk han var hoppet op hvis vandet var helt grumset til.

Jeg skulle blive siddende i karet efter Sofia var født, og så lukkede jm vandet ud og jeg fødte moderkagen i det tomme kar imens min mand holdte Sofia.

Så fik jeg en bruser der sad på karet, til at bruse mig ren, og kunne stige helt ren op svøbt i et kæmpe håndklæde. Virkelig rart. På den måde så jeg heller ikke særlig meget blod under min fødsel.

Jeg kan virkelig anbefale en vandfødsel.

Noget du skal være obs på, som jeg ikk vidste, var at det tager et øjeblik fra baby kommer ud til den trækker vejret. Men det er sundt for baby at flyde der i vandet, og samtidigt folde lungerne rigtig ud. Det kan dog godt være lidt skræmmende med baby der under vandet, som ikke siger noget i hvad der føles som evigheder.

Det lyder som en rigtig god fødsel! Måske jeg skulle spørge Anders om han vil med i karet :chin: havde slet ikke overvejet at det var en mulighed! Men han skal da have tilbudet!

Og tak for advarslen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare et lille pip omkring klyx og afføring. Jeg kommer aldrig til at føde i vand...

Men min JM sagde, da jeg fortalte hende, at jeg havde bedt om klyx, men ikke fået det, at det ikke er garanti for, at der kommer noget med ud. Men chancerne er selvfølgelig mindre ;)

:super jeg fik klyx sidst men det var jo et lille døgn før. Men jeg aner stadig ikke om der kom noget, i så fald opdagede hverken Anders eller jeg det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej god tråd! Vil nemlig også super gerne i vand!

Mht ulækkerhedsfaktoren - fra min første fødsel var jeg ret ligeglad med alt det ulækre - mit fokus lå et helt andet sted! Tænker også det sker i vand? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej god tråd! Vil nemlig også super gerne i vand!

Mht ulækkerhedsfaktoren - fra min første fødsel var jeg ret ligeglad med alt det ulækre - mit fokus lå et helt andet sted! Tænker også det sker i vand? :unsure

Det håber jeg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte min søn i vand, og det var en dejlig oplevelse.

Lige bortset fra forstuvet haleben, efterfølgende.

Jeg husker det som lindrende og behageligt.

Faldt i søvn mellem veerne, så de måtte give mig en "bade ring" på ;-)

Fik lavement inden og husker intet om uheld, men som andre skriver, er det ikke lige dét jeg fokuserede på. Jeg ville sgu nok være fuldstændig ligeglad hvis der skete uheld.

Hos mig gik der også et stykke tid før han trak vejret, hvilket jeg også kommenterede flere gange til jordmoder. Men det tog de ikke så tungt, så det var nok meget almindeligt.

Jeg skulle op kort tid efter for at føde moderkagen.

Kan faktisk ikke huske så meget mere.

Ville med glæde føde i vand igen.

Men det blir der ikke til denne gang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER